Recension – Dreams

Robot
Recension – Dreams

Skaparskatten Dreams är den vackraste drömmen vi slipper vakna ur.

#dreams, #media-molecule, #playstation-4


Medlem

Varför står det "made in" och så en svensk flagga = made in sweden i launch trailern?
Är det ett svenskt spel?

Medlem

Syftar högst troligen på det, i Dreams skapade, spelet som visas precis innan.

För övrigt så ser det grymt ut. Väntar nog dock till ps5 och vr support kommer innan köp.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Har varit med sen early access. Det är helt otroligt vilka skapelser som finns. Jag gjorde mitt egna hus i dreams för att kunna planera renovering faktiskt =D funkade riktigt bra. Det ska även få vr stöd inom en snar framtid enligt ryktena. Kan knappt bärga mig för att lägga in zombies eller andra grejer och göra mitt egna hem till ett litet "escape room" ala resident evil style i mitt egna hem i vr.
Finns även väldigt väldigt väl återskapade P.T versioner i Dreams. Detta spel är verkligen helt otroligt redan. Framtiden för detta ser jag på med spänning Man kommer få många roliga upplevelser här. Eller om man ska ha en spelkväll med kompisarna i soffan. Varför inte göra ett eget 4 player spel? Wow säger jag bara!

Medlem

Något för onsdagsstreamen? Skulle vara kul att se hur spelet förhåller sig till någon som inte arbetar med spelutveckling.

Är väldigt nyfiken på spelet, men känner mig samtidigt lite skeptisk då jag är lika kreativ som en sten. Känns som att det skulle bli mitt största hinder.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Alltså, jag är sugen. Bra skriven recension.
Det blir ett köp!

Vet ngn när VR-stöd kommer?
Eller är det redan med?

Medlem

Årets första femma?

Dreams verkar onekligen vara det mest kompletta spelskaparverktyget och spelmotor som någonsin skapats.

Detta är ett "spel" som skulle kunna stödjas och utvecklas i oändlighet precis som många andra spelmotorer. Det ska bli intressant och se hur detta utvecklas.

Redaktör
Ponny

@PontusT: Exakt. Det är ju redan så mycket, men man blir alldeles snurrig när man tänker på vad det kan bli i framtiden. Känns som att Media Molecule har skapat ett monster, och det är upp till oss vilket slags monster det är.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Ett otroligt intressant spel, ska bli kul att se vad människor åstadkommer i det. Tyvärr är det inte ett spel för mig, jag skulle tappa intresset efter ett par timmar.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Även om man inte är intresserad av att använda "skapar-verktygen" så verkar just möjligheten att testa andra spelares kreationer något som kan tillföra hundratals timmar av roliga upplevelser, något som helt klart gör det värt ett köp.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

@PontusT: Exakt. Det är ju redan så mycket, men man blir alldeles snurrig när man tänker på vad det kan bli i framtiden. Känns som att Media Molecule har skapat ett monster, och det är upp till oss vilket slags monster det är.

Ja så är det verkligen. Så länge det finns kreativt folk som vill skapa så kommer vi få se hur många nya skapelser som helst. Sen är ju alla lååååångt från bra, om ens spelbara haha. Men sen har vi riktiga guldkorn här också

FM-guru
F.d. Sisyr

Jaha, precis när jag trodde att det var dags att lägga undan mitt PS4 så dyker detta upp. Känner mig som Silvio...

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Alltså, jag är sugen. Bra skriven recension.
Det blir ett köp!

Vet ngn när VR-stöd kommer?
Eller är det redan med?

Det kommer senare har de lovat. The hype is real!

Medlem

Kommer det till andra format också?

Medlem

Förbokade igår kväll, hämtade det på Webhallen för några timmar sedan, hög mysfaktor på deras egna Art's dream som jag kör igenom i skrivande stund, finns sjukt mycket intressanta grejer jag bläddrat igenom snabbt bara som verkar mycket intressanta. Som någon nämnde ovan så tror jag återspelbarheten på dreams är helt makalös, och detta pga alla andras kreationer. Har inte testat att skapa något eget ännu men ser fram emot det.

Medlem

Om det nu bara fanns till PC ...

Medlem

Pc har säkert något liknande för pc intresserade. Själv så tycker jag about inte om att spela på pc. För mej är pc ett tråkigt arbets verktyg. Jag aldrig skulle spendera en min mer en jag måste vid på min lediga tid.

International
Man of Mystery

@Alienshade: Det är ju som att säga att "jag åker så mycket buss hela veckorna att jag inte vill röra min Ferrari på helgerna"

Min jobbPC och min gamingrig är helt olika varelser som ger mig väldigt olika upplevelser.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

@Fredrik Eriksson

Testade du samtliga kontrollmetoder? Vilken fungerade bäst och varför?

