Uppgift: Ninja fick 20-30 miljoner dollar för flytten till Mixer

Medlem
Skrivet av Superfly74:

10 procent av de ska gå till god välgörenhet, annars är han ingenting att ha.

Låt mig gissa, du ger inte 10% av dina pengar till välgörenhet.

Det är alltid någon annan som ska göra det...

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Bara att gratulera honom. Frågan är hur bra affären var för Mixer. Klart de behövde "köpa in" konkurrenskraft, men räckte ens det? Någon som använder/tittar på Mixer?

Den största kanalen online just nu har 26 tittare. Ninja och Shround brukar ligga mellan 6-7000 och så finns det nån snubbe som har runt 1000. Antal tittare under "prime time" där är totalt lika många som en medelstor kanal på Twtich.

Grattis till Ninja dock! Jag menar vem hade inte tagit den summan? Haha.

phi
Medlem
Skrivet av Frasstheass:

Som med allt annat styr det av pengar. Vidrigt. Ingen människa är värd såna pengar.

Jo, jag är definitivt värd det. För det har min mamma sagt.

Medlem

En intressant sak i detta fallet är streamerns värde vs. plattformen. Om detta test inte funkar så visar det väl att de som skapar innehållet är för högt värderade? Vilket kan ge t.ex Twitch & sponsorer en möjlighet att titta på ersättning m.m.

Medlem

Gissar att det är 20-30 miljoner som ingen annan erbjöd honom, han förstår säkert att Fortnite inte kommer att vara för evigt och gjorde det självklara valet. Kollar man på mixer verkar det inte vara någon tittarbrist på hans kanal.

Medlem

@Mirage
När "populära" personer anmäler är bananerna tydligen mindre nogräknade iallafall. Trevligt.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av Hapl0:

Låt mig gissa, du ger inte 10% av dina pengar till välgörenhet.

Det är alltid någon annan som ska göra det...

På de 34% (exklusive moms, arbetsgivaravgift etc) i skatt kan man ju iof klassa som välgörenhet till bättre behövande.
Sen får man ju givetvis lite tillbaks på det också i form av samhällstjänster

Undrar vad Ninja betalar i skatt på den summan. Gissningsvis är det kanske mer än 10% - fast det beror på hur bra folk han har som skatteplanerar åt honom...

Medlem
Skrivet av Hapl0:

Låt mig gissa, du ger inte 10% av dina pengar till välgörenhet.

Det är alltid någon annan som ska göra det...

Det går väl att se en viss skillnad i att tycka att någon som tjänar flera hundra miljoner ska ge pengar till välgörenhet och att någon (skrivet helt utan kunskap om denna persons lön) som har en "normal" lön ska göra det?

Medlem

Orkar inte folk ens spela själva längre utan tittar på folk som spelar ist, kan förstå att det är så med fotboll och att de tjänar stora pengar där men på att spela datorspel! jisses jag är för gammal

Skribent

@DarkSvenn1002: Handlar för det mesta inte om att man inte orkar, även om jag kan känna mig igen mig i det ibland. För det mesta handlar det om underhållning, som precis vad som helst som folk tittar på. Är det skillnad på att titta på matlagningsprogram/sångprogram/frågesportprogram/bingo-lotto på TV, plöja en serie på Netflix, titta på unboxing videos på Youtube, läsa på forum timme efter timme, kolla på cykling på Eurosport eller se på en person som spelar dator/TV-spel?

Sedan kan det ju vara så att man inte förstår hur någon kan tycka det är underhållande att se på när andra spelar dator/TV-spel men det är ju en subjektiv åsikt.

Vidare gällande esport så tittar man på de bästa i världen på det spelet man gillar mest. Tänk att du kunde se "in-eyes" på Messi när han lirar fotboll eller Federer när han spelar tennis t.ex.

Medlem
Skrivet av Shadee:

@DarkSvenn1002: Handlar för det mesta inte om att man inte orkar, även om jag kan känna mig igen mig i det ibland. För det mesta handlar det om underhållning, som precis vad som helst som folk tittar på. Är det skillnad på att titta på matlagningsprogram/sångprogram/frågesportprogram/bingo-lotto på TV, plöja en serie på Netflix, titta på unboxing videos på Youtube, läsa på forum timme efter timme, kolla på cykling på Eurosport eller se på en person som spelar dator/TV-spel?

