Vad gillar ni för öl? 🍺

Medlem

Jag är nog mest lik den till höger, rätt nyfiken och sugen

Får bli en Norrlands djup här och en Mariestads senare, åter i ljus lager träsket efter avstickare till massa knepig IPA som förvisso är ruskigt gott men detta är ljus lager, det är trotjänaren.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem

Passa på om ni gillar belgare "Achel Nr 71318 Bruin Bier " var riktigt trevlig, lite svår att placera inte alls lik andra trapister, men riktigt nice. Endast 8% man får den typiska belgiska jästen, trevlig maltig karamel sötma, juliga frukter och örter, nejlika/apelsin, lite svag gräs/hö humle beska i eftersmaken. Riktigt trevlig för det priset och passar nog bra till julmaten eller bara mysa vid brasan

Medlem

Glasbanken hade portofritt på Black Friday, så jag passade på att köpa hem lite grejer därifrån. Drack två av dessa, två tunga IPA från Old Nation i helgen. Boss Tweed och M-43 - högt rankade på Untappd båda två och definitivt värda hyllningarna. Men vilka priser! 110 kr för Boss Tweed och 89 kr för M-43.

Medlem

Fastnat för Pistonhead Haze Lager.
Väldigt billig för att vara så god.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem

Triple Berry Pie var en god överraskning på endast 4%, riktigt trevligt när man är lite godissugen :D. Kostar de dubbla på glasbanken vs systembolaget, finns på beställning några burkar kvar.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mr.Waterboy:

Fastnat för Pistonhead Haze Lager.
Väldigt billig för att vara så god.

Pistonhead gör bra bruksöl, Haze var ett trevligt tillskott till de två andra.

Om man ska gå in på säsongsöl, hur många gillar julöl?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Pistonhead gör bra bruksöl, Haze var ett trevligt tillskott till de två andra.

Om man ska gå in på säsongsöl, hur många gillar julöl?

Nu när de finns massa mikrobryger så finns de ju ett stort utbud av bra julöl i många olika stilar, men generellt om man tycker om lite mörkare öl så finns de många bra, nu finns det ju även ljusa jul öl . Men generellt så länge de inte gå crazy med kryddning eller sötning så.

Men de klassiska "Mörk lager" varianterna som de stora bryggerierna kommer ut med är väll oftast ingen större hitt

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Pistonhead gör bra bruksöl, Haze var ett trevligt tillskott till de två andra.

Om man ska gå in på säsongsöl, hur många gillar julöl?

Jag gillar julöl, men föredrar mina vanliga suröl och IPA. Så mina julölsfavoriter 2019 är följaktligen Brekeriets Lusse Lelle och Stigbergets Juleljus, dvs en suröl med saffran och en IPA. Men annars tycker jag att både Oppigårds Winter Ale och Nils Oscar Kalasjulöl är två stabila, trygga julöl som levererar jul efter jul. En Hibernation Ale från Great Divide är också en trevlig öl att sitta och sippa på framför brasan.

Medlem
Skrivet av Tröjan:

Jag gillar julöl, men föredrar mina vanliga suröl och IPA. Så mina julölsfavoriter 2019 är följaktligen Brekeriets Lusse Lelle och Stigbergets Juleljus, dvs en suröl med saffran och en IPA. Men annars tycker jag att både Oppigårds Winter Ale och Nils Oscar Kalasjulöl är två stabila, trygga julöl som levererar jul efter jul. En Hibernation Ale från Great Divide är också en trevlig öl att sitta och sippa på framför brasan.

Provat Apocalyptic Thunder Juice?
Något dyrare och passar sig mer till sommaren, men är satans god.

När det gäller julöl har jag ingen favorit, men visst lär införskaffa en och annan till julbordet.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem
Skrivet av Mr.Waterboy:

Fastnat för Pistonhead Haze Lager.
Väldigt billig för att vara så god.

Håller med och deras Flat Tire är min favorit bland bruksöl.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Pistonhead gör bra bruksöl, Haze var ett trevligt tillskott till de två andra.

Om man ska gå in på säsongsöl, hur många gillar julöl?

Julöl? Det är fan bara jul-hipsters som ... nej, bara skojade

Eftersom det kommer ut så sjukt mycket öl, inte bara kring jul, brukar jag läsa vad Sydsvenskans skribent Håkan Engström skriver och med hjälp av hans beskrivningar försöka lista ut om det är någon sort jag kan tycka om. I år har han smakat av 69 (!) olika julöl (respect ) och vilken vanlig människa skulle hinna med det? Tyvärr, för de flesta av er andra kan jag tänka, är det en premium-artikel men hittas här https://www.sydsvenskan.se/2019-12-06/en-slade-kommer-lastad-...
Givetvis ligger tyngden på skånska bryggerier.

Summering:
Brygghuset Finn (Landskrona) är med i toppstriden både i lager- och ale-listan med sina Winter Lager, Winter Bock och Winter Special. Oppigårds Winter Ale får 5/5, så den ska jag försöka få tag i. Lundabryggeriet Finn får också bra betyg på sina. Sen finns det ju andra roliga att testa, som exempelvis denna:

Citat:

Nerdbrewing Xmas Override
10,5%, 79:90 kr/33 cl

Kakaonibs och apelsinzestolja? För att you're worth it, antagligen. En riktigt överdådig imperial stout, som doftar som en hel chokladask. Fin crema, en förnimmelse av chokladmousse och espresso, sedan en både kraftig och eldig smak som av mörka chokladpraliner med likör. Inte för alla.

