HUR ska Anthem göras om?

Redaktör
Ponny
HUR ska Anthem göras om?

Igår nåddes vi av beskedet att Anthem ska få en ordentlig översyn. De "kommande månaderna" ska Bioware ägna åt att omarbeta upplevelsen – men behålla flygandet och fajtandet på en avlägsen planet.

Jo, nu vet vi att Bioware ska göra om Anthem, men hur ska de göra för att locka spelarna till sig?

Diskussionerna om Biowares sci-fi-satsning har florerat under året som gått sedan releasen (och ärligt talat redan långt innan den). Att peka på ett enda problem som på ett magiskt sätt skulle lyfta Anthem från ett Metacritic-snitt på strax över 50 till 80 är såklart naivt. Med det sagt: vad vill du göra om i Anthem?

Personligen har jag svårt att se hur Bioware ska lyckas reparera skeppet, men det är klart att man hoppas. Bra spel är ju roligare än dåliga spel, kort sagt. Jag har inte spelat jättemycket Anthem, så jag kan knappast komma med expertuttalanden. Men jag skulle vilja ha en värld full av liv snarare än en värld som skriker games as service, med faktiska hot snarare än bullet sponges. Ska vi säga så, Bioware?

Närmare 70 procent i en FZ-undersökning tror – eller tror kanske – att Anthem kan räddas. Upp till bevis.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Gör om det till ett single player actionrollspel i stil med Mass Effect, skrota mikrotransaktionerna och se till att ha mera story och mera minnesvärda karaktärer som ett Biowarespel skall ha.

Star Wars Jedi: Fallen order borde ha bevisat för EA att single player fortfarande kan innebära förtjänst.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

...Men jag skulle vilja ha en värld full av liv snarare än en värld som skriker games as service, med faktiska hot snarare än bullet sponges. Ska vi säga så, Bioware?...

Låter som du vill ha ett spel mer likt det som var tänkt från början...

"...One concept that quickly emerged was the idea of a dangerous, hazard-filled planet. Anthem would be set on a hostile alien world, and in order to go out into the wilderness, you’d need a robot suit. A realistic, NASA-inspired robot suit. The pitch was simple: Iron Man, but less cartoony.

Early iterations of Anthem’s javelins were less Iron Man, more NASA.
Image: Don Arceta (ArtStation)

Over the months, a core concept started to crystallize: Anthem’s planet would be sort of like the Bermuda Triangle of this universe, with an inexorable gravity that was constantly pulling in alien ships and hazards. As a result, the world would be lethal and full of dangerous creatures. ”You are the bottom of the food chain, and everything is significantly more powerful than you,” said one person who worked on the game. When describing these early iterations of Anthem, developers have made comparisons to Dark Souls, Darkest Dungeon, even Shadow of the Colossus. There would be big, scary creatures out in the world, and your job would be to see how long you could survive. One prototype allowed the player to attach themselves to a giant monster; others centered on the atmosphere, the weather, and environmental effects.

“The idea was going to be that there were all these levers that could be pulled internally so there’d be different events happening at all times,” said a developer. “You’d be out somewhere, and an electrical storm would happen at random, and you had to survive it. We had an early demonstration of this where the environment was dynamic and by pulling levers we could change it from summer to winter to fall. You’d see the snow hitting the ground, hitting the trees… There were states of the build where that was being demonstrated, and that we could see this was something you could actually accomplish.”

We saw a small glimpse of these prototypes at E3 2014, when BioWare showed a teaser trailer for the as-yet-untitled game that would eventually become Anthem:

The final game would have nothing even close to those teases.

Anthem was always envisioned as an online multiplayer game, according to developers who worked on it, but it wasn’t always a loot shooter, the kind of game where you’d endlessly grind missions for new weapons. In these early versions, the idea was that you’d embark from a city and go out on expeditions with your friends, staying out in the world for as long as you could. You’d use a robotic exosuit, and you’d fight monsters with melee and shooting attacks, but the focus was less on hoarding loot and more on seeing how long you could last. One mission, for example, might take you and a squad to the center of a volcano, where you’d have to figure out why it was erupting, kill some creatures, and then fight your way back. “That was the main hook,” said an Anthem developer. “We’re going out as a team, going to try to accomplish something as a team, then come back and talk about it.” Along the way, you could scavenge or salvage alien ships for parts and bring them back to your base in order to upgrade your weapons or enhance your suit.

“It was really interesting,” said one person who worked on it. “It really struck a chord with a lot of the people who were working on it originally.”..."

https://kotaku.com/how-biowares-anthem-went-wrong-1833731964

Medlem

Ta bort GAAS från det! Världen är ju vacker så där behöver dom inte ändra nått. Gör det till ett ”SP”-Coop där båda parters framgång sparas när man kör med polare, inte som i far cry 5.

Releasehästryttare

Gräv ner det i en öken som med ET spelet ...

Medlem

Gör det så som E3 videos visade. Dynamiska händelser. Gångare som blir nedskjutna. Riktig utforskning. Etc, etc.


signatur

I drank what?

Medlem

Det skulle räcka med att göra spelet som de lovade. Inte uppfinna hjulet på nytt.

Medlem

Jag vill bara ha mer story. Och lite mer flexibilitet i storyn.. som Bioware brukar göra.. lite fler sätt att göra karaktären min egen, och bygga mina relationer.

Medlem

Det är en looter shooter utan loot som är på något sätt intressant, ända sättet att ändra hur du ser ut är genom microtransactions... Lika bra att låta det gå i graven så som är!

Medlem

Om orginal spelet var så dåligt med borttaget material. Vart är det nu och varför kom det inga expansioner under året som med destiny? Fick spelet för 2 veckor sedan och känner redan nu vid level 30 att spelet börjar bli lite enformigt. Spelet behöver definitivt mer uppdrag och ett system som i Apex med ping eller liknande. Speciellt eftersom det saknar mp delen som Destiny har. Mp delen i destiny räddade spelet för mig eftersom man hade något skoj att göra under tiden man väntade på nytt material. Måste klaga på destiny också. Dom borde ha gjort något som liknade ett månads pass fast mer avancerat och som inte kostade något. Som deras böcker typ fast att man vann bättre saker mm. Destiny 2 blev värre. Och för mig var det som att komma från en ok arkadhall till en billig arkadhall utan roliga attraktioner och med ett polett system. Där man hela tiden vann massa skräp. Det pågick så länge att det helt förstörde d2 för mig. Och mycket var microtransaktionernas fel. Dom var helt enkelt väldigt korkat uttänkta. Spel företagen behöver helt enkelt göra roligare microtransaktioner. Nu känns det som om fel människor jobbar med dom som inte normalt jobbar inom underhållning. Och då menar jag att vill dom verkligen ha sånt i sina spel så måste dom göra det mycket bättre också. Kan ju inte vara raketforskning direkt.

1
Skriv svar