FZ testar sju VR-headsets!

Medlem

Quest verkar väldigt trevlig och Link är ett suveränt tillägg. Som CV1-ägare känner jag dock att jag kan vänta till "Quest 2" där jag hoppas på bättre komfort, snabbare SoC och Link i åtanke från början så man slipper kompression.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Har bara kört psvr och det är väll rätt kul men inte värt pengarna enligt mig. Men har blivit lite sugen på en rift s nu , är det i princip samma sak eller är det stor skillnad mellan psvr och rift?

Och eftersom jag har barn som jag vill spela med så undrar jag om det man ser i vr också syns på skärmen/tv?
Och jag antar att en quest inte kan visa så?

jag skriver lite otydligt märker jag. Men någon kanske förstår min fråga

Skrivet av Gesturr:

Valfritt VR-headset kombinerat med t ex VorpX eller motsvarande mjukvara.

Hej. Vad/vilka är motsvarande mjukvara? Vilket är den den bästa och smidigaste?

Medlem
Skrivet av Ralf:

Har bara kört psvr och det är väll rätt kul men inte värt pengarna enligt mig. Men har blivit lite sugen på en rift s nu , är det i princip samma sak eller är det stor skillnad mellan psvr och rift?

Och eftersom jag har barn som jag vill spela med så undrar jag om det man ser i vr också syns på skärmen/tv?
Och jag antar att en quest inte kan visa så?

jag skriver lite otydligt märker jag. Men någon kanske förstår min fråga

Hej. Vad/vilka är motsvarande mjukvara? Vilket är den den bästa och smidigaste?

Med Quest kan man "casta" bilden till mobiltelefon, surfplatta eller Chromecast (säkert till pcnockså)
Hur det är med ljudet vet jag inte riktigt.
PCVR både SteamVR och Oculus visar på skärm också så där är det inga problem om man tex lirar Beat saber för åskådarna att se på skärm och höra ljudet från externa högtalare/tvns högtalare.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Fick äran att testa en dev-kit-oculus för flera år sedan, då satt man med den på huvudet framför ett tangentbord och mus. VR-heatsetet ersatte alltså endast datorskärmen.
Det tyckte jag fungerade fantastiskt bra, riktigt tufft och lovande inför framtiden var det!
Men sedan dess har jag bara sett VR där man skall ha speciella kontroller, sensorer i rummet och gott om utrymme att flaxa runt... Alla de tre sakerna var för sig är totalt avtändande för mig.
Finns det något VR-headset som ENDAST ersätter skärmen, så att man kan se sig runt i en VR-värld medans man spelar med mus/tangentbord? Har försökt googla på det, men hittar inget om det...

Alla headset kan man köra så med.
Men att spela på det sättet är bara en viss typ av spel.
Du kommer tex inte kunna spela Half life alyx på det sättet du kommer behöva använda dig av rörelsekontroller.
Att sitta eller stå stilla stödjer dock dom flesta spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Ralf:

Har bara kört psvr och det är väll rätt kul men inte värt pengarna enligt mig. Men har blivit lite sugen på en rift s nu , är det i princip samma sak eller är det stor skillnad mellan psvr och rift?

Och eftersom jag har barn som jag vill spela med så undrar jag om det man ser i vr också syns på skärmen/tv?
Och jag antar att en quest inte kan visa så?

jag skriver lite otydligt märker jag. Men någon kanske förstår min fråga

Hej. Vad/vilka är motsvarande mjukvara? Vilket är den den bästa och smidigaste?

Om barn ska spela vill du antagligen inte ha Rift S då den har fast IPD (avstånd mellan linserna). På Quest kan du ställa in avståndet mellan 59-70mm, på Rift S är det fixerat runt 64mm. Det går att casta via Oculus-appen.

Finns t ex Virtual Desktop, för att få 3D kan man använda Reshade och Depth3D.

Medlem

Varför saknas Valve Index i testet? Det borde vara en given kandidat?

Det är också det svåraste att få möjlighet att testa då det inte finns i någon svensk butik, så nästan enda möjligheten är kanske att köpa det från Valve. Jag älskade Oculus Rift S:en då den satt så underbart bekvämt på mig men efter att ha kört en del med Valve Index så kan jag bara inte gå tillbaka till Rift-S:en.

Lite pros/cons FÖR Index, mest i jämförelse mot Rift S:

+ IPD kalibrering
+ FOV
+ Upplösning
+ Minimal screendoor effekt (Stor skillnad från OLED)
+ 80-144Hz
+ Supersköna kontroller!
+ Tracking utanför FOV
+ Totala upplevelsen
+ Fingertracking och friheten att släppa kontrollen helt!

- Mycket bökigare setup! (totalt 3 extra 12V adapters som skall vara inkopplade)
- Blir lite hetare efter en längre användning
- Fingertrackingen är inte riktigt 100%
- Priset
- Glare (pga dubbla linser)
- Sämre svärta (iaf Jämfört med Vive/Vive Pro/Quest)
- Miniskala i MR-mode (Kan förmodligen fixas med mjukvara)
- Tracking som kan störas av blanka rutor m.m.

