Activision Blizzard och Google startar esport-samarbete

Medlem
Skrivet av Prixm:

Vilken tur att du inte är en del av Blizzard och gamingindustrin då haha. e-Sport är en av dom snabbast växande (om inte den snabbaste?) industrin i hela världen. Det är uppe på samma siffror som vanlig sport i stort sett, i vissa sammanhang ännu större. e-Sport är en miljardindustri, det finns pengar där. Alla som är med nu i början kommer att vara dom stora och etablerade om 50 år när e-Sport kommer finnas verkligen överallt. Därför satsar Blizzard på e-Sport.

Har du statistik/fakta på att det är snabbast växande? Eller sitter du bara och kastar ut saker från tomma intet?

Medlem
Skrivet av unoR:

Har du statistik/fakta på att det är snabbast växande? Eller sitter du bara och kastar ut saker från tomma intet?

Här är lite statistik som jag kunde hitta
https://www.visualcapitalist.com/how-the-esports-industry-far...

Medlem
Skrivet av IMSG:

Med största sannolikhet inskrivet i kontraktet att de inte får såga sin arbetsgivare så självklart säger dem det. Sen har jag all respekt för att man väljer en säker inkomst och stor summa pengar, inget som helst fel i det utan tvärt om. Jag tror inte att communityn är bättre per se utan bara mindre och enklare att moderera. Om 10% är idioter behöver de bara hantera några hundra istället för tusentals som på Twitch, släng på "sub-mode" (om det finns på Mixer?) så minskar möjligheten att bete sig ännu mer.

Är man ett fan på riktigt spelar inte plattformen någon större roll men faktum är att majoriteten inte flyttar på sig eller bryter invanda mönster så lätt, något Ninja och Shrounds siffror visar. Ungefär som när alla gnäller på Facebook men inte fan ville någon skaffa Google+ för det.

Givetvis är det nog inte en klok idé att snacka skit om sin arbetsgivare men det förklarar i alla fall inte varför Ninja snackade skit om Twitch (inte rent allmänt dock). Jag tror inte Shroud nämnt något om det (då han tycks vara rätt så neutral när det kommer till sådana saker) men Ninja var oerhört frustrerad av att försöka arbeta med Twitch. De saker de vägrade göra kunde ordnas med Mixer på under en vecka.

Nu menar jag inte detta som att "Mixer är bättre än Twitch", jag använder mig som sagt av båda tjänsterna oavsett, men jag tycker nog ändå att Twitch slarvar en jävla del med tanke på deras storlek och vilket ansvar de egentligen har.

Jag hoppas Twitch förbättras och jag hoppas Mixer lyckas växa med längden. Uppskattar fler än bara en platform!

Skribent
Skrivet av Prixm:

Vilken tur att du inte är en del av Blizzard och gamingindustrin då haha. e-Sport är en av dom snabbast växande (om inte den snabbaste?) industrin i hela världen. Det är uppe på samma siffror som vanlig sport i stort sett, i vissa sammanhang ännu större. e-Sport är en miljardindustri, det finns pengar där. Alla som är med nu i början kommer att vara dom stora och etablerade om 50 år när e-Sport kommer finnas verkligen överallt. Därför satsar Blizzard på e-Sport.

Må vara en av de snabbast växande sporterna, men då måste man också se till att E-sport är relativt nytt mot då redan etablerade sporter så som fotboll, basket, hockey etc. MMA var en av de snabbast växande sporterna för några år sen av samma anledning och börjar nu stagnera lite. Med det sagt har E-sport långt till samma siffror som "vanlig" sport. Det är ju bara titta på Världsmästerskapen i Fotboll, där handlar det ju om folkfest snarare är sport. Sen får vi ju se hur det ser ut om några år så klart, det går inte bortse från att E-sport växer.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Tvivlar enormt på att Overwatch och Hearthstone är stora nog för att få folk att orka skriva in youtube.com i webläsaren och titta där. Dessutom är majoriteten av Overwatch-publiken personer som har på streamen i bakgrunden för att grinda skins. Starcraft känns mer rimligt att folk är sugna på men i min värld knappast värt kostnaden som detta samarbetet kommer innebära.

