Blizzard äger dina custom-kartor i Warcraft 3: Reforged

Robot
Blizzard äger dina custom-kartor i Warcraft 3: Reforged

Vill nog inte ge en ny Dota 2-eller LoL-idé till konkurrenterna.

#blizzard, #warcraft-iii-reforged


Inaktiv

Bättre sent än aldrig antar jag.

Medlem

Nästa genre lär inte komma från Reforged med andra ord.

Medlem
Skrivet av Brona:

Nästa genre lär inte komma från Reforged med andra ord.

Kan göra, men det är bara Blizzard som kommer att kunna göra det.
Känner girighetslukten ända hit.

Medlem

Tycker det är girigt. Moddarna har ju också hjälpt till att hålla spelet vid liv.

Spelbranschen har mycket att tacka ifrån folk som har gjort moddar helt gratis och innoverat utan ersättning. Självklart så är det rimligt man inte kan ta betalt för en modd i deras spel men rättigheterna att göra standalone spel borde inte inskränkas.

Många av dagens största spel kommer ifrån mods inklusive Overwatch (TF2 har mod bakgrund) och Heart of the Storm (Dota). Så de själva har ju lånat friskt idéer från dessa moddarna så varför ska de då börja sno från moddarna?

Medlem
Citat:

Utöver att vara ett RTS-spel lyckades Warcraft III bli en starkt bidragande orsak till hela moba-genren. Ursprunget till moba-giganterna Dota 2 och League of Legends återfinns i spelets custom games.

Citat:

Med tanke på att Dota 2 och LoL började som Warcraft III-moddar

Nej och nej. AoS var första spelet och den som startade hela grejjen som sedan blev kallad MOBA. Till Starcraft.

Men angående nyheten, fy fan vad vidriga de är. Märks att Blizzard 2.0, dvs Activision-Blizzard, är bara giriga och vidriga i samma anda som EA och andra pengakåta utvecklare, som i det här fallet står på grunden som Blizzard 1.0 byggt upp.

Men wc3 ums banor ska fungera i wc3:reforged. Kan man då inte utveckla en bana i wc3 som man sedan kör i wc3:reforged för att kringgå det regelverket? Å andra sidan, varför ska man lägga tid på att utveckla banor och hålla ett spel i liv när dess giriga ägare är den som drar nytta av det och tjänar pengar på det?

Redaktör
Skrivet av Tamazin:

Nej och nej. AoS var första spelet och den som startade hela grejjen som sedan blev kallad MOBA. Till Starcraft.

Jag skrev inte att WC3 var först, utan att det är en starkt bidragande orsak till moba-genren (underförstått: dess popularitet).


signatur
Medlem

De är lagom sura över att de sjabblade bort sin chans med DotA, antar jag. Med villkor som dessa lär det inte dyka upp så mycket innovation från custom games.

De kunde varit först och störst med DotA, nu har de HotS istället...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av PIayZor:

Tycker det är girigt. Moddarna har ju också hjälpt till att hålla spelet vid liv.

Spelbranschen har mycket att tacka ifrån folk som har gjort moddar helt gratis och innoverat utan ersättning. Självklart så är det rimligt man inte kan ta betalt för en modd i deras spel men rättigheterna att göra standalone spel borde inte inskränkas.

Många av dagens största spel kommer ifrån mods inklusive Overwatch (TF2 har mod bakgrund) och Heart of the Storm (Dota). Så de själva har ju lånat friskt idéer från dessa moddarna så varför ska de då börja sno från moddarna?

Skrivet av Tamazin:

Nej och nej. AoS var första spelet och den som startade hela grejjen som sedan blev kallad MOBA. Till Starcraft.

Men angående nyheten, fy fan vad vidriga de är. Märks att Blizzard 2.0, dvs Activision-Blizzard, är bara giriga och vidriga i samma anda som EA och andra pengakåta utvecklare, som i det här fallet står på grunden som Blizzard 1.0 byggt upp.

Men wc3 ums banor ska fungera i wc3:reforged. Kan man då inte utveckla en bana i wc3 som man sedan kör i wc3:reforged för att kringgå det regelverket? Å andra sidan, varför ska man lägga tid på att utveckla banor och hålla ett spel i liv när dess giriga ägare är den som drar nytta av det och tjänar pengar på det?