Sedan kan det ju vara så att man inte förstår hur någon kan tycka det är underhållande att se på när andra spelar dator/TV-spel men det är ju en subjektiv åsikt.

Vidare gällande esport så tittar man på de bästa i världen på det spelet man gillar mest. Tänk att du kunde se "in-eyes" på Messi när han lirar fotboll eller Federer när han spelar tennis t.ex.

Jojo visst tycker man det är roligt att titta på det så, säger inte att det är fel utan bara att jag tycker spel är så lätttillgängligt att uppleva själv speciellt fortnite som är gratis och finns till varenda plattform.

NuZ
Testpilot

Alltså denna tråd är så full av avundsjuka, kommunister osv. Han har lyckats med att vara värd den summan. Om ni gjorde nått så ni är värd den summan, skulle ni tacka nej då? Det är ju inte era pengar han får. Han har byggt ett stort märke av sig själv. Bra jobbat och kul för han


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av Margy:

Det går väl att se en viss skillnad i att tycka att någon som tjänar flera hundra miljoner ska ge pengar till välgörenhet och att någon (skrivet helt utan kunskap om denna persons lön) som har en "normal" lön ska göra det?

Va? 10% av sin lön är väl alltid 10% av sin lön eller vad menar du?

Han startade ju ett Animal shelter (stavning) i staden han bor i som gav jobb till veterinärer och skydd till djur. Han donerat bort massor av sin inkomst och investerat istället i olika organisationer. Har du gjort någon liknande eller gnäller du framför skärmen att han lyckats tilltala kidsen och inte du?

Nae denna tråd gör mig illamående av hur folk tänker över andras lycka


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Va? 10% av sin lön är väl alltid 10% av sin lön eller vad menar du?

Han startade ju ett Animal shelter (stavning) i staden han bor i som gav jobb till veterinärer och skydd till djur. Han donerat bort massor av sin inkomst och investerat istället i olika organisationer. Har du gjort någon liknande eller gnäller du framför skärmen att han lyckats tilltala kidsen och inte du?

Nae denna tråd gör mig illamående av hur folk tänker över andras lycka

Amen! <3

Folk tror att majoriteten av de som skapar starka varumärken och tjänar massa pengar bygger en stor hög och sitter på dessa pengar. I verkligheten använder majoriteten av de som tjänar dessa pengar dem till att investera i nya bolag/teknik, skapa nya jobb, donera till välgörenhet, dessutom beskattas dessa pengar som leder till välfärd osv osv.

Men nä, istället ska folk gnälla utan att ha någon aning om vad de egentligen gnäller om, allt rotar sig i avundsjuka. Men såklart, de som gnäller är ju inte "avundsjuka", ha-ha.

Medlem

Nu är jag väl en annorlunda person, i alla fall här, i en atmosfär där allt präglas av teknik och det moderna: Men att sitta och fjanta och få miljoner för det, är fan skrattretande bara det. Men det är min åsikt. Däremot förstår jag att det är efterfrågan som gäller, vilket bevisar att människan som varelse är ganska "braindead", men men...

Medlem
Skrivet av RicoHart:

Nu är jag väl en annorlunda person, i alla fall här, i en atmosfär där allt präglas av teknik och det moderna: Men att sitta och fjanta och få miljoner för det, är fan skrattretande bara det. Men det är min åsikt. Däremot förstår jag att det är efterfrågan som gäller, vilket bevisar att människan som varelse är ganska "braindead", men men...

Hmm då din åsikt är allsmäktig och vad du tycker avgör alltså att hela mänskligheten är "braindead"..

Intressant.

Medlem

@Rydell1986: Mja, snarare är väl en åsikt subjektiv. Och yes - JAG dömer ut en rå skara av mänskligheten som "braindead", sen är den inte allsmäktig, finns väl ingen åsikt som är det, utan den är nog lika mycket värd som någon annans. Det är bara en åsikt, liksom.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Va? 10% av sin lön är väl alltid 10% av sin lön eller vad menar du?

Han startade ju ett Animal shelter (stavning) i staden han bor i som gav jobb till veterinärer och skydd till djur. Han donerat bort massor av sin inkomst och investerat istället i olika organisationer. Har du gjort någon liknande eller gnäller du framför skärmen att han lyckats tilltala kidsen och inte du?

Nae denna tråd gör mig illamående av hur folk tänker över andras lycka

Det är väl klart att det är enklare för en mångmiljonär att ge bort 10% av sina intäkter än någon som knappt får vardagslivet att gå ihop?

