Efter Shadow of the Colossus – Bluepoints PS5-spel ska "definiera nextgen-grafik"

Robot
Efter Shadow of the Colossus – Bluepoints PS5-spel ska "definiera nextgen-grafik"

Ryktas vara en Demon's Souls-remake.

#bluepoint-games, #playstation-5


Medlem

Det gäller alltså företaget som gjorde remastern av originalet?

Om ja, vad vet dem?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Suck. Varför "definiera en generation" med en remake? Spelbranchen verkar ju snart ha sämre fantasi än Hollywood. Bara massa remakes

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det gäller alltså företaget som gjorde remastern av originalet?

Om ja, vad vet dem?

originalet? det har inte gjorts någon remaster på demon's souls.

däremot har det har ryktats om en bluepoint remake i många år nu.

om du tänker på dark souls remastern så gjordes den av en annan studio. dessutom kom demon's souls ut före dark souls.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Suck. Varför "definiera en generation" med en remake? Spelbranchen verkar ju snart ha sämre fantasi än Hollywood. Bara massa remakes

I detta fall har man pratat om en "reimagining" snarare än en "remake" så vad det än är lär det skilja sig en del från originalet.

Om det är Demon's Souls så kommer det vara två generationer gammalt samt att Soulsborne-genren har växt enormt sedan det kom så en ny version kan nog vara intressant för många.

Medlem
Skrivet av Margy:

I detta fall har man pratat om en "reimagining" snarare än en "remake" så vad det än är lär det skilja sig en del från originalet.

Om det är Demon's Souls så kommer det vara två generationer gammalt samt att Soulsborne-genren har växt enormt sedan det kom så en ny version kan nog vara intressant för många.

So? Remake som remake. Spelar väl ingen roll hur gammalt det är. Dessutom är det ju inte uråldrigt direkt. Inte ens 10 år ännu. Kom ju i samma veva som Skyrim där nånstans.

Medlem

Fattar inte varför man kommer med hat till remakes, bland det bästa jag vet är just remakes.
Många gånger känns det som ett helt annat spel, bara att dom slängde på samma namn, där denna nya versionen är extremt mycket bättre.
Jag hejar på bluepoint och har gjort det sedan jag spelade Metal Gear HD collection.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

So? Remake som remake. Spelar väl ingen roll hur gammalt det är. Dessutom är det ju inte uråldrigt direkt. Inte ens 10 år ännu. Kom ju i samma veva som Skyrim där nånstans.

Demon's Souls kom ut 2009 Hoppas verkligen att ryktet stämmer. En fet Demon's Souls-remake hade suttit bra fint.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Suck. Varför "definiera en generation" med en remake? Spelbranchen verkar ju snart ha sämre fantasi än Hollywood. Bara massa remakes

Spel är numera Big Business. Etablerade företag vågar inte satsa och kör på säkra kort. Vill du se innovation och nya ideer: Skaffa VR (HTC Vive eller Valve Index).

Medlem

Har aldrig fastnat för Souls-spelen. Blir bara stressad av svårighetsgraden. Så jag ser mycket hellre att de gör något annat än Demon's Souls. Typ MGS. Men det är kanske Konami som äger. Spännande låter det i vilket fall och blir troligen ett köp oavsett.

Medlem

Jag älskade Demons Souls men fastnade av nån anledning aldrig för Dark Souls.
Detta vore härligt, ge mig ett WipeOut och ett Killzone också så blir det nog en PS5a när det beger sig!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Lokander:

Fattar inte varför man kommer med hat till remakes, bland det bästa jag vet är just remakes.
Många gånger känns det som ett helt annat spel, bara att dom slängde på samma namn, där denna nya versionen är extremt mycket bättre.
Jag hejar på bluepoint och har gjort det sedan jag spelade Metal Gear HD collection.

Tänk om FromSoftware hade aldrig fått göra Demon's Souls, utan istället bara fått göra en remake på Virtual Fighter eller liknande.

