Nya, tydliga tecken på ny Playstation VR till PS5

Robot
Nya, tydliga tecken på ny Playstation VR till PS5
Medlem

Skoj!

För en som varken har råd, plats eller datorkapacitet för ett VR-headset till PC:n så är detta ett välkommet tillskott.


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem

PSVR har sålt riktigt bra så det känns naturligt att det kommer en ny och bättre PSVR till PS5.

Avstängd

Mer VR till folket.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Jag tror dom hittar på nått Oculus Quest liknande dvs ett standalone, men med möjlighet att "koppla in sig" i PS5 för att dra nytta av extra kapacitet.
Oculus Quest är ju i praktiken en VR-konsol och det har mottagits mycket väl.
Att spela helt trådlös kan möjliggöra en helt annat upplevelse än en "fastkopplad".
Jag tror Sony satsar på nå liknande.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Roy Batty:

Skoj!

För en som varken har råd, plats eller datorkapacitet för ett VR-headset till PC:n så är detta ett välkommet tillskott.

Du menar att spela utan room-scale, det fungerar på dom flesta spelen även till PC.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

"Nya, tydliga tecken på ny Playstation VR till PS5"

Skulle man rentav kunna säga "Nya, icke-virtuella tecken på ny Playstation VR"? Höhö

Medlem

Bästa nu vore om nya PSVR funkar även på PC och dagens PCVR funkar på PS5.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tror dom hittar på nått Oculus Quest liknande dvs ett standalone, men med möjlighet att "koppla in sig" i PS5 för att dra nytta av extra kapacitet.
Oculus Quest är ju i praktiken en VR-konsol och det har mottagits mycket väl.
Att spela helt trådlös kan möjliggöra en helt annat upplevelse än en "fastkopplad".
Jag tror Sony satsar på nå liknande.

Det där vore ju den absolut bästa idén. Nu har jag personligen köpt en speldator för att spela Oculus Quest på, men i framtiden kan jag definitivt byta till ett PS5 med VR ifall det lockar.

Medlem

Jag ägde PS VR i en vecka. Tyvärr blev jag alldeles för snurrig när jag spelade. Klarade inte spela längre än 10 minuter av Skyrim VR. Helt fruktansvärd upplevelse för balanssinnet.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Jag ägde PS VR i en vecka. Tyvärr blev jag alldeles för snurrig när jag spelade. Klarade inte spela längre än 10 minuter av Skyrim VR. Helt fruktansvärd upplevelse för balanssinnet.

Ja tyvärr är ju inte PSVR optimal för den typen av spel.
Men PSVR 2 kommer troligen vara det


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Jag ägde PS VR i en vecka. Tyvärr blev jag alldeles för snurrig när jag spelade. Klarade inte spela längre än 10 minuter av Skyrim VR. Helt fruktansvärd upplevelse för balanssinnet.

ja det verkar som vissa har väldans svårt för VR. Personligen hade jag mest bekymmer den första tiden. Fick sitta kortare stunder annars blev jag illamående men med tiden så blev det lättare och lättare och nu kan jag köra nästintill hur länge som helst. Men vissa spel får jag ändå lägga in lite "blinders" på ibland och/eller att man fixar så när man ska svänga höger eller vänster så sker det i så steg istället.
Vet inte vad de kallar det för men många VR spel som är FPS har den möjligheten. Nu har jag dock inte testat just skyrim så vet inte vad för hjälpmedel de har att tillämpa.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

ja det verkar som vissa har väldans svårt för VR. Personligen hade jag mest bekymmer den första tiden. Fick sitta kortare stunder annars blev jag illamående men med tiden så blev det lättare och lättare och nu kan jag köra nästintill hur länge som helst. Men vissa spel får jag ändå lägga in lite "blinders" på ibland och/eller att man fixar så när man ska svänga höger eller vänster så sker det i så steg istället.
Vet inte vad de kallar det för men många VR spel är FPS har den möjligheten. Nu har jag dock inte testat just skyrim så vet inte vad för hjälpmedel de har att tillämpa.

Du tänker på snap-turning ist för smooth-turning. Bra för nybörjarna.
Även teleport eller smooth-locomotion när man rör sig framåt bakåt där många som blir åksjuka väljer teleport.

Jag rekomenderar dock att man lär sig just smooth locomotion i mindre doser då det om man får problem då det verkar blivigt "standard" att röra sig på i framförallt shooters


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Du tänker på snap-turning ist för smooth-turning. Bra för nybörjarna.
Även teleport eller smooth-locomotion när man rör sig framåt bakåt där många som blir åksjuka väljer teleport.

Jag rekomenderar dock att man lär sig just smooth locomotion i mindre doser då det om man får problem då det verkar blivigt "standard" att röra sig på i framförallt shooters

Ja snap/smoothturning heter det. Tack för hjälpen!
Jag behöver det i vissa spel. Håller på o kör borderlands 2 nu i VR och det klarade jag inte av utan att sätta igång smoothturning. Blev väldigt illamående annars när man styr gubben. Men det är det ena jag har igång. Ingen teleport, inga blinders osv.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tror dom hittar på nått Oculus Quest liknande dvs ett standalone, men med möjlighet att "koppla in sig" i PS5 för att dra nytta av extra kapacitet.
Oculus Quest är ju i praktiken en VR-konsol och det har mottagits mycket väl.
Att spela helt trådlös kan möjliggöra en helt annat upplevelse än en "fastkopplad".
Jag tror Sony satsar på nå liknande.

Linus Tech tips gav rätt mycket kritik av Oculus Quest med kabel till PC nyligen.
Dom fick det att framstå som att det var främst något för att testa på PC VR, men inget man skulle vilja sitta med någon längre tid. PSVR2 kan ju fungera som du beskriver och ha bättre optimerad teknik för ändamålet, men jag skulle nog inte vilja ha ett fristående PSVR2 ifall den är typ lika bra som Quest.

Men med mordern Wifi går det nog att få det att fungera, Quest är ju antagligen inte utvecklad för att fungera med avancerad low-latency trådlös VR i första hand, vilket antagligen skulle vara betydligt högre prioriterat för PSVR2.

När det kommer till Quest VS stationsbaserat så är jag sjukt sugen på att testa laser-tag VR(Arena scale VR) och liknande idéer.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Linus Tech tips gav rätt mycket kritik av Oculus Quest med kabel till PC nyligen.
Dom fick det att framstå som att det var främst något för att testa på PC VR, men inget man skulle vilja sitta med någon längre tid. PSVR2 kan ju fungera som du beskriver och ha bättre optimerad teknik för ändamålet, men jag skulle nog inte vilja ha ett fristående PSVR2 ifall den är typ lika bra som Quest.

Men med mordern Wifi går det nog att få det att fungera, Quest är ju antagligen inte utvecklad för att fungera med avancerad low-latency VR i första hand, vilket antagligen skulle vara betydligt högre prioriterat för PSVR2.

När det kommer till Quest VS stationsbaserat så är jag sjukt sugen på att testa laser-tag VR(Arena scale VR) och liknande idéer.

Jag har sett den filmen på Linus tech tips och håller inte med det dom säger.
Nu kör jag officiella link-kabeln till riktig USB-C port på moderkortet och det fungerar hur bra som helst.
Mina andra VR-erfarenheter tidigare är dock "bara" PSVR och PCVR med WMR headsetet Lenovo Explorer och ingen av dom har nått att hämta jämfört med Oculus Quest +Link.
Men med det sagt, jag kanske hade haft en annan uppfattning om jag kört med Valve index eller en Pimax.
Men tack vare att Index är slutsålt så valde jag Oculus Quest ist och kan verkligen säga att jag ångrar mig inte.
Riktigt nice både stand alone och med Link.

Notis att Link fortfarande är "beta" så upplevelsen kan vara varierande med olika konfigurationer


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar