Klarar din dator Half-Life: Alyx?

Robot
Klarar din dator Half-Life: Alyx?

Systemkraven säger som det är.

#half-life-alyx, #index, #valve, #vr


Det är lugnt om man säger så, men jag vill ju gärna ha en Index till, men den ser ut att vara slutsåld ett bra tag till.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Inte mer!? Min dator skulle ju kunna trycka i sig 3 st half life alyx till frukost! I9 9900k med msi 2080ti och 64gb i ram.. ge mig ett spel som crysis

Medlem
Inaktiv

r5 2600 med ett rtx 2070 borde då kunna klara detta på hyfsat höga inställningar genom HTC Vive.

Medlem

2700x och ett styck 2080 med 32GB RAM borde väl klara av det.
Mitt WMR headset är dock mer tveksamt då kontrollerna till det oftast inte funkar.

Jag har dock aldrig lirar Half Life så chansen att jag skaffar Alyx är extremt liten!


signatur

Halo kompis!

Megadelux
Skrivet av Nyhet:

Frågan är, David. Kan din det? Vad kör du hemma? : )

Medlem
Skrivet av Hellspites:

Inte mer!? Min dator skulle ju kunna trycka i sig 3 st half life alyx till frukost! I9 9900k med msi 2080ti och 64gb i ram.. ge mig ett spel som crysis

Fast det är ju bara minimumkrav som listas. Har svårt att tro att ett 1060 kommer göra spelet rättvisa, men det återstår väl att se.

Medlem

Nog klarar burken min av detta spel alltid Sen att det kommer vara gratis att skaffa då jag äger ett Valve Index gör det ju inte sämre direkt.


signatur
Medlem

Klarar det med råge. Men jag äger fortfarande inte några VR glasögon.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Well done Valve I7 8700k, 16gb, GeForce GTX 1070 bör man klara sig med.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Well done Valve I7 8700k, 16gb, GeForce GTX 1070 bör man klara sig med.

Känns ju som gränsfall. Jag har typ liknande dator (mer RAM), men GTX 1060 är MINIMUM. Det är ju så att man snubblar trött över mållinjen, när det finns andra som joggar in...

Inte för att det spelar mig någon roll... kommer inte kränga ett headset för ~10k för att spela ett spel...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Jorå ska nog gå, funderat lite på varför valve är så snälla och låter oculus fungera med produkten när oculus kör exclusives, typ som nya medal of honor.

Medlem

4790k, 16 GB RAM, RTX 2080 samt dedikerat kort för PhysX (GTX 970). Klarar alla spel hittils så Alyx blir nemas problemas.

Medlem

Fz försöker alltid "skrämmas" men har slutat gå på det.
(MAO som jag tänkte, alyx kör ju rätt vanlig grafik, följaktligen rätt låga krav som för de flesta spel. Fast alyx ligger ju "BARA" runt 4 år bak dock, de väl vr-en som höjer lite).


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

@KeyserSoze: Jag tror att det handlar om att Steam vill sälja så mycket som möjligt
Oculus store svartlistar inga men vitlistar bara sina egna enheter till nya standarden är på plats som tillåter alla vr enheter att få samma kvalitet

Oculus modell är väl på sätt och vis rätt lik PS och apple produkter där man kurerar vad som säljs och arbetar med exklusiva titlar, vilket är lite synd kanske men är ju till för att sälja mer hårdvara.

Steams affärsmodell är ju att sälja så många spel som möjlig

Medlem
Skrivet av walextheone:

@KeyserSoze: Jag tror att det handlar om att Steam vill sälja så mycket som möjligt
Oculus store svartlistar inga men vitlistar bara sina egna enheter till nya standarden är på plats som tillåter alla vr enheter att få samma kvalitet

Oculus modell är väl på sätt och vis rätt lik PS och apple produkter där man kurerar vad som säljs och arbetar med exklusiva titlar, vilket är lite synd kanske men är ju till för att sälja mer hårdvara.

Steams affärsmodell är ju att sälja så många spel som möjlig

Ja jo, väldigt lik apple och ps. Men vr som plattform är ju inte alls lika flexibel som konsol krigen. Det finns ju inte många människor som skulle kunna tänka sig köpa sig en oculus för exklusiva titlar när man redan sitter på ett annat headset.
Och som utvecklare känns det väldigt wierd att stänga in sig i ett så litet hörn på en redan nischad marknad.

Även fast enheter inte är svartlistade, så håller jag mig borta från att försöka lira oculus spel på min index exempelvis eftersom det vilar på att man använder tredjeparts program för att få det att fungera, som skulle kunna bli indragna vilken dag som helst.

Känns som att man anammat en företagskultur som inte alls stämmer in på plattformen i sig.

