Gamer SR dokumentär

Medlem

Kan inte försvara hans användande av vapen men har man möjlighet så har man rätt att ge en snyting i alla fall. Näsan läker, det mentala följer med hela livet.

Jag råkade vara stor och stark och kunde försvara mig men alla kan inte det. Ni som är i skolan, vågar ni så försök hjälpa genom att prata med en bra lärare. Den som är mobbad tar det snart som en vanlig vardag. Jag hade en bra lärare, han sade att jag skulle komma till honom om det sker några oschysstheter. Gjorde jag det? Nej. Och de andra inkl rektorn gjorde ingenting.

Jag jobbar nu heltid med bistånd och att hjälpa andra. Är ni lite yngre, fundera på om ni kan göra något med en kamrat som far illa, det är så viktigt.

So say we all

Avstängd
Skrivet av akaLuckyEye:

Ursäkta för otydligheten, ser att meningen blev konstig.

Jag kan helt förstå känslan att vilja ge sig på och hämnas, har själv tänkt att det skulle kännas rätt att höra att de som mobbade mig hade dött. Har utan tvekan själv fantiserat om att ta hämnd och misshandlat dem.

Skulle jag ha tagit en kniv och anfallit mina mobbare, så tycker jag att det måste få konsikvenser. Även om det va så att de började allt.
Som du säger vad som är rätt eller fel är ingen universiell lag, utan en åsikt.
Så självklart kan man förstå varför en utsatt, mobbare barn skulle göra något sådant men är det en sådant samhälle vi vill leva i?

Grund problem är inte heller att han tog en kniv och anföll andra elever.
Grund problemet enligt mig är att ingen märkte eller brydde sig om att stoppa mobbningen.
Ett annat problem är också att tiden mellan när mobbningen börja & fram till att han anföll med en kniv så va det ingen som märkte något.
Även om det fanns en del varningar. Självklart jättelätt att säga i efterhand.

Jag tycker inte att 12-åringen är en idiot som gjorde fel. Jag skulle mer se han som en av de första offren, om det va mobbningen som fick han att göra det.
Tycker inte det ska vara okej att anfalla mobbare med kniv, för även mobbare förtjänar att inte bli utsatt för våld.
"Vuxen världen" måste bli bättre på att se och få stopp på mobbning så att det inte går så långt som en elev anfaller andra elever med kniv.

Förlåt att det blev en jätte lång text, hoppas den är lätt att förstå.

Är det inte så att handlingar alltid får konsekvenser.
Konsekvens är väl helt oberoende av vuxen världen.
Mobbaren och hans handlingar såg till att öppna upp en ny sekvens.
Vilket ledde till att den mobbade kände att den måste ge igen.

Och denna känsla som offret höll vid såg till att han gick till handling.
Vilket innebar en attack mot mobbaren.
Konsekvensen av hans handlingar (mobbaren) ledde till en attack mot honom.
Något som han inte såg komma.

Medlem

Jag har lyssnat på alla avsnitten nu och måste säga att den var väldigt intressant och förmodligen den mest obehagliga dokumentär jag någonsin lyssnat på då man kom så nära hur de personer som utför såna här vansinnesattacker tänker.

Det var uppfriskande att de inte beskyllde spelen för att skapa de här personerna utan lyfter snarare fram gamingen som något många personer har som sin enda plats i världen där de trivs och mår bra.

Jag tror alla kan relatera till känslan av att det känns bra att någon mobbare/motsv. får vad den förtjänar men det är väl ingen som seriöst kan förespråka att vi ska attackera varandra för att skipa rättvisa? I de här sammanhangen blir det ju flugornas herre av allting då och det är ju snarare att spela i händerna på mobbarna som är de som redan nu driver på det. Vi har ju provat att ha ett samhälle där var och en hämnades sina oförätter och det blev inte jättebra, blodsfejder och hämndattacker tills halva byn var ihjälslagen.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Minns inte händelsen exakt, men om någon blev mobbad och gav igen så vet jag inte om han gjorde fel. Möjligtvis lagligt, men inte moraliskt. Mobbare kommer aldrig göra något meningsfullt med sina liv, bara förstöra andras.

