"Självklara" saker som ni inte kan?

Medlem
Skrivet av boneless:

Lider av dåligt lokalsinne. Går eller kör ofta onödiga omvägar till saker. Jag är också sjukt dålig på att förklara vart saker ligger om någon t.ex frågar om vägen.

Jag kan heller aldrig förklara vägen. Ännu svårare har jag för att ta emot muntliga väginstruktioner. ”Ta vänster vid den och den vägen, kör femhundra meter och sväng höger och sedan vänster och så är det ett vitt hus på höger sida”. Jag är borttappad redan vid första svängen åt vänster.

Jag har även extremt dåligt sifferminne. Jag kan hålla max fyra siffror i minnet. Jag kan t ex aldrig uppfatta ett telefonnummer om någon drar det för mig. 070 upffatsr jag, sedan är det kört.

Inaktiv
Skrivet av boneless:

Lider av dåligt lokalsinne. Går eller kör ofta onödiga omvägar till saker. Jag är också sjukt dålig på att förklara vart saker ligger om någon t.ex frågar om vägen.

Jag med. Trodde det blev bättre med tiden men det blir det inte. Tacka fan för GPS

Medlem
Skrivet av boneless:

Lider av dåligt lokalsinne. Går eller kör ofta onödiga omvägar till saker. Jag är också sjukt dålig på att förklara vart saker ligger om någon t.ex frågar om vägen.

Goda nyheter, detta går att träna Jag var precis som du, helt kass på det. men jag gav mig fan på det, och övade och övade. Idag är jag OK som bäst, men jag kan iaf ge dig inte, mannen! Du kan också!


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Goda nyheter, detta går att träna Jag var precis som du, helt kass på det. men jag gav mig fan på det, och övade och övade. Idag är jag OK som bäst, men jag kan iaf ge dig inte, mannen! Du kan också!

Skönt att höra. Får väl börja plugga gator i stan 🙂.
Det handlar lite om att vara uppmärksam också. Jag är ju ofta väldigt disträ och uppe i mitt eget. Efter som det känns lite jobbigt att inte leverera så brukar jag ägna lite mer energi åt det. Samtidigt brukar sånt här dyka över en när man är som minst förberedd.

Medlem
Skrivet av boneless:

Skönt att höra. Får väl börja plugga gator i stan 🙂.
Det handlar lite om att vara uppmärksam också. Jag är ju ofta väldigt disträ och uppe i mitt eget. Efter som det känns lite jobbigt att inte leverera så brukar jag ägna lite mer energi åt det. Samtidigt brukar sånt här dyka över en när man är som minst förberedd.

Jag pluggade definitivt inte gator - dem har jag fortfarande noll koll på. Men landmärken och områden och hur man hittar till olika landmärken, det har jag övat in Bara genom som du säger, att vara uppmärksam och sluta bara drömma bort när man åker någonstans!


signatur

I drank what?

Medlem

Jag kan inte äta mat som innehåller vinäger eller ättika vilket är väldigt många saker. Finns inget som smakar äckligare än dom två sakerna och det skapar problem när man äter ute eller blir bjuden på mat kan jag meddela


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Busvissla.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Skrivet av Ghost Writer:

Busvissla.


signatur

Viam inveniam aut faciam

C64
Medlem

Mitt lokalsinne är som bortblåst det finns inget överhuvudtaget säger gpsen sväng höger nog fan svänger jag vänster och sen börjar svetten och svordommarna komma och det är inga vackra ord och vad är grejen med pyttesmå rondeller i varje korsning bilen får knappt platts i rondellen.Och sen att besöka lasarettet det blir ju inte bättre av att dom bygger om där inne sen frågar jag nån som jobbar där GÅ Rakt fram till höger sen vänster sen tar du hissen till vänster och trycker på knapp 3 NEPP av nån anledning trycker jag in knapp 2
Jag lovar en dag kommer jag hamna bland döingarna eller vart dom obducerar folk när jag virrar runt där

Medlem

Är helt värdelös på uttala vissa enkla och självklara ord i Svenska språket. Skäms verkligen över dem så vill inte ens lista det här

Och vilken batteripool man ska koppla först när man behöver ge någon lite extra ström till bilbatteriet - gjort det säkert 10gånger men kan inte lära mig.

