Ny gameplay från Starcraft: Ghost

Robot
Ny gameplay från Starcraft: Ghost

Ja, det där actionspelet Blizzard skrotade för ett decennium sedan.

#blizzard, #starcraft-ghost


Inaktiv

Säga vad man vill men Blizzard tycks ha någon förkärlek till välformade digitala rumpor. Syftar på 00:03 i videon.

Det såg ut att kunna bli ett ok spel för sin tid, påminner en del om Halo från det man såg. Gillar mest konceptet att man får uppleva Starcraft från ett nytt perspektiv där man ”zoomar” in mer på händelser än de stora krigen i RTS-spelen.

Medlem

Spelet påminner om Command & Conquer: Renegade, vilket inte är en dålig liknelse.

Medlem

Kul att se gameplay från detta mytomspunna spel!

Hennes stillastående pose känns inte särskilt Nova-aktig dock, haha. Hade mer passat en andfådd Donkey Kong.

Och vad sysslar han som spelar med? Är det första gången han håller i en handkontroll? Otroligt irriterande att titta på. Eller så är kontrollen inte färdigutvecklad.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Zidious G:

Kul att se gameplay från detta mytomspunna spel!

Hennes stillastående pose känns inte särskilt Nova-aktig dock, haha. Hade mer passat en andfådd Donkey Kong.

Och vad sysslar han som spelar med? Är det första gången han håller i en handkontroll? Otroligt irriterande att titta på. Eller så är kontrollen inte färdigutvecklad.

Skulle tro att finslipningen av kontrollen inte var klar, lite oklart om de faktiskt kör detta på ett gammalt Xbox-devkit eller genom något emulator. Överlag ser det ganska styltigt ut.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Skulle tro att finslipningen av kontrollen inte var klar, lite oklart om de faktiskt kör detta på ett gammalt Xbox-devkit eller genom något emulator. Överlag ser det ganska styltigt ut.

Inte bara styltigt utan i deras reklammaterial från den tiden så kändes det som att det skulle bli väldigt mycket stealth-baserad gameplay än vad som visas i dessa videor, men återigen är detta en väldigt tidig version så jag antar att detta hade kunnat komma att ändras.

Kul att få se lite gameplay från detta gamla liret iaf!

Medlem
Skrivet av Jeehao:

Spelet påminner om Command & Conquer: Renegade, vilket inte är en dålig liknelse.

Tänkte på exakt samma sak, glömmer aldrig första gången man såg "Mammoth Tank" i första person vy.

Medlem

fan va ledsen man blir när man blir påmind om detta spelet som ändå aldrig kommer

Gnällkuk

Vet inte varför man kollar på sånt här, känns som man sparat filmsnuttar från ex:et man blev dumpad av och förkrossad. Liksom, ta bort skiten och gå vidare. Lyckligtvis i det här fallet så har det gått så pass lång tid och det ser så kasst ut (eller om personen som spelade hade grava motorikproblem med en kontroller) att saknaden över att det aldrig blev något inte känns lika jobbig.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Vad är det som är så speciellt med det här spelet då folk verkar ha svårt att släppa det.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Vad är det som är så speciellt med det här spelet då folk verkar ha svårt att släppa det.

Då detta spel var under utveckling så var Starcraft så stort det bara kunde bli och tanken på att köra som en Ghost i denna värld var då (och fortfarande är för många) en dröm som höll på att bli verklighet.

Medlem

Synd att Blizzard fega ur och låser sig fast vid säkra projekt.
Jag hade gärna sett att dom breda deras varumärken med andra spelgenrer.
Nu så har jag nog tröttnat på Blizzard, jag tyckte att Starcraft 2 och Diablo 3s handling var riktigt tråkig, så jag hoppas inte på något intressant från dom längre.

Jag gillade även C&C:Renegade, även om jag hade hoppats på mycket högre kvalité.
En C&C i Unreal Engine 4 eller något liknande hade varit trevligt:)

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Vad är det som är så speciellt med det här spelet då folk verkar ha svårt att släppa det.

idag inget speciellt men då? fan va taggad man var då.. fegisar som sagt som inte vågade satsa vidare i ett annat typ av spel..

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Synd att Blizzard fega ur och låser sig fast vid säkra projekt.
Jag hade gärna sett att dom breda deras varumärken med andra spelgenrer.
...

