Vad för typ av spelkontroll föredrar ni?

Moderator | Testpilot
Vad för typ av spelkontroll föredrar ni?

De senaste åren har jag för det mesta använt min Dualshock 4 även på PC när det ska spelas. När jag ändå har en PS4 och kontroller där har det känts onödigt att använda sig av något annat, eller lägga pengarna för den delen. För mig handlar det mest om enkelheten samt att den fungerar till de flesta spel som finns på Steam.

Nu är jag fundersam över vad ni använder er av för kontroller och vilken som är eran favorit? Sitter ni också med DS4, en Xbox-kontroll, eller kanske någon tredje part? Varför använder ni just den och inte en annan variant?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Beror lite på vad det är för spel.

FPS bör alltid, om möjligt, spelas med mus och tangentbord. Men med det sagt, så tycker jag ändå att det funkar att köra FPS med kontroller. Mus och tangentbord är bara bättre, thats all.

RPG spelar jag helst med kontroller.

Strategispel. Här varierar det. Stellaris - Mus och tangentbord. Xcom - Controller.

Ordet "controller" kan med fördel ersättas med "dualshock4". Har testat krysslåde-controllern och ogillar den starkt. (Hur kan man ha styrspakarna placerade sådär? Är det bara jag som har tummarna placerade på motsvarande ställe på respektive hand?)


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Spelar nästan ingen roll, så länge inte det inte är DualShock 3.

Gillar många olika kontroller, av denna generation har jag ingen direkt favorit heller. Sätt en Xbox One-kontroller, DualShock 4 eller Switch Pro Controller min hand och jag är en glad fisk oavsett.

För retro eller retroinspirerade spel föredrar jag SNES-form och knapp-layout framför Mega Drive/Genesis-utförande. Där använder jag en 8BitDo SN30-kontroller.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

DualShock 4 är min absoluta favorit. Men kör med en Xbox One-kontroll till PC.

Moderator | Testpilot
Skrivet av xScaryKidx:

DualShock 4 är min absoluta favorit. Men kör med en Xbox One-kontroll till PC.

Om DS4 är din favorit, varför kör du en Xbox One-kontroll till PC? Logiska borde ju vara att man använder sin favorit


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@uberpwnage2.0: Blivit något av en vanesak. Hade ett Xbox 360, använde en av mina kontroller till PC:n och sedan fick jag en Xbox One-kontroller av min bror. Skaffade ett PS4 långt senare.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av uberpwnage2.0:

Om DS4 är din favorit, varför kör du en Xbox One-kontroll till PC? Logiska borde ju vara att man använder sin favorit

Jag kör Xbox One-kontroller till PC just för att det är lättast. Men det kommer från en tid då Sonys kontroller inte hade samma stöd som Microsofts på Steam.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Skribent

Som föregående talare så har det blivit en vana av att köra Xbox 360 dosa till PC för att det förr i tiden fungerade så jävla smidigt jämfört med alternativen. Jag har annars aldrig ägt en Xbox och gillar PS4-dosan bättre.

Jag har inte gillat någon konsol-kontroll sedan Gamecubes glada dagar.
Tangentbord + mus, alla dagar i veckan.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Backloggens befriare

Just nu är det Elite Series 2.0 som gäller. Galet nöjd, trots priset på 2k.
Gick från Elite series 1.0, och jag tycker att allt är förbättrat. Det hade jag inte förväntat mig.


signatur

Ad hoc addendum

Ambassadör
Xbox

Bäst utan tvekan.


signatur

Jump in.

Releasehästryttare

xbox 360 kontrollen.

Moderator | Testpilot
Skrivet av xScaryKidx:

@uberpwnage2.0: Blivit något av en vanesak. Hade ett Xbox 360, använde en av mina kontroller till PC:n och sedan fick jag en Xbox One-kontroller av min bror. Skaffade ett PS4 långt senare.

Skrivet av Grukk:

Jag kör Xbox One-kontroller till PC just för att det är lättast. Men det kommer från en tid då Sonys kontroller inte hade samma stöd som Microsofts på Steam.

Skrivet av Shadee:

Som föregående talare så har det blivit en vana av att köra Xbox 360 dosa till PC för att det förr i tiden fungerade så jävla smidigt jämfört med alternativen. Jag har annars aldrig ägt en Xbox och gillar PS4-dosan bättre.

Då är jag med. Personligen kör jag med vad jag har och det som är smidigast. Tur DS4 har fått så bra stöd via Steam.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag använder Xbox 360 kontroll till PC och så länge det är möjligt även på ps4.
Till Nintendo switch använder jag joycons eller pro controller. Har också 2st "pro controller" från Wish som fungerar förvånansvärt bra.
När jag ska spela nes/SNES spel så kör jag med en 8bitdo nes pro


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

It's not a lake, it's an ocean

Xbox One-kontrollen är ojämförbart bäst. Elite-kontrollen är sjukt skön att spela med, men även den vanliga går bra. DualShock 4 är den bästa från Sony hittills, men den är för lätt och har för dålig batteritid. Ergonomiskt är den däremot helt OK.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Xbox One kontroll, före det en Xbox360 kontroll,

Skulle nog gilla en Elite series 2, men med en prislapp på över 2k känns det obefogat eftersom jag inte spelar FPS med kontroller som nån jäkla mupp

Edit: Dock skulle det vara nice att ha paddlar o växla med (men inte 2kkr nice) ...