Förstår era poänger helt. Och förstår Blizzard också. Men ni båda får det att låta som om moddarna tidigare har fått någon form av ersättning för moddarna - vilket de inte har. De har alltid utvecklat dessa kartor för non-profit och sedan swoopar spelföretag som Riot eller Valve in och göra egna spel på detta. Det är ju inte direkt skaparna av DotA från Wc3 som nu sitter och räknar pengar i respektive kontor. Spelar väl ingen större roll om det är Blizzard som får pengarna eller om det är nästa Riot/Valve?

Detta kan vara en bra grej, för konsekvenserna borde vara att Blizzard mer aktivt uppmuntrar till moddande, lyckade moddare kanske blir anställda (som IceFrog blev av Valve för Dota), eller har man riktig tur kanske Blizzard inför någon provision system (hade inte bettat pengar på denna dock). Det gäller dock för Blizzard att förvalta detta på ett bra sätt, och visa initiativ. Annars kommer ingen moddare våga göra en hit här, för om Blizzard inte bygger vidare på det så kan man aldrig någonsin ta det vidare ut till en annan utvecklare eller utveckla det själv utanför Reforged.

TLDR; det kan bli bra eller anus beroende på hur det förvaltas.

ELF
Medlem

Inget jag stöder. Så hoppar reforged. Dessutom så kräver det väl uppkoppling.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Det är ju inte direkt skaparna av DotA från Wc3 som nu sitter och räknar pengar i respektive kontor.

Det är Icefrog som leder utvecklingen av DotA fortfarande.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av ClockWise:

Det är ju inte direkt skaparna av DotA från Wc3 som nu sitter och räknar pengar i respektive kontor.

Fast jo.

Guinsoo som skapade DotA: Allstar (Den vi brukar kalla för bara Dota) stack till Riot games och skapade LoL

Icefrog som tog över DotA: Allstar stack sedan till Valve och skapade DOTA 2


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är Icefrog som leder utvecklingen av DotA fortfarande.

Skrivet av Joffe:

Fast jo.

Guinsoo som skapade DotA: Allstar (Den vi brukar kalla för bara Dota) stack till Riot games och skapade LoL

Icefrog som tog över DotA: Allstar stack sedan till Valve och skapade DOTA 2

Fast nej.

Att utveckla produkten och att äga den är två skilda saker. Det är Riot Games/Tencent Holdings som sitter och räknar pengarna från LoL, medans Guinsoo är anställd och utvecklar produkten. IceFrog, som jag också skrev, blev anställd av Valve men han äger inte direkt Dota IP. Det gör Valve och pengarna går till dom. Det är väldigt stor skillnad på att bli anställd av ett bolag, och att grunda ett bolag kring sitt egna spel - precis som det är skillnad på att äga ett specifikt IP och en genre.

Sedan så är det inte direkt som att Blizzard äger hela idén eller genren som skulle tänkas dyka upp. De äger bara just det där varumärket. Det innebär att vilket företag som helst kopiera en idé eller ett spel, men det får inte röra sig inom ramarna kring dess Copyright som artikeln beskriver. Jag tror att man drar alldeles för höga växlar med sina högafflar här.

Medlem

Jag stödjer detta. Så jag köpte!

Medlem

Gamla älskade studios går mot botten, blizzard och bethesda är så lame idag


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

”Utöver att vara ett RTS-spel lyckades Warcraft III bli en starkt bidragande orsak till hela moba-genren.”
Absolut det håller jag med om! Stor påverkan till League of Legends, Heroes of Newerth, DotA 2 mfl. Minns tillbaka innan League of Legends släpptes när jag och polarna lirade mycket DotA. Trevliga tider!

”Ursprunget till moba-giganterna Dota 2 och League of Legends återfinns i spelets custom games.”
På sätt och vis ja, fast nej. Jag skulle definiera ursprunget till Aeon of Strife (Aos) i Starcraft.

Det är min åsikt i alla fall.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Redaktör
Skrivet av DitroX:

”Utöver att vara ett RTS-spel lyckades Warcraft III bli en starkt bidragande orsak till hela moba-genren.”
Absolut det håller jag med om! Stor påverkan till League of Legends, Heroes of Newerth, DotA 2 mfl. Minns tillbaka innan League of Legends släpptes när jag och polarna lirade mycket DotA. Trevliga tider!

