Diskutera – Vad tycker du om Epic Store?

Medlem

Crap
That's it


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Skräp plattform. De har dessutom oetiska/omoraliska affärsmetoder vilket gör det lätt att satsa tid på sin backlogg av spel istället för att köpa Epic Exclusives.

Medlem

Nej, man kör fortfarande exklusivt där det finns noll anledning, så känner att jag måste dra mitt strå och markera.

Medlem

Ingen aning hur det är. Har inte haft det installerat på över ett år.

Medlem
Nej till Epic Games, Steam är Nr.1 av en anledning

Asså, jag ogillar Epic Games starkt när de tar en så jävla många spel för sig själva. Om man vill ha ett visst spel så måste man ladda ner en ny launcher för att kunna köpa det, de måste ge ut gratis spel och ta bort möjligheten att välja för att folk ska köpa spel där. Kolla bara när RDR2 kom ut på Steam, försäljningen mer än fördubblades. Ni måste ju hålla med om att detta säger något om hur mycket bättre Steam är för konsumenten.

Medlem

Epic Games Store funkar finfint. Gratis spel varje vecka, molnsparningar, sköna spel överlag...

Och ärligt talat tycker jag konkurrensen redan gett effekt... EA på Steam, likaså Microsoft. Sure kan vara orelaterat, men på det stora hela har PC marknaden luckrats upp, och vi som spelare sitter som de slutgiltiga spelarna.

I slutänden så spelar vi på PC, och vilken futtig klient som startas för att nå spelen vi vill spela...är helt irrelevant.

För övrigt så har klienten funkat dunderbra från start för mig, och tycker ärligt de kan "sno" fler spel från Steam. Gör de billigare och ge utvecklarna mer pengar. Bra för alla!


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Medlem

Ett år senare och EPiC är fortfarande crap. Har inga av funktionerna som jag använder på Steam dagligen. Achievments, Community, statistik, lägga upp bilder, gå med i grupper o diskuterar m.m.

Har inte köpt ett enda spel hos EPiC utan plockar bara hem gratis spelen. Har inte ens lirat nån av dem ännu. Har de flesta av AAA-spelen på Steam redan dessutom. Nej du.. EPiC launchern är förbaskat rutten.

O För att inte tala om EPiCs inklampande på marknaden genom att köpa exklusiviteter hit o dit för att tvinga över oss på en mycket crappigare plattform... Personligen skiter jag i om utgivaren får mer cash från försäljningen på EPiC Store. Detta gynnar inte mig iaf.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

PC-exklusivitet är fortfarande konsumentfientlig bullshit så inga pengar kommer Sweeny få av mig men om han och aktieägarna vill dela med sig i form av gratisspel så tar jag gärna emot. Men stålar till Epic Game Store, no way!

Medlem

Ser 'launchers' i allmänhet som en dålig sak, nödvändigt ont kanske, men Epic Games Store fungerar som den ska, jag kan spela spelen och det är det enda jag är ute efter, allt annat är bara onödigt. Att de saknar en del populära funktioner spelar ingen roll för min del och bryr mig inte om det kommer eller inte (oklart hur populära, vissa säger att det är det viktigaste som finns, andra använder dem inte alls). Gratisspelen har fått mig att spela spel som jag förmodligen aldrig hade upptäckt annars. Många av spelen går att spela utan att programmet är igång också vilket är ett plus såklart.

Däremot om valet finns så kommer jag välja GOG alla gånger, eller ja, bästa pris kommer förvisso oftast först.

Vad som hade varit ett problem med fler launchers och exklusivitet är om de hade kostat att använda (tex. Stadia eller konsoler), men eftersom de inte gör det är det ett trivialt problem.

Medlem
Skrivet av Prixm:

Skitbra, har fått över 80 gratisspel hittills och är nöjd som bara den. Jag ser det som en bra grej att ha en till plattform utöver steam som har "monopol" på i stort sett allt och tvingar utvecklare att förstöra sina spel med early access releaser för att få in pengar och fortsätta utveckla sina spel eftersom steam tar en stor kaka.

Det värsta som någonsin kunnat hända spelindustrin var early access. Enligt mig är steam orsaken, jag hatar det.

