Efter Shadow of the Colossus – Bluepoints PS5-spel ska "definiera nextgen-grafik"

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Du får gärna visa någon källa på ovan. Visst att din medelsvensson gamingPC med ett 2-3 tusen kronors grafikkort och fyra-fem år gamla processor kanske inte hade levererat bättre eller ens lika bra prestanda som en konsoll när det spelet släpptes. Men förutsatt att koden hade varit på plats, dvs att RDR2 PC versionen (som förvisso är ruttet optimerat än idag) som vi har idag fanns tillgänglig då så nog kunde du med ett kraftigt grafikkort få ut bättre prestanda.
Det är bara jämföra ett highend grafikkort som släpptes samtidigt som RDR2 till konsoll;
RDR2 släpptes 26 oct 2018, 27sept samma år släpptes RTX2080Ti. Hur mycket bättre prestanda och bildkvallite kan RTX2080Ti leverera mot vad konsollerna kan göra?

Men visst, vid RDR2 releasen var det omöjligt för PC att leverera samma kvallite, då spelet inte fanns tillgängligt på PC, men hade PC versionen funnits, ooptimerad som den är, så kan du vara säker på att PC hade presterat mycket bättre och sett mycket bättre ut.

Vad har min dator med mainstream att göra? Som förövrigt har ett 2070 Super parat med en Samsung 49" 32:9 med hdr1000. Jag tillhör minoriten som du vill ska vara motsatsen. Du verkar missa helt vad jag skrev. Det handlar inte om vad "en" eller "tio" personer har i sin dator utan vad majoriteten har. Ta bara Steam som exempel, som har en lista med vanligaste grafikkortet bland deras användare vilket är 1060 följt av 1050ti. Steam Hw survey

Förklara gärna nu hur du får en spelutvecklare att lägga sina investeringar i minoriteten som sitter på 2080ti kort? Det finns inga pengar där som är affärsmässigt viktigt.

I praktiken så är pc lika lastgen som konsolen är när man tittar på ovanstående statistik. 65% kör 1080p och inte ens 1% kör 4k.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Vad har min dator med mainstream att göra? Som förövrigt har ett 2070 Super parat med en Samsung 49" 32:9 med hdr1000. Jag tillhör minoriten som du vill ska vara motsatsen. Du verkar missa helt vad jag skrev. Det handlar inte om vad "en" eller "tio" personer har i sin dator utan vad majoriteten har. Ta bara Steam som exempel, som har en lista med vanligaste grafikkortet bland deras användare vilket är 1060 följt av 1050ti. Steam Hw survey

Förklara gärna nu hur du får en spelutvecklare att lägga sina investeringar i minoriteten som sitter på 2080ti kort? Det finns inga pengar där som är affärsmässigt viktigt.

I praktiken så är pc lika lastgen som konsolen är när man tittar på ovanstående statistik. 65% kör 1080p och inte ens 1% kör 4k.

Du skrev

Citat:

Men konsol kan faktiskt göra saker som pc får vänta med. Ett starkt exempel är Red Dead Redemption 2. När det kom ut fanns det väldigt lite om något alls som kunde mäta sig på pc sidan. Vare sig det rörde sig i 30fps eller inte. Och det är hela poängen med "nextgen gaming".

Vilket är skitsnack. Visst att en konsoll kan prestera bättre än en rutten dator, men en ok dator presterar bättre än en konsoll. När RDR2 kom ut så (förutsatt att det hade kommit till PC samtidigt) hade du fått ut bättre grafik OCH med bättre prestanda med ett RTX2080Ti. Sannolikt även med ett GTX1080 också å skulle inte förvåna mig om GTX980 hade presterat bättre än vad konsollerna kunde leverera. Ett grafikkort (GTX980) som är 4 år äldre än RDR2, typ lika gammalt som PS4an.

Så nej, en konsol kunde inte då och kommer sannolikt aldrig "göra saker som en PC kan mäta sig med". Bara för att du vill plocka den sämre hälften av datorägare eller ännu lägre betyder det inte att en PC inte kan prestera bättre.

