Ni med barn och är spelintresserade...

Ambassadör
The Elder Scrolls Online
Ni med barn och är spelintresserade...

Hej på er.

Jag är lite nyfiken. Ni som är föräldrar och även är väldigt spelintresserad. Hur gör ni för att få tid att kunna spela och så vidare?

Jag har inga barn än, men i framtiden vill man ju ha barn. Spelar ni på vissa dagar, en viss tid, eller har ni en bestämd speldag där ni ägnar er åt att spela.

Att ha barn det tar upp mycket tid, och man kanske inte har lika mycket tid att kunna spela som man gjorde innan man fick barn.

Lite torsdagsfunderingar..


signatur

Admin för SpelClockers

Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Ord är mer än tre bokstäver...

Medlem

När barnen är riktigt små så spelade jag när dom sov och övriga "måste" är gjorda.
Men det klart, småvarnsåren så blev det mer konsol än att bygga speldatorer.
Sen när dom blev lite äldre så spelade man med barnen och nu väljer dom hellre spela med kompisar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Releasehästryttare

@kristallkrona:

Medlem

Har inte barn själv men har vänner med barn och de har dedikerad tid till där barnen har skärmtid osv som de oftast spelar spel på och då passar föräldrarna också på. Sen går det ju att spela på kvällen när de gått och lagt sig också såklart. Beror väl mycket på åldern och hur beroende barnen är av att vara konstant uppassade av sina föräldrar antar jag...

Medlem

Spelar från 21.00 och framåt.

Inaktiv

Småbarnsförälder. Efter hon har lagt sig men även på helger då man behöver egentid även som förälder. Men självfallet lite snävare skjutgränser nu än tidigare, fungerar bra.

Medlem

Jag hann klara ut hela Witcher 3 genom att spela en timme varje dag under middagsluren under min föräldraledighet.

Nuförtiden spelas det mellan 21 och 23. Hinner ju inte spela allt man vill, men tillräckligt tycker jag.

Inaktiv

Går spela när barnen är vakna, dom gillar att titta på i kortare stunder iallafall. Annars får man lira på kvällarna när de somnat.

Medlem

Det är inte det lättaste att få tiden att räcka till. Spel är fortfarande roligt men det har lägre prioritet än tidigare. Spelar lite på kvällarna men framförallt tillsammans med dem, vilket oftast är mysigt.

jbx
Medlem

Spelar varje dag mellan 19:30 - 23:30. Om det är något riktigt roligt spel för tillfället kan jag ibland ställa klockan typ 05:30 och hinna med några timmar innan de vaknar. Så det går att hinna med om du inte har fler tidskrävande intressen. Jag har ju inga vänner som behöver uppvaktads osv, är nöjd som det är.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Går spela när barnen är vakna, dom gillar att titta på i kortare stunder iallafall. Annars får man lira på kvällarna när de somnat.

Beror nog på vad man spelar för spel.


signatur

Niet.

Medlem

Jag skulle säga att man måste ha bra kommunikation hemma, med sin partner. Vi har två småbarn. Jag lägger den ena, efter det så brukar jag spela en, två timmar. Då sitter min fru med den andra och ammar och tittar på tv eller gör något liknande, hon har inget spelintresse.
Annars blir det efter att alla andra ligger till sängs, vilket din bild illustrerar spot-on.

Men sedan beror det som många säger på vilken ålder barnen är i.


signatur

Niet.

Medlem

Äh, det var så många som gnällde över att man har inte tid för något när man skaffar barn. Hinner spela fyra timmar på kvällen och ibland blir det Mario, Spyro eller något på dagen med dottern. Räcker mer än väl.

När det var spädbarnsstadiet så hade man ännu mer tid.

Inaktiv
Skrivet av Theade:

Beror nog på vad man spelar för spel.

Jo, lite olika. Plattform gillar de att titta på, bilspel tappar dom intresset snabbt. Sen får man ju gallra bort det värsta, Zombie army och sånna.

Medlem

Spelar när barnen somnat så från 21 om frugan inte går att väcka eller är iväg men på fredagar är det spelkväll efter att barnen somnat så då får frugan titta på tv eller läsa bok! Min fru har faktiskt installerat ett spel på mobilen, det finns ingen större förståelse för mitt spelande mer än att jag behöver de för att koppla av.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Geeks Gaming

Kan bara stämma in i kören. Kvällar är heliga. Nu har jag en väldigt förstående fru så ibland blir det helger med.
Nu är två av barnen i hyfsad spelålder så då blir det en del minecraft/mario/barnspel tillsammans med

Vissa turas om att supa på helgerna, vi turas om att nörda 😂

Medlem

beror ju på vad spela betyder för dig och ålder osv, annars kan man ju alltid ha med dom.

Skägg.
10 Chambers

Som tråden redan visat prov på är det väldigt olika. Jag har ju tur som kan få en nästan daglig dos genom jobbet men annars blir det mest när de andra somnat, om jag inte själv är för trött. Spelar en del Minecraft med kidsen, men även de börjar bli en ålder där de hellre lirar med polare över nätet. Jag och äldsta grabben (snart 11) brukar lira varannan match på Overwatch på helgerna. I somras lirade vi också en hel del Overcooked 2 hela familjen.

I vardagen blir det inte så mycket, när alla bestyr är klara så brukar klockan vara kring nio och då kollar vi gärna på någon serie tillsammans.


signatur
Medlem

Jag har börjat spela en del Mario Odyssey och Mario kart med sonen. Annars är det att ta varje tillfälle man får på kvällen. Dock inte så populärt hos sambon att man går ner i källaren så fort barnen sover. En svår balansgång.