Jag har ingen aning om vad Ninja gör eller inte gör och jag nämnde inte honom heller och vad jag gör ser jag inte som relevant.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Margy:

Det är väl klart att det är enklare för en mångmiljonär att ge bort 10% av sina intäkter än någon som knappt får vardagslivet att gå ihop?

Jag har ingen aning om vad Ninja gör eller inte gör och jag nämnde inte honom heller och vad jag gör ser jag inte som relevant.

Vad gör du då i en tråd om honom och att han och hans varumärke blev köpta av Microsoft/Mixer?
Hur tänker du där? Det nämndes 10%. 10% är väl alltid 10%. Någon nämnde det iaf. 10kr av 100kr, 10 000kr av 100 000kr. Båda är 10%


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skribent
Skrivet av DarkSvenn1002:

Jojo visst tycker man det är roligt att titta på det så, säger inte att det är fel utan bara att jag tycker spel är så lätttillgängligt att uppleva själv speciellt fortnite som är gratis och finns till varenda plattform.

Ok, förstår hur du tänker.
Jag ser det däremot som två olika former av underhållning som fyller varsitt syfte. Många i mindre streams tror jag även kollar som en social grej, istället för att spela ensam.

Skribent
Skrivet av RicoHart:

Nu är jag väl en annorlunda person, i alla fall här, i en atmosfär där allt präglas av teknik och det moderna: Men att sitta och fjanta och få miljoner för det, är fan skrattretande bara det. Men det är min åsikt. Däremot förstår jag att det är efterfrågan som gäller, vilket bevisar att människan som varelse är ganska "braindead", men men...

Gäller samma för alla "influencers" på Youtube samt övriga som byggt ett eget varumärke? Filip och Fredrik som fjantar sig i TV och får miljoner är det samma sak?

Ärlig fråga alltså för på något sätt så när streamers och liknande kommer på tal så är det just aspeketen av det spelas dator/TV-spel som sticker i ögonen. Att folk har oseriösa underhållningsprogram på TV verkar liksom vara mer OK av någon anledning.

Medlem

@Hapl0: Tja. Jo, jag donerar så mycket jag kan. Har pension.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

@Hapl0: Och om du ska påpeka och hoppa på andra, när du inte vet nåt, så tyckerr jag du ska ta reda på sanningen istället för att vara en surgubbe. Du är den ende som förlorar på det. Men om du behöver utbildning så kan jag lägga undan en del av mitt tionde till dig!:)


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av NuZ:

Vad gör du då i en tråd om honom och att han och hans varumärke blev köpta av Microsoft/Mixer?
Hur tänker du där? Det nämndes 10%. 10% är väl alltid 10%. Någon nämnde det iaf. 10kr av 100kr, 10 000kr av 100 000kr. Båda är 10%

Måste man gilla Ninja för att kommentera? Räcker det inte med att vara intresserad av spelbranschen och vad som händer i den?

Det känns som att du tar minsta lilla sak som du (felaktigt) tolkar som kritik mot Ninja personligt?

Jag har inte ens nämnt Ninja i mina kommentarer men ändå börjar du i smått aggressiva kommentarer prata om honom och vad jag eventuellt gör?

Ja, 10% är 10 %. Det enda jag sagt är att det är enklare för någon som är mångmiljonär att ge bort 10% än för någon som har "normala" mängder pengar.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Vad nobelt av dig att alltid skänka 10% av din bruttolön till bättre behövande!

Hej! Det är bättre att ge än ta. Det har jag lärt mig. Som konstnär är det inte alltid pengamässigt, speciellt om man inte vet så mycket, men jag försöker. En vacker dag kommer denna person bli bättre eller ha mat, eller så, och det är något som är värt nåt.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av Margy:

Så här i efterhand var han kanske inte det.

Det kom väl någon rapport om Mixer, Twitch, YouTube Gaming och vad det nu kan finnas för några fler alternativ som visade att förutom en tillfällig topp så hade Mixer drygt en månad efter att Ninja gått dit färre tittare än före?

Jag tror man hade något fler användare som streamade än före men då var det tydligen många "tomma" streams med folk som bara har en stream igång för att man tydligen får någon slags poäng för att streama.

