Många är väldigt arga på påstådd nedgradering av Warcraft III: Reforged

Medlem
Skrivet av aT1C:

Fan illa att blizzard inte gjort något bra spel på över 20 år varför ens vara ett fan idag då?

Inte hört talas om World of Warcraft?
Ett av världens bästa och mest populära spel samt överlägset bäst i genren.

Backloggens befriare
Skrivet av Lombra:

Activision-affären skedde 2008, men jag får en känsla av att folk som spelar det kortet gör det för att ha något att skylla på för att de inte gillar vad Blizzard har gjort de senaste två åren.

Är beredd på att instämma att kvaliteten har sjunkit den senaste tiden, men varför dra in Activision?

Fast Blizzard har väl inte gjort mycket bra sedan 2008?
Säger inte att allt de gjort varit skräp sedan dess(långt ifrån) , men det är ju inte jämförbart med det som släpptes pre 2008.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Litar ärligt talat mindre på ActivisionBlizzard än jag litar på EA i dagsläget. Jag gillar det jag läst om Diablo 4 men jag har noll förtroende för företaget och kan inte tänka mig vilja spela det om det är såhär de kommer sköta sina framtida spel för den delen heller. Jag vill inte ge mig in i ett Live-Service och vara rädd att spelet kommer vara hemskt ospelbart, undermåligt samt att framtida content lika gärna kan vara lika förstört som WoW 8.3(eller vilken patch det nu var). Jag hoppas verkligen de lyckas skärpa till sig men tills dess köper jag inget av dom (eller spelar för den delen heller).

Säger inte det som ett försök att övertala fler att avstå från att köpa deras spel. Vill folk köpa och spela det de säljer, more power to you. Det är bara jag själv som inte riktigt orkar med det - och det finns gott om andra spel att se fram emot.

Medlem

Fullkomligen älskar wow. Lirat classic etttag men insåg att jag var för bekväm med "nya wow".
Köpte denna remaster bara för old school feeling.
Och det fick jag. Men inte mycket mer.
Känns som en cashgrab snarare än en kärleksförklaring till wc3.

Bara att inse att Blizzard inte är vad dom en gång var.
FU Bobby Kotick! (Ja, han får ta hela smällen från mig).


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Blizzard kommer för alltid ha ouppnåbara förväntningar på sig, de skulle kunna släppa Warcraft 4 och Starcraft 3 och det skulle ändå bli en shitstorm.

Finns ingen som är så långsynt som ett fan som känner sig sviket.

Jag tycker reforged är bra. Det är absolut inte det snyggaste i genren, och det har kvar många av problemen som fanns i originalet (pathfinding t.ex).

De som klagar på att det bara är en upphottad HD-remake har uppenbarligen inte spelat kampanjen.

Flera av kartorna i kampanjen är helt omgjorda, och då har jag ändå bara klarat human+undead hittills.
Även många in-game cutscenes är omgjorda, men där vet jag inte riktigt vad folk förväntade sig. Det är ju inte så att de har fria tyglar att göra vad de vill, storyn utspelade sig redan för 18 år sedan.

En bra remaster med brister, som får alldeles för mycket skit för att det är Blizzard som gjort den, i mina ögon.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av 4liv3:

och det har kvar många av problemen som fanns i originalet (pathfinding t.ex).

Det är dock ett aktivt val att ha kvar den som den var i originalet. Mig veterligen har de sagt så ända sedan spelet utannonserades. Så inget konstigt där.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Största problemet är nog att blizzard bestämt sig för att alla custom games som skapas till spelet numera tillhör dom. Dvs skulle någon skapa något som Dota till wc3 reforged och det blir stort så kommer inte skaparen vare sig få cred eller pengar.
https://www.blizzard.com/en-us/legal/2749df07-2b53-4990-b75e-...