Medlem

Som inbiten Xbox-gubbe så kan jag säga att det inte finns mycket jag saknar från Playstationlägret. Men det här och Little big planet erkänner jag utan att blinka att jag hade velat ha.

(Och innan någon kommentar, jag kommer inte köpa en PS)

Medlem

Anledningen är inte kvalitén på Pc utan hur man använder den. Är själv inte tillräckligt kunnig för att installera så att jag snabbt kan byta plats på pcn och mellan handkontroll och tangentbord. Vill i princip bara ha en handkontroll som jag kan välja mellan pc skärmen el tvn och the fly. Och när den är installerad på tvn får Windows inte visas under några omständigheter för då lackar jag ur. Jag blir extremt irriterad på spel som ibland hoppar ut till ett fönster i widows under någon bugg eller liknande. Hela upplevelsen är då förstörd. Jag vill inte se ett tangentbord hur det en ser ut när jag är ledig och inte ska göra räkningarna en gång i månaden.

Redaktör
Ponny

@kabukishaman: Testade de två Dualshock 4-varianterna och alltså inte Motion-kontrollerna (har inte sett de stackarna sedan flyttlasset gick...). Det finns för- och nackdelar med spakarna vs rörelsesensorn, men tycker den sistnämnda känns mest flexibel i långa loppet. MEN spakarna ger lite mer finlir. Jag tycker du ska övningsköra med båda två, då jag tror det är mycket tycke och smak här.


signatur

En Bamseponny av folket

It's not a lake, it's an ocean

Jag, som är oerhört förtjust i Media Molecule som spelstudio (framför allt deras fantastiska men ack så förbisedda Tearaway och Tearaway Unfolded), gläds åt att Dreams verkar ha blivit en sådan fullträff. Jag hoppas att många tar del av det. Själv ska jag försöka att hitta tiden. Kanske under sommarsemestern.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Megadelux

Det är alltså detta som @Calle och steffen snackade om som roblox, fast vi kör inte genom ett duplofilter, utan ett drömfilter? detta har gått förbi mim radar helt.

Måste helt klart skaffa.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Som inbiten Xbox-gubbe så kan jag säga att det inte finns mycket jag saknar från Playstationlägret. Men det här och Little big planet erkänner jag utan att blinka att jag hade velat ha.

(Och innan någon kommentar, jag kommer inte köpa en PS)

Åh nä! Hur ska vi ps-folk klara oss utan dig i vårt lag?

OnT: kan vara ett perfekt spel för häng med kidsen.
Skapa saker ihop och åt varandra. Får helt klart checka in detta!

Medlem

suttit och pulat i några timmar med musikverktyget. oväntat mångsidigt och väldigt likt en traditionell DAW med piano roll, ADSR kontroller (om än begränsade), filter, EQ, kompressor, reverb/delay osv. till och med en oscillator med div. vågformer.

dock extremt drygt att försöka göra något åtminstone halvseriöst med en dualshock. något som tar 30 sekunder på en dator med mus tar här flera minuter. jag antar att det är en del av "spelet", men blir lätt frustrerande.

Medlem

Intressant spel.
Tyvärr helt hål i huvet att vara PS exlusivt?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd

Hur kommer de runt (lagligt) av användande av te.x Bethesda's IP's (Fallout osv) och to.m stora varumärken så som Star Wars? Har för mig jag sett både SEGA och Nintendo-remakes. Nintendo som to.m vill sätta åt de som visar videos på deras spel på youtube, vad tycker de då om ett företag som gör pengar (kan man ju säga) på te.x Mario?

För studion verkar ju tillåta att man använder andras IP's, det är väl i princip så man promotat Dreams, "kolla denna snygga remake på Sonic!" osv.

Rent idioti att det är till PS... har PS4 men intresset är rätt svalt, hade verkligen gillat att gotta ner mig i detta på PC (dvs göra grejer).

Medlem
Skrivet av Harmond:

Rent idioti att det är till PS... har PS4 men intresset är rätt svalt, hade verkligen gillat att gotta ner mig i detta på PC (dvs göra grejer).

Jag kan direkt säga att kontrollerna för att vrida vända och bända grejer är helt fantastiskt bra, och det hade varit minst sagt en utmaning att få lika intuitiva kontroller för placering, rotering och kamerahantering lika smidig med mus och tangentbord.

Kan verkligen rekommendera detta på alla sätt om du är minsta intresserad av att skapa!

Avstängd
Skrivet av kalabalik:

Jag kan direkt säga att kontrollerna för att vrida vända och bända grejer är helt fantastiskt bra, och det hade varit minst sagt en utmaning att få lika intuitiva kontroller för placering, rotering och kamerahantering lika smidig med mus och tangentbord.

Kan verkligen rekommendera detta på alla sätt om du är minsta intresserad av att skapa!

Intressant! kanske blir ett köp nästa månad. om jag nu inte får mitt PS4 sålt vill säga..

12
Skriv svar