Uppgift: Playstation 5 kostar 450 dollar i tillverkningskostnad

Robot
Uppgift: Playstation 5 kostar 450 dollar i tillverkningskostnad
Medlem

Känns ändå som ett väldigt rimligt pris för hårdvaran i maskinen.

Medlem

Köper konsol endast för spel som ej släpps till PC, och med tanke att x box har noll exklusiva titlar som lockar så lär inte det hända.
Priset avskräcker inte, 4kspelare så funkar bra med hemabiobsystemet också.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Får hoppas inte Kinas problem med Corona ställer till produktionen här bara och försenar släppet :<

Medlem

Efter valutaväxling, import, kemikalieskatt och moms så landar vi nog på 17,995:- hos återförsäljarna, som hittat.

Redaktör
Skrivet av Rydell1986:

Känns ändå som ett väldigt rimligt pris för hårdvaran i maskinen.

Ja. Jag tycke det lät väldigt högt först, men om den bara blir en femhundring dyrare ny än PS4:an så är det inte så blodigt för plånboken. Däremot låter ju 399 dollar mycket mindre än 449 (om det nu blir priset).


signatur
Medlem

För er som liksom mig undrar "men hur låter en höfläkt då?" 30 sekunder in i videon så finns svaret ni suktat efter.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Redaktör
Skrivet av SID 6.7:

För er som liksom mig undrar "men hur låter en höfläkt då?" 30 sekunder in i videon så finns svaret ni suktat efter.
https://www.youtube.com/watch?v=IycQr_JI5gI

Se där! Glömde att alla inte har haft förmånen att växa upp på landet och sova i tält i juni/juli.

Jag uppdaterade nyheten med en intressant gammal nyhet om nypriser för konsoler från NES till Switch. Du kan inte ANA vilken som var dyrast!


signatur
Medlem

Svenskt pris på 5990 verkar rimligt. Det är ändå en väldigt bra deal med tanke på vilket sjukt lyft PS5 och XSX är i form av CPU- och lagringsprestanda.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja. Jag tycke det lät väldigt högt först, men om den bara blir en femhundring dyrare ny än PS4:an så är det inte så blodigt för plånboken. Däremot låter ju 399 dollar mycket mindre än 449 (om det nu blir priset).

Ja jag äger ju inge dyr dator utan konsol ligger mig närmst om hjärtat så sparar ju alltid pengar till den senaste konsolen.

Sen tror jag nog jag alltid har i bakhuvudet att PS3 kostade ju över 6000 kr när den kom ut som ny och har väl lite den som referenspunkt.

Dock minns jag inte hur avancerad den var jämfört med dåtida PC-maskiner. Känns som PS5 är väl den maskinen som knappat in mest på avståndet till PC även fast de aldrig egentligen är ett jämt race.

Gen
Medlem

Skulle den mot all förmodan göra 4K@60FPS är 500 dollar en bra deal.

Medlem

Är det inte vanligt att konsolerna i sig säljs till förlust, för att sen ta igen det i sålda spel istället?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skrivet av Rydell1986:

Ja jag äger ju inge dyr dator utan konsol ligger mig närmst om hjärtat så sparar ju alltid pengar till den senaste konsolen.

Sen tror jag nog jag alltid har i bakhuvudet att PS3 kostade ju över 6000 kr när den kom ut som ny och har väl lite den som referenspunkt.

Dock minns jag inte hur avancerad den var jämfört med dåtida PC-maskiner. Känns som PS5 är väl den maskinen som knappat in mest på avståndet till PC även fast de aldrig egentligen är ett jämt race.

PS3an var rätt dyr för att vara konsol ja, dock får man ju tänka på att den kom med en Blu-ray spelare som var bland dom bästa på marknaden då och med tanke på att dedikerade Blu-ray spelare ofta kostade mer än PS3:an så var den rätt billig.

Då jag köpte Ps3:an vid release tänkte jag att jag köpte en Blu-ray spelare och fick en konsol med på köpet

Medlem
Skrivet av Chiefen:

Efter valutaväxling, import, kemikalieskatt och moms så landar vi nog på 17,995:- hos återförsäljarna, som hittat.

Kan avslöja som gammal El-Giganten anställd av vi tjänade ca 2 kr på att sälja ett Playstation 4. Pengarna finns i tillbehör. Spel, hdmi kabel, extra dosa osv. Ett annat roligt exempel är Apple, säljer man bara en Macbook pro så förlorar butiken pengar.

Medlem

Jag betalar lätt 6000-7000 för en ps5 om det är bra prestanda.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Se där! Glömde att alla inte har haft förmånen att växa upp på landet och sova i tält i juni/juli.

Jag uppdaterade nyheten med en intressant gammal nyhet om nypriser för konsoler från NES till Switch. Du kan inte ANA vilken som var dyrast!