"1. Ownership Custom Games are and shall remain the sole and exclusive property of Blizzard. Without limiting the foregoing, you hereby assign to Blizzard all of your rights, title, and interest in and to all Custom Games, including but not limited to any copyrights in the content of any Custom Games. If for any reason you are prevented or restricted from assigning any rights in the Custom Games to Blizzard, you grant to Blizzard an exclusive, perpetual, worldwide, unconditional, royalty free, irrevocable license enabling Blizzard to fully exploit the Custom Games (or any component thereof) for any purpose and in any manner whatsoever. You further agree that should Blizzard decide that it is necessary, you will execute any future assignments and/or related documents promptly upon receiving such a request from Blizzard in order to effectuate the intent of this paragraph. To the extent you are prohibited from transferring or assigning your moral rights to Blizzard by applicable laws, to the utmost extent legally permitted, you waive any moral rights or similar rights you may have in all such Custom Games, without any remuneration. Without limiting Blizzard’s rights or ownership in the Custom Games, Blizzard reserves the right, in its sole and absolute discretion, to remove Custom Games from its systems and/or require that a Custom Game developer cease any and/or all development and distribution of a Custom Game. Please note that your Blizzard account can be subject to disciplinary action in event that you do not comply with Blizzard’s request or this Policy."

Har de inte samma legalese i Starcraft 2? Personligen tycker jag just det här känns ganska väntat, hur trist det än är.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

eld
Medlem
Skrivet av Johlor:

Går man in på:

https://playwarcraft3.com/en-us/

står det fortfarande:

”40+ hours of epic gameplay, with 4+ hours of reforged in-game cutscenes”

För att de har ändrat dessa cutscenes och lagt till detaljer, dock inte så mycket som de visade i början, så de ljuger inte.

Men jo jag håller med om att det är vilseledande.

Medlem
Skrivet av Lombra:

Activision-affären skedde 2008, men jag får en känsla av att folk som spelar det kortet gör det för att ha något att skylla på för att de inte gillar vad Blizzard har gjort de senaste två åren.

Är beredd på att instämma att kvaliteten har sjunkit den senaste tiden, men varför dra in Activision?

Redan kring 2010 så började saker gå utför i WoW.
Diblo 3 2012.
Heroes of the storm kom något år sedan som kändes mest som ett dåligt försök att dra in pengar från Moba genren.
Hearthstone spåra rätt snabbt med försök att mjölka en på pengar.
Sen Immortal och det här... Skulle säga att Blizzard har stadigt blivit sämre sedan Activision.
Nu dom senaste åren så har dessutom många av orginal medlemmarna dragit.
Visst allt behöver inte bara var pga Activision.. Men tror det haft en inverkan.

Medlem
Skrivet av WargH:

Det är dock ett aktivt val att ha kvar den som den var i originalet. Mig veterligen har de sagt så ända sedan spelet utannonserades. Så inget konstigt där.

Ja det valet kan man ifrågasätta, för det var nog ett av WC3s största problem.

Tycker folk är så sjukt snabba på att bojkotta och refunda spel idag. Människor som inte ens startat spelet lynchar det och säger att det är den sämsta skiten som kommit på åratal. Vad baserar de sin åsikt på? Jo de läste det på reddit eller hörde någon säga det på youtube/twitch.

Fårmentaliteten hos gamers idag är märklig.

Köp spelet, spela en timme eller två. Inte nöjd? Refunda. Alla bör skapa sig en egen åsikt baserat på egna upplevelser, inte på vad någon annan säger.

Att det som klagas på mest är grafiken/scenbyggnaden i mellansekvenser ger mig ingen information om spelet alls. Det är inte ens aktivt gameplay, och de allra flesta kollar på dessa mellansekvenser en gång och sen förmodligen aldrig igen.

Reforged är fortfarande lika roligt online eller på LAN som det var 2002, och kommer så förbli.
Buggar patchas (förhoppningsvis, annars har vi ett helt annat problem) och spelet ombalanseras.
Gillar du inte det? Spela det inte, svårare än så behöver det inte vara.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Avstängd
Skrivet av Cryptor:

Jag fattar inte vad folk är så arga för?
Jag tycker att det är kul att köra igenom hela historien igen med bättre grafik. Tycker att det är lika roligt nu som det var när man först skaffade spelet.

