Diskutera – Hur mycket får PS5 eller Xbox Series X kosta?

Robot
Diskutera – Hur mycket får PS5 eller Xbox Series X kosta?
NuZ
Testpilot

Max 6000kr. Annars är man uppe i PC pris


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Så länge den har väldigt prisvärd prestanda och håller bra för spelande i typ 8 år så är gränsen väldigt hög.

4k i hög FPS med höga grafikinställningar är inte billigt.
VR mår också bra av hög prestanda.

Nu vill jag ju ha en hög standard för vad utvecklare ska sattsa på för prestanda vid utveckling, men annars så hade jag gärna sett en standard modell för 5500kr och en pro för 8-9000kr.

Medlem

Ja så länge konsolen har bra prestanda med sexiga komponenter o spec så är jag beredd att betala fett med para. Svarade 7000:- i smärtpara.

Skrivet av Fearnox:

Nu vill jag ju ha en hög standard för vad utvecklare ska sattsa på för prestanda vid utveckling, men annars så hade jag gärna sett en standard modell för 5500kr och en pro för 8-9000kr.

Hoppas det kommer en PRO modell i mitten på generationen också så de inte bara släpper den i början, annars känns PRO modellen även gammal några år senare. Det lär nog bli så också, att det släpps en uppgraderad variant likt denna generationen mitt i så inte alla grafiknördarna flyr till PC.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Jag skulle säga runt 5999 kronor. Dock har ju spelplanen förändrats dramatiskt. Numera ser vi folk lägga 15 000 kronor på en mobiltelefon. Jag vet inte, kanske kan konsolerna tillåtas att ligga på 6-7000 kronor nu och ändå anses som "rimliga"? Alldeles oavsett så blir det intressant att följa.

Medlem

Man ska ju inte glömma att tiderna och löneindex ändras. När kom PS4? För en 6-7 år sedan?
Jämför med mobiler, som har ökat markant i pris.
Fan, nuförtiden är ju billigaste pizzan 90 spänn.

KoP
Medlem
jbx
Medlem

Har bokat båda spelar ingen roll vad priset blir. Bring it on!!


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av jbx:

Har bokat båda spelar ingen roll vad priset blir. Bring it on!!

Bokat redan? Kostar de inte typ 10k styck att förboka?

5000 är min smärtgräns. 4500 egentligen, men det gick inte att välja. Och skulle det nu visa sig bli en riktigt sjukt bra konsol (PS5) så är väl 5000 ok. Annars kan jag vänta tills den kostar 5000 om den råkar kosta mer än så...

Xbox tänker jag inte köpa oavsett. Har en PC och alla xbox-spel kommer ju till PC så...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

5000 känns som maxgräns. alt 6-7k för en pro-version.

Som föregående talare säger, Xbox är helt poänglöst eftersom deras spel kommer till PC också.


signatur

I drank what?

Medlem

Min gräns går vid 52323kr.

Ambassadör
Xbox

Ärligt talat så kan jag inte bedöma priset innan jag vet vad produkten innehåller. Jag har inget "maxtak för konsol"-pris bara så där random.


signatur

Jump in.

Medlem

Om de presterar som jag tror så är jag beredd att lägga 5-6000kr. Man måste ju tänka på att konsolerna, som presterar i klass med ett RX 5700 XT, kommer att konkurrera mot nästa generationens datorer, där ett 10 TFLOPS-grafikkort lär hamna i 3000kr-klassen. Konsoler har historiskt sett varit ett billigare alternativ till PC gaming, och så hoppas jag att det förblir. Så jag hoppas att Sony och Microsoft väljer att lägga sig så nära break-even som möjligt, och tjäna pengar på tillbehör, spel och onlinetjänster istället.

Medlem

Vad kostar ett snöre?


signatur

Corsair TX 850W PSU | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | i5 2500K @3.40Ghz | 2x Corsair VengeanceLP DDR3 CL9 4GB @1600Mhz | MSI R6950 2GB TF III OC CFX

Medlem

vi vet i princip nada om maskinerna
vi har sett lite bilder "Enbart av Xbox"
Hört rykten av specs
Vi vet inte hur det kommer bli med hårdvaran i
t.ex. har dom bestämt sig att löda fast ssdn på brädan så kommer det bli en extrem pass från min sida.
Förstår du inte vad det innebär så är det ett ickeproblem för dig.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

jbx
Medlem
Skrivet av T.Mani:

Bokat redan? Kostar de inte typ 10k styck att förboka?

