Valve Index-försäljningen fördubblad efter att Half-Life: Alyx avtäcktes

Robot
Valve Index-försäljningen fördubblad efter att Half-Life: Alyx avtäcktes
Medlem

Man kommer ingen vart utan sensorer om man inte har från HTC vive sen tidigare förståss så då är det fullakittet för över 10000kr som gäller


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tycker det är kul om Alyx säljer rejält. Själv har jag konsoll så jag bli utan men Half-Life ligger mig nära.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Förfarande sur på att dom väljer vr vägen. Som inte alla har råd eller viljan att skaffa. Man får väl titta på youtube när nån annan spelar istället. Jag är inte bitter...

Medlem
Skrivet av Loading:

Förfarande sur på att dom väljer vr vägen. Som inte alla har råd eller viljan att skaffa. Man får väl titta på youtube när nån annan spelar istället. Jag är inte bitter...

Ja det är väll samma som att man inte vill köpa en Playstation för att köra Sony exclusiva spel.
Det sitter i viljan, men jag lovar dig.
Spela i VR är helt annat, jag har sen ksg börjat spela VR sett "intresset" för pannkaksspelande hoppa ner en pinne


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Min funka till 30% så jag skicka tillbaka skiten.

Medlem

Jag funderar införskaffa mig VR inom några månader tänkte höra vilken är bra? och pris jag har kikat men vill inte öppna med en jättedyr då jag vet inte om jag kommer använda det så mycket sen vill jag inte köpa en billig skit heller.

Är där någon som kan VR väldigt mycket och har något förslag? eller en bra guideline?

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Jag funderar införskaffa mig VR inom några månader tänkte höra vilken är bra? och pris jag har kikat men vill inte öppna med en jättedyr då jag vet inte om jag kommer använda det så mycket sen vill jag inte köpa en billig skit heller.

Är där någon som kan VR väldigt mycket och har något förslag? eller en bra guideline?

Där är inte så mycket at säga mer än att du får vad du betalar för. Valve Index eller HTC Vive Pro+Trådlöst är det bästa där är på marknaden just nu. Med både bättre ljud, bild och tracking än konkurrenterna.

Men det kostar tyvärr därefter.

Skulle faktiskt rekommendera alla intresserade att leta up närmaste vr arkaden innan de hoppar ion i vr djungeln.

Det enda jag kan garanterat kan säga är att undvik HTC Cosmos. Lägg hellre de pengarna på en Rift + lite bättre hårdvara.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Jag funderar införskaffa mig VR inom några månader tänkte höra vilken är bra? och pris jag har kikat men vill inte öppna med en jättedyr då jag vet inte om jag kommer använda det så mycket sen vill jag inte köpa en billig skit heller.

Är där någon som kan VR väldigt mycket och har något förslag? eller en bra guideline?

Köp en Oculus Quest för 449 euro på Oculus egna hemsida (skickas från Nederländerna), så kan du testa och köra oculus egna quest spel, sideloada spel via Sidequest eller spela SteamVR spel från din dator trådlöst med VirtualDesktop eller köpa en kabel för trådat via Oculus Link

Testpilot
Skrivet av FuzioN:

Jag funderar införskaffa mig VR inom några månader tänkte höra vilken är bra? och pris jag har kikat men vill inte öppna med en jättedyr då jag vet inte om jag kommer använda det så mycket sen vill jag inte köpa en billig skit heller.

Är där någon som kan VR väldigt mycket och har något förslag? eller en bra guideline?

Är ingen expert på långa vägar men jag satt i samma sits innan Jul
Jag kom till slutsatsen att köpa ett Oculus Rift S.
Det ligger bra i pris, är bekvämt att ha på sig och enkelt att sätta upp då man inte behöver ljusfyrar.

Klurade en del på HTC Vive och Valve Index men priserna var så höga på dem tillsammans med att montera upp fyrar avskräckte.
Oculus quest var intressant länge men det som avgjorde är att den är framtung och blir obekväm om man skall spela längre stunder. Fördelen är att den är portabel och inte knuten till en dator så man får titta på sitt eget behov och sedan ta beslut.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Jag funderar införskaffa mig VR inom några månader tänkte höra vilken är bra? och pris jag har kikat men vill inte öppna med en jättedyr då jag vet inte om jag kommer använda det så mycket sen vill jag inte köpa en billig skit heller.

Är där någon som kan VR väldigt mycket och har något förslag? eller en bra guideline?

Säger som föregående.
Satsa på Oculus Quest.
Det bästa rådet imo man kan ge en "VR nybörjare"
Priset är relativt billigt.
Det är inside out tracking dvs inga externa sensorer. Säg vad man vill om det men idag till dagens spel fungerar det till 99% lika bra som med sensorer.
Största plus med Oculus Quest är att den är trådlös och det är verkligen en "frihet" och som dessutom möjliggör fler typ av spelande, tex spel som ritar upp en random genererad bana utifrån ditt play-space så du fysiskt går omkring för att röra dig i spelet.