C64
Medlem

Det är väll minus och sen plus kabeln ?

Medlem

Rolig tråd!

Själv är jag fullständigt ointresserad av sport. Till en sån nivå att jag nästan får lust att smyga iväg av skam när kollegor och liknande börjar prata om fotboll.
Sen får jag nästan klykningar av att bara tänka på risgrynsgröt och risifrutti.

Medlem
Skrivet av 11seven:

Är helt värdelös på uttala vissa enkla och självklara ord i Svenska språket. Skäms verkligen över dem så vill inte ens lista det här

Och vilken batteripool man ska koppla först när man behöver ge någon lite extra ström till bilbatteriet - gjort det säkert 10gånger men kan inte lära mig.

I praktiken spelar ordningen ingen jätteroll. Det är bara en form av säkerhetstänk att man inte vill ha en gnista i närheten av batteriet. Man ska koppla negativ mot plåten sist. Det är egentligen ingen större fara. Det går hur bra som helst att koppla vilken ordning som helst, även pol till pol på båda.

Det viktigaste är att man kopplar polariteten rätt, annars kan det bli ganska spännande

Medlem
Skrivet av bent toe:

Ett enkelt sätt att lära sig det är att tänka AM =after midnight och PM =past midday.

"Hmm... Hur var det nu? Var AM After midday eller after midnight? PM var ju past midnight... eller var det past midday..."

Tog mig ett tag att lära mig detta också men att AM kommer först i alfabetet och först på dagen är hur jag håller koll på det.

C64
Medlem

Det är nog många som har svarat fel när nån på engelska frågar Vad gör du ?? i am cocking haha cooking heter det ju hat svarat fel flera gånger

Farornas Konung

Åka kollektivt.. Blir cykel för mig året runt oavsett vart jag ska. Jävligt jobbigt ibland men det som inte dödar..härdar eller vad det heter!

Medlem
Skrivet av N0S4A2:

Köra bil.

Trots att jag precis fyllt 30 så har jag aldrig riktigt varit i en situationen där jag önskat att jag haft körkort. Dock så planerar jag att ta körkort inom en snar framtid eftersom att jag är lite sugen att flytta ut på landet.

Jag känner ganska många som tagit körkort på "äldre" dagar och de verkar ha gått lätt för de flesta.

Jag tog själv körkort när jag var 32-33 - det tog ca. 2 månader, 10-11 körlektioner. Fanns en också en till snubbe på riskettan-teorin som var omkring 30 han med.

Kör på bara, du fixar det!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag var likadan, helt hopplös. Var så nervös jag svettades så snart ett hål skulle borras, typ, och givetvis blev det fuckup 9/10 gånger.

Vet inte riktigt hur/när, men lyckades ta mig förbi det där. Senaste boendena nu har jag fixat allt mer själv och stegvis höjt svårighetsgraden. Nu känner jag mig rätt hemma med i alla fall borrande, hyllor, pluggar, beslag och allt vad det kan vara.

El är fortfarande djävulen, dock.

Jag var ingen klippa heller var alltid rädd att göra saker rädd för att förvärra och öka kostnaderna.
Nu när man bott i hus i 12år så har det släppt så jag har lyckats renovera samtliga rum i huset själv och även bytt taket.
Dessutom totalrenovera fritidshus från vattenskada med nya fönster och allt.
Så man kan säga osäkerheten släppte men sen var det också min bättre hälft som hejade på. Hon hade minsann sett massa bhggprogram så det var inga 'problem"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

@chkld: men det står ju plus och minus på kablar och batteri?

