Half-Life: Alyx lanseras den 23 mars

Robot
Half-Life: Alyx lanseras den 23 mars

Om lite mer än en månad blir det VR-äventyr.

#half-life-alyx, #valve-index


Medlem

Ser fram emot att få uppleva det via någons YouTube-kanal.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Avstängd

Snart knappt 30 dagar kvar!

Jag ska publicera ett inlägg om mina orosmoln inför det kommande VR-spelet. Inte för att det är Half-Life på länge utan för att det är ett "AAA+ VR-spel". Det finns några saker som jag tror många kommer att bli besvikna på, inkl. jag med, så jag håller låga förväntningar, inte på grund av Valve eller Half-Life-serien utan begränsningarna med VR i dagsläget.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Snart knappt 30 dagar kvar!

Jag ska publicera ett inlägg om mina orosmoln inför det kommande VR-spelet. Inte för att det är Half-Life på länge utan för att det är ett "AAA+ VR-spel". Det finns några saker som jag tror många kommer att bli besvikna på, inkl. jag med, så jag håller låga förväntningar, inte på grund av Valve eller Half-Life-serien utan begränsningarna med VR i dagsläget.

Begränsningar i VR? Jag skulle nog säga tvärt om. VR har öppnat upp en hel del nya möjligheter för innovation och med tanke på att det är Valve som ligger bakom, mästarna inom fysik, så bör detta bli en av de bästa VR spelen på marknaden.

Men visst, det kommer bli svårt för dem att möta de höga förväntningarna efter alla dessa år... och sen har vi fortfarande problemet med illamående och VR grafikkrav.

Medlem

fan va avis jag är på dom som nu har tunga VR kit! FZ, får jag komma till er och lira lite?


signatur

//monster

Medlem

Min kropp är redo, och mitt VR headset likaså


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Man borde kunna hyra VR-grejjer eller så på nått vettigt sätt.. Eller gå på VR IT-Café... Karaoke bås style.

Vill verkligen spela Alyx, men att punga ut runt 10 000 för det kan jag ej.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Man borde kunna hyra VR-grejjer eller så på nått vettigt sätt.. Eller gå på VR IT-Café... Karaoke bås style.

Vill verkligen spela Alyx, men att punga ut runt 10 000 för det kan jag ej.

Du kan ju köpa Oculus CV1...den kostar inte 10000.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Man borde kunna hyra VR-grejjer eller så på nått vettigt sätt.. Eller gå på VR IT-Café... Karaoke bås style.

Vill verkligen spela Alyx, men att punga ut runt 10 000 för det kan jag ej.

Rift S ca 4700kr.
Quest ca 5000kr med USB-kabel.

Medlem

mybodyisready.jpg

Redaktör
Skrivet av Anton Q:

Man borde kunna hyra VR-grejjer eller så på nått vettigt sätt.. Eller gå på VR IT-Café... Karaoke bås style.

Vill verkligen spela Alyx, men att punga ut runt 10 000 för det kan jag ej.

Ett begagnat Windows Mixed Reality kan du hitta för under 2 000.


signatur
Testpilot

När spelet kommer då kommer sambons skrivbord mystiskt att flytta på sig till väggen så min VR yta blir större

Medlem

Om man inte har en dator vad kostar då en integsmodell för att kunna spela detta med ”ok” grafik?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Om man inte har en dator vad kostar då en integsmodell för att kunna spela detta med ”ok” grafik?

Du får nog vänta på prestanda tester, det är ingen som vet i dagsläget.
Minimum kravet kanske inte är det man bör sikta på, som med många andra PC spel, och speciellt i en VR-miljö.

Själv så blir det dator och VR inköp om lite över ett år, antagligen Index och en PC för minst 15k(om det räcker).
Skippar att byta telefon, äta skräpmat och lite annan lyx tills dess

Medlem

Jag har en magkänsla som säger att detta kommer att bli en väldigt kort upplevelse. Äger inte VR själv för att jag inte tycker att de är riktigt "där" än med teknologin, men det ska bli intressant att läsa hur detta faktiskt blir.