Hade det varit bättre om vi haft en Virtual Fighter remake från FromSoftware 2009, eller Demon's Souls?

Eller kanske ni menar är att utvecklare som Bluepoint inte har fantasin eller kompetensen att själva skapa något eget, så det är bättre de istället gör remakes.

För antingen förlorar vi potentiella nya fantastiska spel som inte blir gjorda pga remakes, eller går inget förlorat eftersom utvecklarna ändå inte kan göra ett nytt eget grymt spel. Båda valen för mig känns horribla.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Tänk om FromSoftware hade aldrig fått göra Demon's Souls, utan istället bara fått göra en remake på Virtual Fighter eller liknande.

Hade det varit bättre om vi haft en Virtual Fighter remake från FromSoftware 2009, eller Demon's Souls?

Eller kanske ni menar är att utvecklare som Bluepoint inte har fantasin eller kompetensen att själva skapa något egen, så det är bättre de istället gör remakes.

För antingen förlorar vi potentiella nya fantastiska spel som inte blir gjorda pga remakes, eller går inget förlorat eftersom utvecklarna ändå inte kan göra ett nytt eget grymt spel. Båda valen för mig känns horribla.

Precis, det är dom endast två alternativen som finns.
Nu beror det ju helt på vilka vi pratar om, men bluepoint gör ju endast remakes/remasters, något dom är sjukt bra på att göra.
Sen har vi Capcom som nyligen gjort RE2 remake samt snart kommer RE3, är det samma spel som kom på PS1 med lite hd texturer, eller är det ett helt annat spel med någorlunda samma story samt resident evil 2/3 logon på framsidan?
Brukar FromSoftware göra remakes förresten? Hade jag ingen aning om, men coolt.

Medlem

Jag är inne på samma sak som Lokander här ovan. Det finns studios som gör nya spel och det finns studios som gör remakes/remasters. Om alla studios endast sysslade uppiffande av gamla spel så hade det ju givetvis varit problematiskt, men att båda typer av produktion samexisterar är en helt annan sak.
Sen är det ju frågan om nyversioner i sig är bra eller dåligt, men det tycks variera från spel till spel. I vissa fall är en nyversion rättfärdigad, i andra inte. Överlag kan det väl ändå sägas att nyversioner möjliggör att nya spelare kan upptäcka gamla spel. Alla har inte möjlighet att spela allt nytt, och många hade kanske inte åldern inne eller var inte ens födda när vissa spel hade sin ursprungliga premiär. Att spelen dessutom släppts till en drös olika konsoler gör det ju inte enklare. Att istället ha möjlighet att uppleva (eller för den delen, återuppleva) gamla guldkorn på den boxen som finns hemma måste ju vara ett plus.
Slutligen så brukar många skrika sig hesa över halvdana cash grabs, och här är jag beredd att hålla med. Saken är dock att argumentet i fråga kan appliceras även på nya spel - dåliga verk är dåliga verk oavsett om det handlar om helt nya spel eller nyversioner.
Sammanfattningsvis är nyversioner alltså inte intrinsikalt dåliga, men de kan vara något negativt, beroende på kontexten. Jag själv håller tummarna för att det är Demon’s Souls som är på gång, då jag av olika anledningar inte spelade det under PS3-tiden.


signatur

Konsolgubbe

Inaktiv

Slagordet "Nextgen-grafik" återkommer som vanligt varje gång det ska släppas ny konsol. Problemet är lite att PC per definition alltid ligger några år före i grafik och det är fakta. Sen att man babblar om nextgen-grafik som om det är någonting nytt i sig, inte att det är en naturlig utveckling att grafik blir bättre iom bättre hårdvara och tekniker. Något som faktiskt är next gen inom grafiken är raytracing som bidrar med något nytt även om det fortfarande är i sin linda men mest sannolikt standard om 10 år eller mindre.

