Vad för typ av spelkontroll föredrar ni?

KoP
Medlem

Xbox kontroller när man lirar på Xboxen.
Dualshock kontrollern när man lirar på Playstation.
Tac-2 när man lirar på Amigan.
En usb-SNES kontroller när man lirar på The C64.

Var apparatur har sitt kontrolldon. Favoriten är dock Xbox dosan.

Medlem

Har spelat sen NES och använt alla möjliga kontroller genom åren, och ändå så tycker jag nog nuvarande DS4 är den skönaste av dom alla. Gillar Sega Saturns kontroller också.

Medlem

Xbox One-kontrollen ligger bäst i händerna, så det blir den till PC. Innan det så var det en 360-kontroll. Dualshock har alltid känts så små. DS4 var en klar förbättring, men Xbox-kontroller ligger ändå bättre i handen och har överlägsna triggers.

Medlem

Kör ds4 på pc och konsol. Funkar finfint på och via steam samt ds4windows för ex emulatorer.

Köpte och provade faktiskt Xbox Elite v2 eftersom den fått såna fina betyg. Jag gillade knapparna på baksidan. Själva grundfunktionaliteten (analog styrning och knappar) kändes inte som någon påtaglig uppgradering, så i slutändan gick jag tillbaka till ds4 som jag är mer van vid och som därför känns bäst i mina händer.

Skulle inte våga lämna xboxdosan framme på samma sätt som mina ds4or, pga barn lätt kan lyfta bort styrspakarna. Och pga priset då. Ev nåt att ta med i beräkningen om man är småbarnsförälder.

jbx
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Vad är det som gör den värt priset i jämförelse med andra kontroller, t ex vanliga Xbox One för dig? Personligen (och jag har inte testat elite-kontrollen) funderar jag över om det höga priset egentligen är värt det. Vad ger Elite-kontrollen som är värt slanten kontra vad vanliga Xbox One ger mig för det billigare priset?

Flera saker som fått mig att föredra eliten framför de vanliga kontrollerna.
*Materialet är underbart, matt plast som har någon slags gummiyta på sig.
*Gummigreppet
*Att du kan ställa motståndet i spakarna.
*Att RT och LT knapparna kan ställas i ett läget där de blir stopp halvvägs ner eller ännu högre upp (perfekt vid shooters).
*De runda styrkorset är grymt i fightingspel.
*Profilerna (har en för racing och en för fps)
*paddlarna är riktigt bra, du kan mappa vilka knappar du vill till de.
*Fodralet som medföljer kan kopplas in med USB-c så laddad kontrollen i fodralet.
*Upp till 40tim per laddning.
*Perfekt tyngd i handen


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Har en DualShock 4 (ingen PS4 dock), och har provat både Steam Controller och Xbox (båda besvikelser i jämförelse), kopplar den via Bluetooth till DS4Windows och är supernöjd. Många inställningar, egna profiler och macros, fungerar suveränt (och universellt). Ligger riktigt bra i handen också, samt att touch-panelen fungerar utmärkt som en laptop-mus vid behov. Oerhört bra kontroll!

Medlem

Xbox One. Har testat andra med. Men ingen är så bra som Xbox One. Min åsikt.

Medlem

The Duke!

Annars är 360, Switch Pro och DS4 bra dock så gillar jag inte att lira FPS med Switch Pro eller DS4:an. Xbone kontrollen har jag dock aldrig testat trots att jag äger en då Hyperkin släppte nyutgåvan av The Duke innan jag köpte Xbone X.

Medlem

För min del är DualShock 4 överlägsen. Den ligger helt rätt i handen, både spakarna och knapparna har precis lagom motstånd och jag älskar att kontrollen är lätt.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Xbox kontrollen, började med xbox så den fastnade. Har fortfarande väldigt svårt för dualshock även om jag nu kör mest ps4 spel.

Medlem

Dualshock 3 med BthPS3!

Medlem

Jag tar Dualshock framför Xbox-kontroll alla dagar i veckan...
MEN...
(Inte för att göra @Mortaigne nöjd eller så men han blir nog det ändå...)
...jag föredrar Xbox-kontrollen på PCn (kanske främst för att jag hade den trådlösa där innan jag köpte mig ett PS4 och inte har orkat koppla in DS på PCn)


signatur

Halo kompis!

