Cyberpunk 2077 till Geforce Now - på releasedagen

Robot
Cyberpunk 2077 till Geforce Now - på releasedagen

Stadia får konkurrens på streaming-scenen.

#cyberpunk-2077, #geforce-now, #stadia


Medlem

Om man streamar med Geforce Now spelar ens hårdvara någon roll eller går all kraft till deras servrar?

Medlem

@Flugsaft: Det ska gå via deras server och din hårdvara ska inte spela någon roll, förutom bandbredden på ditt bredband, som jag förstått det.

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Om man streamar med Geforce Now spelar ens hårdvara någon roll eller går all kraft till deras servrar?

Du behöver bara en väldigt rudimentär dator/enhet för att kunna streama. Vilket är ett av formatets största fördelar.

Det som händer är att du likt när du ser på netflix får en video ström som din dator spelar upp.
Din enhet skickar helt enkelt all input till deras servrar och spelet renderas där och då på deras hårdvara. Varje spel frame hos dom blir sedan encodad till en video ström och skickas till dig över nätet för att decodeas och sedan visas.

Nakdelen med detta är att du kan få sämre input respons. Då deras servrar måste göra MER saker för att få upp en spel frame på din skärm, jämfört med vad din PC eller konsol måste göra för att åstadkomma samma sak. Utöver detta så skickas din input också oftast flera mil igenom flera noder (tänk routrar) innan det kan tas emot. Jämfört med dom 2 meter det tar för din dator att skicka signalen från din mus till din dator. Allt detta orsakar att knapptryckningar eller musrörelser kan kännas konstiga eller om det är riktigt illa rejält försenade.

Sedan blir det också rätt så stor skillnad i bildkvalité eftersom att video strömmen komprimeras för att spara på bandbredd. En okomprimerad 24-bit 1080p@60 fps spelström skulle förmodligen kräva flera Gb/sec vilket så klart inte är hållbart. Så därför tvättas en massa "information" bort från varje frame för att få ner bandbreddskravet till kanske 20-25 Mbit/sec.

GeforceNow har dock i Sverige mindre input lag än vad Stadia har i dagsläget. Detta eftersom att GFN har ett datacenter i Stockholm. Medans närmaste centret för Stadia ligger i Finland.

Så är du känslig mot input lag och/eller mouse sensetivity konstigheter och vill ha den skarpaste bildkvalitén möjligt så är streaming inget för dig.

Medlem
Skrivet av Excerion:

Du behöver bara en väldigt rudimentär dator/enhet för att kunna streama. Vilket är ett av formatets största fördelar.

Det som händer är att du likt när du ser på netflix får en video ström som din dator spelar upp.
Din enhet skickar helt enkelt all input till deras servrar och spelet renderas där och då på deras hårdvara. Varje spel frame hos dom blir sedan encodad till en video ström och skickas till dig över nätet för att decodeas och sedan visas.

Nakdelen med detta är att du kan få sämre input respons. Då deras servrar måste göra MER saker för att få upp en spel frame på din skärm, jämfört med vad din PC eller konsol måste göra för att åstadkomma samma sak. Utöver detta så skickas din input också oftast flera mil igenom flera noder (tänk routrar) innan det kan tas emot. Jämfört med dom 2 meter det tar för din dator att skicka signalen från din mus till din dator. Allt detta orsakar att knapptryckningar eller musrörelser kan kännas konstiga eller om det är riktigt illa rejält försenade.

Sedan så blir i nästan alla fall jag sett också rätt så stor skillnad i bildkvalité eftersom att video strömmen komprimeras för att spara på bandbredd. En okomprimerad 24-bit 1080p@60 fps spelström skulle förmodligen käka flera Gb/sec vilket så klart inte är hållbart.

GeforceNow har dock i Sverige mindre input lag än vad Stadia har i dagsläget. Detta eftersom att GFN har ett datacenter i Stockholm. Medans närmaste centret för Stadia ligger i Finland.

Så är du känslig mot input lag och/eller mouse sensetivity konstigheter och vill ha den skarpaste bildkvalitén möjligt så är streaming inget för dig.

okej, tack för infon! eftersom jag sitter på ett gtx 980 blir det nog att testa o streama detta först o sedan avgöra. Geforce Now har kanske blivit bättre till september med?

Medlem

@Flugsaft:

Japp dom kommer så klart kunna förbättra vissa saker och lär göra det kontinuerligt. Men jag är dock övertygad att i slutändan kommer det alltid finnas nakdelar i bildkvalité och responsivitet att spela via streaming jämfört med spel som renderas på din pc eller konsol.

Det finns ju fördelar som inte lokal rendering ha med och det är att du slipper tanka ner spel eller att uppdatera dom. Det är bara i princip att trycka "spela" så är du igång (framför allt i Stadia).