(Observera att jag inte skriver detta för att sparka igång den gamla PC vs konsol-diskussionen så det är inte lönt att citera/svara på detta meddelande då jag ej kommer att svara)

Medlem

Nexgen på konsol är typ vad pc hade för 3 år sen 🤣🤣🤣

Medlem

Grafik i Demoniska proportioner.

Jag bjuder på den FZ.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Fett hoppas verkligen på ett "nytt" demon souls spel. Stämningen i spelet kan man skära med kniv. Glömmer aldrig att jag missade hur man levlar. Och hade jätte problem med andra bossen. Men det var en väldigt magisk upplevelse!

Medlem
Citat:

PS5-spel

Citat:

definiera nextgen-grafik

Does not compute. Hur har de tänkt göra det när nästa ps/xbox kommer ha hårdvara motsvarande en medioker PC i dagsläget. Även om de kan optimera som tusan så är hårdvaran ändå så mycket sämre att det kommer inte gå. Framförallt med dagens konsoller som i stort sett är en PC, fast med några få uppsättningar hårdvara, jämfört med förr när konsoller hade speciella och unika kretsar/hårdvara jämfört mot PCn.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Does not compute. Hur har de tänkt göra det när nästa ps/xbox kommer ha hårdvara motsvarande en medioker PC i dagsläget. Även om de kan optimera som tusan så är hårdvaran ändå så mycket sämre att det kommer inte gå. Framförallt med dagens konsoller som i stort sett är en PC, fast med några få uppsättningar hårdvara, jämfört med förr när konsoller hade speciella och unika kretsar/hårdvara jämfört mot PCn.

Hur kan det vara svårt att förstå?

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Hur kan det vara svårt att förstå?

Det är svårt att förstå om man ska göra framtidens grafik, med hårdvara som inte kan prestera ens lika bra som dagens grafik. Det är vad som gör det svårt att förstå.

Avstängd
Skrivet av Tamazin:

Det är svårt att förstå om man ska göra framtidens grafik, med hårdvara som inte kan prestera ens lika bra som dagens grafik. Det är vad som gör det svårt att förstå.

Är väl bara att göra som de alltid gör: köra spelet i 18 fps.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Det är svårt att förstå om man ska göra framtidens grafik, med hårdvara som inte kan prestera ens lika bra som dagens grafik. Det är vad som gör det svårt att förstå.

Vart påstår dem det? Eller påstår dem att de kommer göra framtidens grafik för konsoler? Varken Xbox eller Playstation har någonsin gått ut och sagt att de ska konkurrera ut PC grafikmässigt.

Nextgen är givetvis Nextgen på konsolmarknaden.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Vart påstår dem det? Eller påstår dem att de kommer göra framtidens grafik för konsoler? Varken Xbox eller Playstation har någonsin gått ut och sagt att de ska konkurrera ut PC grafikmässigt.

Nextgen är givetvis Nextgen på konsolmarknaden.

Det står följande i rubriken på nyheten

Citat:

Efter Shadow of the Colossus – Bluepoints PS5-spel ska "definiera nextgen-grafik"

Likväl är citatet följande

Citat:

Our latest project is the largest in our history, and aims to define the visual benchmark for the next generation of gaming hardware.

Notera att de skriver "next generation of gaming hardware", inte "next generation of console gaming/console hardware" eller liknande.

Med andra ord menar Bluepoint att deras nästa spel, som är på PlayStation5 plattformen (Ryktas det om, men det kan man väl anta stämmer), ska vara definitionen av "nextgen grafik", dvs det ska vara det snyggaste å häftigaste i grafikväg som går att få tag på. Men om det är på playstation5 så är det omöjligt att uppnå då du kommer ha högre prestanda på en dator, därmed kan du ha fler rays när du raytrace:ar i realtid, fler polygoner, mer och fler av allting och samtidigt bibehålla godkänd FPS. Hur de då ska kunna leverera en bättre upplevelse på konsoll som inte kan beräkna lika många rays, rendera lika många polygoner and what not, är vad jag motsäger mig och kallar tjurbajs.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Det står följande i rubriken på nyheten

Likväl är citatet följande
Notera att de skriver "next generation of gaming hardware", inte "next generation of console gaming/console hardware" eller liknande.