Medlem

@KeyserSoze: Håller med. Tror dock att det flesta utvecklare släpper på både steam och Oculus store.
Dom flesta bra exklusiva titlarna är dock på PS VR, vilket är lite synd

Medlem

Min desktop klarar den utan problem och likaså min laptop.

Frågan är bara om man ska uppgradera sin gamla HTC Vive 🤔

Medlem
Skrivet av walextheone:

@KeyserSoze: Håller med. Tror dock att det flesta utvecklare släpper på både steam och Oculus store.
Dom flesta bra exklusiva titlarna är dock på PS VR, vilket är lite synd

Spelet som fick mig att fundera på frågan var nya medal of honor vr som bara kommer till oculus store ;'(

Medlem

nää det gör den inte.. har inte ens windows 10 :s hoppas spelet floppar duktigt..

Medlem

Hade varit trevligt och roligt om fler utgivare/utvecklare hade gjort som Ubisoft/Massive med Division 2, en lista med olika krav.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

nää det gör den inte.. har inte ens windows 10 :s hoppas spelet floppar duktigt..

Härligt med lite genomsyrlig missunnsamhet såhär mitt i lördagsmyset ;D

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Jorå ska nog gå, funderat lite på varför valve är så snälla och låter oculus fungera med produkten när oculus kör exclusives, typ som nya medal of honor.

Bara en tanke men om VR verkligen ska bli mer än en gimmick (som det mer eller mindre är nu) och inte dö ut så måste inte bara spelen och utvecklingen gå framåt men vi kan inte låsa spel till specifik utrustning. VR företagen får inte tro att de kan konkurrera med varandra på samma sätt som konsoler kan.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Känns ju som gränsfall. Jag har typ liknande dator (mer RAM), men GTX 1060 är MINIMUM. Det är ju så att man snubblar trött över mållinjen, när det finns andra som joggar in...

Inte för att det spelar mig någon roll... kommer inte kränga ett headset för ~10k för att spela ett spel...

1) Kränga betyder sälja
2) Rift S och Quest kostar mindre än hälften av det och klarar av spelet utmärkt

Medlem
Skrivet av Winzi:

Bara en tanke men om VR verkligen ska bli mer än en gimmick (som det mer eller mindre är nu) och inte dö ut så måste inte bara spelen och utvecklingen gå framåt men vi kan inte låsa spel till specifik utrustning. VR företagen får inte tro att de kan konkurrera med varandra på samma sätt som konsoler kan.

Samtidigt så behöver VR välpolerade spel för att locka köpare, och köparna behövs för att utvecklare ska vilja satsa på VR = Moment 22. Oculus betalar utvecklare för att utveckla spelen till sin plattform. Bra betalt dessutom. Då är det rimligt att dom vill ha ROI på att spelen som dom har finansierat köps i deras butik. Vill man går det ju dessutom att använda Revive.

Det är fint att ett Half-Life kommer, men Valve hade verkligen kunnat göra mer för VR, typ ta efter hur Oculus jobbar.

Medlem

Systemkrav säger ju noll. Jag klarar mhw systemkrav utan problem, men spelet går i 23fps på lägsta inställningarna. Men nåja, nu är det ju valve vi pratar, så borde ju stämma ganska bra. Men man ska inte ta systemkrav som något som alltid stämmer

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Känns ju som gränsfall. Jag har typ liknande dator (mer RAM), men GTX 1060 är MINIMUM. Det är ju så att man snubblar trött över mållinjen, när det finns andra som joggar in...

Inte för att det spelar mig någon roll... kommer inte kränga ett headset för ~10k för att spela ett spel...

GTX 1070 är bättre och har 8gb.
Jag utgår ifrån att jag kan spela Boneworks utan problem och det har ett 1080 som recomended och 1060 som minimum.
Jag spelar med Oculus Quest + Link


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Winzi:

Bara en tanke men om VR verkligen ska bli mer än en gimmick (som det mer eller mindre är nu) och inte dö ut så måste inte bara spelen och utvecklingen gå framåt men vi kan inte låsa spel till specifik utrustning. VR företagen får inte tro att de kan konkurrera med varandra på samma sätt som konsoler kan.

Jag tror VR tar stora kliv 2020 från gimmick-stadiet.
Vi har tex senare iår ett nytt Medal of honor utvecklat av Respawn att se fram emot.
Visst det är Oculus exclusivt till en början (gissar mest pga sammarbete och origin inte stödjer VR)
Så det börjar klia i fingrarna även hos AAA utvecklare/utgivare


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har spelet, men klarar nog inte av att spela det då ett av hårdvarukraven är: VR-hjälm.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

12
Skriv svar