Inte sant. De värsta och vanligaste mobbarna är de som gör bra ifrån sig i skolan och även i sociala kretsar. Mobbingen är ett symptom på att dessa människor använder en utsatt som språngbräda för att flytta fokus från sig själv och ge sin egen sociala status en boost. De är där de är, i topp, på grund av mobbingen. Oftast så utförs handlingarna av tredje person i form av många så kallade "medlöpare" som uppmuntras av dessa personer, eller av rädsla för att själva hamna utanför pga dessa personer, så de inte behöver smutsa sina egna händer.

Jag kan lista de mobbare som fanns i min skola, de riktiga mobbarna och inte medlöparna, och de allra flesta av dem har i dag fina högskoleutbildningar på bland andra utländska universitet och toppjobb idag. De som utsattes för mobbing har kämpat hela sina liv med det psykiska trauma som det innebär att växa upp i en sådan miljö.

I vuxen ålder så uppger mobbarna själva att det var väl inte så farligt, det är ju bara så barn är. Det finns liten faktiskt insikt om vilket pris deras framgång har haft för deras offer.

Kontentan är att är du beredd att gå över lik för att lyckas i livet så kommer du lyckas. Att det finns någon form av karma som gör att onda mobbare får vad de förtjänar i livet för att balansera deras gärning är en myt. Ovanstående var före sociala medier blev stort. Nu är det ännu värre och ännu lättare för mobbare att uppvigla medlöpare.

Medlem
Inaktiv
Skrivet av Aletheides:

Inte sant. De värsta och vanligaste mobbarna är de som gör bra ifrån sig i skolan och även i sociala kretsar. Mobbingen är ett symptom på att dessa människor använder en utsatt som språngbräda för att flytta fokus från sig själv och ge sin egen sociala status en boost. De är där de är, i topp, på grund av mobbingen. Oftast så utförs handlingarna av tredje person i form av många så kallade "medlöpare" som uppmuntras av dessa personer, eller av rädsla för att själva hamna utanför pga dessa personer, så de inte behöver smutsa sina egna händer.

Jag kan lista de mobbare som fanns i min skola, de riktiga mobbarna och inte medlöparna, och de allra flesta av dem har i dag fina högskoleutbildningar på bland andra utländska universitet och toppjobb idag. De som utsattes för mobbing har kämpat hela sina liv med det psykiska trauma som det innebär att växa upp i en sådan miljö.

I vuxen ålder så uppger mobbarna själva att det var väl inte så farligt, det är ju bara så barn är. Det finns liten faktiskt insikt om vilket pris deras framgång har haft för deras offer.

Kontentan är att är du beredd att gå över lik för att lyckas i livet så kommer du lyckas. Att det finns någon form av karma som gör att onda mobbare får vad de förtjänar i livet för att balansera deras gärning är en myt. Ovanstående var före sociala medier blev stort. Nu är det ännu värre och ännu lättare för mobbare att uppvigla medlöpare.

Är de verkligen de vanligaste mobbarna? Aldrig sett en sådan själv. Jag hade mobbare i min skola som mobbades för att de själva var osäkra, och hackade på ännu lägre/svagare individer för att höja sig själva. Det blev inte mycket av dem.
De som var bäst i skolan o.s.v. mobbades inte.

Men ja, oavsett så måste vuxna se strukturerna i barngrupperna och våga gå in när det behövs och de som är mobbade måste lära sig att slå tillbaka, på ett rimligt sätt utan vapen eller risk för dödsfall.

Jag lärde mig ganska snabbt att alltid slå tillbaka dubbelt så hårt, då vågade ingen gå på en.
Som Bas Rutten säger: "I don't believe in an eye for an eye, I believe in two eyes for an eye."