Skrivet av SWEBarb:

idag inget speciellt men då? fan va taggad man var då.. fegisar som sagt som inte vågade satsa vidare i ett annat typ av spel..

Men då antar jag att ni älskar Overwatch iallafall?
Det måste ju inte vara så att de "fegade ur", det kan ju helt enkelt vara så att de inte kände att spelet kunde leva upp till den standarden de en gång hade.

Skrivet av anon_119148:

Säga vad man vill men Blizzard tycks ha någon förkärlek till välformade digitala rumpor. Syftar på 00:03 i videon.

Det såg ut att kunna bli ett ok spel för sin tid, påminner en del om Halo från det man såg. Gillar mest konceptet att man får uppleva Starcraft från ett nytt perspektiv där man ”zoomar” in mer på händelser än de stora krigen i RTS-spelen.

Blizzard känner sin målgrupp. ¯\_(ツ)_/¯


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv
Skrivet av hannes.theorell:

Blizzard känner sin målgrupp. ¯\_(ツ)_/¯

Du har nog inte fel. En kan ju bara spekulera hur många stånd Tracer framkallat hos pojkar 12-17 år.

Skribent
Skrivet av SWEBarb:

idag inget speciellt men då? fan va taggad man var då.. fegisar som sagt som inte vågade satsa vidare i ett annat typ av spel..

Det var väl massa problem också med utvecklarna. Spelet gjordes inte inhouse och sen tyckte inte Blizzard det höll måttet, lämnade spelet till en annan utvecklare och fick inte heller det resultat de ville. Så tanken var väl att utveckla det själv, men fick lägga det på is då de pysslade med andra projekt. Blizzard var ju inte samma stora företag då som nu. Plus att spelet hade kommit i ett slutet av Gamecube generationen då det dragit ut på tiden.

Jag tror på riktigt de tänkte återvända till spelet vid rätt tillfälle, men tiden gick och nu vet vi ju vad Blizzard blivit......


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Ender:

Men då antar jag att ni älskar Overwatch iallafall?
Det måste ju inte vara så att de "fegade ur", det kan ju helt enkelt vara så att de inte kände att spelet kunde leva upp till den standarden de en gång hade.

Ja, Overwatch var ju en ganska bra idé.
Det är inte den typen av spel jag spelar dock.

Sen så kändes väl Overwatch, Heartstone och Heroes of the storm som reaktioner på speltyper som redan var populära just då, så jag vet inte om jag skulle kalla dom modiga direkt.
Då menar jag att dom är mer avancerade cloner av T.Ex. Team fortress 2, Pokémon(? har dålig koll på samlarkortspel) och DOTA2.

Att inte kunna leva upp till någon standard som dom själva har satt tycker jag personligen är spelvärldens sämsta ursäkt, man förtjänar inte att behålla sitt varumärke ifall man inte fortsätter att utveckla idén.

Medlem

Förstår att man lägger ner ett spel när man inte ens kan sätta gunplay eller huvudkaraktärens animationer utan att det spelar som en påse hundskit.

Blizzard borde om något anamma sin forna kvalitetskontroll.
Även fast tanken var kool så var det ett bra beslut.

Jag menar om man jämför gameplay med annan 3rd person pangare tex max payne 1 som släpptes ett år innan ghost ens tillkännagavs så ser ghost fortfarande ut som tråkigt skräp.

Skribent
Skrivet av Fearnox:

Att inte kunna leva upp till någon standard som dom själva har satt tycker jag personligen är spelvärldens sämsta ursäkt, man förtjänar inte att behålla sitt varumärke ifall man inte fortsätter att utveckla idén.

Fast ska vi vara ärliga så var Ghost en bra bit ifrån originalspelen, de hade en idé som de inte kände de kunde sjösätta. Då är det väl bättre att lägga ned istället för att släppa en halvdan till dålig produkt?

Och ser man på utvecklingen i spelserier och varumärken överlag (vilket företag som helst) så är det ju inte stora framsteg mellan spelen och uppföljarna direkt. Det jag kan tänka på senast är ju God of War. Om man inte förtjänar att behålla sitt varumärke om spelen inte utvecklas, så är det få som skulle ha rätten till sina.


signatur

"Writer and Fighter"

1
Skriv svar