Jag köpte en Oculus Quest pga Index var slutsålt.
Jag ångrar mig inte. Tidigare körde jag med Lenovo Explorer men finns ingen anledning för mig att använda det headsetet nå mer sen jag skaffade Link-kabeln till Oculus Quest.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Well played Valve, well played.

Medlem

Superdata är inte värda vatten, det är enbart gissningar.

Medlem

Vad snackar vi för dator att dra runt det där på ett bra sätt? Har det hänt något eller är det fortfarande värsta värsta som krävs?


signatur

K9
:.:

Medlem

Förstår inte, index kostar vad. 800 euros? Vem har råd med det? Seriöst?

Medlem
Skrivet av Greenz:

Förstår inte, index kostar vad. 800 euros? Vem har råd med det? Seriöst?

Det kostar över 1000 euro


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av absimilard:

Vad snackar vi för dator att dra runt det där på ett bra sätt? Har det hänt något eller är det fortfarande värsta värsta som krävs?

Jag har spelat VR på följande datorer jag har hemma utan problem.
Intel i7 2600k 16gb GeForce GTX 970
Intel i7 3700k 16gb GeForce 1060
Intel i5 6400 16gb Radeon RX570
Intel i7 6700k 16gb GeForce 1070
Att det skulle kräva senaste RTX2080TI är överdrivet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Trött på gnället att det är för dyrt, spara 3tusen i 3 månader så har du ett index sen, Eller satsa på ett rift och lägg undan 2500kr på 2 månader? Vafan liksom?

Nu lät jag lite som en douchebag, sorry

Medlem

Älskar min index. Senaste walking dead spelet äger. Riktigt kul. Roligt för dom som säger att vr är bara en gimmick som försvinner snart 🤣🤣🤣

Skribent
Skrivet av FuzioN:

Jag funderar införskaffa mig VR inom några månader tänkte höra vilken är bra? och pris jag har kikat men vill inte öppna med en jättedyr då jag vet inte om jag kommer använda det så mycket sen vill jag inte köpa en billig skit heller.

Är där någon som kan VR väldigt mycket och har något förslag? eller en bra guideline?

Det största tipset jag har är att se till att prova innan om du kan. Låna och testa en helg etc. För det finns så mycket med VR som är personligt. Jag har tex. problem med åksjukan, det sägs den ska försvinna, men för mig har den bara blivit marginellt bättre. Frugan, hon kan inte ens spela något i 15 min som rör sig utan att bli extremt illamående. Job Simulator funkade lite längre, men även det ger henne åksjuka, har till och med gått så långt att hon blir illamående bara av att känna lukten av headsettet. Hon är dansare så har otroligt bra balans och balanssinne och åksjuka sägs ju höra ihop. Men poängen är att hur coolt det än är, klarar du inte av att spela så är det ju waste of money.

Vi har PSVR, men just det är att åksjukan är så personlig att man måste nästan pröva innan.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Såååååå göööööööött e det med VR! Allt redo för Alyx! Yam!

Medlem

Jag har kört både Playstation VR, HTC Vive och Index...
Min åsikt Index > PSVR > HTC Vive

För mig var Vive ett rejält misslyckat köp. Puckarna (dom som slänger ut strålar så du kan "trackas") var av usel kvalité, strulade varenda gång. Upplösningen så usel att jag spelade Elite Dangerous en gång och aldrig mer (ser dåligt på ena ögat, så "experience may vary") och det kändes billigt i varje detalj.

PSVR har visat sig vara bättre och sämre än jag trodde. Det är den "sociala" VR-lösningen och har den mest bekväma hjälmen av alla. Annan typ av display så jämför inte siffror. Jag *upplevde* den alltid bättre än min Vive... ..men trackingen av handkontrollerna och hjälmen kan vara katastrofalt dålig periodvis. Move-kontrollerna är *skit*

Index? Dyrt! Har du pengarna så tveka inte. Du får vad du betalar för. "Knuckles" används inte så mycket än, men jäklar va de är bra. Headset... Inte lika bekvämt som PSVR, men flera smarta lösningar som gör det långsiktigt hållbart och den högre upplösningen är värt varenda krona. Kör fortfarande på en bärbar ROG med GTX1070. Den låter som fan men det hör ju inte jag ändå.

Nackdel och fördel: Högtalarna vid öronen istället för hörlurar. Jäkligt bekvämt, men i min lägenhet blir det ju inte så mycket spelande på kvällarna. Grannarna hade inte blivit glada då. Redan trötta på samma "Beat Saber"-låtar var och varannan kväll.

Med tanke på att HLA lär stödja "Knuckles"... Jepp, ser fram emot det.

Medlem
Skrivet av xermalk:

Där är inte så mycket at säga mer än att du får vad du betalar för. Valve Index eller HTC Vive Pro+Trådlöst är det bästa där är på marknaden just nu. Med både bättre ljud, bild och tracking än konkurrenterna.