”Ursprunget till moba-giganterna Dota 2 och League of Legends återfinns i spelets custom games.”
På sätt och vis ja, fast nej. Jag skulle definiera ursprunget till Aeon of Strife (Aos) i Starcraft.

Det är min åsikt i alla fall.

Nu är ni två som påpekat samma sak, så jag får ge mig - otydlig formulering. Ville få fram att WC3 är en (av flera) moba-moderkakor. Jag omformulerar:

"Utöver att vara ett RTS-spel lyckades Warcraft III bli en starkt bidragande orsak till hela moba-genren. Moba-giganterna Dota 2 och League of Legends har en del av sina rötter i spelets custom games."


signatur
Medlem
Skrivet av ClockWise:

Fast nej.

Att utveckla produkten och att äga den är två skilda saker. Det är Riot Games/Tencent Holdings som sitter och räknar pengarna från LoL, medans Guinsoo är anställd och utvecklar produkten. IceFrog, som jag också skrev, blev anställd av Valve men han äger inte direkt Dota IP. Det gör Valve och pengarna går till dom. Det är väldigt stor skillnad på att bli anställd av ett bolag, och att grunda ett bolag kring sitt egna spel - precis som det är skillnad på att äga ett specifikt IP och en genre.

Sedan så är det inte direkt som att Blizzard äger hela idén eller genren som skulle tänkas dyka upp. De äger bara just det där varumärket. Det innebär att vilket företag som helst kopiera en idé eller ett spel, men det får inte röra sig inom ramarna kring dess Copyright som artikeln beskriver. Jag tror att man drar alldeles för höga växlar med sina högafflar här.

Det är också väldigt stor skillnad mellan att utveckla en custom map till WC3 som hobbyprojekt, och att bli anställd (och få massa cash) av ett företag som har pengar att ta din karta och göra något utav det.

Jag tror Icefrog är väldigt mycket mer nöjd med det senare.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är också väldigt stor skillnad mellan att utveckla en custom map till WC3 som hobbyprojekt, och att bli anställd (och få massa cash) av ett företag som har pengar att ta din karta och göra något utav det.

Jag tror Icefrog är väldigt mycket mer nöjd med det senare.

Absolut, men detta innebär inte att personen som skapar kartan inte kan göra om den någon annanstans hos ett annat bolag. De får bara inte kalla den samma sak. Blizzard hade mycket väl kunnat anställa IceFrog själva, men de gjorde ingen egen satsning på Dota.

Det jag försöker få fram är att moddarna hamnar inte direkt i kläm på det sättet som de flesta verkar tro. De blir förmodligen av med rättigheterna till IP - vilket kan vara en stor grej såklart, men kunskapen och kreativiteten sitter fortfarande hos kreatören och det är därför dessa blir anställda kors och tvärs - för sina skills och inte för sitt IP. Tror Icefrog är supernöjd, och det borde han vara. Tror bara att han hade varit på Valve nu och jobbat på <annat namn än Dota fast det är exakt Dota 2> även om Blizzard ägt rättigheterna till Dota-IP redan under Wc3-tiden.

Medlem

Minns ett spel för länge sen dom hette Future cop:LAPD från februari 1998 och det är enligt min åsikt det första MOBA spelet som jag sett, aeon kom efter att blizzard släppte sin editor sommaren 1998.

Medlem

Värre axelskydd än warhammer XD


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Förstår era poänger helt. Och förstår Blizzard också. Men ni båda får det att låta som om moddarna tidigare har fått någon form av ersättning för moddarna - vilket de inte har. De har alltid utvecklat dessa kartor för non-profit och sedan swoopar spelföretag som Riot eller Valve in och göra egna spel på detta. Det är ju inte direkt skaparna av DotA från Wc3 som nu sitter och räknar pengar i respektive kontor. Spelar väl ingen större roll om det är Blizzard som får pengarna eller om det är nästa Riot/Valve?

Detta kan vara en bra grej, för konsekvenserna borde vara att Blizzard mer aktivt uppmuntrar till moddande, lyckade moddare kanske blir anställda (som IceFrog blev av Valve för Dota), eller har man riktig tur kanske Blizzard inför någon provision system (hade inte bettat pengar på denna dock). Det gäller dock för Blizzard att förvalta detta på ett bra sätt, och visa initiativ. Annars kommer ingen moddare våga göra en hit här, för om Blizzard inte bygger vidare på det så kan man aldrig någonsin ta det vidare ut till en annan utvecklare eller utveckla det själv utanför Reforged.