Att jag spelar kortare sessioner gör att jag nästan endast spelar Apex Legends och Battlefield det senaste. Jag tycker mycket av spelets charm försvinner om jag ska jäkta igenom story osv. Jag spelade ingenom RDR2 men det tog lång lång tid. Jag kunde inte riktigt njuta av det heller. Jag antar att det blir bättre när man har lite äldre barn som inte behöver så mycket uppsikt.

Medlem

Jag har två ungar, vilka aldrig har sovit särskilt mycket, så det blev inte många timmar i veckan i några år. Fick välja bort en del spel, t.ex. Skyrim, som jag definitivt skulle lirat annars. Det fick bli kortare spel, mycket indiegrejor, under "jobbmånaderna" och sen om det hade kommit något som krävde lite fler timmar så såg jag till att spara det till semestern/julledigheter. Då finns ju rätt bra möjligheter att ta varsin sovmorgon och kunna gejma på rätt bra.

Men några MMORPGS eller 100-timmars-spel var det bara att glömma i ett gäng år.

Numera är ungarna 8, respektive 10 år. Så nu går det ju att få till någon timme eller två om dagen utan större problem. Mer att man själv ska ha ork ärligt talat Är spelet i sig någorlunda barnvänligt finns ju också lite tid när de leker med polarna.

Vissa spel har vi givetvis också spelet tillsammans och haft superkul med, t.ex. Portal-spelen, Minecraft och Subnautica. Spelar även Fortnite och Pokemon Go tillsammans med grabben. Dottern tycker det är kul att greja med Vive:n. Det är kul att vara lite insatt i deras spelande, som gamer-förälder får man lite bonus-cred av deras polare också

(iallafall än så länge, får väl se om några år... heh)

Medlem

Har en kväll i veckan som jag lirar efter barnen lagt sig. Annars går tiden åt till att göra måsten och även sambon vill ju ha lite kvalitetstid

Medlem

Spelade WOW alldeles förmycket 2005-2010, 2009 kom grabben så jag av wow helt pga det, när ungarna är 0-2 typ och inte har kolik eller är allmänt sura kan man ju spela när dom sover (0-1 åringar sover ju typ hela tiden)
Nu är grabben snart 11, han spelar mer än mig och ibland kör vi tillsammans. 5-åringen spelar inget, mest klipper och klistrar...

Nu har vi haft en jävla tur med båda ungarna, vet andra som knappt hunnit gå på muggen ifred.


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem

Har en 1-åring och en till påväg så kommer nog bli dåligt med spelande under de närmaste åren. Om man har tur och allt är fixat på kvällen så kan man kanske klämma in en timme eller två med spelande, men de gamla sessionerna om 10+ timmar kan man bara glömma.

Får se om dom blir intresserade av spel när dom växer upp. Sambon är rabiat anti-gamer så förhoppningen är ju inte så hög

edit: Det enda som är bra är att dom förhoppningsvis hinner utveckla nya TES 6 tills dess att jag kan lägga ner lite mer tid på spel. Då blir väntan "kortare"!


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Eftersom jag och barnens mor inte är ihop längre så har jag hur mycket tid som helst att spela när barnen inte är hos mig. När dom är hos mig så spelar jag efter 21 oftast när båda sover.

Skribent

Här hemma har vi löst det med ett kupongsystem. Att plocka ur diskmaskinen varje dag i en vecka resulterar t.ex. i en kupong som vid inlämning resulterar i att pappa avvarar fem minuter av sin öronmärkta speltid (tre timmar dagligen) för att istället spendera dem med barnet ifråga.

I regel måste dock denna tid spenderas i nära anslutning till antingen datorn eller konsolen, eftersom jag annars måste lägga restid på att ta mig tillbaka till spelandet.

Ansamlad pappatid som ej löses in går förlorad vid slutet av en rullande tvåveckorsperiod för att på så sätt undvika att barnen hamstrar tid i ett försök att spendera längre perioder med pappa. Vidare kan olydnad resultera i att intjänad tid debiteras, och saknas intjänad tid kommer en tidsränta om 5% / dag att tas ut tills dess att tidsskulden återbetalats.

OBS: skämt, jag har inga barn.

Medlem

Har bara ett barn, fem år. Det har gått väldigt bra att spela kvällstid, även en del helg dagtid om han sovit å så. Nu spelar vi Lego Batman 2 tillsammans 😄
Har haft väldig tur med att han i princip alltid sovit bra. Han tyckte om att höra mig tala i headsettet tror jag 👍

Inaktiv

@Jonny Myrén:

Briljant! Har skrivit ut på papper nu ska bara ner till sambo samt min 1 åriga dotter. Dottern får väl sätta ett kryss eller något antar jag? Är blodsignatur för mycket att begära?

OBS: Också ett skämt!!

Geeks Gaming
Skrivet av anon_326114:

@Jonny Myrén:

Briljant! Har skrivit ut på papper nu ska bara ner till sambo samt min 1 åriga dotter. Dottern får väl sätta ett kryss eller något antar jag? Är blodsignatur för mycket att begära?

OBS: Också ett skämt!!

Nej nej, med ett juridiskt vittne går det bra att bita i pappret och på så sätt få bra tandavtryck på ungen.
På så sätt är bevisen i en rättslig process inte längre tandlösa

(Även här: skämt/humor)

Medlem

Som många andra redan har skrivit så brukar jag och sambon (som även hon är spelintresserad) spela några timmar på kvällen när vår treåring har somnat. Jag lät honom för övrigt prova lite Overwatch och det dröjde inte länge innan han kunde navigera runt hela practice range-banan samt skjuta ner bottarna (hammond och pharah är favorithjältarna.)

Medlem

Spelar varje dag från 22:00 till 24:00 efter frugan har gått och lagt sig.

123
Skriv svar