Valve Index-försäljningen fördubblad efter att Half-Life: Alyx avtäcktes

Medlem
Skrivet av Johlor:

Frugan, hon kan inte ens spela något i 15 min som rör sig utan att bli extremt illamående. Job Simulator funkade lite längre, men även det ger henne åksjuka, har till och med gått så långt att hon blir illamående bara av att känna lukten av headsettet. Hon är dansare så har otroligt bra balans och balanssinne och åksjuka sägs ju höra ihop. Men poängen är att hur coolt det än är, klarar du inte av att spela så är det ju waste of money.

Du kan också ofta träna upp dina "VR legs", som det kallas. Själv blev jag alltid illamående i VR och det kunde vara i upp till 24h efteråt, men nyckeln var att sluta så fort minsta antydan av illamående dök up, och sen hoppa in igen så fort det gav sig. Fast det beror ju på hur viktigt det är för dig om du orkar att aktivt träna upp dig eller inte, för det handlar ju om en del arbete.

Sen försvinner det ju inte helt, jag blir fortfarande lite illamående om jag kör väldigt intensivt VR när jag är extremt trött, men aldrig att det påverkar mig i flera timmar efteråt, och det brukar räcka med att jag fokuserar mig på en punkt inne i VR en stund så ger det sig.

Skribent
Skrivet av Kyraal:

Du kan också ofta träna upp dina "VR legs", som det kallas. Själv blev jag alltid illamående i VR och det kunde vara i upp till 24h efteråt, men nyckeln var att sluta så fort minsta antydan av illamående dök up, och sen hoppa in igen så fort det gav sig. Fast det beror ju på hur viktigt det är för dig om du orkar att aktivt träna upp dig eller inte, för det handlar ju om en del arbete.

Sen försvinner det ju inte helt, jag blir fortfarande lite illamående om jag kör väldigt intensivt VR när jag är extremt trött, men aldrig att det påverkar mig i flera timmar efteråt, och det brukar räcka med att jag fokuserar mig på en punkt inne i VR en stund så ger det sig.

Vi har försökt det, testade ett tag och köra lite varje dag för att få de där ”benen” alla talade om, vi har haft PSVR sen releasedagen. För mig så har det släppt lite, vissa spel får ganska bra, andra funkar inte alls. Frun har det inte släppt alls, är som sagt så illa att lukten av headsetet kan trigga hennes illamående.

Kan som sagt ha något att göra med balansen, hon är dansare och jag har sysslat med kampsport hela livet. Så min balans är bra, hennes är exceptionell.

Jag tror hursomhelst det är smart att prova VR en helg och så för att se hur din egen kropp reagerar. Detta verkar vara väldigt individuellt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

Vi har försökt det, testade ett tag och köra lite varje dag för att få de där ”benen” alla talade om, vi har haft PSVR sen releasedagen. För mig så har det släppt lite, vissa spel får ganska bra, andra funkar inte alls. Frun har det inte släppt alls, är som sagt så illa att lukten av headsetet kan trigga hennes illamående.

Kan som sagt ha något att göra med balansen, hon är dansare och jag har sysslat med kampsport hela livet. Så min balans är bra, hennes är exceptionell.

Jag tror hursomhelst det är smart att prova VR en helg och så för att se hur din egen kropp reagerar. Detta verkar vara väldigt individuellt.

Vet inte jag, har en bra balans själv men var i princip okänslig från dag ett med VR. Free Locomotion i typ Pavlov och liknande var noll problem i flera timmar vid första försöken.

Men verkar ju som sagt, väldigt individuellt... Det enda som fick mina knäna att bågna lite var första gången jag provade VR en längre stund och testade Windlands, men det gick över på några minuter.

Skribent
Skrivet av roxkz:

Vet inte jag, har en bra balans själv men var i princip okänslig från dag ett med VR. Free Locomotion i typ Pavlov och liknande var noll problem i flera timmar vid första försöken.

Men verkar ju som sagt, väldigt individuellt... Det enda som fick mina knäna att bågna lite var första gången jag provade VR en längre stund och testade Windlands, men det gick över på några minuter.

Frun har ju hållit på med balett sen hon var 6 år, är nu 34. Men hon har alltid haft problem med åksjuka och en läkare sa till henne att det är pga hennes balans, Hennes balanssinnen är hyperkänsliga tackvare dansen och kompenserar för det minsta lilla, vilket nog blir problem i VR också då det försöker lura skallen till något som egentligen inte händer.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Greenz:

Förstår inte, index kostar vad. 800 euros? Vem har råd med det? Seriöst?

En ny tv kostar detsamma, en ny dator ännu mer, är inte omöjligt att tjäna pengar i det här landet.
Vill man så kan man.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

En ny tv kostar detsamma, en ny dator ännu mer, är inte omöjligt att tjäna pengar i det här landet.
Vill man så kan man.