Mike Tyson om mobbning:

GSP mötte sin barndomsmobbare:

Kampsport verkar vara är ganska bra utväg för någon som blir hackad på.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Inte sant. De värsta och vanligaste mobbarna är de som gör bra ifrån sig i skolan och även i sociala kretsar. Mobbingen är ett symptom på att dessa människor använder en utsatt som språngbräda för att flytta fokus från sig själv och ge sin egen sociala status en boost. De är där de är, i topp, på grund av mobbingen. Oftast så utförs handlingarna av tredje person i form av många så kallade "medlöpare" som uppmuntras av dessa personer, eller av rädsla för att själva hamna utanför pga dessa personer, så de inte behöver smutsa sina egna händer.

Jag kan lista de mobbare som fanns i min skola, de riktiga mobbarna och inte medlöparna, och de allra flesta av dem har i dag fina högskoleutbildningar på bland andra utländska universitet och toppjobb idag. De som utsattes för mobbing har kämpat hela sina liv med det psykiska trauma som det innebär att växa upp i en sådan miljö.

I vuxen ålder så uppger mobbarna själva att det var väl inte så farligt, det är ju bara så barn är. Det finns liten faktiskt insikt om vilket pris deras framgång har haft för deras offer.

Kontentan är att är du beredd att gå över lik för att lyckas i livet så kommer du lyckas. Att det finns någon form av karma som gör att onda mobbare får vad de förtjänar i livet för att balansera deras gärning är en myt. Ovanstående var före sociala medier blev stort. Nu är det ännu värre och ännu lättare för mobbare att uppvigla medlöpare.

Så min poäng kvarstår: de kommer aldrig tillföra något förutom skit.


signatur

I drank what?

Avstängd
Skrivet av Mirage:

Så min poäng kvarstår: de kommer aldrig tillföra något förutom skit.

Är du en bättre människa för att du passar in ?

Geeks Gaming

En högst tragisk historia som skördat fler offer än tidigare belyst. Väldigt intressanta intervjuer med både vittnen, ungdomar och myndigheter.

Som allt för ofta så är det återigen tyvärr väldigt tydligt att vuxna måste ta mer ansvar för att förstå vad och hur vissa kommunikationskanaler fungerar och används.
Det finns enligt mig inga ursäkter längre med alla verktyg och information som finns tillgängligt för föräldrar, myndigheter och lärare etc etc.

Med det sagt har jag fortfarande svårt för titeln ”gamer” då detta riskerar att ta fokus från det riktiga problemet.
Även om man försöker friskriva sig från detta i början av dokumentären så kan jag känna att det är lite oansvarigt titulerat då jag anser att det handlar mycket mer om onlinekultur än gaming. Det är även här problemet ligger, enligt mig.

Geeks Gaming

För att förtydliga ovanstående något:

Det råder fortfarande någon sorts illusion från vuxna om att det som skrivs på internet inte är på riktigt. Alla som har sett ett kommentarsfält på en nyhetssida ser att vuxna människor med sitt facebook-konto som är kopplat till sitt namn, skriver de mest vansinniga och hatiska kommentarer om andra människor, religioner, kön, sexualitet etc etc.
Det är ju direkt dumdristigt att leva i tron om att våra unga ska göra annorlunda.

En kort sammanfattning till varför jag hade velat flytta fokus från gaming (även om såklart problemet existerar där, som i alla andra platser online) till onlinekultur i stort.

Medlem
Skrivet av Konstig Inombords:

Är du en bättre människa för att du passar in ?

Passar in? Jag trampar inte på andra människor. DET är skillnaden mellan mig och en vidrig jävla mobbare som är ett slöseri med syre.

Vad fan har "passa in" med psykisk och fysisk terror att göra?


signatur

I drank what?

Avstängd
Skrivet av Mirage:

Passar in? Jag trampar inte på andra människor. DET är skillnaden mellan mig och en vidrig jävla mobbare som är ett slöseri med syre.

Vad fan har "passa in" med psykisk och fysisk terror att göra?

Du skapar en ideal av vad som är rätt och fel.
Och du passar in i ditt eget ideal.
Då är ju frågan är du bättre för att du passar in.

Geeks Gaming
Skrivet av Konstig Inombords:

Du skapar en ideal av vad som är rätt och fel.
Och du passar in i ditt eget ideal.
Då är ju frågan är du bättre för att du passar in.