Haha du är nog inte så insatt.

https://www.esportsearnings.com/history/2019/games

I en lista som räknar in omsättning och spelare under 2019 ligger
Overwatch nr.5
heathstone nr 10
Starcraft nr 12
World pf warcraft nr 26

Avstängd
Skrivet av dafuq:

Haha du är nog inte så insatt.

https://www.esportsearnings.com/history/2019/games

I en lista som räknar in omsättning och spelare under 2019 ligger
Overwatch nr.5
heathstone nr 10
Starcraft nr 12
World pf warcraft nr 26

Jag vet inte riktigt vad den listan har med någonting att göra. Den visar enbart hur mycket prispengar det har varit under årets sammanlagda turneringar. Overwatch ligger såpass högt, trots den låga mängd turneringar, på grund av att Blizzard själva står för prispotten i majoriteten av dem. Sorterar vi efter mängden turneringar som hållts så ser listan istället ut såhär:

Super Smash Bros. Ultimate: 955 Tournaments
Counter-Strike: Global Offensive: 718 Tournaments
Fortnite: 350 Tournaments
StarCraft II: 332 Tournaments
Dota 2: 204 Tournaments
League of Legends: 162 Tournaments
.........
(lååååångt ner på listan)
Overwatch: 58 Tournaments
Hearthstone: 37 Tournaments

Men du får gärna inbilla dig att Overwatch och Hearthstone är stora e-sporter med en lojal följarbas

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Jag vet inte riktigt vad den listan har med någonting att göra. Den visar enbart hur mycket prispengar det har varit under årets sammanlagda turneringar. Overwatch ligger såpass högt, trots den låga mängd turneringar, på grund av att Blizzard själva står för prispotten i majoriteten av dem. Sorterar vi efter mängden turneringar som hållts så ser listan istället ut såhär:

Super Smash Bros. Ultimate: 955 Tournaments
Counter-Strike: Global Offensive: 718 Tournaments
Fortnite: 350 Tournaments
StarCraft II: 332 Tournaments
Dota 2: 204 Tournaments
League of Legends: 162 Tournaments
.........
(lååååångt ner på listan)
Overwatch: 58 Tournaments
Hearthstone: 37 Tournaments

Men du får gärna inbilla dig att Overwatch och Hearthstone är stora e-sporter med en lojal följarbas

Bara för att ett spel har fler turneringar gör det inte störe IMO.. SC2 har säkert fler turneringar men inte allss lika många som kollar på det. Overwatch brukar ju få 500k+ visningar på twitch när det är större turneringar.. det får inte starcraf. OW är top 8 mest visade spelet på twitch 2019 och HS nr 10. Inbillar mig inte att det är stora esportspel.

Avstängd
Skrivet av dafuq:

Bara för att ett spel har fler turneringar gör det inte störe IMO.. SC2 har säkert fler turneringar men inte allss lika många som kollar på det. Overwatch brukar ju få 500k+ visningar på twitch när det är större turneringar.. det får inte starcraf. OW är top 8 mest visade spelet på twitch 2019 och HS nr 10. Inbillar mig inte att det är stora esportspel.

Okej, och min åsikt är att bara för att Blizzard själva trycker in en mille som prispott vid varje turnering så gör det inte heller E-sporten större. Anledningen till att de får så många "visningar" är att de har som krav för sin spelarbas att de måste hålla streamen igång i bakgrunden för att kunna grinda det nya skinnet som släpps i samband med turneringen. OW-spelare bryr sig mest om skins, inte om E-sport.

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Okej, och min åsikt är att bara för att Blizzard själva trycker in en mille som prispott vid varje turnering så gör det inte heller E-sporten större. Anledningen till att de får så många "visningar" är att de har som krav för sin spelarbas att de måste hålla streamen igång i bakgrunden för att kunna grinda det nya skinnet som släpps i samband med turneringen. OW-spelare bryr sig mest om skins, inte om E-sport.

Det kvittar ju vad din åsikt är dock, OW är även rankat top 8 med endast visningar inom esport. Litar nog mer på sidor som är insatta i hur det ligger till, än din personliga åsikt.

Avstängd
Skrivet av dafuq:

Det kvittar ju vad din åsikt är dock, OW är även rankat top 8 med endast visningar inom esport. Litar nog mer på sidor som är insatta i hur det ligger till, än din personliga åsikt.