Jo det är väl klart. Men det finns billigare tv-apparater att köpa.

Medlem
Skrivet av Greenz:

Jo det är väl klart. Men det finns billigare tv-apparater att köpa.

Det finns billigare VR också
Rekomenderar nån av Oculus Quest/Rift S ist.
kostar €449 från oculus.com

Eller begagnat WMR från tradera/blocket för ca 2000


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Köpte såklart ett Index att lägga till mina tre andra HMDs. Kvalitetsmässigt är det väl i paritet med Oculus prylar och långt framför Vive (som är rent skräp i byggkvalité, support och komfort). Knuckles är så jävla mycket bättre än Vands (som är helt värdelösa på all sätt). Tyvärr tycker jag Oculus fortfarande levererar en bättre komplett lösning (mjukvara inräknat). Jag vill distansera mig från Fecesbooks ägande och dom fular ju in nya undantag i privacy policy hela tiden. Nåväl... bästa av två världar fungerar också.

Som insteg skulle jag definitivt rekommendera Quest med Link-kabel.

Medlem
Skrivet av neocon:

Låter som du fick ett riktigt söndagsexemplar. Det är motorer av riktigt hög kvalitet i dom och resten av komponenterna är bra grejer dom med. Har haft Vive sen release och ALDRIG haft problem med lighthouse. Inte hört mycket klagomål om dom på /r/vive heller.

Då har du nog inte hängt med i nyheterna. Efter en uppdatering för ca ett år sedan var det en sjuj-vla massa som fick problem och fick rådet att downgrade:a (inte för att felet försvann, bara mjukvaran som slutade varna om det). V2-puckarna har jag däremot aldrig haft problem med... Sida upp och sida ner på Reddit om det.

...däremot dog min laptop precis efter att jag försökt få igång mitt VR-headset (mini-displayport och Index gillar verkligen inte varandra). Skärmen flimrade till, blev svart och sedan satte fläkten igång så in i helvete. En hard reset hjälpte inte. PC VR är ett jävla skit på det viset, alltid något strul. Kvällen och helgen förstörd och nytt fett hål i plånboken gissningsvis. Konsoler är den sanna master race!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det finns billigare VR också
Rekomenderar nån av Oculus Quest/Rift S ist.
kostar €449 från oculus.com

Eller begagnat WMR från tradera/blocket för ca 2000

Okej, tackar

Medlem
Skrivet av Greenz:

Förstår inte, index kostar vad. 800 euros? Vem har råd med det? Seriöst?

😬😂 singelkillar med heltidsjobb köper precis de leksaker de vill ha? 😂😂
Vi andra får köpa men när familjen frågar vad allt kostar får man hyvla bort 90% av priset med en liten vit lögn.

Medlem
Skrivet av Kaffeglass:

😬😂 singelkillar med heltidsjobb köper precis de leksaker de vill ha? 😂😂
Vi andra får köpa men när familjen frågar vad allt kostar får man hyvla bort 90% av priset med en liten vit lögn.

Förstår inte problematiken. Är visserligen ensamstående men är ganska frikostig med mina utgifter (tycker jag), äter ute 4-5 gånger i veckan, ofta nån aw eller två i veckan (som inte sällan går på 700-1000 spänn per gång) och lägger ändå undan ungefär 60% av lönen varje månad efter hyra, räkningar (bil och så, vilket inte är nödvändigt för många) samt mat och diverse annat (spelköp säkert 1000-1500 spänn). Tjänar inte så mycket mer än gemene man om man kollar på lönesnittet i Sverige i Sverige för män. Det jag kan se som en stor skillnad i utgifter kan vara kläder, eftersom jag sällan köper kläder ifall det absolut inte är nödvändigt.

Känns som att kostnaden för en valve index borde vara en struntsumma ifall man tycker det är värt att investera i. Mycket verkar bara handla om att prioritera rätt saker och skita i strunt-grejer som man egentligen inte behöver.

Säg att man har ett barn, extra kostnad 2000kr i månaden på mat, kläder / 1500 spänn i månaden + diverse annat, säg 2000 kr (sparande, köp av prylar osv.). Det sammanställt är (5500 - 1250 för barnbidrag) / 2 för två personer = 2125 kr extra varje månad. Det innebär 5.8% av snittlönen för en man i Sverige idag. Då sparar man 55%. Har man ett barn till... strax under 50%.

