Diskutera – Vad avgör var du handlar dina spel?

Robot
Diskutera – Vad avgör var du handlar dina spel?
Medlem

Finns spelet på Steam köps det på Steam, annars blir det på utgivarens egen plattform (Origin, Uplay, Battle.net) eller inte alls. Gillar att ha allt samlat och uppdaterat på Steam, det är även större chans att jag spelar spelen när de ligger där då det är den enda tjänsten som ligger på autostart och används frekvent tack vare community- och marknadsfunktionerna. Använder knappt GOG och aldrig Epic.

Medlem

1. GoG (DRM-fritt värderar jag högt, så om det finns där så köper jag där)
2. Steam (Resten av spelbiblioteket hamnar här)

Vill ha så samlat som möjligt så vill inte ha fler stores. Blizzard och EA har ställt till det lite på den fronten och jag har använt deras stores för enstaka spel.
Epic; nej....jag har inte behövt än. Behöver bara vänta lite så kan jag få spelen på ett annat ställe.

Medlem
Medlem

Mitt svar är identiskt med Kebbes.

Medlem

Steam har ju så ruskigt många fler funktioner än vad någon annan plattform erbjuder för tillfället. Även som flera andra påpekat så är det gött att ha allt samlat på ett och samma ställe. Blev helt nykär i steam efter de introducerade streaming och deras play togeather så man kan streama coop-spel och bara en person behöver äga spelet. Helt fantastiskt. Plus även deras events och reor är svårslagna. Gaben i mitt hjärta!


signatur

Just an honest man in a leather mask

Att butiken heter Steam

Testpilot

Börjar med de bästa. Mitt kriteria är alltid ett BRA pris på en vettig plattform. I den ordningen.

Jag föredrar GOG då de satsar på DRM fria titlar och har reor skapligt ofta.

Steam har blivit dyrare och sämre med åren och det är bra med lite konkurrens. Nackdelen är ett splittrat spelbibliotek men där fyller GOG Galaxy upp luckan fint.

Epic store är en trevlig nykomling och mängden gratisspel man fått sen de öppnat är ju fantastiskt. Var lite skeptisk i början men de har äntligen också börjat få till reor och prissänkningar på deras vanliga titlar. I början hade de hutlösa priser och inga reor.

Längre ner på listan ligger Uplay , Rockstar och Bethesda
Uplay ligger lite bättre till då man kan få till bra deals ibland och även växla in spelpoäng mot inköpsrabatter.

Sämst är Origin. De har sällan eller aldrig extrapriser på spel och EA/Origin har hutlösa priser på gamla spel.

Medlem

Priset framför allt, men det ska till en hel del mer än typ 20 kr för att det ska väga tyngre.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Är det billigt på/till Steam köpes det på/till Steam, mest av bekvämlighet. Trots alla UI-uppdateringar sedan "min tid" (typ 2006/2007) tycker jag åndå att det är enkelt att hänga med och hitta det jag söker.
Undantag görs självklart om det gäller titlar exklusiva till vissa plattformar.

Det enda fysiska spel jag inte lyckats hitta en digital kopia av ännu är Vietcong (2003).
Kanske finns det någon här som känner till vart jag kan köpa det i digital utgåva? Vore toknajs att inte behöva rota fram en kartong ur förrådet den där gången vartannat år jag vill spela det.

Medlem

steam eller battle net

Medlem
Skrivet av lurkerzz:

Är det billigt på/till Steam köpes det på/till Steam, mest av bekvämlighet. Trots alla UI-uppdateringar sedan "min tid" (typ 2006/2007) tycker jag åndå att det är enkelt att hänga med och hitta det jag söker.
Undantag görs självklart om det gäller titlar exklusiva till vissa plattformar.

Det enda fysiska spel jag inte lyckats hitta en digital kopia av ännu är Vietcong (2003).
Kanske finns det någon här som känner till vart jag kan köpa det i digital utgåva? Vore toknajs att inte behöva rota fram en kartong ur förrådet den där gången vartannat år jag vill spela det.

Finns på myabandonware som alternativ nu när spelet inte går att köpa nå mer


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Priset och bekvämligheten


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

jbx
Medlem

När de gäller pc så köper jag inte mycket spel men prenumerera på några tjänster.
Till konsol så är det oftast cdon eller spelbutiken då de har bra priser oftast.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Digitalt samt pris helt enkelt. Steam, Origin, GoG, Epic, GreenManGaming - det har ingen större betydelse för mig.