Medlem
Skrivet av magma:

Kan inte simma. Förknippar det med att jag blivit knuffad bakifrån av en klasskamrat som ej menade något illa (mest bara ville skoja) rätt ner i Fyrishovs djupaste bassäng, läraren fick dyka ner och hämta mig.

det om något borde väl vara en sporre att lära sig simma??!?

Skrivet av slacker666:

@chkld: men det står ju plus och minus på kablar och batteri?

För några år sedan hjälpstartade jag en kollegas gamla rostiga Opel. Olja, smuts och annat bös gjorde det inte enkelt att se vad som var vad. Men i moderna snajsiga bilar så är det sällan problem att se vad som är vad, förstås.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hansdidde:

Öppna en champagneflaska, tror inte jag är ensam om det..

Har arbetat som bartender ett tag och lärde mig då. Ett tips är att hålla i korken och endast rotera flaskan i LAGOM takt. Öppnas utan problem och inget spill heller. De flesta kör ju bara med tummarna mot korken och det är då det smäller högt, men du samtidigt blir av med halva flaskan.


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av slacker666:

det om något borde väl vara en sporre att lära sig simma??!?

Haha inte för mig. Blev mer av en traumatisk upplevelse.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag är urusel på att köra bil med manuell växellåda. Har haft körkort i 15 år och kan framföra mitt eget fordon (fast jag tror säkert att växellådan hatar mig). Att köra andras bilar ger mig dock kallsvettningar.

Start i backe ska vi inte snacka om. Antingen ligger jag på dragläge eller så drar jag handbromsen.

Det enda jag är bra på är fickparkeringar efter att ha vitt på söder med en alldeles för stor bil.

Plot twist! Först hittar de varken bil eller nyckel när jag kommer till verkstaden. Sedan hittar de bil, men ingen nyckel. Efter 25 minuter letande konstaterar man att mecken fått med sig den hem. Får lånebil, lyckas motorstoppa två gånger på vägen hem. Bland annat i en rondell. Jag hatar manuell låda, speciellt på nya bilar som är så bra ljudisolerade att man inte hör motorn. På något vis hjälper det mig.


signatur
Medlem

Jag kan inte komma ihåg ”viktiga” högtider..som sådana högtider som när man pratar med sin, låt säga partner om det, så är det bara kommersiell skit som är totalt oviktigt...men om man inte anstränger sig lite hänger det kvar en beska i luften. I dagar,,.så som i morgon....

Jag kom ihåg i år.

Alla hjärtans i morgon.

Medlem

Kallprat dvs när svensken envisas med att prata om Vädret™.

Konsten att hålla sig ajour med ALLT som hänt i stan, vem som sagt upp sig, skilt sig eller skjutit sig under helgen.

Medlem

Följa story. Det slår mig gång på gång, när jag spelar, att jag inte har en aning om vad jag egentligen gör rent storymässigt.

Störigt, då det får mig att missa stora delar av upplevelsen. Detta har kommit på senare år, som ung var jag mycket bättre.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av C64:

Det är väll minus och sen plus kabeln ?

Men vart ska minus sitta... 😉


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Jag är bra i köket, men jag kan inte det här med borgen redning och toppredning,fastön jag gjort det. Det fastnar inte.

På tal om saker som inte fastnar?
Hundraser, fågelarter, träd, länder och huvudstäder

Medlem
Skrivet av Evil_Teddiz:

Älskar denna tråden haha 😂

Jag kan för mitt liv inte småprata på ett naturligt sätt!

Inte heller prata i telefon om ingenting ringer du ska du ha något att säga annars blir de tyst 😂

Detta är så sant. Småprat om dagens väder eller om du är dålig i magen etc på jobbet fyller ingen funktion för mig, tar bara tid.

Har jobbtelefon och det är helt ok men privat, när någon ringer och bara säger hej så måste jag rädda min middag från spisen.

Skriv svar