Jag undrar också vad alla gnäller på. Läser man reddit så är hälften arga för att de har förstört kampanjen och den andra hälften arga för att de inte har rört kampanjen.
Skitstormen får mig dock att avvakta med att köpa, trots att jag har väntat ivrigt länge.

Medlem

@4liv3: Finns gott om Youtube videos där folk pratar exakt vad problemen är. Som exempel kan många inte spela förbi prologen för du förlorar med en gång efter det. Folk kan inte ens spela med andra/ bjuda in folk till lag. Spelet startar inte ens. Dom har ersatt WC3 classic med Reforged, även om du inte ens har köpt Reforged vilket betyder att du inte ens kan spela classic längre.

Många får inte ens en refund tillbaka, vilket youtubern Heelvsbabyface försökte i en video. Folk som tipsar om refund har blivit bannade etc etc

Där har du ett urval

Gnällkuk

Det är väl inte så konstigt egentligen, det Blizzard vi lärt känna och älska bestod i mångt och mycket av den heliga treheten, bröderna Max och Erich Schaefer samt David Breivik. Det gick ju från en mindre, till mellanstor (med dagens ögon sett), men antalet anställda har ju tiodubblats sedan de lämnade.

Blizz är mer som Acti idag, mer fokus på lönsamhet än samma passion och glädje som finns hos mindre utvecklare generellt sett. Tänker mig också att det blir svårare att hålla samma nivå av utvecklingen när det finns så många fler personer involverade i bolaget. Det går inte att utveckla allt med "Blizz Soon".

Jag tror tyvärr att det mesta, kanske inte allt, som vi får se hädanefter från Blizzard kan absolut vara bra, men det magiska är till stor del borta.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Är väl inte första gången spelet skiljer sig ifrån vad utvecklarna visar upp på exempelvis E3 och egentliga versionen. Tycker det är bra att man uppmärksammar detta, väldigt vanligt knep att man gör spelet snyggare än vad det är vid första anblick.
De vill att folk ska tappa hakan och vråla som galningar som jänkarna brukar göra.

Witcher 3


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Blizzard....

De vet då hur de ska dra in cash med minimal arbetsinsats.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Cryptor:

Jag fattar inte vad folk är så arga för?
Jag tycker att det är kul att köra igenom hela historien igen med bättre grafik. Tycker att det är lika roligt nu som det var när man först skaffade spelet.

Håller med dig, tror folk klagar bara för att klaga i dagens värld.
Sitter spelar igenom detta just nu och älksar det, känns som att 300 inte märks en gnutta på ekonomin så, helt klart värt varje öre för att uppleva detta grymma spel igen.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Gillar hur arg AngryJoe är 😂


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Jag tycker det är helt fantastiskt att folk "gnäller" och inte accepterar halvdant outsourcat skitkvalité längre. Battlefront 2 exempelvis gick från att vara helt värdelöst till riktigt bra på grund av just det och vi kan hoppas liknande händer med wc3.

Medlem
Skrivet av Castor.T:

Är väl inte första gången spelet skiljer sig ifrån vad utvecklarna visar upp på exempelvis E3 och egentliga versionen. Tycker det är bra att man uppmärksammar detta, väldigt vanligt knep att man gör spelet snyggare än vad det är vid första anblick.
De vill att folk ska tappa hakan och vråla som galningar som jänkarna brukar göra.

Witcher 3

Skulle säga att det är nog ett av dom värre fallen av vad jag har sett. Om man tar den ökända Watch Dogs trailern så var skillnaden mestadels grafik kvalitén men här så har hela cutscenes ändrats i grundutförande. Sen hjälps det inte att dom "bra" cutscenesen var rätt mediokra till att börja med. Ser ut som ett spel från 2007 typ.

