Medlem
Framtidens spel

Fram med spåkulan FZ!

Sedan jag varit liten har olika spelformer dykt upp som jag aldrig kunde förutspå såsom Survival-genren och Batte Royal.

Vad tror ni att vi kommer att få se för spel i framtiden och varför?

Releasehästryttare

Folk kommer bli mindre prydda i framtiden mot sex spel, folk vill ha dem nu men vägar inte erkänna det än.

Mycket hänger ju på om spelet Subversion blir ett bra spel eller ej, om det blir bra så kommer fler studior göra sex spel, om inte så får vi vänta några år till till några andra personer vågar ta upp flaggan.

Skrivet av Devan:

Folk kommer bli mindre prydda i framtiden mot sex spel, folk vill ha dem nu men vägar inte erkänna det än.

Mycket hänger ju på om spelet Subversion blir ett bra spel eller ej, om det blir bra så kommer fler studior göra sex spel, om inte så får vi vänta några år till till några andra personer vågar ta upp flaggan.

Tvivlar på det. Du har just nu en konservativ våg som fortfarande växer sig starkare, samtidigt som du har en högljudd progressiv kant som ogillar objektifieringen som oftast blir förknippade med sex-spel (och som sex-spel definitivt lider av).


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Ser framför mig att stadsbyggande eller till och med husbyggande kommer få stora uppsvingar i samband med att VR etablerar sig. Att kunna röra sig fritt i det man bygger kommer göra underverk för den genren.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Kanske ännu fler remasters och remakes? För nostalgi säljer tydligen väldigt bra.

Skribent

Personligen hoppas jag verkligen på en uppsving för fysikbaserade spel i samma anda som Red Faction Guerilla, fast avsevärt mer avancerat. Upplösningshetsen lär bli mindre intressant runt 8K, och då kommer förhoppningsvis den allt bättre hårdvaran läggas på mer avancerad fysik istället.

Ett GTA med fullt förstörbara miljöer av verklighetstrogna material? Yes please.

Medlem

Jag tror mera på spel i spel där det känns naturligt. Gta 19 kanske kommer inbakat med t.ex fifa 2067 dvs du kan kolla på nära andra spelar från läktarplats och kanske ställa till med sattyg..
Staden är givetvis uppbyggd i sim city.. möjligheterna är oändliga.

Releasehästryttare
Skrivet av NeoWeo:

Jag tror mera på spel i spel där det känns naturligt. Gta 19 kanske kommer inbakat med t.ex fifa 2067 dvs du kan kolla på nära andra spelar från läktarplats och kanske ställa till med sattyg..
Staden är givetvis uppbyggd i sim city.. möjligheterna är oändliga.

Det finns redan fotbolls tuneringar där du kan sitta med VR headset hemma i soffan och det är en kamera i läktaren så du kan se allt som du hade kunnat gjort om du va på plats.

Vad jag menar är, du behöver inte vänta ..

Releasehästryttare

@Jonny Myrén: Och yes please, jag väntar med spänning på att det skall komma ett minecraft likanande spel som har mer verklig grafik och en grym fysik motor där allt i hela välden går att påverka. tyvärr är väll ett sådant spel realistiskt först om kanske 15-20 år, och vem vet om man fortfarande lever/har spelintresse kvar då.

Förutspår ett onlinespel ultimate sandbox creation game mer avancerat än Second Life där de bakar in allt möjligt, t.ex. fotboll, skateboardsimulator, The Sims-simulering, racing, GTA, Dreams-aktighet (det där PS4-spelet), Star Trek, EVE Online-ripoffing, mina bitcoin i spelet, tjäna riktiga pengar i spelet osv.

Skrivet av Monsterfrukost:

Förutspår ett onlinespel ultimate sandbox creation game mer avancerat än Second Life där de bakar in allt möjligt, t.ex. fotboll, skateboardsimulator, The Sims-simulering, racing, GTA, Dreams-aktighet (det där PS4-spelet), Star Trek, EVE Online-ripoffing, mina bitcoin i spelet, tjäna riktiga pengar i spelet osv.

Själv tror jag inte riktigt det här med spel som bakar in en jäkla massa olika spelformer är framtiden. Sett till de senaste tio åren är det väl snarare en utveckling av specifika spelformer i tighta, välgjorda produktioner som slår igenom. Sen vilka spelformer det är, är en annan femma.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Att kunna röra sig fritt i det man bygger kommer göra underverk för den genren.

