Uppgift: Playstation 5 kostar 450 dollar i tillverkningskostnad

Medlem

599 US dollars!

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

För er som liksom mig undrar "men hur låter en höfläkt då?" 30 sekunder in i videon så finns svaret ni suktat efter.
https://www.youtube.com/watch?v=IycQr_JI5gI

Låter som min release Xbox 360.

Medlem
Skrivet av Chiefen:

Efter valutaväxling, import, kemikalieskatt och moms så landar vi nog på 17,995:- hos återförsäljarna, som hittat.

tror jag köper ett nytt grafikkort istället. får några hundringar över i alla fall.

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Först och främst är det skillnad på alla spel och några spel.

För det andra så finns det ännu endast rykten angående vilken konsol som blir starkare. Att någon av dessa 2 blir betydligt starkare än den andra finns det inte heller något som tyder på. Ett rykte som gick var att xsx blir procentuellt lika mycket starkare än ps5 så som ps4 var jämfört med x1.

Andra rykten säger att ps5 blir starkare.
Det senaste nu är att xsx får lite högre klockfrekvens på cpu. 0,5 mer tflops från gpu men att ps5 får mer och snabbare ram samt större och snabbare SSD.

Många av spelen du nämner kan idag också endast spelas på PC streamat via psnow. Hur det blir i framtiden för dessa är också endast rykten. Däremot är det fakta att Microsoft släpper allt till PC.

Kom ihåg att skilja på rykten och information baserat på fakta.

Givetvis, men dom hamnar där till slut.
Idag gick Sony ut med att dom inte ska räkna antalet konsoler längre.
"Sony’s Chief Executive Officer Kenichiro Yoshida has said the business should be judged by the number of active users, not the number of hardware units sold."
Så det är bara att förvänta sig ändringar i tjänsten, hur man än inte gillar det...

När Sony drog tillbaka sin marknadsföring med att PS5 kommer bli världens starkaste konsol några veckor sen är för mig en ganska stor telltale om hur nästa gen kommer vara.
Mark Cerny's uttalande om att PS5 kommer ha next gen ray tracing är också lite back trackad...det enda som är bekräftat att Xbox Series X har det, vilket ger en stor fördel för dess GPU.
Har också läst att PS5 närmar sig 2.0 hz, det kommer leda till ännu mer kylproblem och en jetmotor-låtande PS.

Ja det är sant att det är via PS Now, så Xbox gör det bättre via Xbox Game Pass Ultimate och sen xCloud o console streaming till andra enheter som är gratis då den tillhör samma tjänst.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem

Antar att det är lite för dåligt med information om konsolerna för att ni skulle kunna haft med marginalerna?
Annars så tycker jag nog det är bland det mest intressanta.
Hoppas att Sony vågar att sälja med lite förlust i början, eftersom att PS4 gick så bra.
Det skulle även vara trevligt om AMD pressade priser för att ta marknadsandelar och Samsung gör samma sak med lagringen, för att standardisera höghastighetslagring(nvme PCIe 4 QVO)

Nu drömmer jag såklart, men det skulle vara kul med ett prestanda hopp.

MEG
Medlem

Låter som att priset blir högt, tur man har PC


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Givetvis, men dom hamnar där till slut.
Idag gick Sony ut med att dom inte ska räkna antalet konsoler längre.
"Sony’s Chief Executive Officer Kenichiro Yoshida has said the business should be judged by the number of active users, not the number of hardware units sold."
Så det är bara att förvänta sig ändringar i tjänsten, hur man än inte gillar det...

När Sony drog tillbaka sin marknadsföring med att PS5 kommer bli världens starkaste konsol några veckor sen är för mig en ganska stor telltale om hur nästa gen kommer vara.
Mark Cerny's uttalande om att PS5 kommer ha next gen ray tracing är också lite back trackad...det enda som är bekräftat att Xbox Series X har det, vilket ger en stor fördel för dess GPU.
Har också läst att PS5 närmar sig 2.0 hz, det kommer leda till ännu mer kylproblem och en jetmotor-låtande PS.

