Microsoft ser inte Sony och Nintendo som största konkurrenterna framöver, pga molnet

Avstängd
Skrivet av Dizzz:

Sa man även på början av 2010-talet och ändå är man inte ens i närheten.

Och hur vet man att du sitter på den rätta svaren ?
Google ger sig in i kampen. Microsoft gör det samma gällande molnkriget.

Så kan du säga vad du vet ?
Så vi får också veta vad du tänker.
För giganterna har ingen aning om hur du tänker ?
För hade dem haft en hymn om hur du tänker så hade molnkriget inte påbörjats.

Medlem
Skrivet av Margy:

Är de redan det? PS Now kör ju för tillfället spelen från PS-hårdvara precis som att xCloud väl kör spelen från One S?

Vilken serverhall denna hårdvara står i spelar inte så stor roll.

Redan vet jag inte. Det finns spel som streamas nu bland annat PC-versionen av God of War. Men de har en deal med Microsofts Azure-servrar så i den åtanken med moln och streaming är de kunder. Kunder bör man inte behandla som sina värsta konkurrenter.

Men det är sant, det har inte tagit fart än för Sony utan de har bara testat vattnet. Det är väl mer nästa generation de kommer satsa ordentligt på streamande och släppa allt mer av deras titlar till fler format.

Medlem

Det var ett jäkla tjöt om de där molntjänsterna. Molnet, molnet, molnet...

Det får mej direkt att tänka på den scetchen med ronny eriksson när han pratar om molnet från Tjernobyl 😁

https://youtu.be/nZuF7AKga4I


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

@Dizzz: Vad gäller latens anser jag att du har fel, de stora massorna som man vill komma åt bryr sig helt enkelt inte hur lång tid efter ett knapptryck signalen registreras, många sitter redan vid TV:n som har skyhöga latenser och berörs inte ett dugg av det. Det är dessa spelare som inbringar pengarna, inte "hardcores" för vilka latens är a och o. För casualspelare är latensen fullt duglig, det är flexibilieten som streaming erbjuder som är lockande.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Folk har behandlat molnet som en konkurrent till fysisk hårdvara i ditt storrum i över tio år nu och man har fortfarande inte löst problemet som kallas för latensen. Finns inte heller något som pekar på att det kommer att bli bättre de närmsta åren.. faktum är att man har börjat nå gränsen för vad man kan spara på fysisk hårdvara i form av serverparker etc. Men ändå ska folk sitta och tro att man ska kunna öka behoven många gånger utan att någon teknologisk revolution har skett.

Kort och gott. Nej. Streamingtjänster är och kommer förbli marginella gimmickar fram tills det faktiskt gjorts enorma framsteg. Det finns faktiskt en orsak varför Microsoft misslyckats med detta tidigare, varför Sony och Google misslyckats tidigare etc. Teknologin finns helt enkelt inte där.. oberoende hur många personer sitter och försöker köra huvudet genom väggen.

Vi säger så. Kom tillbaka när Molnet faktiskt har latenser som inte handlar om många mikrosekunder.

Sa man även på början av 2010-talet och ändå är man inte ens i närheten.

Nej. Det som kommer att fälla Sony och Microsoft är bristande infrastruktur och teknologiska framsteg. Molntjänster är helt enkelt inte i närheten av mogna än för att ta över fysisk hårdvara.

Större stjärnor på himmelen har gjort liknande uttalanden och skjutit sig i foten på kuppen. Bara för att Phil har ett högaktat namn betyder inte att han har rätt eller ens vet vad han pratar om. Detta är PR och PR är enbart PR fram tills man faktiskt bevisat att det går i praktiken. Vilket stora företag misslyckats med tidigare.

Och hur vet du detta? Under hela 2010-talet har man försökt lösa problemen med latenser men misslyckats horribelt. Vad exakt pekar på att de ska lösa det denna gång? För att en mjukvaruföretag säger att det går? Det är en ofantlig skillnad mellan mjukvara, hårdvara och fysikens lagar.

Så du inser inte den enorma mängd bandbredd och låga latenser som behövs för att driva ett spel via streamingtjänster? VR är fortfarande något som är kopplat till fysisk hårdvara. Även där har man misslyckats med att göra headseten fullständigt oberoende av kraftfull hårdvara trots miljarder spenderade. Och då snackar vi ett par meter från din dator... och inte (i vissa fall) hundratals mil från serverhallen. Det är dessutom inte "Bara" utan det krävs revolutionerande genombrott när det kommer till fiberoptik och kommunikation mellan två fjärrvärdar i form av hårdvara (Exempel... Ditt VR headset och servern som kan ligga i Hamburg). Det finns helt enkelt inget som pekar på att det kommer att lösas i någon närliggande framtid. Oberoende vad en snubbe från Microsoft säger i PR syften. Om nu inte Microsoft är beredd att lägga en samling serverhallar inom max någon mil från varje spelare dvs.

Hur jag ”vet” detta? Svaret är enkelt, det gör jag inte, men historien ger mig ”rätt” flera gånger om. Jag arbetar inom energibranschen och om du sagt till hundra beslutsfattare inom energisektorn att solenergi skulle bli det billigaste och mest lönsamma produktionsslaget av förnybar el för 20 år sedan hade hundra av hundra skrattat dig i ansiktet. Nu pekar allt på att solenergi i kombination med energilagring är framtiden, även i vårt gråmulna land. Med andra ord, någon måste visa vägen och den som visar vägen är sällan den mest framgångsrika. Oavsett bransch.