5000 är min smärtgräns. 4500 egentligen, men det gick inte att välja. Och skulle det nu visa sig bli en riktigt sjukt bra konsol (PS5) så är väl 5000 ok. Annars kan jag vänta tills den kostar 5000 om den råkar kosta mer än så...

Xbox tänker jag inte köpa oavsett. Har en PC och alla xbox-spel kommer ju till PC så...

Nej då, det är bara ett tillfälligt pris (eftersom de inte vet slutpriset) och blir det vanliga priset när de finns ett. Sen betalar jag när jag får maskinerna. Precis som att boka ett spel, kostar inget extra.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

skulle aldrig betala för en konsol längre... inte efter man testat geforce now och google stadia... kommer nog aldrig mera köpa en gaming pc ens... är inte i competitive grejen så. La nyss 40k på 2 datorer till mig och frugan.. men framtiden ligger i streaming så nej...

Medlem

Bryr mig inte alltför mycket, när väl PS2, PS3 och PS4 blev intressanta med sina spelbibliotek så fanns Slim att köpa, och jag räknar stenhårt med att det kommer vara likadant med PS5, och då kommer man kunna köpa den för under 3000kr.

Medlem

5000:- Annars kan man likagärna köpa en begagnad PC eller köra på stream-varianterna.

Medlem

Det beror lite på vad man får.
Men runt 5-6 tusen kan jag tänka mig att ge.

Medlem

Typ 5000..Men är den "riktigt kraftfull" (för en konsol) så kan jag nog tänka mig runt 6000

Medlem

5000 om GTA6 finns klart vid lanseringen.
Utan GTA väntar jag hellre tills dom släppt en uppdaterad version med bättre kylning, som låter mindre, och som kostar närmare halva priset.

Medlem

Hoppas dem släpper en PS5 slim för max 3000.
Så vi med låg inkomst har råd o spela lite också.

Medlem

Har inte direkt någon smärtgräns. PS4 släpptes ca 2014, om jag inte har fel. Dvs en livscykel runt 6-7 år. Så en tusing per år är inget konstigt för mig. Lägga undan 500kr per månad fro m nu så har jag råd att köpa utan problem i vinter

Men ju dyrare desto mer krav på spelen imo. Finns spelen på PC så ser jag ingen anledning till att skaffa en PS5.

Medlem

Väldigt svår fråga då vi inte vet vilka spel som är exklusiva till formatet. Kommer det något banbrytande som lockar rejält är jag beredd att betala.
Köper enbart en konsol för exklusiva spel eller om den erbjuder något nytt som jag inte kan få på annat håll (det var senast med Wii - tänk hur det var då)
Om jag får samma upplevelse som med PC lägger jag hellre pengarna på att uppgradera datorn än ytterligare än låda framför Tvn.

Medlem

Beror på hur bra de är men runt 10.000 skulle jag nog kunna ge. En konsol håller ändå väldigt många år men förstår att runt 5000 är mest rimligt.

Medlem

Smärtgränsen går nog vid 5000kr, men tyvärr är jag övertygad om att de kommer kosta 6000kr, och därmed blir det ännu en gång med konsolköp att jag "snålar" och låter bli att köpa direkt vid lansering.

Känner jag mig själv rätt kommer jag vänta med köp till första prissänkning eller rea, vilket känns trist för jag skulle för en gångs skull vilja vara med från start vid en ny konsolgeneration. 😞


signatur

Memento Mori

Medlem

Beror på som många i tråden säger. Men jag satte 6000:- som gräns. Allt handlar om spelen för min del, om det blir som det ryktas om en bakåtkompatibel maskin för PS2,PS3, PS4 skivor så är det ett jätteplus. Bokar inget, avvaktar och ser vad som bjuds, så omvärderar man sen...

Medlem

Jag är villig att betala upp till 10k för Horizon: Zero Dawn 2. Så det är vad jag är villig att betala för PS5:an när det släpps. I övrigt har jag inte sett några titlar som motiverar PS5-köp, än. Ej heller några titlar som motiverar köp av Xbox.

Och ja, det är helt rimligt att köpa konsol baserat på ett enskilt spel. PS4 köpte jag för att kunna spela Last of Us och Heavy Rain. (Och sedan blev det några titlar ytterligare när jag insåg hur skönt det är att spela i soffan)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Avstängd

Jag köper nog inte vid release, väntar antagligen tills den går ner lite i pris om den blir för dyr.


signatur

PS5 och inget annat.

Skriv svar