TLDR; det kan bli bra eller anus beroende på hur det förvaltas.

Friheten av att skapa något som du själv tycker är kul och är intresserad av är stor.
Det ligger mycket psykologi i dethär.

Oftast böjar det som något du gör för din egen skull. Ideer som vore cool att implementera, concept som du tycker är kul.
Om man väljer att dela med sig av sitt verk så kan andra peppa en att fortsätta. En bekräftelse som kan va skönt att få.

Om man går in i tanken av att man vill skapa något, men att man måste göra det för någon annan så förändras motivationnen.
Det är fortfarande du som skapar och kan fortfarande finna det roliga i den befattningen. Men din motivation kommer alltid att tjäna någon annan. Dina kännslor som driver ditt skapande nyttjar någon annan.

Och då börjar det bli en fråga om hur mycket du värdeställer dina verk mellan disjälv och den obligatoriska medparten. Eftersom du oftast är partisk till digsjälv så blir det lättare att kolla på medparten.
Vad tycker du om medparten?
Vilken rellation har ni?
Mår du bra av den rellationen?
Förväntar du dig något om du ger medparten dina verk?

Det kan bli ett komplicerat förhållande. Skapar man för sigsjälv så blir det betydligt simplare.
Och det va väll i den simpla okomplicerade miljön som många coola kartor skapades anser jag.

Moderator | Testpilot
Skrivet av ClockWise:

Fast nej.

Att utveckla produkten och att äga den är två skilda saker. Det är Riot Games/Tencent Holdings som sitter och räknar pengarna från LoL, medans Guinsoo är anställd och utvecklar produkten. IceFrog, som jag också skrev, blev anställd av Valve men han äger inte direkt Dota IP. Det gör Valve och pengarna går till dom. Det är väldigt stor skillnad på att bli anställd av ett bolag, och att grunda ett bolag kring sitt egna spel - precis som det är skillnad på att äga ett specifikt IP och en genre.

Sedan så är det inte direkt som att Blizzard äger hela idén eller genren som skulle tänkas dyka upp. De äger bara just det där varumärket. Det innebär att vilket företag som helst kopiera en idé eller ett spel, men det får inte röra sig inom ramarna kring dess Copyright som artikeln beskriver. Jag tror att man drar alldeles för höga växlar med sina högafflar här.

Guinsoo har inte arbetat med Riot på flera år ska sägas.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

När man tror att Blizzard inte kan komma längre från sitt arv så överbevisar de mig igen, gång på gång.

Det ända detta kommer medföra är att färre kreativa kommer vara villiga att lägga ned tid på att utveckla sina idéer för titeln.

Erbjud den bästa plattformen och kulturen, så föds idéerna och håller liv i titlar, tjänster, plattformar de huseras på.

Kommer säkerligen en känga från någon annan aktör som rider på vågen, erbjuder fullkomligt ägande över sina idéer eller fördelaktiga avtal för båda parter som kan ingås med lätthet.

Ay ay ay..

Medlem
Skrivet av Kolbrand:

Friheten av att skapa något som du själv tycker är kul och är intresserad av är stor.
Det ligger mycket psykologi i dethär.

Oftast böjar det som något du gör för din egen skull. Ideer som vore cool att implementera, concept som du tycker är kul.
Om man väljer att dela med sig av sitt verk så kan andra peppa en att fortsätta. En bekräftelse som kan va skönt att få.

Om man går in i tanken av att man vill skapa något, men att man måste göra det för någon annan så förändras motivationnen.
Det är fortfarande du som skapar och kan fortfarande finna det roliga i den befattningen. Men din motivation kommer alltid att tjäna någon annan. Dina kännslor som driver ditt skapande nyttjar någon annan.

Och då börjar det bli en fråga om hur mycket du värdeställer dina verk mellan disjälv och den obligatoriska medparten. Eftersom du oftast är partisk till digsjälv så blir det lättare att kolla på medparten.
Vad tycker du om medparten?
Vilken rellation har ni?
Mår du bra av den rellationen?
Förväntar du dig något om du ger medparten dina verk?