Någon som vet vad en Neo Geo AES gick loss på när den kom till Sverige? Wikipedia säger 649 Dollar i USA 1990. Minns att den var utom räckhåll för oss vanliga dödliga då i varje fall.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av miffot:

Köper konsol endast för spel som ej släpps till PC, och med tanke att x box har noll exklusiva titlar som lockar så lär inte det hända.

Sony gör samma sak som det ser ut nu, då dom verkar nylansera sin cloudtjänst med dom flesta spelen.
Dom har nu värvat utvecklare för det i ca 3 år.
De har sagt att dom kommer tillverka färre AAA-titlar och fler blir multiplat också.
MLB - The Show är redan bekräftad till Xbox, Predator: Hunting grounds, HZD, Persona 5, Uncharted 4, Bloodborne, TLOU, Death Stranding kommer till PC osv.
Så då är det smartare att satsa på prestanda o skaffa Xbox Series X som verkar bli betydligt starkare.
Då kommer man undan med en billigare PC om man bara kör Sony spel på den.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem

För min del avskräcker priset något. Liksom det gjorde med ps3 som jag faktiskt väntade med innan jag skaffade. Däremot tror jag faktiskt inte priset blir så högt då sony har i minne vilken uppförsbacke de fick efter just ps3an. Men det mesta beror nog på hur konkurrensen ser ut i höst. Vilket pris xbox hamnat på och hur utvecklingen för stadia sett ut


signatur

Ultrazine

Medlem

Ett svenskt pris kring 5500:- låter väl troligt.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Aja, blir ändå inget lanseringsköp. Konsoler sjunker rätt fort i pris.

Kommer inte finnas nå värde i att ha PS5 utöver PS4 i början.

Medlem

Om jag ser ett pris i svenska butiker under 5000 kr så blir jag otroligt förvånad. Priset avskräcker inte mig, det handlar helt enkelt om antalet bra spel de erbjuder, om konsolens pris är "lagom" i förhållande till antalet timmar jag spelar på den.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Chiefen:

Efter valutaväxling, import, kemikalieskatt och moms så landar vi nog på 17,995:- hos återförsäljarna, som hittat.

Du glömde räkna in privatkopieringsavgiften.

Medlem

Hade lätt kunna lägga 5500-6000kr på ps5.

Medlem

Kanske blir samma pris som PS3.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Må denna maskin inte låta som en jävla jetmotor. Gillade min ps4 men ljudet.. , ps4pro var ingen förbättring vad gällde ljudet heller.

Medlem

Jag köpte nyligen ett grafikkort till datorn för 5000 kronor utan att tveka så.

Avstängd
Skrivet av Ac3 Toni:

Sony gör samma sak som det ser ut nu, då dom verkar nylansera sin cloudtjänst med dom flesta spelen.
Dom har nu värvat utvecklare för det i ca 3 år.
De har sagt att dom kommer tillverka färre AAA-titlar och fler blir multiplat också.
MLB - The Show är redan bekräftad till Xbox, Predator: Hunting grounds, HZD, Persona 5, Uncharted 4, Bloodborne, TLOU, Death Stranding kommer till PC osv.
Så då är det smartare att satsa på prestanda o skaffa Xbox Series X som verkar bli betydligt starkare.
Då kommer man undan med en billigare PC om man bara kör Sony spel på den.

Först och främst är det skillnad på alla spel och några spel.

För det andra så finns det ännu endast rykten angående vilken konsol som blir starkare. Att någon av dessa 2 blir betydligt starkare än den andra finns det inte heller något som tyder på. Ett rykte som gick var att xsx blir procentuellt lika mycket starkare än ps5 så som ps4 var jämfört med x1.

Andra rykten säger att ps5 blir starkare.
Det senaste nu är att xsx får lite högre klockfrekvens på cpu. 0,5 mer tflops från gpu men att ps5 får mer och snabbare ram samt större och snabbare SSD.

Många av spelen du nämner kan idag också endast spelas på PC streamat via psnow. Hur det blir i framtiden för dessa är också endast rykten. Däremot är det fakta att Microsoft släpper allt till PC.

Kom ihåg att skilja på rykten och information baserat på fakta.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Gen
Medlem
Skrivet av m_g_karlsson:

Ett annat roligt exempel är Apple, säljer man bara en Macbook pro så förlorar butiken pengar.

Det är väl Apples fel som behåller hela marginalen själva och tvingar butiker till omöjliga rekommenderade priser?

Medlem
Skrivet av heady89:

Må denna maskin inte låta som en jävla jetmotor. Gillade min ps4 men ljudet.. , ps4pro var ingen förbättring vad gällde ljudet heller.

Håller med, det är högt på min wishlist också. Om du har en första generations PS4 Pro kan jag tipsa att ny kylpasta gör en viss skillnad. Det halverade db-nivån för mig.

Medlem

Betalar hellre lite mer för bättre prestanda, sen tror jag inte att jag köper på release ändå. Inväntar lite titlar plus om det är något produktionsfel à la RoD så känns det bättre att vänta

12
Skriv svar