Detta fantiserade jag om för typ 20 år sedan.
Ett sim city kombinerat med GTA i VR.
Hade varit episkt. Samma med RTS som starcraft där man kan hoppa in i VR för att kontrollera specifika enheter i FPS.

Väntar fortfarande på detta nu 20ish år senare :/

Medlem

Jag hoppas på att gud spel, inspirerat av Black & White eller dylikt, gör en comeback men med omfattande simulering av fysik -- t.ex. att kunna manipulera stora hav och berg med bara händerna -- och virtuellt mänskligt gruppbeteende -- städer och civilisationer som man kan påverka genom mirakler eller religiöst ledarskap. Vore kul att kunna skapa en egen "syndaflod" och se på när en metropol full av krigande fanatiker slukas av en megatsunami som man själv har vispat upp.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Devan:

Folk kommer bli mindre prydda i framtiden mot sex spel, folk vill ha dem nu men vägar inte erkänna det än.

Mycket hänger ju på om spelet Subversion blir ett bra spel eller ej, om det blir bra så kommer fler studior göra sex spel, om inte så får vi vänta några år till till några andra personer vågar ta upp flaggan.

Sexspel, du menar som VR-spelet i Star Wars?...

Skrivet av Jonny Myrén:

Personligen hoppas jag verkligen på en uppsving för fysikbaserade spel i samma anda som Red Faction Guerilla, fast avsevärt mer avancerat. Upplösningshetsen lär bli mindre intressant runt 8K, och då kommer förhoppningsvis den allt bättre hårdvaran läggas på mer avancerad fysik istället.

Ett GTA med fullt förstörbara miljöer av verklighetstrogna material? Yes please.

Mer fysikbaserat, du menar som Newton sa?...

Medlem

Detta kommer att utvecklas. Kommer att bli lika stort som bilstereon.

Medlem

Eftersom man är insnöad på VR just nu och tycker pannkaksspel känns, ja platta? (Avbokade tänkt ultrawide monitor köp)
Så hoppas jag på utvecklingen ökar i VR-spel branchen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Maysay:

Detta kommer att utvecklas. Kommer att bli lika stort som bilstereon.

Förstår inte poängen. Man kan väl inte spela när man kör? Och när man inte kör så spelar men väl hellre hemma?

Medlem

@NeoWeo: Hehe, ser framför mig när folk sitter och spelar Fifa och så blir målvakten skjuten av någon som spelar GTA.....

Medlem

Mikrotransaktioner, Games As a Service, always online och subscription tjänster istället för att äga sina spel och kunna spela dem offline när man vill och kunna få belöningar och låsa upp saker i spelet istället för att köpa allt.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av Maddox:

Mikrotransaktioner, Games As a Service, always online och subscription tjänster istället för att äga sina spel och kunna spela dem offline när man vill och kunna få belöningar och låsa upp saker i spelet istället för att köpa allt.

Låter som dagens spel


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Jag svarar star citizen på detta. Om CIG lyckas lancera detta som det är tänkt med racing, shooter, flight simulator å allt annat bröte utan månadskostnad så kommer resten av gaming industrin bli tvungna att höja sej avsevärt jämtemot vad dom producerar idag. Håller tummarna!


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

som spelen för 10 år sen, precis som nu dom snåljåparna


signatur

//monster

Medlem

Jag tror att man får ser på trenderna och se vad det leder oss. Extrapolera från kurvor

Kollar vi mobilspel så har det gått från billigt -> dyrt -> gratis med ingame köp. Hur mycket vi än ogillar denna affärsmodell så generar det ett inkomstflöde över tid för publisist / utvecklare.

En annan modell har också varit att mera och mera släppa expansioner som kostar pengar istället för att gör ett helt nytt spel från början

En annan trend som kanske inte riktigt slagit ännu är att använda sig ut av datacenter (Stadia, GeForce now, PS now osv) för att få månadsintäkter typ spotify.

Vi ser också en hel del early access som möjliggör tidigt släpp för att få pengar till vidare utveckling. Kanske inte jättekul för oss spelare som ständigt får agera beta-testare likväl medför det att flera titla kommer ut på marknaden.