Medlem

"Handlar" där det är gratis. epic och uplay. kom igen steam! X)


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Oftast är det priset som bestämmer, men är det en nyckel till Steam så är det ett stort plus.

Medlem
Geeks Gaming

För mig är det mest priset men självklart är där butiker jag föredrar, som gog, greenman gaming och humblebundle.
Gog har sin drm-policy samt ägare, humble har sin välgörenhet och greenman har sina kampanjer.

När det gäller klienter kör jag gog galaxy 2.0 så där kvittar det, annars hade jag föredragit steam

Medlem

Köper på Steam, orkar inte med en massa olika Launchers.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Köper det jag vill ha där det finns, orkar inte bry mig.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

jag var emot allt, psykiskt. men sen så insåg jag att jag är en äkta gamer, och köper allt överallt, spelar allt överallt, oavsett vad men det stör mig fortfarande dygnet runt att halva startlistan består av launchers, lite som att bo i reklam.


signatur

//monster

Medlem

Priset är till 99% avgörande.

Medlem

Undviker steam så mycket det går. Har det det och epic igång men startar allt genom gog galaxy. Steam har blivit så besudlat senaste åren och använt det minimalt så mycket jag bara kan. Föredrar gog och epic. Alla andra är bara träligt.

Medlem

GOG om spelet finns där. Bra support, snäll euro mot dollar konvertering, DRM fritt. De kämpar för att bevara gamla spel. De har gjort Witcher spelen.
Känns som good guys helt enkelt.

Köper mesta spelen på GOG rea,eller om de är vettiga gratisspel på Epic så tar jag där. Bara spelat två av dessa, men äger säkert 10-15 spel.
Har en sjuk back log och kass dator, så ingen idé hänga på låset och köpa nya och dyra spel.

Steam har jag nästan slutat använda. Kan dimpa ner nått spel på humble bundle ibland som ju brukar bli Steam.

Medlem

Pris (med pålitlighet som krav såklart) definitivt först, DRM-fritt efter det, plattform sitter längst ner på listan alla gånger, spel med dubbelplattform köper jag gärna så att det inte blir dubbelt men utöver det spelar det ingen roll.

Jag använder ingen plattformspecifik funktion, har andra bättre lösningar (tex. Discord, DS4Windows, Parsec etc.) så antalet olika launchers är inget problem, måste inte ha dem igång vid start heller utan de startas efter behov, ytterst sällan jag spelar flera olika spel samma dag.

ELF
Medlem

GOG då spelen är drm fria.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av m4gnify:

Oftast är det priset som bestämmer, men är det en nyckel till Steam så är det ett stort plus.

Humble Bundle vanliga bundles eller monthly ger ju fett mycket spel för pengarna. Bättre valuta än så är svårt att få.

Medlem

Har nästan uteslutande köpt digitalt i ungefär 10 år nu, köper bara fysiskt dom få gånger jag köper samlarutgåvor eller snubblar över ett riktigt bra pris.

Local multiplayer köps till Switch (det hjälper att jag har 4 joycons).
Singleplayer som jag tror jag kommer föredra att spela med en kontroll köps till PS4.
PC-spel köps vanligtvis på GOG om möjligt, annars oftast från Steam. Har dock glatt tagit emot allt gratis från Origin, uPlay, Bethesda och Epic.

Skrivet av Fiddi:

antalet olika launchers är inget problem, måste inte ha dem igång vid start heller utan de startas efter behov, ytterst sällan jag spelar flera olika spel samma dag.

Jupp, startar dom bara när jag ska använda dom.

Medlem

Vill ha allt samlat på Steam biblioteket där jag har över 475 spel totalt. Använder flitigt deras många trevliga funktioner och kul att se sin spelstatistik. Roligt att kunna redigera sin profil på olika sett. Köper på Steam även om spelet så kräver en annan launcher också. Är tom beredd att ge nån hundring extra på priset för att få ha spelet i mitt Steam bibliotek. För mig är det viktigt att få kunna använda en launcher med många o bra funktioner vilket Valves Steam klient ligger långt före alla andra. EPiC ligger på sista platsen där enligt mig.

Har alla klienter installerade förutom Bethesdas egna. Plockar bara hem gratis spelen från EPiC men har aldrig lirat nåt med den o inga köp därifrån heller.

Brukar handla Steam-nycklar hos Kinguin o det som inte finns köper jag direkt i Valves butik.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

12
Skriv svar