Ja det är sant att det är via PS Now, så Xbox gör det bättre via Xbox Game Pass Ultimate och sen xCloud o console streaming till andra enheter som är gratis då den tillhör samma tjänst.

Blir det så att xbox och Playstations spel ändå kommer släppas på PC så blir det pc master race för min del framöver, exklusiva AAA är det som binder mig till Sonys plattform.
Hoppas att game on demand med få AAA inte är framtiden, men det knakar ju i fogarna nu så det kan balla ur.
Och med knakar så menar jag att alla distrubitörer verkar vilja ha sin egen tjänst framöver, typ som med media branchen.

Avstängd
Skrivet av Ac3 Toni:

Givetvis, men dom hamnar där till slut.
Idag gick Sony ut med att dom inte ska räkna antalet konsoler längre.
"Sony’s Chief Executive Officer Kenichiro Yoshida has said the business should be judged by the number of active users, not the number of hardware units sold."
Så det är bara att förvänta sig ändringar i tjänsten, hur man än inte gillar det...

När Sony drog tillbaka sin marknadsföring med att PS5 kommer bli världens starkaste konsol några veckor sen är för mig en ganska stor telltale om hur nästa gen kommer vara.
Mark Cerny's uttalande om att PS5 kommer ha next gen ray tracing är också lite back trackad...det enda som är bekräftat att Xbox Series X har det, vilket ger en stor fördel för dess GPU.
Har också läst att PS5 närmar sig 2.0 hz, det kommer leda till ännu mer kylproblem och en jetmotor-låtande PS.

Ja det är sant att det är via PS Now, så Xbox gör det bättre via Xbox Game Pass Ultimate och sen xCloud o console streaming till andra enheter som är gratis då den tillhör samma tjänst.

Antal aktiva användare eller sålda enheter har inget med diskussionen att göra. Men att Sony valt att gå samma väg som Microsoft för att kunna visa att deras system är mer attraktivt är ju inte någon direkt överraskning. Skulle inte bli förvånad om Microsoft hittar på något annat sätt att redovisa framgång på nu

Microsoft har också ändrat sin slogan från One xs the most powerful console till power your dreams för xsx.

Ingenting tyder på att ps5 inte får raytracing.

Lösningar för kylning finns det många av och anpassas enligt den alstrade värmen. Att en cpu ligger på 2.0ghz betyder absolut inte att där kommer finnas kylproblem.

Jepp endast streamat via psnow vilket såklart gör xbox gamepass bättre. Vilket också är en stor orsak till varför xbox i dagsläget känns onödig och istället bättre att köra PC + ps5 vilket också var vad denna diskussion handlade om från början och du föreslog att xbox är det bättre valet baserat på att PS spel även kommer till PC.

Snacka om att måla in sig i ett hörn

Ja just ja. Glömde nästan bort. Du pratar även om console streaming... Vilket Sony gjort sedan ps3 med remote play.

Dessutom har du med psnow samma funktionalitet på konsol som både gamepass och xcloud.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Gnällkuk
Skrivet av Dunder:

Är det inte vanligt att konsolerna i sig säljs till förlust, för att sen ta igen det i sålda spel istället?

Vet inte hur pass vanligt det är att de säljs med förlust, det vill man nog undvika. Däremot är det inte så konstigt om marginalen är låg, pengarna finns ju att hämta i prenumerationstjänster, digitala spelköp och mtx. Målet är nog att som sämst gå +-0, tror inte det påverkar nämnvärt förutsatt att man har en spelkatalog som levererar så för t ex Microsoft och Xbox har föregående generation nog klart varit deras sämsta.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vet inte hur pass vanligt det är att de säljs med förlust, det vill man nog undvika. Däremot är det inte så konstigt om marginalen är låg, pengarna finns ju att hämta i prenumerationstjänster, digitala spelköp och mtx. Målet är nog att som sämst gå +-0, tror inte det påverkar nämnvärt förutsatt att man har en spelkatalog som levererar så för t ex Microsoft och Xbox har föregående generation nog klart varit deras sämsta.