Tror du själv på skiten du skriver? Early acess är inte steams fel. Det är vårat fel. Och de har heller inte ett monopol. Som vanligt snackar kritiker i nattmössan. Du är nöjd för att du förvärrat situationen för konsumenter i det stora hela. Good for you.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Ser 'launchers' i allmänhet som en dålig sak, nödvändigt ont kanske, men Epic Games Store fungerar som den ska, jag kan spela spelen och det är det enda jag är ute efter, allt annat är bara onödigt. Att de saknar en del populära funktioner spelar ingen roll för min del och bryr mig inte om det kommer eller inte (oklart hur populära, vissa säger att det är det viktigaste som finns, andra använder dem inte alls). Gratisspelen har fått mig att spela spel som jag förmodligen aldrig hade upptäckt annars. Många av spelen går att spela utan att programmet är igång också vilket är ett plus såklart.

Däremot om valet finns så kommer jag välja GOG alla gånger, eller ja, bästa pris kommer förvisso oftast först.

Vad som hade varit ett problem med fler launchers och exklusivitet är om de hade kostat att använda (tex. Stadia eller konsoler), men eftersom de inte gör det är det ett trivialt problem.

Vänta bara tills EPIC och andra aktörer inför subscription för att använda deras tjänster.

Och den huvudsakliga poängen med att EGS är utan någon funktionalitet är att det är relativt enkelt att implementera idag.
Jämförelsen folk använder om att Steam har funnits längre, fungerar inte riktigt när det var steam som var pionjärer när denna teknik var purfärsk, som cloud t.ex.

Sweeney Todd säger att det inte kostar några pengar alls att ha all denna funktionalitet som Steam har, men han vägrar att införa det?
Skvallrar lite om hur deras affärsplan ser ut.

ELF
Medlem

Kan inte uttrycka mig om Epic Store direkt. Installerade launchern för UT och har enbart startart launchern/store en gång efter uppdateringen till store för att se hur det såg.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Det är skönt att ha alla spel i en och samma launcher och alla sina spel i samma bibliotek.

Medlem
Skrivet av loerk:

Vänta bara tills EPIC och andra aktörer inför subscription för att använda deras tjänster.

Och den huvudsakliga poängen med att EGS är utan någon funktionalitet är att det är relativt enkelt att implementera idag.
Jämförelsen folk använder om att Steam har funnits längre, fungerar inte riktigt när det var steam som var pionjärer när denna teknik var purfärsk, som cloud t.ex.

Sweeney Todd säger att det inte kostar några pengar alls att ha all denna funktionalitet som Steam har, men han vägrar att införa det?
Skvallrar lite om hur deras affärsplan ser ut.

Har du några belägg alls för något utav det eller är det bara du som hittar på?

Medlem

Kan inte steam börja spamma gratis AAA-spel också! Har många bra spel på epic nu.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Funktionellt har Epic det jag behöver, rent och snyggt. Visst hade jag varit glad att bara ha en Launcher men det är väl bara att gilla läget. Gratis spelen har gjort att jag spelat spel man annars inte skaffat och testat. Många av dem har överraskat positivt. Det behöver absolut inte vara AAA för att skänka spelglädje.
Hur företaget är bakom har jag svårt att uttala mig om....

Medlem

Bra med konkurrens, vi som spelare se väl inte riktigt den stora fördelen med det men som utvecklare så finns det en ganska stor fördel.

Medlem

nope.avi


signatur

"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"

Medlem

Kommer aldrig köpa nåt från epix


signatur

Meep!

Medlem

Klienten behöver åtminstone ett år till utvecklingstid och så måste de sluta med exklusiviteter. Som det är nu ogillar jag fortfarande Epic. Mycket tråkigt att de har flyttat fram viktiga funktioner från "Up next" till "Future development" på Trello.

Medlem

Samma skit som Steam. Handlar inte på digitala distributionsplatformar som använder DRM.

Skribent
Skrivet av Paramythian:

Asså, jag ogillar Epic Games starkt när de tar en så jävla många spel för sig själva. Om man vill ha ett visst spel så måste man ladda ner en ny launcher för att kunna köpa det, de måste ta bort möjligheten att välja gör att folk ska köpa spel där. Kolla bara när RDR2 kom ut på Steam, försäljningen mer än fördubblades. Ni måste ju hålla med om att detta säger något om hur mycket bättre Steam är för konsumenten.

Hur får till ekvationen att Steam är bättre för konsumenten än Rockstar Launcher och Epic Games Store för att försäljningen tog ett skutt när det släpptes till Steam?

Enligt mig visar det att Steam har en solid spelarbas och trogna köpare, men säger ingenting om att Steam är bättre för konsumenten än Rockstar och EGS.

Skribent

Jag har både EGS och Steam installerat. Båda spionerar på mig, precis som Google och FRA. Pest eller kolera, men det är så verkligheten ser ut.

