Recension – Yakuza Remastered Collection

Robot
Recension – Yakuza Remastered Collection

Kiryus hårdnackade Yakuza-saga blir komplett för en ny publik.

#yakuza, #yakuza-remastered-collection


Testpilot

Hoppas det kommer till Steam med! PC versionerna gjorde att jag blev ett fan av serien även om jag bara spelat 0 och Kiwami 1 ännu. Känns som att det kommer ta ett gäng år innan man har hunnit klart med serien.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Mutumba: Verkligen! Sega borde släppa hela samlingen till PC nu när de ändå påbörjat den där, något annat vore taskigt. Ja spellängden beror lite på hur mycket tid du ägnar dig åt sidoaktiviteter, men framför allt Yakuza 4-6 kan man lätt spränga 30-talet timmar på om man är som jag och måste lyfta på varenda sten, utföra alla sidouppdrag och spela alla jädra minispel. Vågar inte erkänna hur mycket tid jag lade på att bara köra taxi i Yakuza 5


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Jag har inte riktigt hängt med vad som hänt med dessa remastrade utgåvor så jag undrar om några av de saker som togs bort i Yakuza 3 här i väst nu är tillbaka?

För övrigt så tror jag inte att Zero och Y6 använder sig av samma spelmotor då Zero även släpptes till PS3.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Margy: ja precis, Yakuza 3 är det spelet i samlingen som fått mest nytt material (lite har redigerats bort också som inte känns fräscht år 2020). Saker som att spela shogi och mahjong är tillbaks, likaså massagesalongen. Översättningen har också gjorts om av samma gäng som översatt alla delarna sedan Yakuza 0. Det är så länge sedan jag spelade originalen att jag inte kan peka ut exakt var de har förbättrat dialogen, men den passar naturligt in med de nyare delarna.

Spelmotorn i Zero är en tidig version av Dragon-motorn i Yakuza 6. När de jobbade på Zero var den inte komplett men ändå en rejäl förbättring, men du har rätt i att de inte kallade den Dragon Engine, den introducerades officiellt med Yakuza 6. Lite rörigt använde Kiwami motorn från Zero, medan Kiwami 2 använde Dragon-motorn från sexan


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Testpilot
Skrivet av Loevet:

@Mutumba: Verkligen! Sega borde släppa hela samlingen till PC nu när de ändå påbörjat den där, något annat vore taskigt. Ja spellängden beror lite på hur mycket tid du ägnar dig åt sidoaktiviteter, men framför allt Yakuza 4-6 kan man lätt spränga 30-talet timmar på om man är som jag och måste lyfta på varenda sten, utföra alla sidouppdrag och spela alla jädra minispel. Vågar inte erkänna hur mycket tid jag lade på att bara köra taxi i Yakuza 5

Jag har tydligen 69 timmar i 0: an och 35 i Kiwami 1 (som verkligen var "kortare"). Det enda som ligger mig lite i fatet att vara sent på serien är att spelen är rätt snarlika vilket gör att man kan lätt tappa sugen när det är dags att börja på nästa titel. Men det blir nog Kiwami 2 till sommaren och då vore det fint om denna samling utannonseras till hösten/vintern.

Cabaret och mäklarsidoaktiviteterna från 0: an är mina favoriter.

Medlem

Ser klart fram emot PC releasen ^^ Har svårt att tänka mig att den inte kommer

Edit: Timmar i pc versionerna ^^

0: 70
Kiwami: 81
Kiwami 2: 74

Då får jag väl tillägga att det nog gick en del timmar på att böka med mods och tror jag körde igenom NG+ också

Medlem

Vet inte hur stort plus ”1080p 60fps” är 2020. Känns ganska 2007.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Mutumba: Haha, minns inte hur många timmar jag klockade i Zero, men jag minns att det var över 50 timmar i Kiwami när jag spelade det. Med tanke på att det inte är jättestort jämfört med flera andra delar vågar jag inte tänka på hur många timmar det var med Zero eller femman för den delen 😄 Med Yakuza 6 blev det nog inte mer än 30 timmar, men det berodde på att jag recenserade spelet och behövde knyta ihop säcken för recensionen. Det är annars också ett välfyllt spel.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@kebbe: med tanke på att det anno 2007 var 720p i ganska svajiga 30 fps som gällde skulle jag säga att det är en ganska bra förbättring Och hade Sega blåst upp Yakuza 3 till 4K hade de detaljfattiga texturerna sett än värre ut, så jag är personligen glad att de inte gjorde det i det fallet.

Tanken med Yakuza Collection är ju inte att slåss med moderna spel på det tekniska planet. Syftet är istället att göra serien komplett på nya plattformar, så att de som kom in i serien med Zero eller Kiwami faktiskt kan uppleva serien i sin helhet. Att vi gamla Yakuza-rävar kan uppleva serien igen utan att packa upp och damma av PS3:an är också en trevlig bonus


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Jag har aldrig spelat något av dessa spel men är både nyfiken och sugen på Yakuza sagan men detta finns bara på PlayStation?

Medlem

Just detta pack finns bara till PS än så länge. Vill du köra det i kronologisk ordning så börja med 0, kiwami och kiwami 2 (kiwami är remake på orginal 1 och 2).

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@RedZour: Precis som @deezel skriver finns just Yakuza Collection med del tre till fem bara på PS4 för tillfället, men Yakuza 0 och Kiwami 1 & 2 finns till PC.

Utöver detta kommer Yakuza 0 till Xbox One den 26 februari, och båda Kiwami-spelen ska också tillkomma Xbox One i år (Microsoft har inte meddelat när de släpps dock). Samtliga tre blir också en del av Xbox Game Pass.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

En fantastisk serie spel, rekommenderar dem varmt. Nu håller jag bara tummarna för att 3-5 kommer till PC, eftersom jag inte längre har kvar min PS4. Vore trevligt att spela igenom dem i uppdaterat format.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Har lite svårt att bestämma mig om jag ska köpa det här eller inte då jag redan har spelen till PS3, och tycker att trean och framför allt femman är dom två sämsta spelen i serien, medan fyran är helt suverän. Men det blir nog ett köp så småningom i en framtida rea.

Medlem

Om man är sugen att köra på PC och steam så har de just nu de tre första remaken för ~27€

1
Skriv svar