Medlem
Skrivet av Juel91:

Skulle säga att det är nog ett av dom värre fallen av vad jag har sett. Om man tar den ökända Watch Dogs trailern så var skillnaden mestadels grafik kvalitén men här så har hela cutscenes ändrats i grundutförande. Sen hjälps det inte att dom "bra" cutscenesen var rätt mediokra till att börja med. Ser ut som ett spel från 2007 typ.

Nä det är stor skillnad i det här fallet, enorm till och med. Tråkigt iallafall, det hade höjt upplevelsen lite mer om de hade ansträngt sig lite.

Jag kan förmodligen lika gärna spela med wc3 classic än att lägga cashen på detta.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av Lombra:

Activision-affären skedde 2008, men jag får en känsla av att folk som spelar det kortet gör det för att ha något att skylla på för att de inte gillar vad Blizzard har gjort de senaste två åren.

Är beredd på att instämma att kvaliteten har sjunkit den senaste tiden, men varför dra in Activision?

Därför att lönsamheten ökat enormt med sammanslagningen Activision / vivendi och på kvalitetens bekostnad... Minns att 800 människor fick sparken samtidigt som man senast förra året gav besked om en ofattbart stor rekordvinst. Vinst och neddragningar är ofta saker som snurrar runt i styrelserum. Därför dras Activision in i diskussionen. Eftersom dom styr företagen vi pratar om här.

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Ja det valet kan man ifrågasätta, för det var nog ett av WC3s största problem.

Tycker folk är så sjukt snabba på att bojkotta och refunda spel idag. Människor som inte ens startat spelet lynchar det och säger att det är den sämsta skiten som kommit på åratal. Vad baserar de sin åsikt på? Jo de läste det på reddit eller hörde någon säga det på youtube/twitch.

Fårmentaliteten hos gamers idag är märklig.

Köp spelet, spela en timme eller två. Inte nöjd? Refunda. Alla bör skapa sig en egen åsikt baserat på egna upplevelser, inte på vad någon annan säger.

Att det som klagas på mest är grafiken/scenbyggnaden i mellansekvenser ger mig ingen information om spelet alls. Det är inte ens aktivt gameplay, och de allra flesta kollar på dessa mellansekvenser en gång och sen förmodligen aldrig igen.

Reforged är fortfarande lika roligt online eller på LAN som det var 2002, och kommer så förbli.
Buggar patchas (förhoppningsvis, annars har vi ett helt annat problem) och spelet ombalanseras.
Gillar du inte det? Spela det inte, svårare än så behöver det inte vara.

Spelet kan inte refundas om du startat spelet. Blizzard nekar alla refunds, oavsett vad lagen i ditt resp land säger. Så gillar du inte spelet så får du betala för det. Det finns ingen refund. Samtliga preorders är också inte giltiga för refunds.

Medlem
Skrivet av Xelf:

Samtliga preorders är också inte giltiga för refunds.

Låter olagligt typ? Kan fatta att man inte får en refund när man har startat/spelat spelet men om man bara har förhandsbokat?

Medlem
Skrivet av Juel91:

Låter olagligt typ? Kan fatta att man inte får en refund när man har startat/spelat spelet men om man bara har förhandsbokat?

Godkänner man ett avtal att man inte har rätt till refund och sedan gnäller på att man inte får refund så är man ju bra långsam i huvudet!?

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Har de inte samma legalese i Starcraft 2? Personligen tycker jag just det här känns ganska väntat, hur trist det än är.

Kan mkt väl vara så. Trist som sagt.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Godkänner man ett avtal att man inte har rätt till refund och sedan gnäller på att man inte får refund så är man ju bra långsam i huvudet!?

Jo så kan man tycka. Jag tycker dock att det inte borde få vara tillåtet att i avtalen säga att man inte kan refunda när man förhandsköper.

EU's Guarantees and returns lag säger.
"If you bought a product or a service online or outside of a shop (by telephone, mail order, from a door-to-door salesperson), you also have the right to cancel and return your order within 14 days, for any reason and without a justification."

"The cooling off period expires 14 days after the day you received your goods. For service contracts, the cooling off period expires 14 days after the day you concluded the contract. If the cooling off period expires on a non-working day, your deadline is extended till the next working day."