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

jbx
Medlem

Kör just nu Xbox Elite controller v2 till PC. Bästa 2 lax jag lagt på en kontroll!


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Moderator | Testpilot
Skrivet av jbx:

Kör just nu Xbox Elite controller v2 till PC. Bästa 2 lax jag lagt på en kontroll!

Vad är det som gör den värt priset i jämförelse med andra kontroller, t ex vanliga Xbox One för dig? Personligen (och jag har inte testat elite-kontrollen) funderar jag över om det höga priset egentligen är värt det. Vad ger Elite-kontrollen som är värt slanten kontra vad vanliga Xbox One ger mig för det billigare priset?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Xbox har helt dominerat vad gäller handkontroller sedan 360. När första Xbox kom föredrog jag fortfarande PS-kontrollen men vid 360 slog det över och One perfektade det. Undrar hur Series X kommer att ändra på själva formen av handkontrollen, då jag förstår att de inte ska ändras funktionsmässigt för att funka på One.

Medlem

T-bord + Mus om jag får välja. Xbox One dosa om så krävs. Playstations dito är nära nog oanvändbar.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Om DS4 är din favorit, varför kör du en Xbox One-kontroll till PC? Logiska borde ju vara att man använder sin favorit

Kör själv med en DS4 på PC (för min wifi adapter till min gamla 360 kontroll gått sönder), men funderar ändå på att skaffa antingen en ny adapter eller en Xbox One dosa.

Lite pga att inte alla spel på PC har stöd för DS4 (dvs visar Playstation ikoner för knapparna i spelen), och när spel stödjer Playstation kontrollers är det inte säkert de stödjer DS4 v2 utan bara stödjer DS4 v1 och då måste man anv saker som DS4Windows och så sitter man där med Xbox knapp ikoner iaf.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

T-bord + Mus om jag får välja. Xbox One dosa om så krävs. Playstations dito är nära nog oanvändbar.

Oanvändbar? Då har du nog tagit sönder den skulle jag tro!

OnT:

Mus och tangentbord på PC och DS4/Nacon RevPro till konsol.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Beror lite på vad det är för spel.

FPS bör alltid, om möjligt, spelas med mus och tangentbord. Men med det sagt, så tycker jag ändå att det funkar att köra FPS med kontroller. Mus och tangentbord är bara bättre, thats all.

RPG spelar jag helst med kontroller.

Strategispel. Här varierar det. Stellaris - Mus och tangentbord. Xcom - Controller.

Ordet "controller" kan med fördel ersättas med "dualshock4". Har testat krysslåde-controllern och ogillar den starkt. (Hur kan man ha styrspakarna placerade sådär? Är det bara jag som har tummarna placerade på motsvarande ställe på respektive hand?)

Det generellt mest bekväma placeringen på styrspakar är som den vänstra på X-box kontrollen, i princip samma typ av placering för handen som det också var i GC, N64 och Dreamcast kontrollerna.
Det gör för mig att båda händerna får samma bekväma grep då knapparna som mest används på höger sida också sitter så. För mig så känns det bara onaturligt att båda spakarna på PS kontrollen sitter in mot mitten av kontrollen. DS4 är ju dock klart bättre än föregående upplagor av Sonys kontroller.

Medlem

Gamepad; Xbox One Elite V2. Min första V1 gick sönder så jag fick använda en Dualshock 4 en period. Visst är de helt okej men herre gud vad jag saknade funktionerna och formen av Elite. Så förbannat nöjd med den!

För det mesta blir det förstås mus och tangentbord.

Medlem

Nån nämnde att dual shock 3 går bort, men ds4 går bra.. Vad är skillnaden? är den större?

Mitt största problem med Sonys kontroller har alltid varit att man känner sig som en Cirkusbjörn på en barncykel om ni förstår.

Medlem

Fram tills att PS4 kontrollen kom använde jag Xbox360 kontrollen konstant, tyckte PS3 kontrollen var för liten i händerna.

Medlem

Till PC är det en Xbox One handkontroll som gäller.

Inaktiv

Använder bara 360-kontroll, inte testat senaste Playstationkontrollen men gillade aldrig de äldre. Styrspakarna sitter så oergonomiskt. Spakarna kändes tunga och klumpiga också. Call of Duty på PS3 var hemskt minns jag.

En nackdel med hur dagens kontroller är designade är att man måste släppa högra styrspaken för att trycka på knappar om man inte använder claw grip. Dark Souls är ju typ ospelbart utan claw grip.
Vet dock inte hur man skulle lösa det på ett bra sätt..

ELF
Medlem

Trådlös Xbox 360 kontroll.
Andra gillade den och tyvär så var/är utbudet inte lika bra som förr. Verkade vara bra och det är den också. Passar mina händer ganska perfekt. Testade en Xbox One kontroll när det var precis nytt, men tyckte inte den hade lika bra passform.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

kört med en Razor Wildcat I typ 2 år nu och den är riktigt grym kan starkt rekommendera den om någon kommer över att köpa en ny, dock så har dom gått över till tillverka en nyare model som jag ej kommer ihåg namnet på nu men kan tänka mig den är minst lika bra också.

123
Skriv svar