"Självklara" saker som ni inte kan?

Skrivet av bent toe:

Ett enkelt sätt att lära sig det är att tänka AM =after midnight och PM =past midday.

Men jag fakkar upp det med att PM kan va "past Midnight med"

Måste precis som subjektiv och objektiv kommentaren tänka 2 sek extra när folk säger lodrätt och vågrätt

Lägg på 2 sekunder till när det används Vertikal och Horisontal

Är också Volvo Analfabet. Kan inte lära mig vad en 240 ,745 v70 och andra siffror är för typ av modell


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Är också Volvo Analfabet. Kan inte lära mig vad en 240 ,745 v70 och andra siffror är för typ av modell

Nja fast det där med bilmodeller är en djungel. Är inte rimligt att man som icke bil-intresserad skall kunna vad sjutton alla beteckningar heter. Det är bara när det är mer logiska förkortningar som t ex XC för X (cross) Country eller liknande.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Är det 365 eller 356 dagar på ett år?...

Medlem
Skrivet av Dajjken:

Är det 365 eller 356 dagar på ett år?...

I år är det 366 dagar då det är skottår.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

I år är det 366 dagar då det är skottår.

Det har jag faktiskt koll på

Medlem

Kan inte blåsa bubblor med tuggummi, knäppa fingrarna eller vissla. Något jag alltid var avis på mina vänner över, men jag lärde mig aldrig att göra något av det.

Skrivet av quadratis:

skillnaden mellan objektivt och subjektivt. jag kan ju skillnaden egentligen, men varje gång nån av dessa termer kommer upp i dagligt tal måste jag tänka efter ett par sekunder extra och nojar för att jag ska framstå som en idiot.

Har en liknande grej med höger och vänster. Visst kan jag skillnaden, men det blir alltid ett kort ögonblick där jag känner mig trög och måste försäkra mig om vad som är vad.

Medlem

Kan inte simma. Förknippar det med att jag blivit knuffad bakifrån av en klasskamrat som ej menade något illa (mest bara ville skoja) rätt ner i Fyrishovs djupaste bassäng, läraren fick dyka ner och hämta mig. Sedan dess har jag inte velat ge mig ut på djupare vatten... lite jobbigt också i vissa sociala sammanhang där jag alltid har 3ds med mig och sitter kvar på land.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Kan i princip inte några regler i några sporter överhuvudtaget, förutom "hands" (det heter säkert inte så) i fotboll!

Busvissla har jag aldrig lärt mig och att blåsa bubblor med tuggummi - båda sakerna fick jag lära mig av min mor att det var något som väluppfostrade barn inte höll på med. Vilket jag idag kan hålla med om!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hipshot:

Kan inte använda en smarth phone, @calle skrattade åt mig.

Fortfarande inte? Nu blir jag snarare imponerad. Tur att du kan göra balla spel!


signatur
Skägg.
10 Chambers

Jag är urusel på att köra bil med manuell växellåda. Har haft körkort i 15 år och kan framföra mitt eget fordon (fast jag tror säkert att växellådan hatar mig). Att köra andras bilar ger mig dock kallsvettningar.

Start i backe ska vi inte snacka om. Antingen ligger jag på dragläge eller så drar jag handbromsen.

Det enda jag är bra på är fickparkeringar efter att ha vitt på söder med en alldeles för stor bil.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Start i backe ska vi inte snacka om. Antingen ligger jag på dragläge eller så drar jag handbromsen.

Meddelande från Captain Obvious:

Nyare bilar har ju "start i backe-hjälp" funktioner. Redan mitt fordon som är från 2013 har detta. När jag startar i uppförslut, så ligger bromsen an någon sekund till efter att jag lyfter foten från bromsen. Det är skitenkelt.

Om du är dålig på start i uppförsbacke så har du för gammal bil.

(Alternativt så skaffar du automat, så behöver du ju inte tänka på det där med växellådan heller.)

Slut på meddelandet.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Lyckas alltid glömma bort en del vokaler


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

"Växa upp". Får höra detta från arbetskamrater och flyktiga bekanta år efter år. Helt omöjligt, i mitt huvud är jag fortfarande tonåring och har samma smak och intressen som då.

Om växa upp innebär att jag måste kompromissa med:
Tv/PC-spel
Rollspel
Hårdrock
Sci-fi/fantasylitteratur och film.

Då säger jag nej.

Det är nån konstig vuxenmentalitet att man inte ska ha några hobbies. Fånigt!

