Analytiker: minskad pc-spelsförsäljning på grund av kriget mellan Epic och Steam

Medlem
Skrivet av Aloysius:

Korrelation implicerar inte kausalitet...

Hur vet de att det är konkurrensen som har gjort att spelförsäljningen inte ökar?

Genom att spel inte kommer till steam minskar försäljningen för spelen finns inte till steam

Medlem

Jag har helt klart köpt färre spel till PC tack vare epic exclusives. Men det går ingen nöd på mig då jag har en väl tilltagen backlogg som redan är betald och klar.

Medlem

Jag har EPiC launcher installerad men har inte köpt ett enda spel där utan plockar hem alla gratisspelen som ges ut. De har jag heller inte spelet så det tickar bara på med spel. Det mesta är skit som ges ut (i min smak). Föredrar AAA-spel framför indie.

Jag skulle ha köpt flera spel om de hade släppts på Steam från början t.ex. Control, The Outer Worlds, Ancestors, World War Z, Ghost Recon: Breakpoint, The Sinking City, GhostBusters: Remastered m.m.

EPiC can go jump in the lake... för att suger-coda det något.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Jag har EPiC launcher installerad men har inte köpt ett enda spel där utan plockar hem alla gratisspelen som ges ut. De har jag heller inte spelet så det tickar bara på med spel. Det mesta är skit som ges ut (i min smak). Föredrar AAA-spel framför indie.

Jag skulle ha köpt flera spel om de hade släppts på Steam från början t.ex. Control, The Outer Worlds, Ancestors, World War Z, Ghost Recon: Breakpoint, The Sinking City, GhostBusters: Remastered m.m.

EPiC can go jump in the lake... för att suger-coda det något.

Jo jag undrar också vad gratisstrategin har gett.
Antar att dom ser ett värde i att ”kunderna” iaf behöver öppna launchern och klicka fram till gratisspelet en gång i veckan...

Kanske är det nån som då nappat på annat dom sett?

För min del så hade det ur epics synhåll varit bättre att bara ge bort 40-50 euro i presentkort, då jag likt dig hade köpt ett AAA spel, vilket jag sen faktiskt spelat och då spenderat tid i Epics launcher/ekosystem.

Medlem

Finns tre spel som jag inte har köpt för att dom bara finns på epic store så jag har faktiskt spenderat mindre pengar.

Medlem

Epic Games Store har inte påverkat mina spelköp... och jag köper inte färre spel.

Köper dock inte fler heller.

Medlem

Tror eventuellt det kan bero på att spelare börjar bli lite trötta på alla trasiga spel vid release. Vilket gör att man väntar någon månad tills spelet (förhoppningsvis) fungerar bättre och priset gått ner lite. Jag gör iallafall så.
Så antalet spel sålda kanske är fler eller samma men försäljningssumman blir mindre.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av whoo:

Jo jag undrar också vad gratisstrategin har gett.
Antar att dom ser ett värde i att ”kunderna” iaf behöver öppna launchern och klicka fram till gratisspelet en gång i veckan...

Kanske är det nån som då nappat på annat dom sett?

För min del så hade det ur epics synhåll varit bättre att bara ge bort 40-50 euro i presentkort, då jag likt dig hade köpt ett AAA spel, vilket jag sen faktiskt spelat och då spenderat tid i Epics launcher/ekosystem.

Dom kanske tänker att dom bygger en kundbas för framtiden? Tänker alla ungar som spelar Fortnite som kommer ha ett helt ok spelbibliotek den dagen dom tröttnar på Fortnite. Då kanske dom stannar kvar hos Epic istället för att flytta över till Steam?

Jag har nästan inte heller spelat några av gratisspelen. Men Farming Simulator 2019 är gratis framåt torsdag så då blir det nog en provtur.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Bojkottar Epic rent principmässigt. Hatar deras oärlighet och fulspel. Jag vägrar ens ta på deras "gratisspel".

Medlem

Förstår verkligen inte folk som stödjer steam och bojkottar epic store. Alla spelskapare älskar epic store och konkuransen emot steam. Personligen skiter jag i vilken launcher spelet finns i. Men vetskapen av att steam tar en orimlig del av priset på spelen stör mig. FRAMFÖRALLT när dom då tjänar så kopiösa mängder pengar och kan inte leverera ETT enda jävla spel som gamla valve fans frågat om i över ett decennium; HL3, L4D3, DOD3 etcetc. Enda dom kör på är Micro transactions på pengakossorna csgo o dota2. Nej Valve spelpassion dog för flera år sedan. HL: Alyx är bara ett hobby projekt som ingen frågat om.