EGS har få funktioner men i ärlighetens namn så är det inte så mycket jag saknar. Steams "remote play togheter" är grym och de relativt nya chatfunktionerna är bra också, typ /store kommando och även wishlist för att få koll på när ett spel är på rea. Recensioner, kuratorer, diskussionsforum, Early Access är däremot inget som jag skulle sakna om det försvann imorgon.

Med det sagt så är Steam min huvudplattform och kommer nog alltid vara det, (om inte EGS snor CS:GO eller på något sätt lanserar ett spel som får communityn att överge CS:GO så "alla" byter) men har inga betänkligheter mot att köpa ett EGS-exklusivt spel (vilket jag redan gjort) eller hämta hem gratisspelen. Att ha flera launchers är något jag vant sig med redan så det är som det är.

Medlem

EGS-launchern har varit avinstallerad i minst ett år och den kommer med största sannolikhet så förbli då jag hittills struntat i allt som släppts där, inklusive gratistitlar , av rena principskäl.

Ett tips till er som använder den är att GOG Galaxy 2.0-betan är öppen för alla nu för tiden och den kan vara rolig att testa för er som ofta spelar spel från många olika "leverantörer".

Medlem
Skrivet av lerb:

Om early access inte är steams fel, utan spelarnas fel.. Är då inte Epics exklusivitet spelarnas fel med, om man följer samma tankebana? För jag antar att du syftar på:

Early access = Någon tog fram metoden, en stor del spelare svalde den med hull och hår... Det var inte utan debatt då heller.
Exklusivitet = Någon tog fram metoden, en stor del spelare svalde den med hull och hår... Det är inte utan debatt nu heller.

Fast det var ju inte steam som tog fram Early access.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Har du några belägg alls för något utav det eller är det bara du som hittar på?

Belägg för vad? Att det är enklare nu att implementera dessa funktioner? Behöver du verkligen en källa för det?

Eller menar du det om Sweeney? Googla fram valfri intervju där han svartmålar Valve, väldigt frikostiga påståenden om hur billigt steam är att driva.

Medlem
Skrivet av loerk:

Belägg för vad? Att det är enklare nu att implementera dessa funktioner? Behöver du verkligen en källa för det?

Eller menar du det om Sweeney? Googla fram valfri intervju där han svartmålar Valve, väldigt frikostiga påståenden om hur billigt steam är att driva.

Belägg för allt du skrev tidigare. Vad baserar du din tro på att det helt plötsligt kommer bli prenumerationstjänster? Har du en aktiv tidsram för hur lång tid valfri funktion skulle ta att utveckla från grunden, har du tex. erfarenhet inom mjukvaru-utveckling på storföretag? Slutligen gärna ett citat där killen hävdar att det "kostar inga pengar alls", med de orden, tack.

Sen är det inte mitt ansvar att hitta källor för dina påståenden, så du kan googla själv. Dessutom frågade jag specifikt om du hade belägg för något av det du skrev, så förstår inte vad som var oklart.

Medlem
Skrivet av Yabba:

Supernöjd! Är alltid mitt förstahandsval numera. Känns smidig och clean, inte massa lull lull som man aldrig brytt sig om ändå.

Sant plus Massa gratis

Medlem

Spelen på epic som varit gratis har ju snittat 80 på metacritic, så skit är att ta i. Axiom verge var helt ok. Dom hundratals spel jag har brukar jag klicka dubbelt på med musen, öppnar i princip aldrig launchern om jag inte vill butiksbläddra, fönstershoppa, bläddrar hellre i Steam, men chansen att ta ett random spel och få ett skitspel är ganska hög där. å andra sidan så är recensioner ett lätt sätt att läsa vad man köper.
Men å andra sidan är varje röd tumme ner, en människa som förlorat pengar... Kluven till Kina frågan, epics största problem i mina ögen... men även kluven till hur Steam leds och helt enkelt inte betalar utvecklare lika mycket so. Epic...... Tänk att som speltillverkare/utvecklare sälja en färdig produkt och se intäkter på det dubbla i en butik och sen jämföra det med att se sin produkt säljas för samma pris, i en annan butik, men att få mindre pengar från den butikens intäkter....kostnads summan är nog epics största slagträ i detta. Vem vill arbeta för en låg lön?

Medlem

Konkurrans är bra, men av nån anledning har spel priserna gått upp istället för ned, speciellt på exklusiva spel till epic store. Sen krånglar det till det ordentligt för mig som linux spelare.

123
Skriv svar