Skrivet av Jonny Myrén:

Ytterligare en grej jag kom på: lokal geografi. Jag har bott strax utanför Stockholm i över 20 år men kan inte ett jota om var olika stadsdelar ligger i förhållande till varandra.

Säger någon Norrmalm så har jag ingen aning om vart det är – förmodligen en bit norr om Södermalm... Skanstull? Är det biljettbåset när man ska in på Skansen?

Jag hittar till Plattan och Drottninggatan, men det är ungefär så långt jag kommer utan att kolla en karta/GPS.

Jag har precis samma sak och då bor jag på ett betydligt mindre ställe än Stockholm.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag är urusel på att köra bil med manuell växellåda. Har haft körkort i 15 år och kan framföra mitt eget fordon (fast jag tror säkert att växellådan hatar mig). Att köra andras bilar ger mig dock kallsvettningar.

Start i backe ska vi inte snacka om. Antingen ligger jag på dragläge eller så drar jag handbromsen.

Det enda jag är bra på är fickparkeringar efter att ha vitt på söder med en alldeles för stor bil.

Ojojojojojojojojojojoj
Du får gå snabbkurs hos mig nu när jag utbildar mig till trafiklärare så löser vi dina bekymmer

Inte funderat på att byta till automat?


signatur

Halo kompis!

Medlem

Jag kan inte min mammas födelsedag, det datumet kan bara inte fastna i huvudet...


signatur

IDKFA

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Bussovic:

Ojojojojojojojojojojoj
Du får gå snabbkurs hos mig nu när jag utbildar mig till trafiklärare så löser vi dina bekymmer

Inte funderat på att byta till automat?

Mina två första bilar direkt efter körkortet var automat, tror det var det som pajade hela flytet. Men nästa blir garanterat en automat, så trött på skiten.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Akronym:

Meddelande från Captain Obvious:

Nyare bilar har ju "start i backe-hjälp" funktioner. Redan mitt fordon som är från 2013 har detta. När jag startar i uppförslut, så ligger bromsen an någon sekund till efter att jag lyfter foten från bromsen. Det är skitenkelt.

Om du är dålig på start i uppförsbacke så har du för gammal bil.

(Alternativt så skaffar du automat, så behöver du ju inte tänka på det där med växellådan heller.)

Slut på meddelandet.

Min Qashqai är från 2012 så måste ha missat denna revolution på målsnöret. Och som sagt, nästa blir garanterat automat. Gärna någon hybrid.


signatur
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

"Växa upp". Får höra detta från arbetskamrater och flyktiga bekanta år efter år. Helt omöjligt, i mitt huvud är jag fortfarande tonåring och har samma smak och intressen som då.

Om växa upp innebär att jag måste kompromissa med:
Tv/PC-spel
Rollspel
Hårdrock
Sci-fi/fantasylitteratur och film.

Då säger jag nej.

Om du spenderade en kvart med en grupp tonåringar så skulle du snabbt inse att du ”vuxit upp”. Att växa upp tycker jag för är likställt med att man blir mer säker på sig själv, likväl vad man gillar. Det är snarare de som har åsikter om vad andra ”vuxna” tycker om eller gör på sin fritid som inte vuxit upp och fortfarande är osäkra på sig själva.

Medlem

Jag kan inte lära mig elektriska enheter hur mycket jag än försöker! Vad betyder watt, när ska man prata om ampere och så vidare...

Sedan så kan jag inte klippa med en högersax om mitt liv så hängde på det!

Frilansare

Jag misslyckas med allt sånt där "självklart" hemmafix. Pulande.
Skruva upp en hylla? Ring mig så fuckar jag upp hela väggen.

Medlem
Skrivet av Json_81:

Umgås en stund med en tonåring så kommer ditt huvud ändra uppfattning

Och givetvis ingår allt på din lista i ett vettigt vuxenliv.

Skrivet av Matthias:

Om du spenderade en kvart med en grupp tonåringar så skulle du snabbt inse att du ”vuxit upp”. Att växa upp tycker jag för är likställt med att man blir mer säker på sig själv, likväl vad man gillar. Det är snarare de som har åsikter om vad andra ”vuxna” tycker om eller gör på sin fritid som inte vuxit upp och fortfarande är osäkra på sig själva.

Jag menar naturligtvis att jag fortfarande gillar allt jag gillade som tonåring, samma spel, filmer, böcker och musik, inte att jag känner mig som dagens tonåringar (som jag förövrigt träffar ganska regelbundet via jobbet när det är dags att valla sommarjobbare och praktikanter).