Medlem

Jag är REDO!
spelade precis ut igår Boneworks, det kändes lite Half-life-igt i början, nu ser man fram emot riktigt Half life och vad Valve har lyckats göra


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

mah body is ready, skulle velat lagt klorna på nästa generation geforce kort först men men.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Jag har en magkänsla som säger att detta kommer att bli en väldigt kort upplevelse. Äger inte VR själv för att jag inte tycker att de är riktigt "där" än med teknologin, men det ska bli intressant att läsa hur detta faktiskt blir.

Enligt devs så ska spelet vara ungefär lika långt som Half-Life 2.. såatte... är det ens till hälften sant så är det ju jäkligt najs längd.

Medlem

Dags för mig att bygga en dator med andra ord. Tur jag har kollegor som gärna hjälper till för jag har sämre koll än jag vill erkänna.

AMD eller Intel för VR? Lutar åt Intel just nu.
RTX 2070 verkar vara ett bra kort men så fort jag jämför med något annat så blir jag osäker. Vill ju vara hyfsat framtidssäkrad ett tag.. Hilfe!

Medlem

faan skulle inte sålt min vive

Medlem
Skrivet av brunnlake:

Dags för mig att bygga en dator med andra ord. Tur jag har kollegor som gärna hjälper till för jag har sämre koll än jag vill erkänna.

AMD eller Intel för VR? Lutar åt Intel just nu.
RTX 2070 verkar vara ett bra kort men så fort jag jämför med något annat så blir jag osäker. Vill ju vara hyfsat framtidssäkrad ett tag.. Hilfe!

Om du verkligen inte gör något annat än att spela så är Intel strået vassare, välj minst 8 kärnor.
Annars hade jag valt AMD, minst en 3600 (6c/12t) men hellre en 8c/16t t ex 3700X. Kan du vänta släpps Zen 3 i höst.

Grafikkort för VR så är valet enkelt, ta ett Nvidia RTX-kort med VirtualLink-port (USB-C port). Men återigen, kan du vänta så släpper Nvidia nya kort i år som förväntas ta ett ganska stort prestandakliv.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Enligt devs så ska spelet vara ungefär lika långt som Half-Life 2.. såatte... är det ens till hälften sant så är det ju jäkligt najs längd.

Ja håller de sig till detta så blir jag riktigt imponerad och kommer då kanske att överväga att ge mig på VR lite längre fram, men jag tror det först när jag ser det!

Medlem

Kommer bli sååååå cooolt. Peppar till max 🤪🤪👍👍

Redaktör
Skrivet av Pretorian24:

Om man inte har en dator vad kostar då en integsmodell för att kunna spela detta med ”ok” grafik?

Det är svårt att svara på, för vad som är "ok" är ju helt upp till dig. Sen ser VR olika bra ut med olika headsets, som kostar väldigt olika mycket.

Men men. Säg minimum 7-8 000 kronor för en dator som fixar minimumkraven för VR. Om jag skjuter från höften: CPU 2 000 kr, grafik 2 000 kr, moderkort 1 000 kr, 16 GB RAM 800 kr, nätagg 750 kr, chassi 750 kr. Lägg på några tusen för anständigare framerate, och eventuelllt mer för skärm, mus, tangentbord. Och ca 5 000 kr för t.ex. Oculus Rift S.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är svårt att svara på, för vad som är "ok" är ju helt upp till dig. Sen ser VR olika bra ut med olika headsets, som kostar väldigt olika mycket.

Men men. Säg minimum 7-8 000 kronor för en dator som fixar minimumkraven för VR. Om jag skjuter från höften: CPU 2 000 kr, grafik 2 000 kr, moderkort 1 000 kr, 16 GB RAM 800 kr, nätagg 750 kr, chassi 750 kr. Lägg på några tusen för anständigare framerate, och eventuelllt mer för skärm, mus, tangentbord. Och ca 5 000 kr för t.ex. Oculus Rift S.

Tack. Det blir ju mycket pengar förstås speciellt om det bara är för ett spel. Men jag gör klivet till VR när vi får ett nytt Xwing.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Jag hoppas verkligen att Alyx blir mycket omtyckt av spelarna, det skulle verkligen vara bra för VR-industrin överlag. Jag känner ingen som äger ett headset och själv har jag svårt att motivera ett köp då detta släpp är det absolut enda jag varit ens lite intresserad av.

1
Skriv svar