Jag skulle vilja påstå att man är en bättre människa om man inte orsakar psykiskt eller fysiskt lidande för andra människor.
Sen kan jag ju såklart inte svara på om just den människa du riktar frågan mot är det.

Jag känner att du har någon sorts agenda eller budskap du vill skriva här, är det inte bättre du helt enkelt skriver vad du tycker istället för att använda den retorik och argumentationsteknik du använder nu?

Medlem
Skrivet av NordhNet:

För att förtydliga ovanstående något:

Det råder fortfarande någon sorts illusion från vuxna om att det som skrivs på internet inte är på riktigt. Alla som har sett ett kommentarsfält på en nyhetssida ser att vuxna människor med sitt facebook-konto som är kopplat till sitt namn, skriver de mest vansinniga och hatiska kommentarer om andra människor, religioner, kön, sexualitet etc etc.
Det är ju direkt dumdristigt att leva i tron om att våra unga ska göra annorlunda.

Jag har tänkt mycket på just detta de senaste åren. Hur kan vi förvänta oss att barn och ungdomar ska kunna bete sig online när det under de senaste åren har blivit sorgligt uppenbart att en stor del av den vuxna befolkningen inte kan hantera internet?

När jag tittar in på sociala medier lite då och då och ser hur vuxna 40+are beter sig där så känns det ibland overkligt.

Vad gick snett?

Min högst ovetenskapliga teori är att folk som var aktiva på internet på olika sätt under tiden som internet utvecklades (säg tidigt 90 tal fram till 2009 när typ ALLA skaffade Facebook) på något sätt lärde sig att hantera det bättre. För 40+are som först mötte communitiet online i och med Facebook blev det helt enkelt för överväldigande med all denna information och åsikter som avviker från ens egna.

Det fanns så klart folk som inte kunde bete sig online innan också, men jag minns inte "gamla internet" som en lika otrevlig plats som det vi ser idag.

Medlem
Skrivet av nils45:

Oftast är det så att den som ger igen gör det värre än vad han fick själv. En slår, den andra slår tillbaks hårdare, och det är inte rättvist.

Jo det är rättvist. Om man inte vill bli slagen väldigt hårt så borde man inte slåss.

Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Jag skulle vilja påstå att man är en bättre människa om man inte orsakar psykiskt eller fysiskt lidande för andra människor.
Sen kan jag ju såklart inte svara på om just den människa du riktar frågan mot är det.

Jag känner att du har någon sorts agenda eller budskap du vill skriva här, är det inte bättre du helt enkelt skriver vad du tycker istället för att använda den retorik och argumentationsteknik du använder nu?

Jag kommer inte ihåg exakt vad jag ville lyfta fram.
Det va ett litet tag sedan jag skrev det jag skrev.
Och jag kommer inte ihåg exakt vilket syfte jag skrev det med.

Men jag tror jag mena på att ingen människa är bättre än den andra.
Och om jag inte minns fel så tyckte föregående skribent att man inte kunde rättfärdiga den attackerandes beteende på något sätt.

Och jag menar på att om man tittar från rätt perspektiv så kan man rättfärdiga den attackerande individens beteende. Sen om det är ett sådant samhälle vi vill leva i, och vad händer om vi godtar sådana beteenden är en annan fråga. Hoppas jag lyckats besvara på din fråga.

Medlem
Skrivet av Konstig Inombords:

Jag kommer inte ihåg exakt vad jag ville lyfta fram.
Det va ett litet tag sedan jag skrev det jag skrev.
Och jag kommer inte ihåg exakt vilket syfte jag skrev det med.

Men jag tror jag mena på att ingen människa är bättre än den andra.
Och om jag inte minns fel så tyckte föregående skribent att man inte kunde rättfärdiga den attackerandes beteende på något sätt.

Och jag menar på att om man tittar från rätt perspektiv så kan man rättfärdiga den attackerande individens beteende. Sen om det är ett sådant samhälle vi vill leva i, och vad händer om vi godtar sådana beteenden är en annan fråga. Hoppas jag lyckats besvara på din fråga.

