Omröstning: Bästa Star Wars-filmen? Bästa Star Wars-filmerna?

Omröstning: Bästa Star Wars-filmen? Bästa Star Wars-filmerna?

Efter fandom-splittraren Star Wars Episode IX: Rise of Skywalker i fandom-splittrande sequel-trilogin börjar internet tänka på vilken den bästa Star Wars-filmen är igen. Och vad tycker framförallt FZ:s community om saken? När var Star Wars som bäst? Vilken trilogi har mest charm? Vilken trilogi är sämst?

Förutom omröstning längre ner för bästa Star Wars-film kan du nämna dina favoriter bland Star Wars-filmer och nämna dem sämsta. Gör även en toplist eller till och med ranking list från top to bottom.

En liten mall med mina åsikter bredvid:

Bäst och sämst bland prequels? Bäst: Revenge of the Sith?
Bäst och sämst bland originals? Bäst: The Empire Strikes Back?
Bäst och sämst bland sequels? Bäst: Rise of Skywalker?
Bäst och sämst bland de övriga? Bäst: Rogue One?

Låt lightsaber-duellen börja!

Omröstningen är till och med ultimat, har med alla Star Wars-filmer någonsin! Både medlemmar och gäster kan rösta!

Skägg.
10 Chambers

Bäst av prequels: Revenge of the Sith
Bäst av Trilogin med stort T: Empire Strikes Back
Bäst av Disney-trilogin: Force Awakens

Sämst av alla måste ändå Phantom Menace vara, även om jag såg den med lite nya ögon genom kidsen. Minns att vi köade i 24 timmar på Medborgarplatsen för att få biljetter, trots att vi sett en screener innan.

I det stora hela hade jag mer behållning av Solo och Rogue One än Disney-trilogin. Både fick leka runt, samtidigt som vi visste att inget skulle få några gigantiska konsekvenser och ändå lyckades de vara medryckande.


signatur
Skribent

Jag säger Return of the Jedi. Scenerna i Jabbas palats/öknen samt Endor-striderna är så jäkla grymma.

Medlem

Inte sett alla filmer eller kollat klart serierna men av filmerna jag har sett så är det nog Star Wars: Return of the Jedi och jag tvivlar på att det kommer ändras även efter jag sett alla filmer. Dock är det ett svårt val, Empire Strikes Back med Hoth och framför allt Cloud City gör att de kommer väldigt nära varandra som sagt svårt val.

Av de nyare filmerna så faller min röst på Rogue One, utan tvekan.

Medlem

Vill gärna rösta på någon av filmerna i original-trilogin, men senast jag såg dem kändes de fruktansvärt pajigs. Som om inte ens nostalgi-glasögonen kunde maskera hur illa de har åldrats. Så min röst faller på The Force Awakens. Mest för att Harrison Ford är en underbar skådis.

Sedan var Rogue One riktigt bra också. Och Solo-filmen sevärd.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Jag valde klonerna anfaller i prequalen. Håller tyvärr med lite om att dom gamla filmerna inte har åldrats väl, och dom senaste tre håller inte måttet gentemot dom "första sex" filmerna.


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Bäst och sämst bland prequels? Bäst: The Phantom Menace
Bäst och sämst bland originals? Bäst: Return of the Jedi
Bäst och sämst bland sequels? Bäst: The Force Awakens (bara sett den, rätt medioker, har inte orkat med resten).
Bäst och sämst bland de övriga? Bäst: Rogue One (har bara sett den, gillade mer än Force Awakens)


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem
  • Star Wars 8/10*

  • The Empire Strikes Back 9/10*

  • Return of the Jedi 8/10*

*Baserat på orginal versionerna, ej special edition(s)
**********************************************

  • The Phantom Menace 3/10

  • Attack of the Clones 3/10

  • Revenge of the Sith 4/10

**********************************************

  • The Force Awakens 5/10

  • Rogue One 4/10

  • The Last Jedi 4/10

Inte sett några fler utav de nya.
**********************************************

The Holiday Special ∞/misär

Medlem

Bästa prequel: The Phantom Menace (7/10)
Sämsta prequel: Attack of the Clones (4/10)

Bästa originalfilm: Return of the Jedi (9/10)
Sämsta originalfilm: A New Hope (8/10)

Bästa sequel: Rise of Skywalker (2/10)
Sämsta sequel: The Last Jedi (0/10)

Bästa spinoff: Rogue One (9/10)
Sämsta spinoff: The Clone Wars (3/10)

Ranking:
1. Return of the Jedi
2. The Empire Strikes Back
3. Rogue One
4. A New Hope
5. The Phantom Menace
6. Revenge of the Sith
7. Solo
8. Attack of the Clones
9. Rise of Skywalker
10. Force Awakens
11. The Holiday Special
12. The Clone Wars
13. The Last Jedi

Har inte sett Ewoks eller Caravan of Courage.

Ambassadör
Xbox

1. The Empire Strikes Back
2. Rogue One
3. Return of the Jedi
4. A New Hope
5. Revenge of the Sith
6. Attack of the Clones
7. The Force Awakens
8. The Phantom Menace
9. Solo
10. Rise of Skywalker
11. The Last Jedi

Empire Strikes Back har alltid varit min favorit bland Star Wars-filmer men helt ärligt så håller den förstaplatsen mest på nostalgi nu. Rogue One är värd en delad förstaplats egentligen, framförallt så är det den enda av Disney-filmerna som är bra. The Force Awakens är ok, men mest en remake av A New Hope. Solo är "meh" och Rise of Skywalker dålig och meningslös. The Last Jedi är inte bara den sämsta Star Wars-filmen, utan kanske också en av de sämsta filmerna jag sett.


signatur

Jump in.

