Medlem

Jaså har två fått två trådar om detta virus nu?

Då citerar jag till vad jag skrev i den andra tråden då.

Obs.
Läs gärna den nyheten jag länkar till från Sverigeradio - där har en forskare inom folksjukdomar och epidemier blivit intervjuad.

Skrivet av Hanzo:

5 minuters google research:

1. Det är ett nytt coronavirus.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Coronavirus

2. Det har döpts till Wuhan-Coronavirus
https://sv.wikipedia.org/wiki/Wuhan-coronavirus

3. Viruset är ungefär lika farligt som influensan i Sverige, men i asiatiska länder sker smittspridningen betydligt fortare och är därför mer dödlig. Därför stänger man ner stora evangemang, flygplatser och dylikt och vidtar säkerhetsåtgärder i avsikt att stävja spridningen.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4916&art...
4. Vi behöver inte oroa oss i Sverige


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Redaktör
Skrivet av IceDusT:

Alltså ... de flesta döda är folk över 60 med nedsatt immunförsvar etc. Visst, det är ett elakt virus men inte så farligt massmedia framhåller för egen vinnings skull. Dagens media är samhällets fiende #1, glöm inte det.

Dagens medier fungerar ganska mycket som gårdagens - de skriver om sånt folk vill läsa, på ett sätt som får läsarna att förstå att de vill läsa det. Vissa mer (AB, Expressen), andra mindre (SVT, DN). Den stora skillnaden i dag är snarare hur snabbt saker sprids, och de enorma mängderna helt ofiltrerad information som vi får via sociala medier. Som kvinnan i videon ovan - det är ett påstående helt omöjligt att kontrollera, ändå är det alltid några som tar till sig och sprider sån info vidare. Typ "Jag läste att 90 000 var sjuka... eller var det döda, kanske? DET skriver inte svenska medier om, minsann!" Det är en fara, inte vanliga medier.


signatur
Medlem
Skrivet av Devan:

Enligt en läckt video från Kina så säger en sköterska att det är 90k infekterade nu, om det är sant så går spridningen fort.

https://imgur.com/gallery/UXBgCNV

Hon uppger sitt namn men är fortfarande inte en källa som vi kan lita på. Hon kan säga vad hon vill, men hon hänvisar inte till någon trovärdig källa som kan granskas.

Hon kan lika gärna säga saker i ren panik, handla i affekt eller vilja överdriva spridningen för att mer uppmärksamhet och hjälp än vad hon anser att hon får - det är varken rätt eller bra.

Läs i Factfullness om AKUTINSTINKTEN.

Citat:

Akutinstinkten som får oss att tro att det är bråttom – nu eller aldrig! – och får oss att vilja handla genast (samtidigt som vi tycks sakna instinkten att ta långsiktiga risker på allvar). Denna instinkt gör att vi ofta tänker mindre kritiskt när vi ställs inför komplexa problem.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skrivet av Johlor:

Det handlar också om vår hygien och djurhållningen i västvärlden. Detta virus kommer ju från en marknad där de sålde levande djur som även kunde slaktas på plats, vilket skapar lite av en smittohärd. Dessa saker spreds ju på samma vis när vi hade liknande marknader och vi levde närmare kreaturen back in the days. Tar vi tex. galna kosjukan eller fågelinfluensan, det hade blivit stora problem i västvärlden om alla här hade eget jordbruk med kreatur. Plus då att vi är duktigare på att isolera och upptäcka när något bryter ut på ett annat vis.

Galna ko-sjukan (BSE) var specifikt ett västeuropeiskt problem genom att främst Storbritannien matade nötkreatur med döda nötkreatur vilket gav upphov till en "epizooti" (animal smittspridning). Notera att BSE varken är en bakteriesjukdom eller en virussjukdom utan orsakad av prioner. Än idag vet vi inte om det faktiskt påverkade oss människor, totalt uppgår det till 204 fall där BSE misstänks ha orsakat vCJD (variant Creutzfeld-Jacobs Disease) hos människor. Prioner saknar ett genetiskt material och därför är det svårt att spåra ursprunget av sjukdomarna.

Fågelinfluensan är samma subtyp av Influensavirus typ A som Spanska sjukan, som härjade globalt 1918-1920 med bortåt 100 miljoner döda (40 000 i Sverige, dock reserverat för något tusental som dog av annan influensatyp). Därför var virologerna nervösa när fågelinfluensan fick stor spridning 2009. Vi vet än idag inte riktigt vilket ursprung spanska sjukan har men den tros härstamma från Centralamerika.

