Diskutera – Vad tycker du om Epic Store?

Medlem

Har inte epic store, inget speciellt lockar mig dit och undviker helst så många extra launchers jag kan.

Dessutom ger jag hellre pengar till gaben, även om det är 30 % än någon % öht till tencent.
Dom har dom ju haft mig som nöjd kund i över 15 år också, svår slaget.

Medlem
Skrivet av pippen1001:

så hur gillar du tandvård då? de kommunala varianterna är ju så jävla bra =p

Finns ingen kommunal tandvård i Sverige. Jag tror du menar folktandvården som sköts av landstinget.

Edit: Jag och hela min familj är jättenöjda med folktandvården där vi bor.

Medlem

Jag vet inte varför folk diskuterar politik och tandvård här.
Själv använder jag Epic Games store, men jag har inte köpt ett enda spel där, man får ju så mycket gratis

Nöjd hitils men det kan inte mäta sig med Steam.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Moderator | Testpilot

Håll er gärna till att diskutera Epic Game Store och hur den känns att använda


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent
Skrivet av scirocco:

Konkurrans är bra, men av nån anledning har spel priserna gått upp istället för ned, speciellt på exklusiva spel till epic store. Sen krånglar det till det ordentligt för mig som linux spelare.

Har priserna verkligen gått upp? Jag tycker 60 € blivit nya standarden för priser på digitala AAA PC-spel. Kollade lite snabbt och såg att Borderlands 3, Doom Eternal och Jedi Fallen Order alla ligger på den summan t.ex.

Medlem

Kör båda affärerna parallellt och har inget problem med någon av dem. Det köps spel lite hit och dit beroende på vart det är något erbjudande etc.

Medlem

Föll rejält i mina ögon idag. Köpte båda dlc till metro på rean, funkar inte att installera.
Fick svar:
"We'e sorry to hear you're experiencing this issue with Metro Exodus.

We are aware of this issue with the game and working with the developers to get it fixed. Please check from us from time to time as we will provide an updated once fixed.

We appreciate your understanding. If you have any other queries, please don't hesitate to contact us again."

Dom är medvetna om att det inte funkar men säljer det ändå. Ska fan ha vartenda öre tillbaka.

Medlem

Jag tycker att Epic fungerar bra. Har köpt några spel därifrån och hämtat några riktigt bra gratisspel. Finns fortfarande förbättringspunkter, framför allt är deras store inte så bra som den kan vara. Har i princip inte köpt ett enda spel (undantaget HumbleBundle) på Steam det senaste året.

Gillar dock att launchern är rätt smidig och inte så bloated som Steam. Vill dock fortfarande ha möjlighet att flytta på spelen utan att behöva installera om dom. Kommer kanske.

Skrivet av Xelf:

Spelen på epic som varit gratis har ju snittat 80 på metacritic, så skit är att ta i. Axiom verge var helt ok. Dom hundratals spel jag har brukar jag klicka dubbelt på med musen, öppnar i princip aldrig launchern om jag inte vill butiksbläddra, fönstershoppa, bläddrar hellre i Steam, men chansen att ta ett random spel och få ett skitspel är ganska hög där. å andra sidan så är recensioner ett lätt sätt att läsa vad man köper.
Men å andra sidan är varje röd tumme ner, en människa som förlorat pengar... Kluven till Kina frågan, epics största problem i mina ögen... men även kluven till hur Steam leds och helt enkelt inte betalar utvecklare lika mycket so. Epic...... Tänk att som speltillverkare/utvecklare sälja en färdig produkt och se intäkter på det dubbla i en butik och sen jämföra det med att se sin produkt säljas för samma pris, i en annan butik, men att få mindre pengar från den butikens intäkter....kostnads summan är nog epics största slagträ i detta. Vem vill arbeta för en låg lön?

Jag skulle nog säga inte säga att kostnadssumman är någon form av slagträ alls här. Det har mest blivit en ursäkt för deras agerande när spelare blir sura för att deras spel plötsligt ska vara exklusivt på en annan plattform än den förväntade. Det är så pass stora skillnader i kundunderlag mellan Steam och EGS att det inte ens är säkert att utgivare/utvecklare verkligen tjänar på att skriva upp sig för en EGS-exklusivitet.

Nä, Epics slagträ är att de har en väldigt stor penningpung, som de öser ur för att försöka få ett mycket större kundunderlag. Bättre att köpa kundernas lojalitet med att ge bort gamla (och därmed billiga) spel gratis. Bättre att köpa exklusivitet än att försöka konkurrera på marknaden. Kortsiktigt är det ju betydligt billigare att locka med gratisspel och köpa exklusiviteter än att utveckla en plattform som är bättre än konkurrenternas plattformar.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Har inget emot Epic Store. Att klaga över att dom har exklusiva spel när Steam har haft exklusiva spel i över 15 år känns lite löjligt. Även om man köpte ett fysiskt exemplar av HL2 så var man ändå tvungen att logga in på Steam och använda sig av deras online DRM för att kunna spela spelet.