Förklara gärna för mig vart alla pengar går, för jag får inte ihop ekvationen? Om man inte konsumerar det man inte behöver, förstår jag det verkligen inte. Säg att man slänger på 2000 till för diverse på varje barn, alltså så uppgår utgifterna till ungefär 8,5% av snittlön för varje barn. Fortfarande borde man spara 41% med två barn. Snittlön är 36500 varav högt räknad skatt 35% alltså (36500 - 12775)*0.41 = 9727 kronor vilket inte ens är kostnaden av en index.

Medlem
Skrivet av xermalk:

Som en tidig kickstartare av pimax 5k+en och ägare av både index och pimaxen, så säger jag bara att min har samlat damm sedan jag fick min Index. Den är bättre än orginal rift/vive. men det borde den fan vara med tanke på hur gamla de är.

https://www.youtube.com/watch?v=2GMXS5WXb44

Testpilot
Skrivet av brinkstar:

Förstår inte problematiken. Är visserligen ensamstående men är ganska frikostig med mina utgifter (tycker jag), äter ute 4-5 gånger i veckan, ofta nån aw eller två i veckan (som inte sällan går på 700-1000 spänn per gång) och lägger ändå undan ungefär 60% av lönen varje månad efter hyra, räkningar (bil och så, vilket inte är nödvändigt för många) samt mat och diverse annat (spelköp säkert 1000-1500 spänn). Tjänar inte så mycket mer än gemene man om man kollar på lönesnittet i Sverige i Sverige för män. Det jag kan se som en stor skillnad i utgifter kan vara kläder, eftersom jag sällan köper kläder ifall det absolut inte är nödvändigt.

Känns som att kostnaden för en valve index borde vara en struntsumma ifall man tycker det är värt att investera i. Mycket verkar bara handla om att prioritera rätt saker och skita i strunt-grejer som man egentligen inte behöver.

Säg att man har ett barn, extra kostnad 2000kr i månaden på mat, kläder / 1500 spänn i månaden + diverse annat, säg 2000 kr (sparande, köp av prylar osv.). Det sammanställt är (5500 - 1250 för barnbidrag) / 2 för två personer = 2125 kr extra varje månad. Det innebär 5.8% av snittlönen för en man i Sverige idag. Då sparar man 55%. Har man ett barn till... strax under 50%.

Förklara gärna för mig vart alla pengar går, för jag får inte ihop ekvationen? Om man inte konsumerar det man inte behöver, förstår jag det verkligen inte. Säg att man slänger på 2000 till för diverse på varje barn, alltså så uppgår utgifterna till ungefär 8,5% av snittlön för varje barn. Fortfarande borde man spara 41% med två barn. Snittlön är 36500 varav högt räknad skatt 35% alltså (36500 - 12775)*0.41 = 9727 kronor vilket inte ens är kostnaden av en index.

Bara ett snabbt inflikande där från min synvinkel.
Min sambo och jag har inga barn så kostnaderna för dessa får nån annan beskriva men du har ju helt missat en del saker som äter mycket $$
*Ditt boende inverkar mycket. Har man lån eller vart man bor kan ju öka och minska kostnaderna.
Har man dessutom familj & köpt hus nånstans så lär ju det äta upp de mesta extrapengar man har.

*Har man bil så har man ofta lån på bil + driftskostnader beroende på avstånd till jobb. Är man då familj så har man ofta 2 bilar om man bor utanför storstäderna för att ens ta sig till jobbet och skjutsa barn osv.

*Har du studieskulder så kommer det också som en kostnad. Min sambo är 48 och betalar fortfarande på sin skuld.

Sen finns det ju massor med annat som pengarna kan gå till men detta är ju ganska grundläggande saker som man får ta med i ekvationen.

Medlem
Skrivet av Greenz:

Jo det är väl klart. Men det finns billigare tv-apparater att köpa.

Det finns billigare vr headset än index också.

Medlem

[quote postid="3964781" userid="82332" name="brinkstar"]

Rackarns... glömde ta på clowndräkten när skämt skrevs.
Hint - både skämtet & poängen gick förbi dig.
Jag förmodar att samtliga tackar för att vi blivit införstådda i dina vardagsutgifter. skulle man kunna be dig bryta ned dina senaste elräkningar? Allmänt upplevs just dessa räkningar som krångliga.

Medlem
Skrivet av Greenz:

Förstår inte, index kostar vad. 800 euros? Vem har råd med det? Seriöst?

Tja, det är mycket mindre än vad en ny iPhone kostar och de flesta har inga problem med att köpa en ny sådan vartannat år trots att det inte är nödvändigt.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Tja, det är mycket mindre än vad en ny iPhone kostar och de flesta har inga problem med att köpa en ny sådan vartannat år trots att det inte är nödvändigt.

Många skuldsätter sig tyvärr också. Så nej, om du inte kan producera fram statistik på hur många som faktiskt köper med alla pengar rakt ut, kanske du inte borde säga "de flesta"

12
Skriv svar