RHK
Medlem
Epic är bra skit

Förstår verkligen inte hatet mot Epic.
Steam har haft helt sjuka marginaler på sin store så konkurrensen är välbehövlig.
Vill ni att storen ska få pengar eller de som faktiskt utvecklar spelen?

Att man försöker skaffa sig fördelar med exklusivitet tror jag inte folk i allmänhet reagerar på särskilt mycket. Trots allt rätt vanligt i andra branscher.

Medlem

Som linux gamer är excliviteter på epic store väldigt dåligt för för mig, är så mycket svårare att få spelen att funka bra än i steam.

Testpilot

Min egen slutsats
Jag köper spel och bryr mig inte om plattform men jag bryr mig om pris.

Slutsats: Det var färre spel värda att köpa förra året.

Medlem

Alla som gnäller på att steam tar mycket av utvecklarna, vad tar Sony och Microsoft?


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av bleken:

Så du tror att medlemmar på Fz är dom enda med att inte vilja köpa exclusive spel på Epic?

Nej och det har jag inte sagt. Det jag menade var att vi tangentbordskrigare på FZ har samlats här antagligen för att vi har liknande åsikter och intressen, och att bara titta på åsikterna som ventileras här på FZ ger nog en skev bild av verkligheten. Som ett exempel: om det vi tycker här i trådarna skulle spegla in något på verkligheten skulle Epic aldrig kunna vara det gigantiska företag det är.

Medlem
Skrivet av korvmos:

Alla som gnäller på att steam tar mycket av utvecklarna, vad tar Sony och Microsoft?

Vad jag vet så tar de också 30%.

En skillnad är dock att de utvecklar hårdvaran spelen körs på samt subventionerar priserna på konsolerna så att man ibland till och med säljer dem med förlust.

Testpilot
Skrivet av Constantine:

Förstår verkligen inte folk som stödjer steam och bojkottar epic store. Alla spelskapare älskar epic store och konkuransen emot steam. Personligen skiter jag i vilken launcher spelet finns i. Men vetskapen av att steam tar en orimlig del av priset på spelen stör mig. FRAMFÖRALLT när dom då tjänar så kopiösa mängder pengar och kan inte leverera ETT enda jävla spel som gamla valve fans frågat om i över ett decennium; HL3, L4D3, DOD3 etcetc. Enda dom kör på är Micro transactions på pengakossorna csgo o dota2. Nej Valve spelpassion dog för flera år sedan. HL: Alyx är bara ett hobby projekt som ingen frågat om.

Varför stör det dig att Steam tar en större procentdel av intäkterna? Som kund är det rätt ointressant, jag förstår varför det är en fråga för utvecklare och förläggare men inte för oss som bara vill ha en schysst plattform att hantera spelen på. Min upplevelse blir varken sämre eller bättre om utvecklarna får en större procent av försäljningen.

ELF
Medlem

Köper fortfarande de sp spel jag vill ha som släpps på GoG. Mp spel kvittar egentligen var de släpps, men kör sällan mp nu för tiden.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av svartetulpan:

Nej och det har jag inte sagt. Det jag menade var att vi tangentbordskrigare på FZ har samlats här antagligen för att vi har liknande åsikter och intressen, och att bara titta på åsikterna som ventileras här på FZ ger nog en skev bild av verkligheten. Som ett exempel: om det vi tycker här i trådarna skulle spegla in något på verkligheten skulle Epic aldrig kunna vara det gigantiska företag det är.

Har ju inte sagt att det e alla som gör så, sa att om man kollar här på FZ så ser man at här är folk som inte köpt spel pga av epic exclusive så känns det rätt garanterat att där e folk i resten av världen som gör likadant, kolla t.ex red dead redemption 2, dubblades när det kom till steam.

Sen hur stort företag epic är har inget att göra med en orsak till minskad försäljning, speciellt när stora anledningen dom e stora e fortnite och deras motor och ej deras butik

Medlem

Tidsexklusiviteter är nog en av de vidrigaste handlingarna jag har sett inom spelbranchen och jag hoppas bara att dom spelen som väljer tidsexklusivitet kommer det gå dåligt ekonomiskt för, som ett eko till andra utvecklare att detta inte är ett konstruktivt sätt att sälja en titel på.

Jag tror många håller med mig angående att jag är okej med att spel släpps på olika plattformer som till exempel Steam, Epic, Origins, Uplay, GoG osv. Så länge de släpps samtidigt, vissa saker man kan överse som att Rockstar behövde lite mer tid att släppa RDR2 till Steam och började sälja spelet på sin egna plattform. Men inget spel ska behöva bli uppköpt ett i 6 månader eller ett år innan de andra plattformerna får lägga händerna på titeln.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

Epic store har absolut inte påverkat mina köp, kan tycka det är direkt löjligt om det gör det för nån annan.
Det är självklart utbudet och priset som gör det.