Det är Valves största bidrag till PC-gaming; online DRM för singleplayerspel.

Gen
Medlem

Flera saker har blivit bättre:
¤ Cloud saves
¤ Om man tittar på ett spel som man redan äger så säger den till
¤ Import av vänner från Steam (använder det iofs inte själv)

Saknar fortfarande:
¤ Betyg
¤ Recensioner
¤ Att kunna se om ett spel är 1 player, 2 player, Co-op osv
¤ Kunna köpa mer än ett spel åt gången

Skrivet av Kazutoyo:

Har inget emot Epic Store. Att klaga över att dom har exklusiva spel när Steam har haft exklusiva spel i över 15 år känns lite löjligt. Även om man köpte ett fysiskt exemplar av HL2 så var man ändå tvungen att logga in på Steam och använda sig av deras online DRM för att kunna spela spelet.

Det är Valves största bidrag till PC-gaming; online DRM för singleplayerspel.

Fast ingen är emot att plattformens egna spel är exklusiva. Ingen klagar på att Valve, EA eller Ubisoft har sina spel på sina respektive plattformar. Det är när man betalar för exklusivitet som det går över gränsen (Epic klagade på detta när Microsoft tog sådana steg med Microsoft Store). Det är helt enkelt ett aggressivt sätt att slå sig in på marknaden och många (jag inkluderat) tycker att utvecklingen går åt fel håll om plattformarna ska börja köpa upp spel och kringgå (för spelarna) gynnsam konkurrens.
Du behöver inte längre ha billigast spel, du behöver inte längre ha bäst plattform och du behöver inte utveckla plattformen till något bättre – spelarna kommer inte att överge plattformen. för de har inte något val.

Men visst, i egenskap att vara tidigt på marknaden så har Valve självklart en enorm fördel gentemot andra plattformar. Men de har betalat dyrt för den fördelen genom att göra grundarbetet. All erfarenhet från Valves utveckling har sedan spillt över till andra aktörer, så på många sätt får Epic oerhörda fördelar av att vara sen på bollen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@mrFluffy: dom nackdelar jag märkt är följande:

1. svårt navigera store och leta efter intressanta spel
2. Installerade om Windows. Epic krävde ett halv hack med att lura launchern för att kunna skippa ominstallera om allt genom att döpa om mappar och avbryta installationer. Installerade även Steam. Ställde in i Steam vilken spelmapp som skulle användas och poff fungerade alla spel utan ominstallation.
3. Mods ala workshop.

I övrigt är min största invänding att jag hatar måsta ha launchers på launchers på datorn. Epic, Steam, Origin, Ubisoft. Samt alla spel som kräver egna. t.ex. Star Citizen.

Medlem

Imho så är Epic Launchern totalt onödig. De hade gärna fått ha butiken, men som launcher så föredrar jag Steam i alla väder.
Epic tillför inget nytt, saknar mycket av det vi förväntar oss och det känns mest bara som en onödig gimmick som tar plats på hårddisken.

Medlem

Fortfarande kass då de vägrar stöda linux. Spelexklusiviteten är direkt skadligt för spelvärlden. De billigare spelen ser vi inte heller röken av.

De har inte fått och kommer inte få ett öre av mig förrän de löser ovanstående punkter.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Fortfarande kass då de vägrar stöda linux. Spelexklusiviteten är direkt skadligt för spelvärlden. De billigare spelen ser vi inte heller röken av.

De har inte fått och kommer inte få ett öre av mig förrän de löser ovanstående punkter.

Som någon nämnt innan har ju Steam kört med spel exklusiva spel sen starten. Använder du Steam?


signatur

IDKFA

Medlem

Fortfarande sämst..
Om dem nu säg, skulle fixa crossplay (utlovat till borderlands 3 om jag minns rätt?), så hade man kanske börjat snegla åt deras håll.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Som någon nämnt innan har ju Steam kört med spel exklusiva spel sen starten. Använder du Steam?

Dock mutar inte Valve utvecklare till att vara exklusiva för Steam. Köper helst spel på GOG själv, men Steam är en mycket bättre platform and EGS.
Flyter på bättre, lättare navigation, fler funktioner, bättre chat/social del och framförallt moddar i form av Workshop. Och undviker även allt som har med kinesiska staten att göra. Eller någon annan diktatur med tveksamma mänskliga rättigheter.

