Ni snackar virus och öl, men inte ovanstående "artist"?


signatur

Go home and be a family man!

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Du förstår väl att det är ett nobelpris som hägrar för den som lyckas skapa ett virus?

Googla ”man made viruses”. Eller du syfta kanske på andra sorters virus?

Avstängd
Skrivet av AplAy:

Är det "åsikt" så finns det inget som säger att min åsikt är mer rätt än din eller tvärtom.

Väldigt intressant är vad du helt enkelt grundar din åsikt på och om det låter rimligt att Kina skulle vilja försöka förgöra hela världen med ett eget skapt virus? Vilka skall då köpa allt deras Wish-skräp?

Skrivet av Thane:

Vem? Varför? Hur?

Du förstod att det med förgöra var ett påstående. Dem kanske kan göra det. Men varför ska dem göra det ? Och vad skulle dem tjäna på att göra det. Sprida skräck är aldrig fel i dagens värld.

Kanske börjar människan konsumera något föremål/spannmål mer eller dylikt när den är rädd. Inte vet jag. Fråga människan som kan ha skapat viruset inte mig. Jag är ingen utbildat virolog som någon annan i tråden sa.

Medlem

Virusen kallas coronavirus eftersom viruset liknar en krona under mikroskåp.

Fun fact. ^^


signatur

Ordo Ab Chao

Skrivet av Jiminy:

Googla ”man made viruses”. Eller du syfta kanske på andra sorters virus?

Jag är inne på att vi måste särskilja mellan skapade virus, syntetiska virus och modifierade virus.

Vi vill faktiskt kunna skapa ett virus och ge viruset exakt de egenskaper vi bestämt att det ska ha. Exempelvis för att kunna angripa cancer-celler i kroppen, ta fram än effektiva vaccin eller andra gynnsamma effekter. Men vi är inte riktigt där. Vi försöker modifiera förekommande virus till att göra vad vi vill och hittills har vi haft framgångar med exempelvis vaccin och antivirala läkemedel.

Att syntetiskt ta fram virus har vi kommit långt med, men de är samtliga återskapade från virus som redan finns och som vi har genetiskt sekvenserat. Vi har exempelvis tagit ett polio-virus och med syntetiska nukleotider skapat ett likadant och fått det att fungera. Det kan vara nog så läskigt ändå, för vissa "utdöda" virus är sekvenserade och skulle teoretiskt sett kunna "skapas" och släppas ut med onda avsikter.

Virus har en särskild förmåga att både mutera sig själva och mutera celler hos den som är smittad. Det är därför vi ser en ökning av cancer-fall (cancer är en skadlig mutation i våra celler) av HPV-smittade. Än värre blir det av fåntrattarna som vägrar vaccin. Vi kan aldrig veta när ett känt och vanligt virus får en för oss katastrofal mutation. Vaccin gör att vi har en chans att programmera kroppens försvar innan mutationen inträffar så att vi har en chans att klara oss. Men fler ovaccinerade ger högre risker för att ett virus muterar bland oss människor (och inte bland djur, som är absolut vanligast).

Oavsett så stammar alla problem med virus och bakterier ur vårt egna beteende. Vi överanvänder mediciner, vi reser som aldrig förr och vi stretar envist på till jobbet när vi är sjuka. Vi helt enkelt ber om att bli utsatta för en pandemi.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Releasehästryttare
Skrivet av Jaxalot:

Virusen kallas coronavirus eftersom viruset liknar en krona under mikroskåp.

Fun fact. ^^

Medlem

"The name coronavirus comes from the Latin word corona, meaning crown or halo. Under an electron microscope, the image of the virus is reminiscent of a solar corona."

HALO!


signatur

Ordo Ab Chao

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Tycker att Dr Mike gjorde en väldigt bra video om detta viruset.

https://www.youtube.com/watch?v=LI90iqFqLXs


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Avstängd
Skrivet av Joffe:

Tycker att Dr Mike gjorde en väldigt bra video om detta viruset.

https://www.youtube.com/watch?v=LI90iqFqLXs

Han rekommenderar ju att man hämtar informationen från "reputable organizations"?! :S

Om jag förstått rätt så ska vi istället endast lyssna på vad folk här har att säga om saken...

Medlem

Trodde det hade lugnat ner sig men det verkar spåra ur lite nu. Kanske dags att rensa backloggen snart

123
Skriv svar