Det är jag nästan säker på att jag läst om förut, även om det inte var särskilt nyligen. Inte särskilt konstigt heller, då de stora pengarna som du säger ligger i efterkommande köp och prenumerationer.

Det är ju av samma anledning som M$ ger bort Windows gratis till studenter, då de tjänar enorma pengar på att få in folk tidigt i deras ekosystem.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Gnällkuk
Skrivet av Dunder:

Det är jag nästan säker på att jag läst om förut, även om det inte var särskilt nyligen. Inte särskilt konstigt heller, då de stora pengarna som du säger ligger i efterkommande köp och prenumerationer.

Det är ju av samma anledning som M$ ger bort Windows gratis till studenter, då de tjänar enorma pengar på att få in folk tidigt i deras ekosystem.

Det enda jag vet är att PS3 1st gen gick med förlust eftersom den var bakåtkompatibel och hade äkta 7.1 t ex. Men det åtgärdade de snabbare än snabbast. Köpte min konsol vid lansering och fick inte den versionen. Har för mig de gick back typ $100 per såld konsol eller om det var ännu mer.

Sen kan det ju vara så att det är dyrare i början innan fabrikerna hunnit trimmas in och man har ett mer konstant flöde med maskiner som säljs istället för en enorm peak och upptakt tills dess. Jag misstänker att en PS4 är mycket billigare att tillverka idag än den första generationens ps4:or, bortsett från tillfälliga upp- och nedgångar på pris och tillgänglighet på minnen.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Aja, blir ändå inget lanseringsköp. Konsoler sjunker rätt fort i pris.

Kommer inte finnas nå värde i att ha PS5 utöver PS4 i början.

Konsoler sjunker väl allt annat än fort? 3300:- nytt idag kontra 4000:- på release för 6 år sen;).

Jag köpte PS4an på lanseringsdagen och minns att de som inte bokat fick vänta bra länge på en enhet så tycker själv att bakåtkompatibiliteten alone gör det värt att hoppa på direkt. Får man bort en överflödig burk från tv-bänken i samma veva dessutom;-)).

Medlem
Skrivet av MEG:

Låter som att priset blir högt, tur man har PC

Ja en speldator brukar ju oftast landa mycket lägre i pris


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem

Oavsett vad priset landar på, inom rimlighetens gränser, så lär det vara mycket prisvärt för tekniken man faktiskt får.

Men, kostar den närmre 6000 än 5000, så tror jag att Sony kommer att tappa, ifall det råder motsats hos Microsoft.

Sen har ju Sony ett gigantiskt argument i form av sina exklusiva titlar. Jag skiger i vad konsolen kostar, när nästa God of war släpps så köper jag.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Redaktör
Skrivet av gorbatjov:

Konsoler sjunker väl allt annat än fort? 3300:- nytt idag kontra 4000:- på release för 6 år sen;).

Jag köpte PS4an på lanseringsdagen och minns att de som inte bokat fick vänta bra länge på en enhet så tycker själv att bakåtkompatibiliteten alone gör det värt att hoppa på direkt. Får man bort en överflödig burk från tv-bänken i samma veva dessutom;-)).

Xbox Series S såldes för under 1 000 kr på Black Friday. Tillgång och efterfrågan (och ibland rea för att balansera).


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Xbox Series S såldes för under 1 000 kr på Black Friday. Tillgång och efterfrågan (och ibland rea för att balansera).

Gick nog å göra bra klipp på ps4 under Black Friday också skulle jag tro men bortser man från reor så har ju inte priset rört sig så pass att det är nåt som är värt att vänta på om du frågar mig. Åtminstone inte år.

Medlem

Japp läste nyligen att ps5 kostar 450$ att tillverka. Så den kommer troligen hamna på 6000kr+ tror jag.

Medlem

Att det kostar, idag, 450 dollar att producera en ps5 jämfört med ps4 som kostade i 2013 380 dollar.
Tar man i betraktning inflation och högra kostnader samt osäker marknad etc så är det inte så jävla farligt att på 6år att det kostar ca 70 dollar ytterligare för ps5....
Frågan är som alltid vad får vi för produkt för pengarna i slutändan...

