Mamma får träffa sin döda dotter igen – i Virtual Reality

Robot
Mamma får träffa sin döda dotter igen – i Virtual Reality

Vackert, hjärtskärande och djupt störande på samma gång.

#dokumentärer, #terapi, #virtuell-verklighet


Medlem

Wtf! Inte hälsosamt nånstans, det där

Medlem

Nej. Usch!


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem
Citat:

Vackert, hjärtskärande och djupt störande på samma gång.

Kan bara hålla med om det 😅

Medlem

Lite obehagligt. Påminner väldigt mycket om det där avsnittet av Black Mirror, "Be Right Back"

Medlem

Får väldigt kluvna känslor av detta. Vet inte vad man ska tycka


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Är viktigt att släppa taget o gå vidare, men lätt för mig att säga...

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Lite obehagligt. Påminner väldigt mycket om det där avsnittet av Black Mirror, "Be Right Back"

Tänkte precis samma sak. När verkligheten kommer ifatt black Mirror.

Medlem

Jag såg det där häromdagen och tänkte att det borde vara som tortyr. Kändes inget bra att titta på det men likt fan kunde jag inte låta bli att kika på det igen.

Medlem

Påminner mycket om filmen Strange Days. Det är en självklar utveckling, men som ställer stora etiska krav på vår hantering.

Medlem

Vill du återse din djupt saknade dotter/make/maka/förälder kom till oss på "Innan Pärleporten Incorporated" endast 19,90:- per minut med din älskade, för 599:- extra kan du få vårt värmande kram-dlc. Under hela februari har vi 50% rabatt på vårt populära "Ligg med huvudet i knät på den bortgångne medans den stryker dig i pannan och säger att allt ska bli bra"-Expansion.

Innan Pärleporten Inc
Där slutet är fortsättningen.


signatur

Grim Fandango, bättre uppfinning än hjulet!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Får väldigt kluvna känslor av detta. Vet inte vad man ska tycka

Samma här.
Det är trevligt att hon får "se och uppleva" sin dotter igen, men hoppas att hon fick chans att säga adjö när hennes riktiga dotter gick vidare. Så att detta inte är hennes liv föröver, tror inte dottern velat det. Jag hade gärnat klappat hunden jag växte upp med men hon är ju inte där.

Medlem

Såvida vi finner det obehagligt, fel eller ej, är inte för oss att avgöra för henne. Det är upp till var och en att avgöra och hon tycks vara glad över beslutet.

Skrivet av Zerovahamut81:

Är viktigt att släppa taget o gå vidare, men lätt för mig att säga...

Det kan man nog aldrig göra som förälder...


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Så sjuktsjuktsorgligt. Det är lite för nära när man har egna barn. Det skulle kunna vara något man gjorde en gång. Om det var så att de via vänner och släktingar skaffade lite information om vad barnet gillade i livet så kunde det bli riktigt bra och otäckt på samma gång. jag blir ledsen bara jag tänker på att stå där och jag vet inte om man skulle kunna motstå. Samtidigt är det som Ozzy sa har ovan lite för troligt. Det skulle paketeras och säljas dyrt. I filmen sitter de som skapat det runt om och gråter, men jag ser framförmig en dystopisk framtid där en obrydd tuggumituggande brud i blåa tofsar står och frågar dumma frågar och tar betalt av gråtande föräldrar.


signatur

K9
:.:

Medlem
It's not a lake, it's an ocean

Obehagligt, som sagt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Såvida vi finner det obehagligt, fel eller ej, är inte för oss att avgöra för henne. Det är upp till var och en att avgöra och hon tycks vara glad över beslutet.

Så klart är det så. Dock bör det ju undersökas vidare, för det är inte alltid den som är drabbad som vet vad som är bäst för den själv, tyvärr. Forskning bör genomföras ifall man vill använda det på en större skala.

Medlem
Skrivet av Zerovahamut81:

Är viktigt att släppa taget o gå vidare, men lätt för mig att säga...

Nu är ju detta lite av ett jippo nästan men det är ju tanken med hela grejen. Att mamman ska få ta ett riktigt farväl eftersom dottern dog i koma.

Tycker det är vackrare än något jag sett tidigare. Problemen uppstår när det blir en kommersiell sak och kanske i kombination med NN konstruerade av den massiva hop data de flesta lämnat efter sig. I praktiken skulle man kunna bli digitalt odödlig.

Medlem

Finner detta väldigt fascinerande men samtidigt lite läskigt hur de lyckats åstadkomma detta. Känslorna för mamman går nog inte ens att beskriva. Kan dock se att tekniken har potential för annat i framtiden.

Medlem

Det är väll att gå från runskrift till tecknad bild, från en tecknad bild till ett foto, från foto till en videofilm... Tekniken ändras alltid men jag håller med att det känns lite märkligt.

Kommer bli ännu märkligare med Ai framöver...

KoP
Medlem

Sjukt och fel. River bara upp en massa själsliga sår som inte har hunnit läka. Att minnas någon genom att titta på fotografier/film är en sak, men att interagera men en "klon" i VR känns bara jäkligt rubbat.

Medlem

Hmm.

Känns konstigt, men samtidigt bra. Det finns många olika scenarion där jag kan tänka mig att det fungerar som terapi för att våga släppa taget och gå vidare. Alla verktyg som kan bidra till något sådant är bra.

Tanken på att människor inte använder det som ett verktyg för att gå vidare, utan för att de vägrar släppa taget.. är skrämmande. Men sen, vem är jag att kritisera hur någon hanterar bland det värsta man kan vara med om.

Ska bli intressant att följa utvecklingen.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av brinkstar:

Så klart är det så. Dock bör det ju undersökas vidare, för det är inte alltid den som är drabbad som vet vad som är bäst för den själv, tyvärr. Forskning bör genomföras ifall man vill använda det på en större skala.

Absolut, det kan jag hålla med om.

Medlem

kanske talar för mig själv men NEJ


signatur

//monster

Medlem

@KoP:
Det finns väl förstås gränser med allt. Viktigt att veta är att vi alla är olika vilket vi trots allt behöver respektera. Jag skulle nog själv vilja använda detta bara för att höra rösten, att kunna återuppliva ett fint minne till exempel.

Medlem

Fantastiskt. Nu är inte jag psykolog, men det går säkert att kombinera med terapi för att behandla sorgen.

Bra för alla dom som vill. Resten behöver inte använda denna teknologi.

Medlem

Som pappa till en son med progressiv muskelsjukdom har jag funderat över att skaffa 3D-kamera, bla. för att bättre dokumentera/föreviga min son, och senare kunna se i ex. VR. Har dock lagt ner det för tillfället, tycker vart fall inte filmer skapade med sådana kameror ser tillräckligt äkta ut (kanske pga. av mitt IPD är skiljer sig från kamerans linser). Och kanske lika bra det. Skulle kanske bara förlänga plågan, vem vet.
Kommer inte se mer än några småbitar av videoklippet i artikeln. För hemskt. Men alla tankar till mamman och hennes lidande. Önskar jag kunde träffa henne.

Medlem

Jag började fan gråta. Jag tycker inte om det där, inte alls. Snacka om att bryta upp sorgearbetet för den stackars mamman även om man själv också hade gjort vad som helst bara för att få se ungen igen om det värsta skulle ha skett. Jag kommer att drömma om den här videon inatt. Tack som Fan.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Lite obehagligt. Påminner väldigt mycket om det där avsnittet av Black Mirror, "Be Right Back"

Definitivt. Påminde mig även om Tom Cruise i Minority Report.

Tungt ämne, och jag är personligen väldigt tveksam till det här. :/


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

12
Skriv svar