Egentligen har vi redan en pandemi i form av influensavirus men vågorna av influensa är så vanliga att vi nu för tiden ser det som en rätt normal sjukdom. Tillräckligt normal och förutsägbar för att virologer ska göra en bedömning varje år vilket typvaccin som ska användas (A, B eller C). Vi ska heller inte glömma det absolut vanligaste viruset, rhino-virus, som fortfarande ställer till det för oss och som kan medföra svårare sjukdomar.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Lord Pingu:

Det där var droppen som fick bägaren att rinna över, nu måste jag fan skaffa Plague Inc.

lite sugen jag med. fast är plague inc på PC exakt likadant som det som fanns på ipad för typ 6-7 (?) år sedan? eller har dom utvecklat det vidare?

Skrivet av Konstig Inombords:

Varför bli paranoid ?
Om människan kan skapa bomber (kärnvapen) som förintar hela världen.
Vad skulle hindra dem från att skapa virus partiklar som förintar människor ?

Och det mest intressanta är att dessa virus hittar aldrig till västvärlden.
Man kan undra varför ?

Trots att det kan ses som underligt så är det ljusår lättare att bygga kärnvapen än att skapa ett virus (d.v.s att skapa en form av liv). VI är helt enkelt inte där än. På sin höjd kan vi ta befintliga virus och genom genterapi försöka få dem att mutera och bete sig så som vi vill att de ska göra men inte ens det är säkert. Det ligger i virus natur att mutera sporadiskt och det har vi jäkligt svårt att styra. Att skapa ett virus från noll är i min värld fortfarande science fiction.

Med "dessa virus" antar jag att du menar Corona-virus? Jag är rätt övertygad om att under de 10 000 år som Corona-virus har funnits så har de även funnits i västvärlden. Sedan är det ju bara vissa varianter av viruset som ger allvarliga symptom. När vi första gången upptäckte den mänskliga varianten på 1960-talet så var symptomen inte värre än för vanliga rhino-virus, d.v.s. en helt vanlig förkylning.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Ingen mer än jag som tycker att det är lite häftigt ändå?
En ny mutation av Corona-viruset bekräftas den 20 januari i okända Wuhan och redan efter en vecka så är hela virusets genuppsättning kartlagd och ett vaccin kan börja ta form.

Helt galet hur effektiv människan kan vara på en global skala när det kommer till att bekämpa gemensamma hot.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Avstängd
Skrivet av hannes.theorell:

Ingen mer än jag som tycker att det är lite häftigt ändå?
En ny mutation av Corona-viruset bekräftas den 20 januari i okända Wuhan och redan efter en vecka så är hela virusets genuppsättning kartlagd och ett vaccin kan börja ta form.

Helt galet hur effektiv människan kan vara på en global skala när det kommer till att bekämpa gemensamma hot.

Science är grymt! En annan häftig sak är hur majoriteten av användarna på internet plötsligt har avhandlat i virologi.

Aldrig har jag stött på så många virologer på internet. Helt otroligt! Jag är ingen virolog så ta inte mitt ord för givet!

Avstängd

Världens mest populära skeptiska podcast postar inlägg om ämnet:
https://theness.com/neurologicablog/index.php/new-coronavirus...

Det är värt att läsa för att inte falla för konspiratoriskt tänkande vilket är vanligare hos yngre människor och även äldre som har "cementerat sin personlighet".

Skrivet av AplAy:

Science är grymt! En annan häftig sak är hur majoriteten av användarna på internet plötsligt har avhandlat i virologi.

Aldrig har jag stött på så många virologer på internet. Helt otroligt! Jag är ingen virolog så ta inte mitt ord för givet!

Tänka sig, jag har inte heller avhandlat virologi. Bara studerat arkeogenetik och patologisk påverkan på människor, djur och deras kvarlevor. Vilket är sjukt intressant (pun intended).

Folk är överlag så fruktansvärt insnöade på "dödligheten". Det är inte den som är värst, utan hur listigt ett patogen sprider sig. Ju fler som är smittade desto större chanser för än obehagligare mutationer.

Plus att vi reser som skållade troll över hela världen. Vi håller på och skapar en utmärkt grogrund för vår egen undergång (om man får vara lite dramatisk).


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Capcom har tagit sin marknadsföring lite för seriöst inför släppet av resident evil 3 alltså.

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Själv blir jag ölsugen varenda gång de nämner viruset på nyheterna mm.