Men det kostar tyvärr därefter.

Skulle faktiskt rekommendera alla intresserade att leta up närmaste vr arkaden innan de hoppar ion i vr djungeln.

Det enda jag kan garanterat kan säga är att undvik HTC Cosmos. Lägg hellre de pengarna på en Rift + lite bättre hårdvara.

valve index är inte det bästa, bästa för dagsläget är pimax serien från 5k plus och uppåt, har själv sen tidigare htc vive ,och nu Pimax 5k plus, stort skillnad jämfört vive , pimax fungerar också både oculus och vive spel , med index kontrollerna

Medlem
Skrivet av xermalk:

Där är inte så mycket at säga mer än att du får vad du betalar för. Valve Index eller HTC Vive Pro+Trådlöst är det bästa där är på marknaden just nu. Med både bättre ljud, bild och tracking än konkurrenterna.

Men det kostar tyvärr därefter.

Skulle faktiskt rekommendera alla intresserade att leta up närmaste vr arkaden innan de hoppar ion i vr djungeln.

Det enda jag kan garanterat kan säga är att undvik HTC Cosmos. Lägg hellre de pengarna på en Rift + lite bättre hårdvara.

Just nu lutar det åt en index iaf, men questen kikar jag på tack för all hjälp!

Medlem
Skrivet av marsson90:

Det kostar över 1000 euro

urk. Du ser, om de hade sänkt priset till 100 euros så hade fler kunnat köpa..
Jag kommer aldrig att få råd till något VR.

Medlem
Skrivet av Johlor:

Det största tipset jag har är att se till att prova innan om du kan. Låna och testa en helg etc. För det finns så mycket med VR som är personligt. Jag har tex. problem med åksjukan, det sägs den ska försvinna, men för mig har den bara blivit marginellt bättre. Frugan, hon kan inte ens spela något i 15 min som rör sig utan att bli extremt illamående. Job Simulator funkade lite längre, men även det ger henne åksjuka, har till och med gått så långt att hon blir illamående bara av att känna lukten av headsettet. Hon är dansare så har otroligt bra balans och balanssinne och åksjuka sägs ju höra ihop. Men poängen är att hur coolt det än är, klarar du inte av att spela så är det ju waste of money.

Vi har PSVR, men just det är att åksjukan är så personlig att man måste nästan pröva innan.

Sitter ni med och spelar PSVR med handkontroll kan det vara en stor orsak till yrsel och illamående.
Flesta VR-spel ska imo spelas stående i "room scale" så man har utrymme att röra sig i.
Spel som man sitter ned i spelet kan med fördel spelas sittande men är det tex ett fordon som ska framföras så kan det också orsaka åksjuka.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Varför recenserar inte FX knappt spel och hårdvara längre?
Ang VR så är indexen jäkligt överprisad för vad man får för pengarna, skulle aldrig köpa den.
Rift s är nog bästa valet idag.
Dock avvaktar jag tills det dyker upp bättre på marknaden.

Medlem
Skrivet av Jake1961:

valve index är inte det bästa, bästa för dagsläget är pimax serien från 5k plus och uppåt, har själv sen tidigare htc vive ,och nu Pimax 5k plus, stort skillnad jämfört vive , pimax fungerar också både oculus och vive spel , med index kontrollerna

Som en tidig kickstartare av pimax 5k+en och ägare av både index och pimaxen, så säger jag bara att min har samlat damm sedan jag fick min Index. Den är bättre än orginal rift/vive. men det borde den fan vara med tanke på hur gamla de är.

Medlem

Väldigt nöjd med min Rift S faktiskt, har provat Quest, Index och original Vive.. och känner inget större behov av att titta på Indexen med tanke på prislappen även om den är bättre på allt.

Jag fixar inte pixelstrukturen på OLED tyvärr, och tycker dels att Questen är obekväm och att kompressionen är för tydlig över link... Dessutom blir den rätt dyr med riktig kabel och allt extra, men då är jag å andra sidan i princip 0 intresserad av att köra 'mobilspel' på min HMD.

Skribent
Skrivet av Molotov:

Sitter ni med och spelar PSVR med handkontroll kan det vara en stor orsak till yrsel och illamående.
Flesta VR-spel ska imo spelas stående i "room scale" så man har utrymme att röra sig i.
Spel som man sitter ned i spelet kan med fördel spelas sittande men är det tex ett fordon som ska framföras så kan det också orsaka åksjuka.

Vi har testat allt, har movekontroller också. Som jag skrev funkade Job simulator lite bättre, har ju room scaling. Men annars är det inte många minuter hon kan vara i VR. Hon gillar Beat Saber och där kan hon spela en låt, men måste ta paus sen på 10-15 min innan hon kan köra igen. Har ju haft polare här och testat som inte är ett dugg berörda, men båda vi har problem. Vi har till och med testat åksjuketabletter, vilket funkade. Men känns lite overkill att droga sig för att spela.


signatur

"Writer and Fighter"

12
Skriv svar