Alla ovan uppåtgående trender handlar om hur spelutvecklarna funderar på hur man gör spel.

Förut drevs en hel del spel av det alltid kom ny hårdvara som tog jättekliv till bättre grafik, den trenden är någorlunda nedåtgående.

Så om man drar några slutsatser så är det att "Affärsmodell styr allt mer de stora utvecklarna" hur spelen utformas och tråkigheter som ingame valutor och microtransaktioner kommer att styra än mer än idag.

Spel med mera "själ och roliga idéer", kommer antagligen komma mest från de mindre utvecklarna ochbli än mera early access.

Att skapa nya IP (alltså helt nya spel) blir allt mera svårt i bruset och uppföljare fortsätter att vara modellen.

När det gäller spelen i sig så tror jag att vi går mer och mot kreativitet. Kolla på vilka som lyckas bra idag bland annat så är det spel som Garys Mod, MineCraft, The Sims, Fortnite etc eller genom moddar till GTA m fl.

När spelare själv får möjlighet att spela som dom själva vill

Medlem

PC kommer bli allt mer en lyxvara och inget för gemene gamer. Mobilspelen går fortsatt starkt framåt och "äger" marknaden redan idag så det ger oss en hint om var vi är på väg. Det är liksom där den breda marknaden finns och i sin tur pengarna.

Tippar på att den tunga tekniken kommer hamna i telefonerna och vi i framtiden kommer använda dem som konsoler till TV:n. Så kan företagen sälja kringprylar som VR-headset, handkontroller, möss och tangentbord osv, osv. Vet att det finns en del av det idag men tekniken är inte där för att den klassiska gamern ska flytta från PC.

Medlem

Sexspel tror jag inte alls på... Kanske i Japan där det redan är stort. Själv känner jag bara att det är så off.

Däremot tror jag på spel som tex det som playstation 4 gjorde. Minns inte vad det hette, där man hade en lägenhet, gick o kolla på film, spelade minispel. Sjukt nice idée... En hel värld där alla äger ett hus/lägenhet... ica är uppkopplat så man gör beställningen i spelet och sen får det levererad. eller man går in på elgiganten och köper en micro så får man den levererad. Skivbutiken där man bläddrar bland LP o köper... typ IRL fast i ett spel men att man verkligen köper den fysiska grejen i spelet. Perfekt för VR

Medlem

Jag gissar på en genre där man får logga in med kreditkortet för att bekräfta sin ålder. Skämtåsido. VR/AR borde bli stort, men då får vi nog gå fram ett decennium så vi kan få ut hårdvara som man kan bära med sig lättare (vi har ju redan en version oculus, om än lite otymplig). Saknar bara något bra spel, hade varit fett att gå ut på ängen utanför huset och spöa onyxia tex.

I dagsläget ser dock framtidens spel ut att vara något freemium pay-to-win. I alla fall om man kollar mobilspel. Hade varit kul att veta hur mycket den industrin drar in jämfört med vanliga tripel-a spel.

Medlem

Känns som mycket av det som skulle kunna vara kul hänger på om vi får 5G eller inte. Utan 5G kommer vi ha massa nyversioner av gamla godingar som wow/gta/fallout/fifa etc i oändlighet. Med 5G blir det plötsligt intressant att gå runt på stan med AR glasögon etc.

Medlem
Skrivet av CarniFlex:

Känns som mycket av det som skulle kunna vara kul hänger på om vi får 5G eller inte. Utan 5G kommer vi ha massa nyversioner av gamla godingar som wow/gta/fallout/fifa etc i oändlighet. Med 5G blir det plötsligt intressant att gå runt på stan med AR glasögon etc.

Prova en promenad på syra.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Jag tror att spelutvecklare i framtiden bara kommer skapa själva ramen och ramverket för spelet och sedan förlita sig på AI som kommer att skapa innehållet för spelaren ju längre in i spelet man kommer.
Varje spelupplevelse kommer bli helt unik pga hur din AI har genererat spelet just för dig. Det gör också att spel utvecklas till att bli mer ett medium som skiljer sig från filmer och böcker i form av att det inte kommer behöva vara från A-Ö utan mer en annan värld man dyker ner i.

12
Skriv svar