Tror inte att planen med att få över Ninja till Mixer var att få en storm med nya användare. Mixer är relativt nytt och det känns mer som om dom är i fasen med att skapa sig ett namn. Tror inte mixer är så oroliga just nu över hur många som är på sajten. Hur många vet inte vad Mixer är nu, utan att ens ha besökt sidan?
Twitch har ca 70% av streaming marknanden, Mixer har 5%?. Youtube har en mycket större % av marknanden, men endå nämns ofta Mixer och Youtube tillsammans när det pratas om Twitch utmanare.
Med all uppmärksamhet i media som köpet av Ninja har bidragit till så skulle jag nog snarare se 20-30 miljoner dollar som en reklamkampanj värd pengarna?

https://www.youtube.com/watch?v=y7On8vEGWRY förklarar det bättre än mig.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det går väl att se en viss skillnad i att tycka att någon som tjänar flera hundra miljoner ska ge pengar till välgörenhet och att någon (skrivet helt utan kunskap om denna persons lön) som har en "normal" lön ska göra det?

Nej, eftersom den ena säger åt den andra att donera. Föregå med gott exempel. Eller just ja, alltid någon annan som ska donera.

Skrivet av Superfly74:

Hej! Det är bättre att ge än ta. Det har jag lärt mig. Som konstnär är det inte alltid pengamässigt, speciellt om man inte vet så mycket, men jag försöker. En vacker dag kommer denna person bli bättre eller ha mat, eller så, och det är något som är värt nåt.

Samtidigt anser du att andra ska donera, för att du tycker det är rätt. Är det inte upp till var och en att göra vad de själva vill med sin egen inkomst, utan att bli dömda av andra, för att de inte gjorde som de ville göra med någon annans inkomst?


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Nej, eftersom den ena säger åt den andra att donera. Föregå med gott exempel. Eller just ja, alltid någon annan som ska donera.

Samtidigt anser du att andra ska donera, för att du tycker det är rätt. Är det inte upp till var och en att göra vad de själva vill med sin egen inkomst, utan att bli dömda av andra, för att de inte gjorde som de ville göra med någon annans inkomst?

Jo, men jag donerar på en låg lön, och jag följer Bibeln, vilket uppmuntrar att göra välgörenhet till andra, och hjälpa de som inte har möjlighet till det. Alla får göra vad de vill, men jag kan garantera dig att man mår bättre om man inte bara krampaktigt håller i sina sedlar för att pengar "styr". Det handlar om handling, inte ord. Det är en viss skillnad.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av Superfly74:

Jo, men jag donerar på en låg lön, och jag följer Bibeln, vilket uppmuntrar att göra välgörenhet till andra, och hjälpa de som inte har möjlighet till det. Alla får göra vad de vill, men jag kan garantera dig att man mår bättre om man inte bara krampaktigt håller i sina sedlar för att pengar "styr". Det handlar om handling, inte ord. Det är en viss skillnad.

Om du följer bibeln borde du veta bättre än att döma andra.
"Döm inte, så blir ni inte dömda. Ty med den dom som ni dömer med, skall ni bli dömda".

Din garanti att jag mår bättre för att jag ger bort mina surt förvärvade slantar köper jag inte, men kul det fungerade för dig.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Om du följer bibeln borde du veta bättre än att döma andra.
"Döm inte, så blir ni inte dömda. Ty med den dom som ni dömer med, skall ni bli dömda".

Din garanti att jag mår bättre för att jag ger bort mina surt förvärvade slantar köper jag inte, men kul det fungerade för dig.

Jag har inte dömt dig på något sätt eller utsatt dig för den känslan. Om du känner dig dömd så är det pga att nån eller du ser dig själv som skyldig. Jag tror inte jag har dömt nån i hela mitt liv. MEN, ifall du kände så pga av jag skrev så ber jag om ursäkt. Inte det minsta med flit. Det handlar inte om pengar, det handlar om att ge istället för att ta. Det är just det som är det viktiga i sammanhanget. Du får göra precis som du vill, eftersom fri vilja är en gåva vi har fått.

Vad jag menade med min första post att om han donerade 10 procent av sin inkomst, vilket skulle resultera i många miljoner, skulle till exempel djur eller regnskog, eller hemlösa få en chans. Och Gud ser det och han belönar dig om han ser att du gör det med rent samvete. Allt hänger på vad du tror på. Som sagt, det var aldrig meningen att döma nån eller såra någons känslor.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

12
Skriv svar