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Antal aktiva användare eller sålda enheter har inget med diskussionen att göra.

Ingenting tyder på att ps5 inte får raytracing.

1,
Nja.
Det är ju tydligt att dom ändrar strategi ifrån sålda enheter till antal användare.
Uttalandet är en failsafe där dom slipper ange antal konsoler från o med nu ifall dom skulle börja sämre än Xbox.
Detta i samband med att dom vägrar säga ett pris på PS5 innan Xbox avslöjat sitt, pekar mot samma typ av rädsla att förlora generationen. PS blir en service istället för hårdvara inom en snar framtid, det har dom själva sagt sen 2016(?).
De här sakerna kan tyda på att Sony underskattat Xbox och byggt en alldeles för svag konsol för att konkurrera med Series X.
Något som jag kommer till här nedan...

2,
Jag påstod inte att PS5 inte får RT, bara att den kommer vara sämre.

När Lisa Su (AMD) presenterade samarbetet med Xbox så bekräftade hon specifikt "Next gen RDNA" (vilket är RDNA2) till Xbox.

För PS5 stod det AMD Radeon RDNA - based graphics engine på deras egna Japanska hemsida, vilket innebär att det inte är i närheten av så effektivt som versionen Xbox Series X kommer ha.

Vet inte hur du vill tolka det, men jag tolkar det som att Xbox får en fördel genom att ha en hel generation nyare GPU.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Avstängd
Skrivet av Ac3 Toni:

1,
Uttalandet är en failsafe där dom slipper ange antal konsoler från o med nu ifall dom skulle börja sämre än Xbox.

2,

När Lisa Su (AMD) presenterade samarbetet med Xbox så bekräftade hon specifikt "Next gen RDNA" (vilket är RDNA2) till Xbox.

För PS5 stod det AMD Radeon RDNA - based graphics engine på deras egna Japanska hemsida,

1
Eller så har det ingenting som helst att göra med det utan istället helt enkelt är vart vi är på väg i spelvärlden. Microsoft slutade redovisa sålda enheter för länge sedan. Xbox blir nog endast en tjänst långt före Playstation är jag rädd.

2
Vilket inte behöver betyda någonting alls.

Rykten är inte fakta. Inte heller tolkningar av rykten är fakta.

Vi måste helt enkelt vänta och se. Men återigen så var det inte detta vi diskuterade... Den diskussionen blev klar i mitt tidigare inlägg iom ditt medhåll att det är bättre med ps5 och PC och jag har absolut noll intresse av att diskutera något med någon som läser rykten som fakta. (Märkligt nog bara rykten som är till fördel för den ena)


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Förstår inte varför raytracing är så himla viktigt, speciellt inte på konsol. Det är dock väldigt krävande, hade hellre sett att de satsat på stabila 60fps+ än raytracing. Men det återstår att se hur det blir i slutändan

Medlem
Skrivet av Eugomphodus:

Förstår inte varför raytracing är så himla viktigt, speciellt inte på konsol. Det är dock väldigt krävande, hade hellre sett att de satsat på stabila 60fps+ än raytracing. Men det återstår att se hur det blir i slutändan

Det är precis det Xbox gör, satsar på upp till 120fps + ray tracing.
Spelen blir vansinnigt mycket snyggare.
Hårdvaruaccelererad ray tracing påverkar inte GPU, men shaderbaserat gör det.
Vilka som levererar den bästa lösningen kommer bli prestanda-kung nästa generation.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

(Märkligt nog bara rykten som är till fördel för den ena)

Jag tar Digital Foundrys forskning i ämnet på allvar.
Sen om någon väljer tro nån random snubbe som inte avslöjar sitt namn, så får det stå för dom.
Fanboys flyttar sina "goalposts" dagligen, senast igår påstod någon att PS5 plötsligt blir över 14 TF.

...


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Avstängd
Skrivet av Ac3 Toni:

Jag tar Digital Foundrys forskning i ämnet på allvar.

Inte forskning. Spekulationer.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

12
Skriv svar