(Quest går bort totalt på grund av komforten)

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av wirefire:

Varför saknas Valve Index i testet? Det borde vara en given kandidat?

Det är också det svåraste att få möjlighet att testa då det inte finns i någon svensk butik, så nästan enda möjligheten är kanske att köpa det från Valve. Jag älskade Oculus Rift S:en då den satt så underbart bekvämt på mig men efter att ha kört en del med Valve Index så kan jag bara inte gå tillbaka till Rift-S:en.

Lite pros/cons FÖR Index, mest i jämförelse mot Rift S:

+ IPD kalibrering
+ FOV
+ Upplösning
+ Minimal screendoor effekt (Stor skillnad från OLED)
+ 80-144Hz
+ Supersköna kontroller!
+ Tracking utanför FOV
+ Totala upplevelsen

- Mycket bökigare setup! (totalt 3 extra 12V adapters som skall vara inkopplade)
- Blir lite hetare efter en längre användning
- Fingertrackingen är inte riktigt 100%
- Priset
- Glare (pga dubbla linser)
- Sämre svärta (iaf Jämfört med Vive/Vive Pro/Quest)
- Miniskala i MR-mode (Kan förmodligen fixas med mjukvara)
- Tracking som kan störas av blanka rutor m.m.

(Quest går bort totalt på grund av komforten)

Index är svår att få tag på och väldigt dyr att köpa in. Vi hoppas dock kunna testa den längre fram. Grym sammanfattning!


signatur
Medlem

Tack för detta test! Även jag ser fram emot att läsa ett eventuellt test av index längre fram.

Medlem

Dom måste ju få ut mer index just nu det är inte så länge kvar till half life alyx.
Kan ju vara Corona viruset som ställer till det också.
Oculus Quest ska tydligen också vara slut. Kanske fortfarande finns att beställa i EU?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av wirefire:

Varför saknas Valve Index i testet? Det borde vara en given kandidat?

Det är också det svåraste att få möjlighet att testa då det inte finns i någon svensk butik, så nästan enda möjligheten är kanske att köpa det från Valve. Jag älskade Oculus Rift S:en då den satt så underbart bekvämt på mig men efter att ha kört en del med Valve Index så kan jag bara inte gå tillbaka till Rift-S:en.

Lite pros/cons FÖR Index, mest i jämförelse mot Rift S:

+ IPD kalibrering
+ FOV
+ Upplösning
+ Minimal screendoor effekt (Stor skillnad från OLED)
+ 80-144Hz
+ Supersköna kontroller!
+ Tracking utanför FOV
+ Totala upplevelsen
+ Fingertracking och friheten att släppa kontrollen helt!

- Mycket bökigare setup! (totalt 3 extra 12V adapters som skall vara inkopplade)
- Blir lite hetare efter en längre användning
- Fingertrackingen är inte riktigt 100%
- Priset
- Glare (pga dubbla linser)
- Sämre svärta (iaf Jämfört med Vive/Vive Pro/Quest)
- Miniskala i MR-mode (Kan förmodligen fixas med mjukvara)
- Tracking som kan störas av blanka rutor m.m.

(Quest går bort totalt på grund av komforten)

Har kört med båda två, men var inte överdrivet imponerad över Indexen med tanke på prislappen.. Visst var den bättre på i princip allt än Rift S, men inte så mycket bättre att jag har några problem att köra med Riften. Största skillnaden som märks är refreshraten tycker jag. Väntar med spänning på nästa 'våg' med headsets med ännu högre upplösning, de extra pixlarna mellan Rift S och Index var inte markant nog för min del.

Värt att nämna är ju att hoppet från säg första Vive är desto större...

Medlem

Någon som vet när officiella Link-kabeln kommer till Sverige?

Medlem
Skrivet av Olidion:

Någon som vet när officiella Link-kabeln kommer till Sverige?

Den finns sedan i början av Januari, bara att beställa på www.oculus.com.
Menar du hos ÅF så vet jag inte.

Redaktör
Skrivet av Olidion:

Någon som vet när officiella Link-kabeln kommer till Sverige?

Skrivet av Gesturr:

Den finns sedan i början av Januari, bara att beställa på www.oculus.com.
Menar du hos ÅF så vet jag inte.

Den verkar vara slutsåld.


signatur
Medlem

Det har stått "Den är tyvärr inte tillgänglig i ditt land för tillfället." Sedan innan jul

Medlem
Skrivet av Olidion:

Det har stått "Den är tyvärr inte tillgänglig i ditt land för tillfället." Sedan innan jul

Mnja, innan jul ja men sen släpptes den i början av året. Men den sålde slut fort. Jag hann norpa en så jag har en.