Medlem
Skrivet av Constantine:

Förstår verkligen inte folk som stödjer steam och bojkottar epic store. Alla spelskapare älskar epic store och konkuransen emot steam. Personligen skiter jag i vilken launcher spelet finns i. Men vetskapen av att steam tar en orimlig del av priset på spelen stör mig. FRAMFÖRALLT när dom då tjänar så kopiösa mängder pengar och kan inte leverera ETT enda jävla spel som gamla valve fans frågat om i över ett decennium; HL3, L4D3, DOD3 etcetc. Enda dom kör på är Micro transactions på pengakossorna csgo o dota2. Nej Valve spelpassion dog för flera år sedan. HL: Alyx är bara ett hobby projekt som ingen frågat om.

Epic drar in exclusivitetskrig i pc marknaden när dom köper exlusiva sälj rättigheter. Imo så är det fair game att ha exclusives om dom har vart dom som betalt för att utveckla spelet från början eller äger studion.

Angående dom 15% epic tar jämnfört med steams 30%, vänta du bara lite så kommer den nog gå upp
Så som jag ser det så kommer den bara vara så låg tills dom har etabletat sog på marknaden. Sen kommer den öångsamt gå upp.

För övrigt så är 30% standard på även konsoler som ps4 och xbox one.

Medlem
Skrivet av Thomas:

Någon kommer att peka ut det, så... 35,4 BILJONER dollar låter lite väl mycket. 35,4 MILJARDER dollar eller 341 miljarder kronor låter rimligare.

Huh?

Medlem

Jag tror definitivt att det kan finnas en effekt med att Epics köpta exklusiviteter leder till att vissa skjuter upp sina köpa i väntan på släpp på Steam. Jag har inget att grunda det på annat än mitt eget och vänners agerande. Men jag vet av erfarenhet att få människor att byta programvara/tjänst/märke överhuvudtaget är svårt. Bara att byta webbläsare är för många ett stort steg, och det är jämförelsevis mycket lättare än att sätta upp konto och börja köpa spel på en ny tjänst. Datorvana personer tycker säkert att detta är fånigt men av erfarenhet vet jag att det finns en trötthet och ett motstånd mot att registrera sig på "ännu en tjänst". Lägg sen till Epics något kontroversiella metoder och det motståndet ökar ytterligare. Jag påstår absolut inte att detta gäller en majoritet men säkerligen en grupp stor nog att vara mätbar. Med det sagt är det inte alls säkert att detta är enda anledningen. Andra faktorer kan vara att spelåret 2019 helt enkelt inte var så starkt och World of Warcraft Classic som säkerligen bidrog till sänkt köplust för nya spel.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Ett fel i artikeln som påpekades. Se de första kommentarerna.

Medlem

Vet inte vad folk föreslår egentligen, att man ingen ska konkurera med Steam?

Låter ju inte så värst hållbart.


signatur

subterranean homesick alien

Skrivet av Anton Q:

Vet inte vad folk föreslår egentligen, att man ingen ska konkurera med Steam?

Låter ju inte så värst hållbart.

Folk föreslår att de ger fan i exklusiva titlar och helt enkelt konkurrerar genom att leverera en bättre tjänst för sina kunder.
Svårare än så är det inte.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Folk föreslår att de ger fan i exklusiva titlar och helt enkelt konkurrerar genom att leverera en bättre tjänst för sina kunder.
Svårare än så är det inte.

Tänk bara om det skulle fungera så i världen. Ingen får ha olika produkter. Alla ska ha samma och så man tävla i vem som har bäst butik..

Medlem

Jag är en av dem som vägrar handla på Epic store. Jag har skippat spel pga exklusiviteten, och kommer fortsätta göra det. När de försöker konkurrera utan fulspel, så kan det vara intressant.

Att de tar 15% och Steam 30% gör ingen skillnad för oss konsumenter, spelen kostar lika mycket för oss. Så ni som är emot den stora 15% skillnaden, de som publicerar på Epic endast är ju girigare än de på Steam, med den logiken. De tjänar 15% extra per såld enhet och väljer att räcka fingret till spelarbasen baserat på pengar.

Så klaga inte på Steams procentsats, eftersom girigheten är större hos de som går till Epic.


signatur

I drank what?

Medlem

@Rydell1986: Fast det är ju inte vad som händer här.
Kan nog vara den sämsta jämförelsen någonsin.

Skriv svar