Dagens tonåringar är ju konstiga och har dålig smak eftersom dom inte gillar det jag gillar och inte fattar att Sega vs Nintendo är den riktiga kampen, inte Playstation vs Xbox

För övrigt så älskar jag bilar och kan rabbla fakta och modeller och älskar bilspel, men äger ingen bil och har inget körkort p.g.a. sociala fobier.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av marsson90:

Vilken sida av batteriet som är plus/minus Jag glömmer ALLTID bort det.

Fast det står ju på batteriet? Varför måste man kunna det? 😁

Skrivet av SID 6.7:

Jag menar naturligtvis att jag fortfarande gillar allt jag gillade som tonåring, samma spel, filmer, böcker och musik, inte att jag känner mig som dagens tonåringar (som jag förövrigt träffar ganska regelbundet via jobbet när det är dags att valla sommarjobbare och praktikanter).

Dagens tonåringar är ju konstiga och har dålig smak eftersom dom inte gillar det jag gillar och inte fattar att Sega vs Nintendo är den riktiga kampen, inte Playstation vs Xbox

För övrigt så älskar jag bilar och kan rabbla fakta och modeller och älskar bilspel, men äger ingen bil och har inget körkort p.g.a. sociala fobier.

Så det är alltså bättre att åka kollektivtrafik med sociala fobier än att ta körkort och kunna åka för sig själv?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

För övrigt så älskar jag bilar och kan rabbla fakta och modeller och älskar bilspel, men äger ingen bil och har inget körkort p.g.a. sociala fobier.

Har inte sociala fobier så ska inte uttala mig som om jag vet något, men jag skulle förställa mig att det är 10x värre med kollektivtrafik med miljarder människor än bil. Att köra bil är ju bland det mest enstöriga man kan göra, otroligt skönt när man bara vill vara sig själv.

Och uppenbarligen jobbar du ju med många människor eftersom du ofta träffar praktikanter och tonåringar genom jobbet. Är inte det jobbigt?

Är det själva momentet att gå i körskola med en lärare som blockar?

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Så det är alltså bättre att åka kollektivtrafik med sociala fobier än att ta körkort och kunna åka för sig själv?

Skrivet av Matthias:

Har inte sociala fobier så ska inte uttala mig som om jag vet något, men jag skulle förställa mig att det är 10x värre med kollektivtrafik med miljarder människor än bil. Att köra bil är ju bland det mest enstöriga man kan göra, otroligt skönt när man bara vill vara sig själv.

Och uppenbarligen jobbar du ju med många människor eftersom du ofta träffar praktikanter och tonåringar genom jobbet. Är inte det jobbigt?

Är det själva momentet att gå i körskola med en lärare som blockar?

Utan att gå in på det för mycket och kapa tråden, men problemet har med rädsla att misslyckas med saker inför folk, vad det än må vara. Vägrar ens försöka utföra handlingar som det finns en chans att jag kan misslyckas med om någon ser på. Därav är alla former av kurser och utbildningar uteslutna (undantaget självstudier via datorn eller liknande).

Sedan åker jag inte kollektivt heller, till jobbet åker jag med en arbetskamrat, annars får jag skjuts av min far eller går.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Utan att gå in på det för mycket och kapa tråden, men problemet har med rädsla att misslyckas med saker inför folk, vad det än må vara. Vägrar ens försöka utföra handlingar som det finns en chans att jag kan misslyckas med om någon ser på. Därav är alla former av kurser och utbildningar uteslutna (undantaget självstudier via datorn eller liknande).

Sedan åker jag inte kollektivt heller, till jobbet åker jag med en arbetskamrat, annars får jag skjuts av min far eller går.

Låter jobbigt! Hoppas det blir bättre med åren.

Medlem
Skrivet av aeqvist:

Fast det står ju på batteriet? Varför måste man kunna det? 😁

Haha, menade mer att när jag behöver sätta i batterier i t.ex. en gamepad, och markeringarna säger "+/- här" behöver jag alltid kolla på batterierna först, då jag aldrig lär mig vilken sida som är vilken utantill.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Skrivet av marsson90:

Haha, menade mer att när jag behöver sätta i batterier i t.ex. en gamepad, och markeringarna säger "+/- här" behöver jag alltid kolla på batterierna först, då jag aldrig lär mig vilken sida som är vilken utantill.

Plus är sidan med mer batteri. ¯\_(ツ)_/¯


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@marsson90: Förstod det sen, jag tänkte automatiskt på bilbatteri av nån anledning

Medlem

Prata med attraktiva tjejer, jag blir helt socialt efterbliven


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Skriv svar