Medlem

gillar inte star wars så mycket jag är mer för star trek vilket känns mer sci-fi än star wars gör.

Men jag gillar Star Wars: Rogue One.

Medlem

Är någon förvånad att eps V tar över 50% av rösterna?


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

Är någon förvånad att eps V tar över 50% av rösterna?

Introduktion till Hoth och AT-AT, Yoga. Utvecklad relation mellan hela gänget. Mer drama. Mer stjärnkrig!.

Edit: Jaha du menar alltså att hela omröstningen borde sluta så? Jag är på din sida då! Men inget kan förvåna mig med så lång serie av filmer.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Jag blev positivt överraskad av Rogue One. Den var uppbyggd som en klassisk krigsfilm och kunde lika gärna ha utspelat sig under andra världskriget, tänk "Örnnästet" eller "kanonerna vid navarrone(?)". Jag gillade även att den var rätt mörk/"vuxen" och sista scenen med Darth vader var awesomo 2000.

1. The Empire Strikes Back
2. Rogue One
3. Return of the Jedi
4. A New Hope
5. The Force Awakens
6. Rise of Skywalker
7. Revenge of the Sith
8. Solo
9. Attack of the Clones
10. The Last Jedi
11. The Phantom Menace


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

FMV-sekvenserna i Jedi Knight: Dark Forces II.

/s?


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

1. The Empire strikes back 9.5/10
2. Return of the Jedi 9/10
3. Rouge One 8.5/10
4. A New Hope 8/10
5. Revenge of the Sith 6.5/10
6. The Force Awakens 6/10
7. Solo 6/10
8. Attack of the Clones 5.5/10
9. The Phantom Menace 5/10
10. The Last Jedi 4/10
11. Rise of Skywalker 2/10

"TESB" är nästintill perfekt och "ROTJ" är inte långt därifrån heller.
Rouge one var en positiv överraskning och jag gillar den skarpt.
Har en del förlåtelse för prequel filmerna, speciellt "ROTS" som jag faktiskt tycker är bra.
Gick ut från "TFA" och tyckte att den var bra, något att bygga vidare på, men sen gick det som det gick. "TLJ" var fruktansvärt medioker och "TROS" var EXTREMT dålig rakt igenom. Kommer nog aldrig att se Disney trilogin igen.

Medlem

Såg precis episod VI och den var sämre än jag kom ihåg fram tills sista halvtimmen men å andra sidan var den favoritfilmen när jag var riktigt liten. Empire är klart bäst även fast jag gillar alla förutom Last Jedi, Phantom menace och klonerna anfaller. Rouge One och revenge of the sith är fantastiska de med.

Medlem

Skrämmande många som röstat på 1-3. Usch!

Medlem

Empires Strikes Back tycker jag bäst om. Ingen av filmerna från trilogierna tycker jag är dålig. Men helt klart att det går att hitta saker att klaga på.

Bäst och sämst bland prequels?
Bäst: Revenge of the Sith
Sämst: The Phantom Menace

Bäst och sämst bland originals?
Bäst: The Empire Strikes Back
Sämst: Return of the Jedi

Bäst och sämst bland sequels?
Bäst: The Last Jedi
Sämst: The Rise of Skywalker

Bäst och sämst bland de övriga?
Bäst: Rogue One
Sämst: The Clone Wars

Ranking:
1. The Empire Strikes Back
2. The Last Jedi
3. Rogue One
4. A New Hope
5. Revenge of the Sith
6. The Force Awakens
7. Return of the Jedi
8. Rise of Skywalker
9. Attack of the Clones
10. The Phantom Menace
11. Solo
12. The Clone Wars

Inaktiv

Bäst bland prequels?
Episod 1. Förstå varför många tycker den är sämst men den hade väldigt häftiga miljöer(Naboo), ett sjukt snyggt podrace, Darth Maul och den bästa ljussabelstriden i de nyare filmerna(vilken inspirerade spelen Jedi Outcast/Academy).
Episod 2 är bara massa CGI-strider och en sopig kärlekshistoria.
Episod 3 tycker jag bara är skum, med Anakin som slaktar barn utan någon som helst anledning och den hyllade slutstriden ser ut som två barn som slåss med pinnar.

Bäst av originaltrilogin: 5, men 6 har min favoritscen i hela sagan vilket också är den bästa ljussabelstriden.

Bäst av de nya:
The Force Awakens, men har inte sett The Rise of Skywalker och tänker inte se den. The Last Jedi var en av de sämsta filmerna jag sett.

Bäst av alla: 5
Sämst av alla: 8

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Jag säger Return of the Jedi. Scenerna i Jabbas palats/öknen samt Endor-striderna är så jäkla grymma.

Enda filmen jag gått och sett på bio 3 gånger. Stor upplevelse och filmmagi när man var 11-12 år. Gick med i den officiella fancluben och fick grejer hemskickat från USA: poster, tygmärke (Return of the Jedi), fina färgbilder, medlemskort.

1
Skriv svar