Så man måste helt enkelt bestämma sig om bekvämligheten och det faktum att du inte behöver kontinuerligt investera i ny hårdvara överväger en något sämre spelupplevelse än vad ett spel på din lokala enhet kan leverera.

O just! vart du bor relativt till deras datacenter och hur bra ditt nätverk är konfigurerat kommer ha stor inverkan på hur bra upplevelse du får. Exempelvis så bör du köra trådbundet nät om du kan men om inte så se till till att du är på 5Ghz wi-fi och inte 2.4.

Att ha riktigt bra router (och bra ISP) är AO när det kommer till spelstreaming

Medlem

Det kan tilläggas att om man är sugen på GeForce Now kan man prova på gratis redan nu. Restriktionen är då att man får stå i kö lite längre för att komma igång (Betalande kunder får prioriterad köplats), och att man endast kan spela en timma åt gången. Efter en timma stängs ditt spel ner, och du får starta upp det på nytt för att påbörja en ny 1-timmes spelsession.

Jag har provat i ungefär två timmar på min dator, och det fungerar förvånansvärt bra. Väldigt enkelt och smidigt att komma igång, och jag märkte inte av någon fördröjning alls medan jag spelade The Division 2.

Ska fungera lika bra på andra enheter också såsom mobiltelefon, men det har jag inte testat så kan inte uttala mig om det.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Detta är bra nyheter. Kan spela på datorn och på tv:n, med min Nvidia shield, och använda samma sparfiler.

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

okej, tack för infon! eftersom jag sitter på ett gtx 980 blir det nog att testa o streama detta först o sedan avgöra. Geforce Now har kanske blivit bättre till september med?

GTX980 var en gång värstingmodellen.
Du kommer kunna spela cyberpunk med bättre upplevelse än vad streaming ger.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag tror betydligt mer på en tjänst som denna, ett av de stora problemen med PC är just hårdvaran och att man ofta måste uppdatera den för att kunna köra nyare spel. Nvidia erbjuder folk möjligheten att "låna" deras hårdvara för en kostnad om man vill kunna köra längre och om man bara vill köra en liten stund kan man göra så helt gratis (smart då det är lite som F2P, man får möjlihgeten att se om det funkar för en själv, för när det kommer till latenser är det lite som med skärmar som flimrar, bara för att jag själv har stora problem med det så innebär det inte att andra har det).

Jag tror som sagt mer på detta än på en tjänst som Google, jag har även ett större förtroende för ett företag som Nvidia som varit en del av den här industrin väldigt länge, deras Geforce serie har lett till vad vi har idag (även om första generationen av T&L vart populär mer på grund av "hype" än vad det kunde prestera, lite som VR förr). Och jag ser detta även som ett sätt att testa deras nya produkter i framtiden (har svårt att se att de inte kommer använda detta för att marknadsföra deras kort, så de är nog bara en tidsfråga innan detta sker om det inte redan har skett) innan man köper dem, frågan är när AMD kommer lansera en liknande tjänst.

Har kört en hel del Dark souls 3 via Geforce Now på laptopen och det fungerar helt kanon. Ser bra ut och flytet är fint och känner inte av nån delay/input lag och då kör jag en hel del PVP. Inga som helst problem.

Hade tänkt skaffa Cyberpunk 2077 till Ps4/Ps5, men kommer köpa det på Steam eller GOG om nu Geforce now kommer stödja det längre fram. Trodde jag aldrig, men nu kommer man få lira Cyberpunk 2077 i höst med RTX ON

Medlem

Finner en viss bekvämlighet att ha mina spel lokalt, men det är ju kool utveckling kommer säkert bli mer sånt.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Finner en viss bekvämlighet att ha mina spel lokalt, men det är ju kool utveckling kommer säkert bli mer sånt.

Det som gör att jag är intresserad av Geforce Now är att man använder spel man redan äger på Steam, detta är inte som Stadia utan mer som att man "hyr" datorkraft från dem för att kunna köra spel man kanske inte annars hade kunnat köra på sin nuvarande hårdvara (eller med inställningar som annars hade varit för höga för den).

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Det som gör att jag är intresserad av Geforce Now är att man använder spel man redan äger på Steam, detta är inte som Stadia utan mer som att man "hyr" datorkraft från dem för att kunna köra spel man kanske inte annars hade kunnat köra på sin nuvarande hårdvara (eller med inställningar som annars hade varit för höga för den).

Förstår, det är ju perfekt för dom som inte har lust eller kan spendera allt för mycket.
En sådan sak som för mig gör det bekvämt lokalt är att jag ofta modifierar mina spel, om spelet tillåter och det finns community. En sådan sak måste ju gå bort direkt i en tjänst som denna eller ?

1
Skriv svar