Right! Varje gång antal smittade nämns får ja en millisekund av sug efter Corona och tacos följt av en skvätt skam över min första tanke 😅

Medlem
Skrivet av Evil_Teddiz:

Right! Varje gång antal smittade nämns får ja en millisekund av sug efter Corona och tacos följt av en skvätt skam över min första tanke 😅

Ett fall av den nya lager-skammen. Botas med att barley wine-kompensera motsvarande 120 IBU-enheter.

Avstängd
Skrivet av AplAy:

Världens mest populära skeptiska podcast postar inlägg om ämnet:
https://theness.com/neurologicablog/index.php/new-coronavirus...

Det är värt att läsa för att inte falla för konspiratoriskt tänkande vilket är vanligare hos yngre människor och även äldre som har "cementerat sin personlighet".

Ja.
Jag står vid min åsikt att det kan vara skapt.
Sen hur man kommer fram till att din åsikt är mer rätt är väldigt intressant.

Skrivet av RiddarKatig:

Ett fall av den nya lager-skammen. Botas med att barley wine-kompensera motsvarande 120 IBU-enheter.

Vilket kan komma att explodera i sommar genom den här skitvintern. Varje månad utan tjäle innebär tusenfalt större antal fästingar. Mums.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Releasehästryttare

This amuses me greatly ..

Kina är så galet fega de blir ledsna när nån gör narr av dem i ett annat land...

Medlem
Skrivet av Konstig Inombords:

Jag står vid min åsikt att det kan vara skapt.

Vem? Varför? Hur?

Skrivet av Konstig Inombords:

Ja.
Jag står vid min åsikt att det kan vara skapt.
Sen hur man kommer fram till att din åsikt är mer rätt är väldigt intressant.

Du förstår väl att det är ett nobelpris som hägrar för den som lyckas skapa ett virus?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Hatar att viruset har samma namn som en av mina favoritöl. Tänk om drycken blir en mardröm för Jorden snart, att folk skräms bort av den. =(

Inaktiv
Skrivet av Evil_Teddiz:

Right! Varje gång antal smittade nämns får ja en millisekund av sug efter Corona och tacos följt av en skvätt skam över min första tanke 😅

Haha, ungefär så det är


signatur

Viam inveniam aut faciam

Avstängd
Skrivet av Devan:

Man kan nu följa utvecklingen online var folk är sjuka

https://i.imgur.com/FE3oYzs.png

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.ht...

Just nu 2794 infekterade varav 80 döda.

Ingen röd prick i Lappland, Finland ännu på den kartan. Första fallet konstaterades för någon timme sedan.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Avstängd

Så sant så sant. Men första fallet är ju trots allt en turist. Tror inte det biter så bra på oss andra


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Frilansare
Skrivet av Sillgam:

Capcom har tagit sin marknadsföring lite för seriöst inför släppet av resident evil 3 alltså.

Haha tänk backlashen (och potentialen!) om de skulle rida på den här vågen... Patogen-rea, skynda fynda, snart kan det vara för sent!

Frilansare

Tycker det vore intressant med siffror på hur många som har blivit friska, eller är på bättringsvägen. Räknar man på sånt?

EDIT - såg nu på kartan som länkades ovan. 112 "recovered". Borde ju betyda att de tillfrisknat?

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Tycker det vore intressant med siffror på hur många som har blivit friska, eller är på bättringsvägen. Räknar man på sånt?

EDIT - såg nu på kartan som länkades ovan. 112 "recovered". Borde ju betyda att de tillfrisknat?

Tror det är fler än 112. Undra vad dom gör för något. Jag hade lätt gått omkring i spökstaden själv och roat mig

Avstängd
Skrivet av Konstig Inombords:

Ja.
Jag står vid min åsikt att det kan vara skapt.
Sen hur man kommer fram till att din åsikt är mer rätt är väldigt intressant.

Är det "åsikt" så finns det inget som säger att min åsikt är mer rätt än din eller tvärtom.

Väldigt intressant är vad du helt enkelt grundar din åsikt på och om det låter rimligt att Kina skulle vilja försöka förgöra hela världen med ett eget skapt virus? Vilka skall då köpa allt deras Wish-skräp?

Skrivet av snabbfakta:

Jag gjorde en video som förklarar coronaviruset lite kort:

https://youtu.be/aLy2uYcgTxE

Härlig kanal 👌👌👌 Insta-sub

Avstängd

Brittisk lärare som bor i Wuhan som postat klipp varje dag de senaste dagarna:

Jag säger inte att hans fall möjligen är representativt, men det verkar inte heller vara Resident Evil, The Walking Dead, eller random Hollywood-film om virusspridning just nu där så.

Avstängd

@Joakim Bennet: Visst postar ni en "nyhet" när det är "över 9000 bekräftade fall"?

123
Skriv svar