Klarar din dator Half-Life: Alyx?

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tror VR tar stora kliv 2020 från gimmick-stadiet.
Vi har tex senare iår ett nytt Medal of honor utvecklat av Respawn att se fram emot.
Visst det är Oculus exclusivt till en början (gissar mest pga sammarbete och origin inte stödjer VR)
Så det börjar klia i fingrarna även hos AAA utvecklare/utgivare

Jo det hoppas jag, har inte något VR än och har inte heller kunnat testa (vill göra innan ett köp då jag bli ganska lätt åksjuk) då varken jag eller någon annan jag känner har haft lust att spendera en sådan stor summa pengar på något jag eller dem kanske inte klarar av att använda mer än 5-10min i sträck, Beat Sabre har alltid lockat då jag gillat rythm-spel sedan arcade ddr spelen.

Jag är rätt ok med att det är tids-exklusivt så här nu i början om det kan få fler utvecklare att vilja investera i det men tidsexklusivitet betyder i detta fall bara att viss utrustning får vänta till skillnad från att inte fungera till den överhuvudtaget.

Skrivet av Gesturr:

Samtidigt så behöver VR välpolerade spel för att locka köpare, och köparna behövs för att utvecklare ska vilja satsa på VR = Moment 22. Oculus betalar utvecklare för att utveckla spelen till sin plattform. Bra betalt dessutom. Då är det rimligt att dom vill ha ROI på att spelen som dom har finansierat köps i deras butik. Vill man går det ju dessutom att använda Revive.

Det är fint att ett Half-Life kommer, men Valve hade verkligen kunnat göra mer för VR, typ ta efter hur Oculus jobbar.

Klart att vi behöver välpolerade spel för att locka köpare och jag kan köpa att företag betalar utvecklare för spel till sin plattform, men det borde stanna vid en tidsexklusivitet i så fall hellre än en helt låst plattform.
Problemet blir att vi kanske slutar med 3 (eller fler då det kommer fler än de 3 stora just nu) olika "plattformar" på pc som alla är låsta till varsitt headset så kommer folk antingen vara "tvingade" till att införskaffa 2-3 headsets för 6k styck + kringutrustning bara för att kunna spela det man vill på en plattform som alltid varit känd för att "stödja allt", eller helt enkelt vara tvungen att skippa massor av spel. Vilket i sig är värre än vad det nuvarande konsol-kriget gjort.

Jag håller dock med om att stora företag som Valve skulle kunna göra mer för att stödja framgången för VR och hoppas att det kommer hända, samtidigt som jag också hoppas på att om jag köper en Index eller något annat märke så har jag inte lagt ned 6k på något som i slutänden blockerar mig från att spela 60% av VR spelen som kommer för att dem inte fungerar till just det headsetet.

Medlem

Jag har bl.a. ett Oculus Rift S men undviker att köpa spel på Oculus-store till varje pris. Hade Oculus haft native support för fler headset så hade jag tänkt annorlunda. Vet inte hur många tusenlappar jag spenderat på Steam.

Men hursomhelst, jag ser nu fram emot HL3 (HL Alyx)

Medlem
Skrivet av wirefire:

Jag har bl.a. ett Oculus Rift S men undviker att köpa spel på Oculus-store till varje pris. Hade Oculus haft native support för fler headset så hade jag tänkt annorlunda. Vet inte hur många tusenlappar jag spenderat på Steam.

Men hursomhelst, jag ser nu fram emot HL3 (HL Alyx)

Det finns imo bara en fördel med Oculus-store och det är om man är Quest ägare eller blir det i framtiden.
Många spel stödjer cross-buy så köper du PC eller Quest-versionen så får man den andra motsvarande gratis.

Oculus är mer användarvänligt för "casualanvändare" och på så sätt kommer många casual att köpa direkt i Oculus store ist för att ladda ner Steam och börja köpa därigenom.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av Tobbe:

Fz försöker alltid "skrämmas" men har slutat gå på det.
(MAO som jag tänkte, alyx kör ju rätt vanlig grafik, följaktligen rätt låga krav som för de flesta spel. Fast alyx ligger ju "BARA" runt 4 år bak dock, de väl vr-en som höjer lite).

Huh? Vi ställer en fråga för att få folk att prata om sina datorer och ett högintressant spel.


signatur
Medlem
Skrivet av T.Mani:

Inte för att det spelar mig någon roll... kommer inte kränga ett headset för ~10k för att spela ett spel...

Trollar du eller missförstod du artikeln? Ett bra VR-headset kostar inte ~10 000 kr. Finns för halva, eller tom. en fjärdedel.

Medlem

Alla som har VR vet att även om det där räcker för att starta spelet så kommer ingen hårdvara i världen att kunna köra det tillfredställande, man vill alltid ha mer supersampling.

Medlem
Skrivet av Smoo87:

Systemkrav säger ju noll. Jag klarar mhw systemkrav utan problem, men spelet går i 23fps på lägsta inställningarna. Men nåja, nu är det ju valve vi pratar, så borde ju stämma ganska bra. Men man ska inte ta systemkrav som något som alltid stämmer

Valve sätter förhoppningsvis sina krav på ett sådant sätt att det är SPELBART vid minimikraven, de vet ju mycket väl att man behöver få ut väsentligt mer än 30 fps för att även den mest entusiastiska kompensationsalgoritmen ska kunna mjuka upp det till spelbart och ge spelaren en acceptabel upplevelse.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Bara en tanke men om VR verkligen ska bli mer än en gimmick (som det mer eller mindre är nu) och inte dö ut så måste inte bara spelen och utvecklingen gå framåt men vi kan inte låsa spel till specifik utrustning. VR företagen får inte tro att de kan konkurrera med varandra på samma sätt som konsoler kan.

Tycker ju åtminstone att vr utvecklarna på pc bör hålla ihop gällande spelen, förstår ju att playstation kör sin egna grej, det är ju den egentliga konkurenten, eftersom dom är på en annan plattform. whats next, exklusiva titlar till benq skärmar och razer möss.

Medlem

Småpotatis till frukost. Jag säger som Löfvén: 2020

Medlem

Minimum är inga problem, men recommended hade varit mycket mer intressant och gett en mycket bättre fingervisning om hur det faktiskt kommer att flyta enligt mig.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Minimum är inga problem, men recommended hade varit mycket mer intressant och gett en mycket bättre fingervisning om hur det faktiskt kommer att flyta enligt mig.

Boneworks hade recomended GTX 1080 och minimum 1060 6gb
Jag spelade det spelet utan problem med 970 och med 1070.
Inställningar minns jag inte men vet att jag provade ändra dom när jag körde med Lenovo WMR. Tyckte skillnaderna var minimala inne i headsetet så tror jag körde medium eller vad det var man fick välja.
Nu kör jag med Quest och enda stället jag upplever det blir segt på är om man kör sandbox och spawnar massvis med fiender.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det är väl så när ny teknik kommer så finns flera aktörer och ingen standard. Bara dom uthålligaste kommer att bli kvar och med det deras lösningar.

Medlem

Klarar allt utom ram-minnet.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Huh? Vi ställer en fråga för att få folk att prata om sina datorer och ett högintressant spel.

OK sträcker mig att ändra till: ..."skräms" alltid oavsiktligen...
hmmm... ;P


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av A1200G:

4790k, 16 GB RAM, RTX 2080 samt dedikerat kort för PhysX (GTX 970). Klarar alla spel hittils så Alyx blir nemas problemas.

Ursäkta? Dedikerat kort för PhysX?
Ganska säker på att det inte fungerar så.

12
Skriv svar