Med andra ord menar Bluepoint att deras nästa spel, som är på PlayStation5 plattformen (Ryktas det om, men det kan man väl anta stämmer), ska vara definitionen av "nextgen grafik", dvs det ska vara det snyggaste å häftigaste i grafikväg som går att få tag på. Men om det är på playstation5 så är det omöjligt att uppnå då du kommer ha högre prestanda på en dator, därmed kan du ha fler rays när du raytrace:ar i realtid, fler polygoner, mer och fler av allting och samtidigt bibehålla godkänd FPS. Hur de då ska kunna leverera en bättre upplevelse på konsoll som inte kan beräkna lika många rays, rendera lika många polygoner and what not, är vad jag motsäger mig och kallar tjurbajs.

Men snälla rara. Bluepoint utvecklar enbart spel för konsolspelare. Alltså är det deras mål att skapa det snyggaste och häftigaste grafiken som du kan få tag på FÖR KONSOLMARKNADEN.

"Next Generation of gaming hardware" är fortfarande nextgen för konsoler. Man blir ju mörkrädd....

Tycker det är så illa att vi fortfarande jämför PC och konsolgrafik nästan 7 år senare efter PS4 och XBone release. PC har bättre potentiell grafik och konsoler har exklusiva titlar som ibland är riktigt bra som PC aldrig kommer att få, så.

Det här kommer aldrig att ändras. Det är så branschen fungerar och de verkar vara ganska nöjda med det

Medlem
Skrivet av quadratis:

originalet? det har inte gjorts någon remaster på demon's souls.

däremot har det har ryktats om en bluepoint remake i många år nu.

om du tänker på dark souls remastern så gjordes den av en annan studio. dessutom kom demon's souls ut före dark souls.

Remastern av Shadow of the colussus syftade jag på.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Next gen med 30 fps igen antar jag?

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Men snälla rara. Bluepoint utvecklar enbart spel för konsolspelare. Alltså är det deras mål att skapa det snyggaste och häftigaste grafiken som du kan få tag på FÖR KONSOLMARKNADEN.

"Next Generation of gaming hardware" är fortfarande nextgen för konsoler. Man blir ju mörkrädd....

Du behöver inte förminska mina argument med "Men snälla rara".

Var någonstans skriver de idag och för all framtid enbart utvecklar spel för konsolspelare? Ingenstans. Vad de däremot säger är att de ska utveckla "Next generation of gaming hardware". Då de inte explicit säger konsolspelare så bör man ju korrekt anta att de syftar på gaming hardware som helhet, då de annars bör nämna "for consoles".

Det är som att en biltillverkare säger "I'm going to create the fastest car the world has ever seen", men sedan syftar han på en vanlig personbil och inte en racingbil eller något annat och är därmed inte alls den snabbaste bilen.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Du behöver inte förminska mina argument med "Men snälla rara".

Var någonstans skriver de idag och för all framtid enbart utvecklar spel för konsolspelare? Ingenstans. Vad de däremot säger är att de ska utveckla "Next generation of gaming hardware". Då de inte explicit säger konsolspelare så bör man ju korrekt anta att de syftar på gaming hardware som helhet, då de annars bör nämna "for consoles".

Det är som att en biltillverkare säger "I'm going to create the fastest car the world has ever seen", men sedan syftar han på en vanlig personbil och inte en racingbil eller något annat och är därmed inte alls den snabbaste bilen.

Hahahahahaha det är helt obegripligt att du fortfarande inte greppar detta.

Artikeln handlar om PS5, Next generation av konsoler. Allltså kommer de att skapa den bästa grafiken av hårdvaran som återfinns i nextgen konsoler. Det är rätt så tydligt, oavsett om de uttryckligen skriver konsol eller ej.

Om du fortfarande inte förstår det nu så ger jag upp. Du får ha en trevlig dag.

123
Skriv svar