Medlem

@Tamazin: Fast PC fick ju faktiskt vänta, vilket jag tror var hans poäng. I en hypotetisk värld hade nån kunna släppt något liknande på PC tidigare, men ingen gjorde det.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

@Tamazin: Fast PC fick ju faktiskt vänta, vilket jag tror var hans poäng. I en hypotetisk värld hade nån kunna släppt något liknande på PC tidigare, men ingen gjorde det.

Tror inte poängen var att PC fick vänta för att PC hade för dålig prestanda att kunna leverera en bra upplevelse. PC fick vänta för att det är mindre warez till konsoll och utvecklarna tjänar därmed pengar på att fördröja en PC release. Likväl att först få spela spelet du köper på konsoll, sedan efter ett år få spela det igen med högre bildkvallite och prestanda på en PC gör att du köper spelet kanske två gånger. Win-win för Rockstar.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Tror inte poängen var att PC fick vänta för att PC hade för dålig prestanda att kunna leverera en bra upplevelse. PC fick vänta för att det är mindre warez till konsoll och utvecklarna tjänar därmed pengar på att fördröja en PC release. Likväl att först få spela spelet du köper på konsoll, sedan efter ett år få spela det igen med högre bildkvallite och prestanda på en PC gör att du köper spelet kanske två gånger. Win-win för Rockstar.

Jag skrev inget om någon anledning. Bara att PC fick vänta, vilket var poängen. Anledningen är oviktig.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Jag skrev inget om någon anledning. Bara att PC fick vänta, vilket var poängen. Anledningen är oviktig.

Att PC fick vänta är ju inget som behövde argumenteras kring, det är otvivelaktig.
Varför försöka förklara någon annan persons kommentar/"poäng", om du utelämnar det vitala (Varför PC fick vänta) och bara vill förtydliga det uppenbara (Att PC fick vänta)?

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Att PC fick vänta är ju inget som behövde argumenteras kring, det är otvivelaktig.
Varför försöka förklara någon annan persons kommentar/"poäng", om du utelämnar det vitala (Varför PC fick vänta) och bara vill förtydliga det uppenbara (Att PC fick vänta)?

För att du missförstår hans poäng hela tiden. Det som @Pholiage säger är att next-gen-grafik drivs av konsollerna. Och jag är beredd att hålla med hans resonemang. Att PC i ett hypotetiskt universum, om man targetade folk med top-of-the-line-hårdvara, skulle kunna ligga längre fram är inte intressant i sammanhanget.

Som du själv skriver:
"När RDR2 kom ut så (förutsatt att det hade kommit till PC samtidigt) hade du fått ut bättre grafik OCH med bättre prestanda med ett RTX2080Ti"

Ja, so? Ingen har påstått nåt annat?

Medlem
Skrivet av Nioreh:

För att du missförstår hans poäng hela tiden. Det som @Pholiage säger är att next-gen-grafik drivs av konsollerna. Och jag är beredd att hålla med hans resonemang. Att PC i ett hypotetiskt universum, om man targetade folk med top-of-the-line-hårdvara, skulle kunna ligga längre fram är inte intressant i sammanhanget.

Som du själv skriver:
"När RDR2 kom ut så (förutsatt att det hade kommit till PC samtidigt) hade du fått ut bättre grafik OCH med bättre prestanda med ett RTX2080Ti"

Ja, so? Ingen har påstått nåt annat?

Jag älskar att du känner att du förstår dig på exakt vad någon annan menar, och att du är den som är bäst person att besvara hur denne personen tänker.

Jag hade diskussion med en annan person och den är avslutad, tänker inte fortsätta diskussionen jag och den personen hade mellan oss, med dig som jag inte har någon diskussion med.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Jag älskar att du känner att du förstår dig på exakt vad någon annan menar, och att du är den som är bäst person att besvara hur denne personen tänker.

Jag hade diskussion med en annan person och den är avslutad, tänker inte fortsätta diskussionen jag och den personen hade mellan oss, med dig som jag inte har någon diskussion med.

Ok. Du har ju fortsatt en bra bit tycker jag.

123
Skriv svar