Analytiker: minskad pc-spelsförsäljning på grund av kriget mellan Epic och Steam

Robot
Analytiker: minskad pc-spelsförsäljning på grund av kriget mellan Epic och Steam

Konkurrensen har inte ökat försäljningen.

#epic, #epic-games-store, #steam, #valve


Wow, tänka sig att försäljning på en begränsad marknad medför en begränsad försäljning?
Det hade man ju aldrig kunnat förutspå.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Någon kommer att peka ut det, så... 35,4 BILJONER dollar låter lite väl mycket. 35,4 MILJARDER dollar eller 341 miljarder kronor låter rimligare.

Medlem

Plattformsexklusivitet är inte konkurrens.

Medlem

Känner många som totalbojkottar Epic, och avstått från spel som släppts där (i väntan på steam-släpp). Om min umgängeskrets speglar datorspelsspelare i stort, så borde det ha lett till väldigt många försäljningar som är uppskjutna från i fjol tills senare i år. En del av de potentiellt uppskjutna försäljningarna blir nog inte av överhuvudtaget heller.

Personligen så tycker jag att Steam har blivit riktigt dåligt med åren; Framför allt för att butiken är överfylld med skitspel, frustrerande och dåligt designade menysystem, m.m, till den grad att jag ogärna använder Steam längre. Så jag tycker det är oerhört positivt att Epic utmanar Steam och föredrar nu att handla där om möjligheten finns.

Medlem

Korrelation implicerar inte kausalitet...

Hur vet de att det är konkurrensen som har gjort att spelförsäljningen inte ökar?

Medlem

Det här med att billions skulle betyda biljoner verkar leva kvar.

Billions = Miljarder.

35 miljarder dollar. 350 miljarder SEK.

Skrivet av Aloysius:

Korrelation implicerar inte kausalitet...

Hur vet de att det är konkurrensen som har gjort att spelförsäljningen inte ökar?

Jag skulle tänka mig att analytikerna faktiskt vet vad de gör?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Jag skulle tänka mig att analytikerna faktiskt vet vad de gör?

Jag skulle kunna tänka mig att tomten finns och att regeringen gör ett bra jobb.

Redaktör
Skrivet av Thomas:

Någon kommer att peka ut det, så... 35,4 BILJONER dollar låter lite väl mycket. 35,4 MILJARDER dollar eller 341 miljarder kronor låter rimligare.

Hjärnan stämplade ut innan jag i dag... Tack, fixat.

Skrivet av Lolflakes:

Det här med att billions skulle betyda biljoner verkar leva kvar.

Billions = Miljarder.

35 miljarder dollar. 350 miljarder SEK.

Jag vet det mycket väl. Men fick hjärnsläpp i dag av nån anledning. En av fördelarna med webben framför tidningar - läsarna säger till när man glömmer hjärnan hemma, så att man snabbt kan rätta. Tack!


signatur
Skrivet av Aloysius:

Jag skulle kunna tänka mig att tomten finns och att regeringen gör ett bra jobb.

Om du hade varit Tomte- och samhällsekonomisk expert så hade jag trott dig.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Krig skulle jag väl inre vilja kalla det, har Valve/Steam egentligen gjort nåt som dom inte skulle gjort i normalt sätt?


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Finns ingen anledning att handla på Epic, man får ju så mycket gratis.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av Snake Plissken:

Krig skulle jag väl inre vilja kalla det, har Valve/Steam egentligen gjort nåt som dom inte skulle gjort i normalt sätt?

Det är vad analytikern kallar det: "The great PC distribution platform wars of 2019". Men du har rätt.


signatur
Geeks Gaming

Själv skulle jag skylla på att det verkligen inte kom några direkta bra spel 2019.
Total 3 köp för min del förra året. Och de är extremt lite då man har över 600 spel över typ alla platformer.

Medlem

Trött på internet ibland. Random människor som sitter och pratar som att de vet något. Detta är inte en analys, det är en tes som förmodligen är felaktig.

Medlem

Det här låter lite väl snävt. Att hävda att det skulle vara Steam och Epic som låg till grunden för lägre siffror av digital försäljning känns som en regelrätt puckad tes.

"Sales gains were seen in full-game and DLC MTX digital content on console, as well as mobile and subscription spending, while physical content and PC digital content experienced declines."