Hej,

Helt korrekt kan du alltid rättfärdiga självförsvar. Detta var ett självförsvar, av en person som systematiskt utsattes för attacker. Jag står vid min åsikt att mobbare är slöseri med syre, och tillför inget av värde för samhället.


signatur

I drank what?

Avstängd
Skrivet av Mirage:

Hej,

Helt korrekt kan du alltid rättfärdiga självförsvar. Detta var ett självförsvar, av en person som systematiskt utsattes för attacker. Jag står vid min åsikt att mobbare är slöseri med syre, och tillför inget av värde för samhället.

Så.
Vad ska man göra med dem ?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Hej,

Helt korrekt kan du alltid rättfärdiga självförsvar. Detta var ett självförsvar, av en person som systematiskt utsattes för attacker. Jag står vid min åsikt att mobbare är slöseri med syre, och tillför inget av värde för samhället.

Ska läggas till att de han anföll va två random elever och inte killen som mobbat/varit elak mot honom.

Medlem
Skrivet av akaLuckyEye:

Ska läggas till att de han anföll va två random elever och inte killen som mobbat/varit elak mot honom.

Det är dock helt oförsvarbart. OM någon hämnd ska utkrävas, så är det på personen som gjort honom illa.

Skrivet av Konstig Inombords:

Så.
Vad ska man göra med dem ?

På samma sätt som mobbare berövar sitt offer ett normalt liv, bör samma mynt ges tillbaka. Säg, börja med fängelse i 10+ år så de förlorar sin ungdom i frihet. Sen punktkontrolleras i 10+ år till. Som exempel, finns säkert bättre sätt att se till att de lider.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Det är dock helt oförsvarbart. OM någon hämnd ska utkrävas, så är det på personen som gjort honom illa.

På samma sätt som mobbare berövar sitt offer ett normalt liv, bör samma mynt ges tillbaka. Säg, börja med fängelse i 10+ år så de förlorar sin ungdom i frihet. Sen punktkontrolleras i 10+ år till. Som exempel, finns säkert bättre sätt att se till att de lider.

Tyvärr är det nog bara ett recept för värre människor i vuxen ålder. Vi är som mest formbara i unga år, och det skulle nog vara en traumatisk och förargande upplevelse för denna människa att mer eller mindre växa upp inom stängda dörrar. Skriver dock under på att denna typ av människor skulle vara punktparkerade resten av livet, regelbundna kontroller etc för att se till att de håller sig på rätt bana i livet.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Tyvärr är det nog bara ett recept för värre människor i vuxen ålder. Vi är som mest formbara i unga år, och det skulle nog vara en traumatisk och förargande upplevelse för denna människa att mer eller mindre växa upp inom stängda dörrar. Skriver dock under på att denna typ av människor skulle vara punktparkerade resten av livet, regelbundna kontroller etc för att se till att de håller sig på rätt bana i livet.

Det handlr inte om att rehabilitera dem, det handlar om att hålla dem borta från resten av befolkningen.


signatur

I drank what?

Geeks Gaming
Skrivet av Mirage:

Det är dock helt oförsvarbart. OM någon hämnd ska utkrävas, så är det på personen som gjort honom illa.

På samma sätt som mobbare berövar sitt offer ett normalt liv, bör samma mynt ges tillbaka. Säg, börja med fängelse i 10+ år så de förlorar sin ungdom i frihet. Sen punktkontrolleras i 10+ år till. Som exempel, finns säkert bättre sätt att se till att de lider.

Jag känner inte att vi kan ha ett friskt och fungerande samhälle där grunden alla står på utgörs av ett system som straffar barn med institutionalisering som fängelse.
Mobbare, ”värstingar”, strulpellar eller vad man nu föredrar för etikett för barn som faller utanför mall 1A, bär alla på en (metaforisk) ryggsäck. Den ryggsäcken packades av en vuxen på ett eller annat vis.

Att börja skicka barn till fängelse för detta skapar bara fler vuxna som packar liknande eller sämre ryggsäckar.