Avstängd

DualShock 4 helt klart. Visst är One kontrollen också helt bra, synd bara att Microsoft r&d team inte har koll på människans anatomi. Det och att den låter så förbaskat mycket.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Xbox one-kontrollen är bäst för mej. (Använder Elite 2) Har inte provat dc4, men dc3 är den sämsta kontrollen jag haft i händerna sen Nintendo 8bit.

Medlem

PC: Mus + Tangentbord för 99%. Men när det kommer till racing spel, flygspel etc. använder jag Xbox-kontrollen. Har även ett PS4, dock känns Xbox-kontrollen något bättre. Har iofs använt Xbox från o till sedan 2004. Playstation ganska nyligen. Men det kanske är en vane-sak?


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Jag kör med en Xbox 360-kontroll, mest för att den kostade 99 kr för ett antal år sedan och den fungerar fortfarande bra. Gillar att den är lite större än andra handkontroller.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Inaktiv
Skrivet av Metroid:

Jag kör med en Xbox 360-kontroll, mest för att den kostade 99 kr för ett antal år sedan och den fungerar fortfarande bra. Gillar att den är lite större än andra handkontroller.

Minns när de kostade typ 249kr eller nåt. Man borde köpt på sig ett lager.

Medlem

Stadia kontrollen var perfekt för mina händer, men jag föredrar spakarnas placering på Xbox One kontrollen.

Medlem

Kör 360-dosor till pc men tycker switchens pro controller är bättre.

Medlem

För allt där det fungerar så föredrar jag mus och tangentbord.
Måste jag använda kontroll så föredrar jag SNES-kontroller eller en Xbox360/One.

Medlem

Uteslutande min Nacon pro revolution.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

På Xbox kontrollern så ligger ju tummarna i ”vilande läge” (vänster spak och knappar på höger) medans på Playstations kontroller måste man alltid ha vänster tumme i ”ansträngt läge” lätt inåtböjd vilket gör att man får sendrag i tummen efter ett antal timmar.

Detta för mig gör att Xbox kontroller vinner min röst.
Iallafall i konsolvärlden.

Annars är ju PC-masterrace det enda rätta med mus och tangentbord! 😎


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Nintendo Switch Pro kontroller är min favorit. Jag använder kontrollern på PC också.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Minns när de kostade typ 249kr eller nåt. Man borde köpt på sig ett lager.

Ja, jag håller med. Synd att man aldrig tänker på det sättet innan det är försent.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Köpte en Xbox360 och en trådlös PC Reciever 2007.

Konsolen dog av RROD 2010, men kontrollen och recievern funkar fortfarande klockrent.
Funkar skitbra då jag kör tex PlayStation2-Emulator på datorn!

Har även en DS4 som någon olycklig person hade slängt i soprummet. Men måste säga att den känns förskräcklig jämfört med X360 dosan.
Krampaktigt liten, knapparna och handkontrollsformen överlag är rätt bedrövligt designad. Då tycker jag nog att t.o.m DS3 var bättre.

Avstängd
Skrivet av Kimpur:

...att man får sendrag i tummen efter ett antal timmar.

Tror inte det är kontrollen som är felet.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Det blir Dualshock4 och Switch Pro-dosan för min del.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Tror inte det är kontrollen som är felet.

Nej det är väl genetiska gränserna för hur en hand är uppbyggd


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Spelar nästan bara på PS4 och har fastnat för Nacon Revolution. Passar perfekt i mina händer och känns som den är mer hållbar. Största problemet jag har med Dualshock 4 är att det är så dålig kvalitet på dem.

Medlem

Jag förstår att Xbox One Elite v2 är en väldigt bra handkontroll, att den är bäst. Men jag kan ärligt talat aldrig motivera ett handkontrollsköp för 2200 jävla kronor. Mitt argument till det är att en sprillans ny Xbox One S konsol kostar 2300 kronor. Känner ni inte er lurade?

On topic: Gamecube och Xbox One (och det kommer från en PS-fanboy, haha!). PC + tangentbord ger lätt bäst precision och kontroll (utöver i bilspel) men är ändå ganska tråkiga att använda.


signatur

I'm like you, I have no name.

123
Skriv svar