Slutsatsen är alltså att BÅDE fysisk och digital försäljning minskade för PC, alltså köptes det helt enkelt färre spel totalt sett. Och likt hela analytikerkåren saknar de förståelse för spelmarknaden som helhet, de tar aldrig någon som helst hänsyn till vilka spel som släpps, hur väl de tas emot etc. De drar likt alla fall slutsatsen "Nytt spel från bolag X innebär större intäkter än tidigare år", utan någon hänsyn till bristande förtroendekapital hos företag som Zenimax, Ubisoft, EA etc.

Jag kan bjuda analytikerna på följande:

Om en spelutvecklare släpper ett spel som är bra, så kommer fler att spela det. Om fler spelar det kommer försäljningen öka ytterligare, och när samma spelutvecklare släpper ett nytt spel kommer många köpa grisen i säcken eftersom företaget har ett högt förtroendekapital.

Slänger med ytterligare en tanke till analytikerna:

Doom Eternal
Half Life: Alyx
Resident Evil 3 Remake
Final Fantasy VII Remake
The Last of Us 2
Cyberpunk 2077
Halo Infinite
Microsoft Flight Simulator

Dessa spel är bara några av de otroligt eftertraktade släppen under 2020, för att inte tala om nya Xbox och PS5. Så jag tänker dra den otroligt otippade slutsatsen att 2020 kommer slå både 2018 och 2019 med råge, eftersom det är ett år med många eftertraktade spel samt nya konsoler.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Har säkerligen inte hjälpt med alla gratisspel som de gett ut under året.

Men detta kan ju bero på vad som helst, antalet spel släppta, kvalitén av de spelen, typen av spel etc etc.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Finns ingen anledning att handla på Epic, man får ju så mycket gratis.

Att de förskönar sina siffror skvallrar ju lite om att de inte säljer speciellt bra hur man än ser på det.
Sen att red dead 2 fördubblade sin försäljning så fort det släpptes på steam säger ju ett och annat också.
Folk vill inte bli tvingade till att spela på en specifik plattform.

Skrivet av Belfry:

Det här låter lite väl snävt. Att hävda att det bara skulle vara Steam och Epic som låg till grunden för lägre siffror av digital försäljning känns som en regelrätt puckad tes.

dom har väl inte sagt att det endast är det? dom sa väl att det är en bidragande faktor.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Har inte epic installerat och har inga planer på det heller 🙃

Medlem

@Snake Plissken: Dåligt uttryckt från min sida, har justerat nu. Tack så mycket!


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Att har en bidragande del i det känns rätt uppenbart. Bara att kolla på Fz och se hur många det är som inte köper spelet även det är ett bra spel när det e på Epic exclusive. Och sen så fattar man att folket på Fz inte är unikam med det utan det är ganska troligt att det e så med gamers i hella världen, så då blir nog det antalet hyfsad som inte köpt ett exclusive spel även det är ett bra spel.. Sen hur bidragande det är känna svårt att säga

Medlem

Tror absolut att Epic har varit en bidragande faktor till lägre PC-försäljning, samtidigt var ju dock spelåret 2019 fruktansvärt dåligt såväl på PC som konsol.

Medlem

De redovisar omsättningen dvs mängden pengar folk lägger ned på spel INTE hur många spel som säljs! Om spelen har blivit billigare av konkurrensen betyder det att folket har fått mer spel för samma pengar! Förstår att en ekonom tycker det är något negativt...

Medlem
Skrivet av bleken:

Att har en bidragande del i det känns rätt uppenbart. Bara att kolla på Fz och se hur många det är som inte köper spelet även det är ett bra spel när det e på Epic exclusive. Och sen så fattar man att folket på Fz inte är unikam med det utan det är ganska troligt att det e så med gamers i hella världen, så då blir nog det antalet hyfsad som inte köpt ett exclusive spel även det är ett bra spel.. Sen hur bidragande det är känna svårt att säga

Jag skulle inte titta på oss tomtar här på FZ och ta det som gemene man. Detta är en liten ekokammare och speglar nog inte gemene man som spelar tv/dataspel särskilt väl.

Medlem

@freddeboden: Spelen har ju dock inte blivit billigare att köpa.

Medlem
Skrivet av svartetulpan:

Jag skulle inte titta på oss tomtar här på FZ och ta det som gemene man. Detta är en liten ekokammare och speglar nog inte gemene man som spelar tv/dataspel särskilt väl.

Så du tror att medlemmar på Fz är dom enda med att inte vilja köpa exclusive spel på Epic?

Medlem

Nej och det är bara löjligt om man blir påverkad av det.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

En spaning från min sida är att det inte kom så många jätteintressanta spel till PC under 2019.

Skriv svar