Varför är inte alla sidoknappar på möss extra knappar?

Medlem
Varför är inte alla sidoknappar på möss extra knappar?

Jag har använt många möss med 12 sidoknappar då jag spelat mycket MMOs i mina dar.
Jag har dock alltid önskat att sidoknapparna var extra knappar och inte knappar som kräver att man binder dem till tangentbords knappar eller macron.

Hur kommer det sig att inte alla knappar är extra knappar?

Medlem

Det finns väl så klart en standard i den vanliga drivrutinen som begränsar antalet möjliga musknappar, sedan är det nog så att spel helt enkelt kollar via den i många fall, man söker kanske inte efter fler möjliga knappar än typ 1-5.
Dessutom är detta ett problem för få personer, så det är nog inget som jobbas på att hets-fixas. Logitech kan nog inte trycka på MS och typ EA att de skall fixa in stöd för oändligt med knappar bara för att sälja en mustyp som har 40 knappar som en person i hela världen kör med.

Du får nog bättre och fler svar på swec dock. Jag är bara bitter för att jag bara har 3 knappar, typ. Skjuta, zooma och kasta granater.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Varför behövs alla tangentbordstangenter plus 12 extra knappar på musen? (Istället för att binda knapparna på musen till tangetbordstryckningar.) En annan nyfiken fråga är om det verkligen är smidigare med musknappar sådär än att trycka på tangenterna? Visst, man slipper flytta handen så mycket, men ändå.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Varför behövs alla tangentbordstangenter plus 12 extra knappar på musen? (Istället för att binda knapparna på musen till tangetbordstryckningar.) En annan nyfiken fråga är om det verkligen är smidigare med musknappar sådär än att trycka på tangenterna? Visst, man slipper flytta handen så mycket, men ändå.

I MMOs tycker jag det är otroligt mycket smidigare, raidade mycket och att kunna komma åt knappar smidigt medans man rör sig är enligt mig viktigt. vänsterhanden kan lätt komma åt Q, E, R, F, V, 1, 2, 3, 4 & Shift+ (Q, E, R, F, V, 1, 2, 3, 4) men i vissa situationer så kan även de vara svårt om man konstant måste röra på sig. Så att ha vänsterhanden helt fri till att röra sig och för Shift+ är viktigt.
Sedan har vi all olika target macron, mark icons, osv. Listan är lång. =P

Jag skulle vilja att de var sina egna knappar för att det skulle vara lättare att bara kunna klicka på sidoknapparna utan att behöva gå in och ändra i musens program.
Sure idag så kan man ha flera olika profiler osv men hade fortfarande varit smidigare att enkelt kunna gå in på keybindings i spel och bara klicka i sidoknapparna utan att behöva tänka på om sidoknappen redan är en annan default knapp i spelet.
Brukade lösa det genom att ha sidoknapparna som Shits + Alt + Å till exempel.
Men som sagt hade varit enklare om de var extra knappar.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det finns väl så klart en standard i den vanliga drivrutinen som begränsar antalet möjliga musknappar, sedan är det nog så att spel helt enkelt kollar via den i många fall, man söker kanske inte efter fler möjliga knappar än typ 1-5.
Dessutom är detta ett problem för få personer, så det är nog inget som jobbas på att hets-fixas. Logitech kan nog inte trycka på MS och typ EA att de skall fixa in stöd för oändligt med knappar bara för att sälja en mustyp som har 40 knappar som en person i hela världen kör med.

Du får nog bättre och fler svar på swec dock. Jag är bara bitter för att jag bara har 3 knappar, typ. Skjuta, zooma och kasta granater.

Jo är min gissning att varken spel utvecklarna programmerar spel till att kunna använda så många musknappar, samt att de som gjort mössen inte heller gjort det då det är extra jobb som kanske inte så många behöver.

Medlem

@akaLuckyEye: Tack för utförligt svar. När jag raidade en gång i tiden tyckte jag inte att det behövdes, men det är klart, det beror väl på spel, klass och så vidare.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

1
Skriv svar