Vi som samhälle måste däremot bli bättre på att identifiera upphovet till agerandet och tillsätta hjälp där istället

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag känner inte att vi kan ha ett friskt och fungerande samhälle där grunden alla står på utgörs av ett system som straffar barn med institutionalisering som fängelse.
Mobbare, ”värstingar”, strulpellar eller vad man nu föredrar för etikett för barn som faller utanför mall 1A, bär alla på en (metaforisk) ryggsäck. Den ryggsäcken packades av en vuxen på ett eller annat vis.

Att börja skicka barn till fängelse för detta skapar bara fler vuxna som packar liknande eller sämre ryggsäckar.

Vi som samhälle måste däremot bli bättre på att identifiera upphovet till agerandet och tillsätta hjälp där istället

Får se om du håller kvar vid "stackars mobbare, de har det svårt!" när ditt eget barn blir mobbat.


signatur

I drank what?

Geeks Gaming
Skrivet av Mirage:

Får se om du håller kvar vid "stackars mobbare, de har det svårt!" när ditt eget barn blir mobbat.

Been there, done that tyvärr. Dock är det en viss skillnad mot att säga "stackars mobbare, de har det svårt!" och slänga in barnen i ett fängelse, där är något av ett gap mellan de två

Blir man förbannad? Absolut
Vill man pryla ungen i fråga? Absolut
Dock får man ju som vuxen inte lyxen att agera i affekt (som kanske är tur) utan istället tänka logiskt och bemöta problemet från en annan vinkel

Edit: hade kunnat slänga upp två anekdoter som jag själv bevittnat där båda våra synsätt används men jag tror det hade varit lite väl magstarkt

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Been there, done that tyvärr. Dock är det en viss skillnad mot att säga "stackars mobbare, de har det svårt!" och slänga in barnen i ett fängelse, där är något av ett gap mellan de två

Blir man förbannad? Absolut
Vill man pryla ungen i fråga? Absolut
Dock får man ju som vuxen inte lyxen att agera i affekt (som kanske är tur) utan istället tänka logiskt och bemöta problemet från en annan vinkel

Edit: hade kunnat slänga upp två anekdoter som jag själv bevittnat där båda våra synsätt används men jag tror det hade varit lite väl magstarkt

Då är du mycket mer mottaglig för dina barns lidande, än vad jag är för något barns lidande. Jag står fast vid att de kommer aldrig tillföra något, de är i grund och botten skitmänniskor, som kommer fortsätta sprida lidande. Bättre att resten av befolkningen, som inte är intresserad av att tillfoga andra människor smärta, slipper ha dem bland sig. Samt, de får 10+ år på sig att tänka över vad de gjort.


signatur

I drank what?

Geeks Gaming
Skrivet av Mirage:

Då är du mycket mer mottaglig för dina barns lidande, än vad jag är för något barns lidande.

Jag är inte helt med på hur du menar men ja, våra åsikter går isär. Så är det ibland

Medlem

Har bara hunnit lyssna lite på avsnitt tre men som förälder gör det en livrädd inför när ungen ska börja gamea. Pedofiler har ju fri access på alla dessa plattformar och utgivarna verkar bara blunda för problematiken. Nu är ju inte annan ungdomsverksamhet förskonad från detta men tvivlar på att barn/ungdomar behöver värja sig från hot om våld och övergrepp ”nån gång per månad” när de deltar inom en vanlig idrottsförening.

Avstängd
Skrivet av Mirage:

Det är dock helt oförsvarbart. OM någon hämnd ska utkrävas, så är det på personen som gjort honom illa.

På samma sätt som mobbare berövar sitt offer ett normalt liv, bör samma mynt ges tillbaka. Säg, börja med fängelse i 10+ år så de förlorar sin ungdom i frihet. Sen punktkontrolleras i 10+ år till. Som exempel, finns säkert bättre sätt att se till att de lider.

Okej.
Så någonstans anser du dem vara människa fortfarande.
För ditt förra inlägg lätt råare.

12
Skriv svar