Diskutera – Hur viktig är snygg grafik på konsol?

Medlem

På en ny konsol är det jäkligt viktigt, annars kan man ha kvar den gamla. Har allt mer svårt för spel som inte är runt 4K. Tycker om skärpan det ger.

Medlem
Skrivet av PH2000:

De bästa spelupplevelserna jag haft senaste åren är knappast några grafiktunga spel.
Limbo, Inside, Little Nightmares, Ori and the blind forest, Gris, Firewatch m.fl.
Så för mig är inte grafiktunga spel ett måste utan det är snarare vad spelet levererar i upplevelse. Körde igenom GTA V, visst det är ett premiumspel med en jäkla skön story, men själva spelupplevelsen är ganska blek... Grafik är naturligtvis viktig, men det kan aldrig väga upp ett spel som inte ger en bra upplevelse och spelglädje.

Alla dom spelen står väl till stor del just på sin estetik, så även om dom inte pushar trianglar, så är väl "grafiken" mer än viktig.
Men jag håller med dig, helheten är viktigast.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

På en ny konsol är det jäkligt viktigt, annars kan man ha kvar den gamla. Har allt mer svårt för spel som inte är runt 4K. Tycker om skärpan det ger.

Kan man verkligen få en trevlig upplevelse med 4k på konsol när inte orkar driva fullhd ens? Jag har varken 4k tv eller skärm så jag vet inte men 4k är inte ens det rekommenderade på PC.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

"Kan man verkligen få en trevlig upplevelse med 4k på konsol när inte orkar driva fullhd ens?"

Gears 5 som exempel körs i 4K 60 fps. Inte låst FPS dock. Så det är väl en lögn att den inte kan driva spelen. Sen verkar många nöja sig med runt 30 fps på konsol. De flesta rentav skulle jag tro. Så vad som är en trevlig upplevelse skiljer sig. Vissa PC-spelare tycker att 60 är lågt.

Medlem

Grafiken i sig tycker jag inte är jätteviktig, däremot estetiken. T.ex. kan jag tycka att en gammal klassiker som World of WarCraft är bra mycket vackrare än ett ultrarealistisk men ganska platt spel som Red Dead Redemption 2. (Menar inte att RDR ser dåligt ut, bara att det är så himla naturtroget att det blir lite ointressant att titta på. Då är t.ex. HZD eller Skyrim vackrare. Ganska naturtrogna båda två, men lite översaturerade och överdrivna så att man verkligen vill suga på den grafiska karamellen).

Noterar att många på forumet tycket att hög FPS är viktigt. Kan inte säga att det gäller mig. Kanske för att jag genomled det gamla goda 90-talet och början av 00-talet med omkring 10 fps i alla spel jag spelade. Tror att det har gjort mig immun mot, för att inte säga blind för, frame drops.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Det är absolut viktigt, men vad jag verkligen hade velat se som standard är 60 fps. Det gör så otroligt mycket för upplevelsen när bilden är jämn och fin – bra mycket mer än lite extra visuella effekter och högre upplösning.

1080p i 60 fps slår 4k i 30 fps alla dar i veckan.

THIS

Medlem
Skrivet av bent toe:

Ok, då är jag med.

Jag är av den uppfattningen att man kan ha det bästa av båda världar, men precis som du och många så är inte grafiken det viktigaste.
Älskar spel som dayz, the forest, firewatch, farming sim osv. där grafiken inte sticker ut, utan där det är spelupplevelse som är huvudsaken.
Jag tycker också att spel idag har snygg grafik. Få spel som är fula. Bättre att fokusera på det andra.

Håller med dig. Minecraft är ju ett sånt exempel. Inte supersnyggt men en grafisk stil som passar till spelet. Och bättre gameplay nu efter alla uppdateringar.
Och något som jag tycker är underskattat i spel är fysiken eller "känslan" när man spelar. Ett spel kan vara jättekul och snyggt men ser jag att min karaktär "glider" på marken kan det göra att jag inte kan njuta av spelet.
Samma sak med dålig fordonsfysik. Tycker att Death Stranding var olidligt tackvare otroligt kass fordonsfysik. Samma sak med Days Gone.


signatur

PSN: MrOakenborn

123
Skriv svar