Urstark Witcher 3-försäljning på Steam ger CDPR 80 % av intäkterna
Det är dom värda 👍
Tråkigt att se att så många köpt det på Steam istället för GOG. Hade blivit en fin extra slant till CDPR.
Ja det är många som har inställningen "Steam eller inte alls" eller många som inte vet om andra sätt att köpa spel efter att det fysiska mediat försvunnit.
Dvs Valve har nu tjänat 130 miljoner kr bara på att sälja the witcher 3.
Din poäng? Eller vill du bara komma fram till att de tjänar pengar på att sälja spel?
Och CDPR:s spel har visats för potentiellt 90 miljoner aktiva Steam-användare.
Exakt. Steam är bra för utvecklare med så många aktiva användare. Hade det bara funnits på gog hade det sålt mycket mindre, och gett mindre intäkter till cdpr totalt även om dom får hela vinsten där.
Med det sagt borde Valve lätta lite på sin del av kakan. Att ge 80% efter 50 miljoner dollar är något som väldigt få utvecklare kommer att ha nytta av. Borde vara 80% konstant, minst, om dom vill stå sig bättre i launcherkriget som framöver bara kommer att trappas upp. Än så länge är dom så överlägset störst att dom har råd att inte bry sig riktigt än. Dom kör på sina 30% så länge det bara går.
Köpt både på Steam och GOG för säkerhets skull.
Samma här, till fullpris t om (4-500 kr). Allt för att stödja en riktigt bra utvecklare.
In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.
Din poäng? Eller vill du bara komma fram till att de tjänar pengar på att sälja spel?
Inte jag som postade orginalinlägget. Men jag har alltid tyckt att Steam tar en extremt stor del av kakan. The Witcher 3 har kostat mellan 300-500 miljoner kronor att utveckla (efter en snabb googling). Vi kan bara gissa vad Steams kostnad är för att hosta spelet i deras platform, men om vi tar i, så säg 1 miljon. I såna fall har Steam stått för 0.25% av kostnaden, men tar 20-30% av intäkterna.
Jag vet att det är förenklat och att Valve ger marknadsföring och har bekostat att bygga sin platform osv. Men jag har full förståelse för utvecklare som tycker att dom tar för stor del.
Köpte på GOG sist och detsamma gäller för Cyberpunk
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Exakt. Steam är bra för utvecklare med så många aktiva användare. Hade det bara funnits på gog hade det sålt mycket mindre, och gett mindre intäkter till cdpr totalt även om dom får hela vinsten där.
Med det sagt borde Valve lätta lite på sin del av kakan. Att ge 80% efter 50 miljoner dollar är något som väldigt få utvecklare kommer att ha nytta av. Borde vara 80% konstant, minst, om dom vill stå sig bättre i launcherkriget som framöver bara kommer att trappas upp. Än så länge är dom så överlägset störst att dom har råd att inte bry sig riktigt än. Dom kör på sina 30% så länge det bara går.
Tror inte det hade sålt mindre om det inte skulle funnits på steam,. Ett bra spel säljer sig självt!, eller...?
Köpte det först på Steam 2015, sen på GoG när jag insåg hur det stod till(Fullpris bägge gångerna 🤔), håller nu på att varva för tredje gången för att ta alla achievements på goty på GoG, 94% aws ^^ kan fortfarande inte riktigt greppa blood and wine, den dlcn kan självt sänka alla världens argument emot cdpr, det finns ingen motsvarighet i generositet (vad jag vet) när det gäller att få för sin slant. En dlc som är mer content än flertalet hela "trippelA" spel i sin helhet därute...