Plats 8 är för det första extremt lågt. Dessutom ljög du i ditt tidigare inlägg där du hävdar att spelet ligger på 500 000 visningar under event. Max antal tittare under hela 2019 var 330 000, ca 770 000 lägre än vad Dota 2 hade.

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Plats 8 är för det första extremt lågt. Dessutom ljög du i ditt tidigare inlägg där du hävdar att spelet ligger på 500 000 visningar under event. Max antal tittare under hela 2019 var 330 000, ca 770 000 lägre än vad Dota 2 hade.

Har aldrig sagt att der är det största, endast att det är stort. Ja det är rankat nr 8 i endast visningar. Men med allt som allt är ow rankat nr 5 i världen. Så om du inte tycker det är stort så vet jag inte vad.

Using this AMA metric, the Overwatch Grand Finals drew 1.12 million average viewers, up 16% from last year. This counts viewers on digital platforms such as Twitch, as well as the ABC broadcast, and the data counts live and first 24 hours rebroadcast viewing.

Allt jag säger är att overwatch är stort inom esport, går ju inte förneka.

Avstängd
Skrivet av dafuq:

Using this AMA metric, the Overwatch Grand Finals drew 1.12 million average viewers, up 16% from last year. This counts viewers on digital platforms such as Twitch, as well as the ABC broadcast, and the data counts live and first 24 hours rebroadcast viewing.

Men herregud. Ska vi dra in såna här sätt att räkna på så kommer Overwatch framstå som pinsamt litet jämfört med de andra spelen.

Huvuddiskussionen berörde dessutom om det var värt av Blizzard att satsa på e-sport eller bara fortsätta skapa spel, sen kom du med dryga inflikningar om min "oinsatthet" när du själv sitter och spammar ur dig vinklad statistik som jag gång på gång motbevisar.

Medlem

@Hordaland: Ja precis, det var huvudfrågan.. Och jag menar på att det är väl inte konstigt att blizzard satsar på esport när dom ligger med på alla topplistor.

Avstängd
Skrivet av dafuq:

@Hordaland: Ja precis, det var huvudfrågan.. Och jag menar på att det är väl inte konstigt att blizzard satsar på esport när dom ligger med på alla topplistor.

En fingerad topplista där två döda spel trycks upp med hjälp av skaparens egna fickor. Aja.

Medlem
Skrivet av Hordaland:

En fingerad topplista där två döda spel trycks upp med hjälp av skaparens egna fickor. Aja.

Haha du är så sjukt patetisk xD Har du någon bättre källa på hur OW ligger till, eller har du bara din egen uppfattning som källa ?

Avstängd
Skrivet av dafuq:

Haha du är så sjukt patetisk xD Har du någon bättre källa på hur OW ligger till, eller har du bara din egen uppfattning som källa ?

Din första källa förklarar allt ganska bra. I stort sett varenda "riktigt" e-sportslag (Fnatic, Cloud9, Evil Geniuses osv.) har lagt ner sina lag och nu existerar i stort sett enbart de, av Blizzard själva, skapade Overwatch-lagen som tävlar lite titt som tätt i Overwatch-ligan. De kan nog hålla på så ett bra tag men den dag som Blizzard drar ur pluggen kan du räkna med att Overwatch som e-sport också kommer försvinna då ingen har något egentligt intresse för spelet som sport.

Medlem

OWL lever på konstgjord väg, likaså är summorna kraftigt uppblåsta av det faktum att alla lagen har köpt sina platser. De första lagen betalade 20 miljoner dollar per plats, och summan har nu ökat till omkring 50 miljoner dollar per plats för nya lag. Det hela känns i viss mån som ett pyramidspel, förutsatt att det inte börjar dra in en massa pengar som gör att lagen och deras ägare faktiskt börjar gå med vinst.
Tittarsiffrorna var upp under 2019, men det är svårt att avgöra hur mycket som är tack vare embedded streams, och hur mycket som är verklig organisk tillväxt.

Jag har själv varit väldigt intresserad av e-sport i många år, och håller tummarna. Dock anser jag OW vara ett fruktansvärt dåligt spel vad gäller tittarupplevelse, även när man förstår spelet själv. Dvs. insteget för nya och oinsatta är extremt högt jämfört med ex. CS:GO etc.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

12
Skriv svar