Medlem

Tycker den är sjukt tråkig och ful men de 2 spel jag äger där funkar ok och det går ju uppenbarligen att handla så, jag kör dock allt genom Galaxy 2.0 så jag är sällan inne i Epic store.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Belägg för allt du skrev tidigare. Vad baserar du din tro på att det helt plötsligt kommer bli prenumerationstjänster? Har du en aktiv tidsram för hur lång tid valfri funktion skulle ta att utveckla från grunden, har du tex. erfarenhet inom mjukvaru-utveckling på storföretag? Slutligen gärna ett citat där killen hävdar att det "kostar inga pengar alls", med de orden, tack.

Sen är det inte mitt ansvar att hitta källor för dina påståenden, så du kan googla själv. Dessutom frågade jag specifikt om du hade belägg för något av det du skrev, så förstår inte vad som var oklart.

Påstod jag att de ska implementera en subscription? Nej. Men det är ju i den riktningen EPIC vill ta marknaden. Varför skulle jag förvänta mig något annat?

Jag hade fel om kostnadsdelen. Det var Fredrik Wester på Paradox som påstod att det inte fanns någon kostnad för försäljaren. Och att 30% därför var en absurd summa.
Vilket är aningen ironiskt när han var med och grundade Gamers gate som också tar 30%.

Det är väl ganska självklart att steams funktionalitet i dagens läge inte är någon raketforskning. Speciellt för ett så pass stort företag som EPIC.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Som någon nämnt innan har ju Steam kört med spel exklusiva spel sen starten. Använder du Steam?

De enda spelen som är exklusiva på steam är deras egna spel.
Om ett spel endast finns på steam är det för att utvecklaren/utgivaren har bestämt det. Inte för att steam vill ha exklusiva titlar.

Medlem
Skrivet av loerk:

Påstod jag att de ska implementera en subscription? Nej. Men det är ju i den riktningen EPIC vill ta marknaden. Varför skulle jag förvänta mig något annat?

Jag hade fel om kostnadsdelen. Det var Fredrik Wester på Paradox som påstod att det inte fanns någon kostnad för försäljaren. Och att 30% därför var en absurd summa.
Vilket är aningen ironiskt när han var med och grundade Gamers gate som också tar 30%.

Det är väl ganska självklart att steams funktionalitet i dagens läge inte är någon raketforskning. Speciellt för ett så pass stort företag som EPIC.

Citat där det står att de, specifikt Epic själva, vill ta marknaden in i ett prenumerationssystem, tack. Kan även acceptera en framstående analytikers slutsats eftersom du definitivt inte kommer hitta ett citat av Epic själva. Epic har ingen avslöjad plan att införa någon form av prenumerationstjänst för spel, vilka som däremot har det är Microsoft samt EA, även Valve då de samarbetar med EA för att ta fram EA Access på Steam.

För det första, Steam's funktioner har inte öppen källkod, vilket betyder att den som vill ha liknande funktioner får helt enkelt utveckla dem själva, och även om det var öppet så är programmen till största sannolikhet så fundamentalt olika att koden hade varit oanvändbar oavsett. Medan det kan verka som att det är kod som kod, så är det inte, saker måste interagera med varandra, måste vara säkert samt att det måste gå igenom en hel del 'byråkrati' i planering och utförande, särskilt på ett stort företag som Epic. Som exempel, varför tror du biblioteksuppdateringen till Steam tog över 2 år att utveckla (och ändå blev ganska halvkasst), det är inte bara att slänga ihop lite skit på en vecka, inte ens ett år. Bara för att någon gjort det tidigare betyder det inte att det helt plötsligt är busenkelt att göra, att tro det visar enormt missförstånd för både produktutveckling samt programmering.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Förklara varför den är så dålig, du tillför inget genom att bara skriva att något är dåligt, ands och försök ge ett par exempel på vad som är så dåligt.

att ladda ner spel funkar oftast inte optimalt du får typ hälften av din DL speed I nerladdningen av spel, UI suger. Det var några.
Och det var en tråd om ifall vi tycker om Epic launchers eller inte, jag gav min åsikt, det var inte en tråd som heta hur ska vi köra epic store bättre =D varför är den dålig ge oss exakt kritik.

Medlem
Skrivet av pippen1001:

så hur gillar du tandvård då? de kommunala varianterna är ju så jävla bra =p

Med tanke på att farsan var hos en privattandläkare som slipade ner tänder i överkäken, när de lagat i underkäken, för att fixa bitytan så är jag inte så imponerade av de privata tandläkarna.
Själv gick jag hos kommunal varianten som, tack vare tandförsäkring, rotfyllde en tand, som hade dött, helt utan extra kostnad. 72kr i månaden för besök va 18e månad samt kostnadfria åtgärder. Hade gått på strax under 9000 kr annars.
Behåll din privata tandläkare så behåller jag min kommunala.

(Antar att postnord är skit för dig också? Leve dhl, bring och ups right?😉)

123
Skriv svar