Det kan bli ett komplicerat förhållande. Skapar man för sigsjälv så blir det betydligt simplare.
Och det va väll i den simpla okomplicerade miljön som många coola kartor skapades anser jag.

Mycket bra poäng, håller helt med. Kan dock inte tänka mig att Icefrog satt och läste igenom användaravtalet för att verkligen veta ifall han själv ägde kartan eller ej när han väl skapade den. Men det är skillnad på att inte veta om det är ditt verk, och att veta att det är någon annans verk du skapar. Psykologi helt klart.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Guinsoo har inte arbetat med Riot på flera år ska sägas.

Och så vitt jag vet så köpte Valve Dota av Icefrog. Om Blizzard hade sagt att "Alla custom kartor kommer Blizzard ha rätten att köpa upp vid stort intresse, vi ska alltid ha första möjligheten att köpa en idé" så hade jag tyckte OK, fine. Men när de påstår att de äger kartorna? Dra åt helvete! Isåfall så äger Microsoft alla dokument som skrivits i Word, för de har ju använt deras verktyg... det är inte så det fungerar.

Medlem

på ett sätt har dom ju rätt det är ju trots allt deras spel och assests. Men göra detta kommer ju få folk att inte vilja skapa något åt WC3. Om Bethesda gjorde samma sak kan ni ge er fan på modding för Skyrim och Fallout 4 hadde dött redan dag 1.

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Absolut, men detta innebär inte att personen som skapar kartan inte kan göra om den någon annanstans hos ett annat bolag. De får bara inte kalla den samma sak. Blizzard hade mycket väl kunnat anställa IceFrog själva, men de gjorde ingen egen satsning på Dota.

Det jag försöker få fram är att moddarna hamnar inte direkt i kläm på det sättet som de flesta verkar tro. De blir förmodligen av med rättigheterna till IP - vilket kan vara en stor grej såklart, men kunskapen och kreativiteten sitter fortfarande hos kreatören och det är därför dessa blir anställda kors och tvärs - för sina skills och inte för sitt IP. Tror Icefrog är supernöjd, och det borde han vara. Tror bara att han hade varit på Valve nu och jobbat på <annat namn än Dota fast det är exakt Dota 2> även om Blizzard ägt rättigheterna till Dota-IP redan under Wc3-tiden.

Vet inte om det stämmer. Precis det du pratar om gjordes med HoN, och det kom aldrig upp i DotA:s popularitet. När DotA 2 sen kom så dog det ut helt.

Det jag åsyftar angående Blizzard är att de sjabblade bort sin chans att ta vara på DotA när det var som störst, istället för att nonchalant ignorera det tills att ett annat företag äntligen tog tag i det istället. Utvecklarna bad länge om hjälp från Blizzard, men fick noll gensvar. Nu får de stå sitt kast för det, och försöker greppa efter halmstrån ifall något liknande händer igen.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Sådant här har ju varit vanligt ganska så länge när det gäller moddar till spel, fanns det verkligen inget om det i ursprungliga WC3s EULA?

Morrowind kom ungefär samtidigt som WC3 och dess Construction Set EULA har en liknande grej, allt som skapats med CS äger Bethesda, även om dom aldrig handlat därefter.

Medlem

Detta hindrar väl inte någon från att skapa, eller att redan ha, samma spelidé utanför?

Tolkar jag texten rätt så säger dom bara att dom äger rättigheten till själva custom-gamet och användning av dess titel etc.
Alltså att det fortfarande bara handlar om själva custom game't.

Om Riot skapar en LoL-kopia som ett custom game betyder det ju inte att Riot överlåter allt ägande av LoL till Blizzard, utan mer bara att Blizzard då får "tillåtelse" att ha Riots copyright-skyddade junk "hos sig".

Eller om du skapar ett custom game som råkar bli populärt, så kan du fortfarande skapa det som ett eget spel i ett eget verktyg utanför Blizzards klor.
Blizzard "äger" fortfarande själva custom game't som finns i deras spelmotor, men dom äger inte ditt eget spel för det.

Mer som ett "om ditt varumärke gömmer sig i ett custom game så kan du inte stämma oss". Inte ett "om ett custom game nämner din titel så får vi licensen till det".

Så tolkar i alla fall jag det citat som är i artikeln, även om det säkert står massa mer i användaravtalet.

12
Skriv svar