G-Sync, Freesync, Nsync – vad är grejen?

Robot
G-Sync, Freesync, Nsync – vad är grejen?

Sweclockers-Thomas håller oss i handen.


Alltså, som jag förstått det:
G-sync står för graffix-sync då grafiken samspelar med spelarens leetskillz och får skärmen att inte släpa.

Freesync är när när skärmen känner av om man spelar Free to play spel och erbjuder högre framerate för en liten summa varje månad.

Nsync är ett pojkband från mitten av nittiotalet med radio hittar som Bye bye bye och i want you back.

nu känner jag mig tillräckligt informerad för att skaffa ny skärm och lämna min gamla tjock crt på skroten.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Nsync är ju ett pojkband
G-sync är när du lyckas komma år på rätt ställe på G-spotten.
Freesync är när du får något gratis samma tid varje dag.

Medlem

Vilket sammanträffande! Satt faktiskt och funderade lite över detta just igår när jag browsade lite på Inet/Netonnet. Bra sammanfattning.

Medlem

"nymodigheter"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Satt på en gammal skärm och grafikkort väldigt länge och antog att folk bara överdrev när de sa hur stor skillnad Gsync gjorde. Bytte upp mig till en stor ny skärm och grafikkortet pallade inte längre driva den upplösningen. Skaffade nytt grafikkort och förväntade mig att nu skulle det bli lika skön känsla som jag var van vid men trots att jag hade högre FPS än jag tidigare kört med så kändes det fruktansvärt hackigt. Inte riktigt som lagg, det kändes som om man spelade ett Bethesda spel som stuttar sönder nästan. Jag spelade till och med Fallout 4 just då så jag trodde det var spelet som var problemet. Jag testade mig fram som bara fan och begränsade till slut skärmen och min FPS till 60 och det kändes extremt mycket bättre. Då började jag fundera ifall det hade med bristen av Gsync att göra.

Efter ha testat fler spel så kände jag okej, jag säljer skärmen (trots att jag älskade den för övrigt) och skaffar en Gsync skärm helt enkelt - och voila. Alla problemen lösta. Jag var ganska paff hur stor skillnad det gjorde och att det inte alls var något folk överdrivit med.

Jag förstår nu även varför folk inte klarar av Motion Blur i spel, herre gud vad hemskt det känns med Gsync igång. Tidigare har jag inte alls haft något emot det(och kanske t.om gillat det), nu förblir det avstängt.

Medlem

Undra om nästa generations konsoler kommer få någon typ av tvn med xsync
Har gsync på datorskärmen och det gör så mycket.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

@dTexN: Det tror jag nog. Xbox One har redan FreeSync: https://www.windowscentral.com/xbox-one-freesync

Medlem

@star-affinity: Coolt, gaming-tvn next!


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Tack, SweClockers-Thomas! Jättebra video!


signatur

I drank what?

Ville bara klargöra att jag tyckte det var en bra genomgång och tackar för videon, ibland kan skämt låta lite sarkastiska eller så, sånt man uppfattar efteråt. men tack för videon.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Skribent
Skrivet av dTexN:

@star-affinity: Coolt, gaming-tvn next!

Linus tech Tips testade nyligen en LG OLED TV med G-sync. Förmodligen snuskigt dyr och kanske inte ens finns på vanliga marknaden än, men det är som sagt på väg.

https://www.youtube.com/watch?v=PwyYYFKWEAg

edit: Bra video som vanligt av Thomas. Såg nog de flesta videos på Sweclockers som Thomas hade gjort om skärmar och läste åtskilliga sidor med analyser och forumtrådar innan jag slog till på min skärm. Mot årsslutet blir det samma förfarande fast med TV, blir med stor sannolikhet en uppgradering då.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Linus tech Tips testade nyligen en LG OLED TV med G-sync. Förmodligen snuskigt dyr och kanske inte ens finns på vanliga marknaden än, men det är som sagt på väg.

https://www.youtube.com/watch?v=PwyYYFKWEAg

edit: Bra video som vanligt av Thomas. Såg nog de flesta videos på Sweclockers som Thomas hade gjort om skärmar och läste åtskilliga sidor med analyser och forumtrådar innan jag slog till på min skärm. Mot årsslutet blir det samma förfarande fast med TV, blir med stor sannolikhet en uppgradering då.

LG b9 var det på LTT, kostar 16400-18000Kr för 65" enligt prisjakt, släpptes 22 oktober.
Själv så har jag varit rätt sugen på C9, det är typ samma skärm fast med bättre bildprocessor, den släpptes 1:a september och kostar nu 22000Kr.
Går man ner till 55" så ligger den B9 på 12000Kr och C9 på 14500Kr, så frågan är om man behöver 65", men kommer nog säkart använda den i typ 8 år, så det kanske är värt det.
Modellen som är påväg heter LG X(BX CX EX).
Men jag kommer nog att vänta tills 11 serien kommer och köpa den på typ black friday 2021, det kommer passa bra till Playstation 5.

1
Skriv svar