Dags att kora världens bästa RTS-kampanj!

Medlem

Command & Conquer: Red Alert 2

Tror aldrig jag har spelat om kampanjerna i något RTS spel så många gånger som jag har spelat om Red Alert 2 under alla dessa år.

World in Conflict's kampanj var även den riktigt rolig att spela.

Medlem

World in Conflict, utan tvekan!

Medlem

Då alla självklara titlar redan är listade så varför inte gamla klassiker som folk säkert inte kommer ihåg?

Haegemonia: Legions of iron.

Earth 2160.

Spellforce 2.

Rise of Legends.

Nexus: The jupiter Incident.

Hx2
Medlem

Company of Heroes 1
Riktigt bra.

Medlem

Av nomineringarna förstår jag att mitt min egen nominering inte kommer vinna någon omröstning. Men här kommer den ändå.

Wargame: European Escalation. Kalla krigs-känsla delux 😀

Medlem

Total Annihilation 💯💯

Backloggens befriare
Skrivet av bent toe:

Va?
RTS = real time strategy
Hela grejen med rts är att allt görs i realtid och inte turbaserat.

Exakt. Men styr man bara en armé klassar jag inte det som RTS. Och inte genren heller. T.ex. Total War-serien, är inte ett RTS, även om det har strider i realtid.


signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare

Ja, exakt. Resurshantering. Du svarade inte på huruvida det fanns i ditt nominerade spel.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Medlem

fins för många bra RTS spel för att säga 1 av dom är världens bästa det funkar inte alla RTS spel har sina bra och dåliga saker.

Warcraft 2
Command and conquer
Dark colony
Company of Heroes 1
Earth 2160.
R.U.S.E
Age of empire 2
War game: European escalation

Som sagt många bra spel men ingen av dom jag skulle säga är nr 1 alla är bra men som sagt har sina plus och minus.

Medlem

För mig är det svårt att pricka in ett visst spel i vissa serier, så jag rankar bara de tre jag gillar bäst i de fallen.

1. Warcraft-serien
2. SpellForce-serien (ostigt men av någon anledning)
3. Age of Mythology

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Total Annihilation. Kanske bara minns hur imponerad jag var av spelet när det begav sig men glömt om det fanns en bra kampanj!

Ljudet av ett barrage med Big Bertha ger mig än idag lite halvfjong.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

COMMAND & CONQUER


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Ambassadör
Xbox
Skrivet av keffkebab:

Inte helt säker på om det klassar in som RTS faktiskt. Finns väl inget resource management i det?

(Personligen har jag svårt att se Company of Heroes som RTS också, men tydligen anses det ha tillräckligt med resurshantering för att klassa in...)

Precis, det är skillnad på RTS (Real Time Strategy) och RTT (Real Time Tactics).


signatur

Jump in.

Skrivet av keffkebab:

Exakt. Men styr man bara en armé klassar jag inte det som RTS. Och inte genren heller. T.ex. Total War-serien, är inte ett RTS, även om det har strider i realtid.

Du kan nog nämna i första posten att inget RTT(real time tactics) är tillåtet, med tanke på hur många som nämner world in conflict.

Medlem

Jag håller med er som säger att RTT inte är samma sak som RTS.
Och så vill jag nominera Dark Reign.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Då alla självklara titlar redan är listade så varför inte gamla klassiker som folk säkert inte kommer ihåg?

Haegemonia: Legions of iron.

Earth 2160.

Spellforce 2.

Rise of Legends.

Nexus: The jupiter Incident.

Åhjodå, dessa minns - och jag kan inte låta bli att köra igenom Rise of Legends någon gång ibland, det har onekligen en riktigt bra kampanj!

Här kommer några gamla godingar (och något nyare) till, som tips att upptäcka och spela om inte annat - ej någon egen nominering alltså:

  • Earth 2140 (jag tycker personligen det var *mycket* bättre än 2160)

  • World War 3: Black Gold (rejält ostigt dock)

  • Settlers 2

  • MechCommander 2 (snälla? ^^ långt närmare ett RTT än ett RTS, men jäklar vad jag är svag för det spelet - det finns viss resurshantering så väl före/efter som under uppdrag, men den är klart begränsad)

  • Genewars (klart underskattat spel på många sätt, påminner mycket om Impossible Creatures. Finns dessutom på svenska!)

  • Spellforce 3 (kul RPG/RTS-kombo som faktiskt lyckas okej)

Inget som slår Homeworld kanske (jag skulle aldrig kunna nominera något annat), men det finns en del underskattade RTS därute!

Skrivet av phi:

C&C’s kampanj med Nod och Kane.

GDI ska det givetvis vara... NOD scum.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Starcraft Brood Wars

Medlem

Starcraft 2 terran kampanjen för min del:)

Medlem
Skrivet av Redstar:

Jag håller helt med, riktigt bra! Jag gillade även Cabal och jakten efter tacitus, men det kanske var i tillägget Tiberian Sun?

C&C Tiberian sun är väl ett eget spel?

Medlem

Svårt, men får lägga rösten på Command & Conquer (ettan för att förtydliga). Annars Dune II och "Z" (ruskigt bra spel).

Skrivet av DarkSvenn1002:

C&C Tiberian sun är väl ett eget spel?

Japp, det är det.

Medlem

K.K.N.D 2 är ju en riktig RTS klassiker.
Men min röst faller nog på Tiberian Sun då det spelades ohälsosamt mycket då det begav sig.

Medlem

Command & Conquer: Tiberian sun
Company of Heroes
Homeworld

Medlem

Dungeon keeper, för alltid


signatur

treat others as you want them to treat you

Medlem

Herzog Zwei.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

Age of Empires 1
Age of Empires 2
Age of Empires 3


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Backloggens befriare
Skrivet av eddie the eagle:

Du kan nog nämna i första posten att inget RTT(real time tactics) är tillåtet, med tanke på hur många som nämner world in conflict.

Tack för tipset!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Medlem

Supreme Commander! Lätt, speciellt Forged Alliance. De kampanjerna har jag kört igenom så himla många gånger, de blir aldrig gamla.

Skriv svar