TV-klassiker du ska ha sett innan 2021?

Medlem
TV-klassiker du ska ha sett innan 2021?

Under nyårshelgen så kom jag på att jag troligen aldrig har sett Pulp Ficiton, det löste sig tack vare SVTplay men jag har flera exempel på filmer som jag upplever att "de flesta" har sett utan att jag någonsin brytt mig om det. Jag såg en hel del filmer med en barndomskamrat på kopierade DVD:er och tror jag kan ha sett vissa klassiker utan att komma ihåg det. Matrix vet jag att jag har sett (såg den igen i helgen) men har inte något minne av det egentligen.

Men vilka fler filmklassiker "bör" jag ha sett innan 2021 börjar? Filmerna får gärna finnas o på Netflix, det fanns massor av klassiker där förut men nu verkar många av filmerna ha försvunnit.

Har sett Pulp Ficiton, Matrix (tänker se uppföljarna), Sagan om ringen har jag sett men passade på att se dom ocskå. Star Wars har jag sett och de flesta Bond-filmerna. Aja ös på och motivera era svar.

Skribent

The Warriors måste man ha sett. Riktig kultrulle med dödsskönt soundtrack.

Medlem

En man måste se, tycker jag, är min absoluta favorit Shogun från 80 talet.
Den är fortfarande riktigt bra.

Shogun på IMDB


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

TV-serien Fargo, otroligt bra.
IMDB: https://www.imdb.com/title/tt2802850/

Medlem

Terminator 2, Apocalypse Now, Full Metal Jacket, A Clockwork Orange, Blade Runner, The Thing, Seven, Léon, American History X, Alien, Das Boot och så vidare.

Orkar inte motivera alla, men de är grymma helt enkelt.

Medlem

lite förvirrande. i titeln skriver du "TV", men i posten pratar du bara om filmer.

vad gäller filmklassiker som typ alla känner till men som inte lika många orkat sätta sig ner och titta igenom så ligger nog blade runner och 2001 a space odyssey ganska högt upp.

tv-serier ...sopranos och star trek TNG?

jag kan komma på många mer eller mindre okända serier och filmer att rekommendera, men nu var du ju ute efter titlar som typ "alla" har sett.

Medlem

Edit

Sorry, trodde vi radade upp filmer man måste se...

Men tvklassiker...Svullo isf!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Nile City, Kenny Starfighter och Percy tårar. Om det är TV alltså.

Filmer: Sagan om Ringen, Hobbiten och the Matrix. The Fith Element och Kill Bill (speciellt tvåan) samt filmserierna Visitörerna och Taxi (den franska av Luc Besson, kan dock skippa den sista som utspelar sig i USA).


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Menar förstås filmer, tänkte inte på att folk skulle ta tv som enbart tv-serier.. ni kanske också förvirras av att jag skriver Netflix så menar jag också att många filmer finns på Netflix.

Tack för tipsen btw!😊

Väldigt brett ämne, men kan väl tipsa om IMDBs Top 250-list: https://www.imdb.com/search/title/?groups=top_250&sort=user_r...

Vet några som håller på och betar av den.:)


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

På netflix sök under klassiker och kritikernas favoriter. Alla Ghibli kan du se. Sen undrar jag hur gammal du är som inte sett Pulp Fiction.

Se allt regiserat av Stanley Kubrick, David Fincher, Coen bröderna, Wachowski systrarna, Ridley Scott, Tony Scott, Sam Mendes, James Cameron, Guy Ritchie. Då har du lite att beta av.

Medlem

Glömde Christopher Nolan.

1
Skriv svar