MicroDimming och Skärpa/sharpness på din TV med PS4

Medlem
MicroDimming och Skärpa/sharpness på din TV med PS4

Har på senaste tiden märkt ett problem med min tv. Det är att när man roterar kameran i spel så ändras ljussättningen i vissa aspekter i omvärlden på spelen. T.ex att ett visst parti där det är ganska ljust blir lite mörkare när man väl roterar kameran. Detta händer endast på PS4 då jag också använder samma skärm som PC-skärm och på PC syns inga problem.

Har sökt upp detta problem och några har samma problem som mig. Problemet verkar ligga i microdimming och hur mycket skärpa din tv är inställd på. När man skruvar ner skärpan försvinner det ju mindre man har. Så man/jag får dras med suddigare bild eller irriterande växlingar i ljussättning. Välde lite suddigare bild.

Detta har med microdimming och skärpan inställd på din TV som jag förstått det. Kanske har en dålig TV, som har dålig implantation av just microdimming. Kanske beror det på att de flesta spel på PS4 körs i 30fps med motionblur?

Så om andra har märkt något av detta så kan jag rekommendera att skruva ner skärpan eller om ni kan på eran TV stänga av just microdimming.


signatur

Den som vet vet.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Intressant, de som du hittade hade märkt det, har de samma TV som du eller samma märke?

Vad har du för TV?


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

@Grukk: Inte alls. Ingen sa vilken TV de hade. Verkar vara en vanlig problem för vissa oberoende vilken modell man har. Som jag förstått det beror det på hur din TV hanterar skärpa/microdimming. Och genom att stänga av Microdimming eller skruva ner skärpan försvinner det. Vilket också löste mina problem.

Har en Philips. Kan ju vara den också. I värsta fall får man köpa ny TV helt enkelt.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

30fps med motion blur. Ger mig rysningar bara höra den kombon


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det är inte relaterat till att tv-apparater normalt stänger av alla pålagda effekter när man använder dom som en datorskärm, åtminstone om man sätter portetiketten till PC eller liknande?

En grej att testa är att sätta en PC-etikett på porten du har PS4-an på och se om det gör nån skillnad

Medlem

@Nocternity: Jag fårstår inte vad du menar riktigt? Menar du att jag ska byta port i bak på tv? Eller var det bara ett långdraget skämt?


signatur

Den som vet vet.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

@Nocternity: Jag fårstår inte vad du menar riktigt? Menar du att jag ska byta port i bak på tv? Eller var det bara ett långdraget skämt?

På dom flesta tv-apparater så kan du sätta etiketter på portarna, tex ”bluray”, ”digitalbox” osv, och åtminstone på LG så stänger den automatiskt av allt krimskrams om man väljer ”pc” på en port, vilket även minimerar input lag. Ungefär som game mode brukar göra, men oftast ännu bättre

Medlem

@Nocternity: Finns PC-mode i inställningarna. Men detta hjälper inte då man då inte kan ställa in nånting förutom kontrast och brigthness. Bilden blir extremt suddig, som om man smetat in den i vaselin. Har gjort en kompromiss då problemet försvann när man sänkte skärpan. Så lite suddigare bild får jag.

Har inget problem som behöver lösas. Ville bara meddela andra om de har liknade problem. Då det faktiskt verkar vara ett verkligt problem för vissa. Ni kanske inte märker av dessa då ni kanske har en bättre TV än mig (Philips är ju budget) Men man får tacka för alla som försöker ge mig tips.

I värsta fall får jag väl skaffa ny TV helt enkelt och se om problemet finns kvar.


signatur

Den som vet vet.

1
Skriv svar