Om förhandsköper hamnar under goods så borde man kunna refunda från den dag spelet släpps. Om man inte har spelat eller installerat spelet då detta undantaget finns...
"The 14-day cooling off period does not apply to all purchases. Some of the exemptions are: (...)

(...) online digital content, if you have already started downloading or streaming it and you agreed that you would lose your right of withdrawal by starting the performance.

"
Källa

Jag tycker att man inte ska förboka spel, jag personligen gör inte det då jag inte litar blint på företag. Samtidigt så tycker jag att lagarna behövs uppdateras till hur spel industrin ser ut idag.
Att företag visar en sak och sedan levererar något annat är ett problem tycker jag. De hypar upp saker för att sälja så mycket pre-orders som möjligt och visar det som de vet människor kommer bli taggade för.
En slutprodukt behöver inte se ut som den första trailer eller gameplayen, av olika skäll kan saker förändrar. De kanske inte har erfarenheten, resurserna, tid eller så fungerar inte idén. Eftersom industrin använder sig av hype för att sälja förhandsbokningar så borde de vara lika aktiva med att berätta att spelet inte kommer vara som de först lovat.
Står man och säger "kolla in detta, beställ det nu!" så tycker jag att man måste stå till svars och betala tillbaks om produkten inte innehåller det man stod och sa att den skulle och inte enkelt komma undan med "Men det va ju work in progress.".

Medlem
Skrivet av miffot:

Håller med dig, tror folk klagar bara för att klaga i dagens värld.
Sitter spelar igenom detta just nu och älksar det, känns som att 300 inte märks en gnutta på ekonomin så, helt klart värt varje öre för att uppleva detta grymma spel igen.

Fast det beror väl på vilken del av spelet man tittar på. Jag tex lirade aldrig igenom originalet och lirade enbart custom banor såsom hero siege, tower defence, kodo tag mm och det är dessa custom som jag vill lira igen.

Nu verkar det tydligen som att man inte kan lira dessa från originalet dvs fanmade maps vilket är just därför JAG tänkte köpa spelet.

Om det inte går att ladda upp gamla maps för nån sorts konvertering så blir det nog inget köp för min del för jag minns hur det gick i star craft 2 när man hoppades att det skulle komma bra custom maps vilket var den enda anledningen till att jag köpte star craft 2. Man fick vänta i typ 1-2 år innan nån enstaka bra bana kommit ut, och dessa var långt ifrån samma kvalitet som de som gjorts till WC3 då det bland annat inte fanns liknande inventorie i sc2.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Sillage:

Gillar hur arg AngryJoe är 😂

https://youtu.be/yBYogsBDkE8

haha är inget super fan av AngryJoe just för att han "tappar lugnet" helt ärlig, vet att hans ilska är lite av en karaktär men jag föredrar hans recensioner där han är lugn och går igenom fördelar och nackdelar med spelen.
Han gör nog de bästa spel recensionerna out there, önskar dock att han va så lugn hela tiden även om jag förstår hans frustration. WC3 är ett favorit spel sedan den kom ut. </3

Medlem
Skrivet av akaLuckyEye:

haha är inget super fan av AngryJoe just för att han "tappar lugnet" helt ärlig, vet att hans ilska är lite av en karaktär men jag föredrar hans recensioner där han är lugn och går igenom fördelar och nackdelar med spelen.
Han gör nog de bästa spel recensionerna out there, önskar dock att han va så lugn hela tiden även om jag förstår hans frustration. WC3 är ett favorit spel sedan den kom ut. </3

Bästa är då han har hittat ett spel han älskar å är helt exalterad av att recenserar, för då dreglar han av lycka då han pratar ha ha ha


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem
Skrivet av Sillage:

Bästa är då han har hittat ett spel han älskar å är helt exalterad av att recenserar, för då dreglar han av lycka då han pratar ha ha ha

haha HappyJoe, it's a rare sight. xD

123
Skriv svar