Avstängd
Skrivet av Ribcage:

Redan vet jag inte. Det finns spel som streamas nu bland annat PC-versionen av God of War. Men de har en deal med Microsofts Azure-servrar så i den åtanken med moln och streaming är de kunder. Kunder bör man inte behandla som sina värsta konkurrenter.

Men det är sant, det har inte tagit fart än för Sony utan de har bara testat vattnet. Det är väl mer nästa generation de kommer satsa ordentligt på streamande och släppa allt mer av deras titlar till fler format.

Allt på psnow kan streamas (måste streamas till PC).

Phil Spencer sa ju även tidigare att xbox One X inte "tävlar" i samma generation som ps4 och ps4 pro. Så vem Phil säger är Microsofts konkurrenter är inget annat än PR snack utan vikt... Som med mycket annat som den mannen kläcker ur sig. Men så länge fansen litar och tror blint på allt han säger kommer han nog fortsätta.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Allt på psnow kan streamas.

Sedär. Skönt slippa alla installationer bara för att snabbt testa ett spel.

Skrivet av DrAg00nEn:

Phil Spencer sa ju även tidigare att xbox One X inte "tävlar" i samma generation som ps4 och ps4 pro.

Var då?

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Redan vet jag inte. Det finns spel som streamas nu bland annat PC-versionen av God of War. Men de har en deal med Microsofts Azure-servrar så i den åtanken med moln och streaming är de kunder. Kunder bör man inte behandla som sina värsta konkurrenter.

Det finns ingen PC-version att streama. Spelet körs och streamas från PS4-hårdvara.

Jag tror att många på något sätt verkar ha tolkat att Sony och MS skrev på en avsiktsförklaring där bland annat framtida samarbeten om att utveckla spelstreaming ingick som att Sony redan använder Azure?

Medlem

Om Sony och Ms flyttar ut till molnet. Så tror jag att Nintendo blir viktigare en någonsin om dom kan behålla ett starkt varumärke.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det finns ingen PC-version att streama

Så menade jag förstås inte. PC-versionen är streamad och körs inte lokalt på det vis det görs på PS4.

Vet inte om det släppts mer detaljer om MS och Sonys deal än:
"There aren’t many details about this partnership yet, but it looks like Sony will definitely use Microsoft’s Azure cloud to power their game streaming services. "

Avstängd

Så länge som Microsoft tillverkar konsoler så är nog Nintendo och Sony deras konkurrenter. Men kanske detta egentligen betyder att series X blir sista konsolen från Microsoft som man spelar lokalt på. Eller att deras största fokus kommande generation kommer ligga på streaming. Med tanke på hur molnet till One aldrig blev av så är det nog inte många, förutom dom mest inbitna fansen, som kommer "gilla" detta.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Så länge som Microsoft tillverkar konsoler så är nog Nintendo och Sony deras konkurrenter. Men kanske detta egentligen betyder att series X blir sista konsolen från Microsoft som man spelar lokalt på. Eller att deras största fokus kommande generation kommer ligga på streaming. Med tanke på hur molnet till One aldrig blev av så är det nog inte många, förutom dom mest inbitna fansen, som kommer "gilla" detta.

Inbiten fan men jag hoppas verkligen inte på att detta blir den sista lokala Xbox konsolen man spelar på.

Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

@Dizzz: Vad gäller latens anser jag att du har fel, de stora massorna som man vill komma åt bryr sig helt enkelt inte hur lång tid efter ett knapptryck signalen registreras, många sitter redan vid TV:n som har skyhöga latenser och berörs inte ett dugg av det. Det är dessa spelare som inbringar pengarna, inte "hardcores" för vilka latens är a och o. För casualspelare är latensen fullt duglig, det är flexibilieten som streaming erbjuder som är lockande.

Tror inte det, jag spelar på en tv och den har inte i närheten av samma latens som streaming tjänsterna

Medlem

@Vamp: Nej. Historien säger raka motsatsen. Flera stora aktörer (Google, Sony, Microsoft etc) har försökt ersätta fysisk hårdvara med lagring i "molnet" men har fått ge upp det pga. att det inte är ekonomiskt försvarbart. Inte i nuläget. Dessutom börjar man nå gränsen för vad dagens teknik kan lagra. Med andra ord... ju fler som lagrar i molnet... ju större problem kommer resten att få.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

@Vamp: Nej. Historien säger raka motsatsen. Flera stora aktörer (Google, Sony, Microsoft etc) har försökt ersätta fysisk hårdvara med lagring i "molnet" men har fått ge upp det pga. att det inte är ekonomiskt försvarbart. Inte i nuläget. Dessutom börjar man nå gränsen för vad dagens teknik kan lagra. Med andra ord... ju fler som lagrar i molnet... ju större problem kommer resten att få.

Du kan inte titta på dagens förutsättningar för att lösa framtidens problem (eller möjligheter). Det finns ett väldigt känt citat från Henry Ford som du säkert har hört. ”If I had asked people what they wanted, they would have said a faster horse”. Jag är övertygad om att streaming är framtiden för den stora massan. Du behöver inte hålla med, men påstå inte att gårdagens och dagens begränsningar är det som bestämmer hur morgondagen ser ut.

Medlem

@Vamp: Så klart jag kan. Min kommentar var riktad mot den infrastruktur som är idag. Inte vad som kan finnas om 20-30 år. Vi har börjat komma till en punkt där dagens teknologi inte är i närheten av avancerad nog och ersättande teknologi är 10-15 år framåt i tiden.

12
Skriv svar