@MegaBlaff:Hmmm, en imperial stout på 10.5 % har visserligen sina tillfällen men inget jag skulle sänka till julbordet i första taget.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

@MegaBlaff:Hmmm, en imperial stout på 10.5 % har visserligen sina tillfällen men inget jag skulle sänka till julbordet i första taget.

Håller helt och hållet med. Jag dricker stout rätt sällan, och när jag väl gör det är det nog mer efter maten när man sitter och softar. Till julbordet brukar jag faktiskt köra att blanda julmust och julöl (lager). Dels för att det är gott, och dels för att ta ner alkoholhalten så man kan hantera en OP, Bäsk eller annan god snaps också.

Medlem

Helt enkelt Innis&Gunn ett bryggeri med många utmärkta ölvarianter, har blivit en klar favorit på senare år...

Skrivet av MegaBlaff:

Håller helt och hållet med. Jag dricker stout rätt sällan, och när jag väl gör det är det nog mer efter maten när man sitter och softar. Till julbordet brukar jag faktiskt köra att blanda julmust och julöl (lager). Dels för att det är gott, och dels för att ta ner alkoholhalten så man kan hantera en OP, Bäsk eller annan god snaps också.

Är det inte för detta du har svagdricka? Så slipper du leka kemist med öl och must.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Blaskig arbetarlager är väl det som är trendigt nu efter surölandet. Så det är vad jag dricker 🤷‍♂️

Medlem

@hannes.theorell: Nej, svagdricka är till för dem som gillar svagdricka

Medlem

Stigbergets Juleljus är helt magisk och är ett måste i varje hem!

Följer @dryckesnorden på Insta som brukar ha många fina tips inför Systembolagssläppen.

Medlem

Glögg sour kan vara det bästa jag druckit i år alltså. 5 av 5.

Medlem

Nynäs mysingen har blivit en tradition för min del till jul. I år kändes den lite mer smooth, kanske är kolsyreprofilen hmm? Härlig med mycket rostad malt och kryddnejlika, typisk vad jag förknippar med traditionell julöl.

Nils Oscar kalasjulöl funkar också!

Medlem
Skrivet av MegaBlaff:

Eftersom det kommer ut så sjukt mycket öl, inte bara kring jul, brukar jag läsa vad Sydsvenskans skribent Håkan Engström skriver och med hjälp av hans beskrivningar försöka lista ut om det är någon sort jag kan tycka om. I år har han smakat av 69 (!) olika julöl (respect )

Ja tror äntligen jag hittat en jobb ja skulle vara bra på och trivas med! ;D

Medlem

Jag gillar lokalbryggd öl som Hopsy Diasy och Södra Malt. Ena är från Gävle och det andra är från sthlm och det är bra skit

Annars har jag ingen favoritöl förutom att jag tenderar att köpa det som jag nämnt och Brezniak (hur man nu stavar till det). Använder ni Untappd när ni betygsätter öl?

Medlem

Är ingen konnässör när det kommer till öl som så många andra här i tråden verkar vara.
Jag vet dock vad jag gillar och det brukar vara en väldigt ljus lager!

Har testat alla sorters öl och det enda som är intressant utöver lager är weissbier.
Det blir dock tyvärr också snabbt väldigt tröttsamt precis som IPA.

Nej! Håll det enkelt och okrångligt. En ljus lager i stil med heineken funkar alltid.

Medlem

Blev bjuden på denna under nyår -

Omnipollo - Raspberry creme brulee Sour Ale - https://www.systembolaget.se/dryck/ol/omnipollo-pleroma-berry...

(random bild från nätet)

Den var helt sinnesjukt god!


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

@Zontos: Jag kör Untappd, men i princip bara när jag testar någon sort jag inte druckit förut eller det varit lite extra trevlig. Mest som en liten loggbok och kommunikation med de närmsta kompisarna som gör likadant.

Medlem

Jag använder Untappd. Tycker att det är kul att sätta betyg på saker och jag får även tips genom att se vad vänner druckit på nya öl att prova.

Medlem
Medlem

Min absoluta favorit är en Ipa som heter Radio the Mothership. Det har vart min favorit ett bra tag nu i nästan ett år bakåt.

https://www.systembolaget.se/dryck/ol/radio-the-mothership-im...

Medlem

Idag drack jag:
Tynt Meadow, en strong ale i belgisk stil
Zundert 10, en belgisk quadrupel
Amundsen Brown Cheese and Waffles, Dubbel-IPA
Lervig Neon Friday, Session IPA

Alla var bra 😁

Skrivet av Tröjan:

Jag använder Untappd. Tycker att det är kul att sätta betyg på saker och jag får även tips genom att se vad vänner druckit på nya öl att prova.

Hur många öl har du där? 😁

Skrivet av Acherryify:

Min absoluta favorit är en Ipa som heter Radio the Mothership. Det har vart min favorit ett bra tag nu i nästan ett år bakåt.

https://www.systembolaget.se/dryck/ol/radio-the-mothership-im...

Hmm..den har jag registrerat, men inte betygsatt 🤔

Skägg.
10 Chambers

Drack en helt fantastisk mörk bitter på Oliver Twist förra helgen, kändes gott att dricka något lent och nästan smörigt efter en mer krävande IPA.


signatur
Skriv svar