Medlem

Jag han också köpa en i början av januari strax efter att det officiellt släpptes i Europa


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag får avakta då. Osäker på om min dator funkar med det ändå. Har ingen dedikerad gamingdator just nu då jag kör mest konsoll. Men hade varit roligt att testa även om man inte kan få ut någon toppgrafik.

Surface book i7 16ram 512 GTX965M

Medlem
Skrivet av Olidion:

Jag får avakta då. Osäker på om min dator funkar med det ändå. Har ingen dedikerad gamingdator just nu då jag kör mest konsoll. Men hade varit roligt att testa även om man inte kan få ut någon toppgrafik.

Surface book i7 16ram 512 GTX965M

Bärbara datorer kan vara lurigt, den verkar vilja gå på integrerade GPUn istället för den dedikerade ibland. Jag hade övervägt att testa med en billig, kort kabel först.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Bärbara datorer kan vara lurigt, den verkar vilja gå på integrerade GPUn istället för den dedikerade ibland. Jag hade övervägt att testa med en billig, kort kabel först.

Jag hade också tänkt det men läst att många kablar inte funkar, och då vet jag inte om det är kabeln eller datorn felet ligger i... Moment22.

Redaktör
Skrivet av Olidion:

Jag får avakta då. Osäker på om min dator funkar med det ändå. Har ingen dedikerad gamingdator just nu då jag kör mest konsoll. Men hade varit roligt att testa även om man inte kan få ut någon toppgrafik.

Surface book i7 16ram 512 GTX965M

Skrivet av Gesturr:

Bärbara datorer kan vara lurigt, den verkar vilja gå på integrerade GPUn istället för den dedikerade ibland. Jag hade övervägt att testa med en billig, kort kabel först.

Ja, det kan krångla. Vanliga Rift S funkar inte på en laptop med GTX 1070-kort för mig, hade även problem med första Rift på samma dator. Men Windows MIxed Reality funkar direkt.


signatur
Medlem
Skrivet av Olidion:

Jag hade också tänkt det men läst att många kablar inte funkar, och då vet jag inte om det är kabeln eller datorn felet ligger i... Moment22.

Finns dock många kablar som är bekräftade att funka, t ex Anker Powerline.

Medlem

Jag har haft WMR av Dell som jag har varit nöjd med gällande tracking, komfort och skärmar. Hade endast testat PSVR innan som väl imponerande sådär. Uppgraderade i dagarna till en Rift S och, trots att jag inte har några större problem med min WMR, mycket imponerad. "Sweet spot" för skärpa är mycket större och screen door är nästan obefintlig. Kontrollernas ergonomi är av en annan värld. Just kontrollkomfort var min stora anledningen till uppgraderingen. Har inte hunnit hårdtesta trackingen men verkar vara av minst samma klass som WMR (dvs nästan perfekt för mig). Rift S är något plastigare än Dell WMR faktiskt som har en gedigen kvalitéskänsla rakt igenom. Dock är Riften något lättare vilket nog väger upp för det.

TLDR; uppgraderade från WMR, som jag var rätt nöjd med, till Rift S och är överraskande nöjd över skillnaderna.

Medlem

Test på Valve index snart då med andra ord, Najs..


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Snabeltorsk:

Test på Valve index snart då med andra ord, Najs..


signatur
Medlem

Går ju knappt att hitta Quest någonstans nu.

Redaktör

Kan meddela att vi nu också fått Index att funka. Så test kommer om... ett tag. Jag vågar inte säga när, men innan Half-Life Alyx i alla fall.


signatur
Medlem
Skrivet av perihelion74:

Går ju knappt att hitta Quest någonstans nu.

Rift S är också slut på oculus hemsida nu. Lyckades plocka hem ett schyst exemplar på blocket i helgen.

Kan passa på att tipsa om humble bundle som tydligen har en bra start-up bundle till bra pris. Perfekt för att bekanta sig mig VR-spel inför HL:Alyx

Medlem
Skrivet av Olidion:

Jag får avakta då. Osäker på om min dator funkar med det ändå. Har ingen dedikerad gamingdator just nu då jag kör mest konsoll. Men hade varit roligt att testa även om man inte kan få ut någon toppgrafik.

Surface book i7 16ram 512 GTX965M

Nu finns kabeln i lager igen iaf

Skägg.
10 Chambers

Testade Index i 45 minuter. Inte helt såld! Bildmässigt är den ju riktigt bra men kontrollerna; knapparna sitter verkligen inte bra för mina fingrar. Och fingertrackingen var långt ifrån 100-procentig.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Testade Index i 45 minuter. Inte helt såld! Bildmässigt är den ju riktigt bra men kontrollerna; knapparna sitter verkligen inte bra för mina fingrar. Och fingertrackingen var långt ifrån 100-procentig.

Ser fram emot en recension.
Vad för spel? På vilket sätt kändes fingertrackingen fel?
Tycker personligen att index kontrollen har konstigt placerad styrspak, borde den inte vara där tryckplattan är ?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar