Activision Blizzard och Google startar esport-samarbete

Robot
Activision Blizzard och Google startar esport-samarbete

Och Youtube blir därmed exklusiv streaming-partner för utgivarens esport-evenemang.

#Activision-blizzard, #Google, #Streaming


Medlem

Dom absolut bästa företagen... Kan inte bli bättre...

NuZ
Testpilot

Konkurens är bra men tycker YT är bäst. Twitch är ju populärast men gillar mixer mer själv. Problemet med Mixer för min del är sparandet av VODs. De sparas bara i 2v, så spara ”vid profs” på speedruns är omöjligt. Måste lägga ut dessa på YT


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Tur att man inte kollar på något spel från dom just nu då. ^^

Det var HotS som man kollade på förut, men det lades ju ner så.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

En piss i havet för Twitch precis som när Mixer titta fram. Ninjas fans stannade kvar precis som Shrouds. Brukar i regel vara 3-4 streams som har över 1000 tittare på Mixer och jag förutspår att det blir samma visa med detta.

Tyvärr kommer det gå ut över personerna som idag streamar dessa spel.

Avstängd

Jag förstår faktiskt inte varför Blizzard satsar så mycket på E-sport. 99% av deras målgrupp är väldigt casual och spelar deras spel mest för den otroligt polerade ytan och deras sexiga karaktärsdesign. Overwatch är grymt kul att spela men eftersom de tagit bort alla sätt att analysera både sitt egna lags och motståndarlagets prestation under matchens gång så känns det väldigt menlöst att försöka få spelarbasen att faktiskt bli bättre på spelet. Nu är det varje sak i varje match: det förlorande laget skyller på DPS:en eftersom det som dör är det enda som kan mätas, trots att healern stod afk i spawn under halva matchen.

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Jag förstår faktiskt inte varför Blizzard satsar så mycket på E-sport. 99% av deras målgrupp är väldigt casual och spelar deras spel mest för den otroligt polerade ytan och deras sexiga karaktärsdesign. Overwatch är grymt kul att spela men eftersom de tagit bort alla sätt att analysera både sitt egna lags och motståndarlagets prestation under matchens gång så känns det väldigt menlöst att försöka få spelarbasen att faktiskt bli bättre på spelet. Nu är det varje sak i varje match: det förlorande laget skyller på DPS:en eftersom det som dör är det enda som kan mätas, trots att healern stod afk i spawn under halva matchen.

Vilken tur att du inte är en del av Blizzard och gamingindustrin då haha. e-Sport är en av dom snabbast växande (om inte den snabbaste?) industrin i hela världen. Det är uppe på samma siffror som vanlig sport i stort sett, i vissa sammanhang ännu större. e-Sport är en miljardindustri, det finns pengar där. Alla som är med nu i början kommer att vara dom stora och etablerade om 50 år när e-Sport kommer finnas verkligen överallt. Därför satsar Blizzard på e-Sport.

Avstängd
Skrivet av Prixm:

Vilken tur att du inte är en del av Blizzard och gamingindustrin då haha. e-Sport är en av dom snabbast växande (om inte den snabbaste?) industrin i hela världen. Det är uppe på samma siffror som vanlig sport i stort sett, i vissa sammanhang ännu större. e-Sport är en miljardindustri, det finns pengar där. Alla som är med nu i början kommer att vara dom stora och etablerade om 50 år när e-Sport kommer finnas verkligen överallt. Därför satsar Blizzard på e-Sport.

Jo, fast nu är det ju på grund av titlar såsom LoL, Starcraft, Dota och Counter-Strike som det är så stort, knappast på grund av Blizzards nyare titlar, där de som sagt tagit bort det mesta av det kompetitiva och istället slängt in en massa obalanserad dynga och diffusa element som gör det omöjligt för spelarbasen att kunna ta spelet på allvar. Det du säger känns ungefär lika relevant som svar när någon kritiserar beslutet att punga in miljarder kronor i en lacrosse-satsning, enbart för att fotboll och ishockey är populärt att titta på.

Medlem
Skrivet av Prixm:

Vilken tur att du inte är en del av Blizzard och gamingindustrin då haha. e-Sport är en av dom snabbast växande (om inte den snabbaste?) industrin i hela världen. Det är uppe på samma siffror som vanlig sport i stort sett, i vissa sammanhang ännu större. e-Sport är en miljardindustri, det finns pengar där. Alla som är med nu i början kommer att vara dom stora och etablerade om 50 år när e-Sport kommer finnas verkligen överallt. Därför satsar Blizzard på e-Sport.

Haha, "uppe på samma siffror som vanlig sport"? Jag är en stark förespråkare av e-sport men att det ens skulle vara i närheten av "vanlig sport" är ren dynga. Senaste siffrorna på projicerade inkomster jag hittade så ligger e-sport på omkring $1.8 miljarder. Det är alltså hela industrin som sådan. Bara Premier League i fotboll ligger omkring $7,5-8 miljarder, lägg då till Serie A, La Liga, Bundesliga osv så förstår du att e-sport inte ens är i närheten. Det kommer givetvis växa och framtiden ser ljus ut men än så länge är det en relativt liten sport, särskilt om du bryter ner det och inte blandar ihop alla spel som ett.

Just nu är det Dota2, LoL och CS som drar det stora lasset på e-sportscenen dessutom.

Medlem

Läste nyheten på en annan sida, och där lät det som att avtalet handlar om att de ska få använda Googles servrar för folk att spela på också.
https://www.prnewswire.com/news-releases/activision-blizzard-...

Avstängd
Skrivet av jehuty:

Dom absolut bästa företagen... Kan inte bli bättre...

Medlem

Om man är ett fan av Overwatch så är detta positivt då Youtube erbjuder högre bitrate på deras livesändningar vilket är bra då mycket händer på skärmen samtidigt när OWL är igång. Det har alltid varit en av nackdelarna med Twitch


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Medlem
Medlem

Kan dom inte börja konkurrera genom att skapa bäst tjänst istället för att "tvinga" över folk på detta sätt?

Medlem
Skrivet av IMSG:

En piss i havet för Twitch precis som när Mixer titta fram. Ninjas fans stannade kvar precis som Shrouds. Brukar i regel vara 3-4 streams som har över 1000 tittare på Mixer och jag förutspår att det blir samma visa med detta.

Tyvärr kommer det gå ut över personerna som idag streamar dessa spel.

Hur många kollar på Shrouds streams numera ? Kunde vara över 100 000 på Twitch

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Hur många kollar på Shrouds streams numera ? Kunde vara över 100 000 på Twitch

Av en händelse är han online just nu med omkring 6500 tittare, Ninja också med 8700. Nu är det här inte en särskilt djup undersökning men brukar gå in ett par gånger i månaden och båda herrarna brukar ligga omkring dessa siffror. Stannar i princip aldrig kvar och tittar heller vilket är ett intressant fenomen då jag brukade gilla att titta på Shroud.

Minns inte vem det var som sa det men termen "you can't buy a community" stämmer hittills till 100% vad gäller Mixer. Därav att Activision Blizzards turneringar knappast kommer vända deras nedåtgående trend vad gäller intresse när man flyttar till en ny plattform där inte e-sporten finns.

Medlem

Som regelbunden OWL-tittare är jag riktigt glad över bytet till YT från Twitch. Bättre bitrate samt kunna pausa/spola är två rejäla förbättringar. Har sällan Twitch-chatten synlig så den ser jag inte som en förlust heller.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Tur att man inte kollar på något spel från dom just nu då. ^^

Det var HotS som man kollade på förut, men det lades ju ner så.

Jag gillar också att titta på HotS. Även om de officiella turneringarna lagt ner så har det nyligen börjat en ”Divison S” med regelbundet ligaspel som slutar i kvart, semi och final. Riktigt bra lag som består av de gamla proffsspelarna. Allt castas av KhaldorTV (han som bland annat castade de officiella matcherna före) som gör ett riktigt bra jobb. Allt finns på Youtube. 👍🏻

Medlem
Skrivet av Pada-chan:

Jag gillar också att titta på HotS. Även om de officiella turneringarna lagt ner så har det nyligen börjat en ”Divison S” med regelbundet ligaspel som slutar i kvart, semi och final. Riktigt bra lag som består av de gamla proffsspelarna. Allt castas av KhaldorTV (han som bland annat castade de officiella matcherna före) som gör ett riktigt bra jobb. Allt finns på Youtube. 👍🏻

Mjajo, bra lag vette tusan, det är ju mixlag med en del från HGC och det är ju inte sådär dunderseriöst ibland. Vissa är ganska mycket bättre än andra.

Har spanat in det lite ibland, även förra säsongen, men meh. Det är inte HGC direkt. ^^


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Så Ninja & Shroud kanske gjorde rätt i att flytta till Mixer? Om Twitch kommer att tappa tittare nu pga detta?

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Kan dom inte börja konkurrera genom att skapa bäst tjänst istället för att "tvinga" över folk på detta sätt?

YouTube är redan bättre än twitch. Bara en sån sak att man kan pausa och spola fram/tillbaks i en livesändning gör den till en bättre tjänst. Förstår inte varför twitch inte har detta efter så många år.

Medlem
Skrivet av IMSG:

Av en händelse är han online just nu med omkring 6500 tittare, Ninja också med 8700. Nu är det här inte en särskilt djup undersökning men brukar gå in ett par gånger i månaden och båda herrarna brukar ligga omkring dessa siffror. Stannar i princip aldrig kvar och tittar heller vilket är ett intressant fenomen då jag brukade gilla att titta på Shroud.

Minns inte vem det var som sa det men termen "you can't buy a community" stämmer hittills till 100% vad gäller Mixer. Därav att Activision Blizzards turneringar knappast kommer vända deras nedåtgående trend vad gäller intresse när man flyttar till en ny plattform där inte e-sporten finns.

Både Ninja och Shroud(?) har snackat lite om just det, hur flytten påverkat saker och ting och det verkar till största del ha varit en positiv förändring. De fick framförallt en väldigt stor summa pengar som var garanterade direkt som inte alls var lika garanterat ifall de istället valt att streama i 3 år på Twitch, då det inte riktigt går att spå framtiden på det viset. Så rent ekonomiskt har det lönat sig oavsett för dom. Även communityn tycks vara bättre, inte alls lika förjävlig som en stor del av Twitch. Communityn finns kvar även om den är mindre än tidigare, men då även med färre skit till människor. (Och även Twitch enligt Ninja var ett rent helvete att arbeta med jämfört med Mixer.)

Själv bryr jag inte mig alls om vilken platform det handlar om. Jag använder Twitch, Mixer och Youtube. Det är helt skitsamma vart någon streamar, samma person på streamen oavsett liksom.

Medlem

Youtube är faktiskt inte så dåligt för stream, tycker jag. Men däremot måste man som vanligt ställa sig tveksam till sådana här initiativ som konsument.

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Jo, fast nu är det ju på grund av titlar såsom LoL, Starcraft, Dota och Counter-Strike som det är så stort, knappast på grund av Blizzards nyare titlar, där de som sagt tagit bort det mesta av det kompetitiva och istället slängt in en massa obalanserad dynga och diffusa element som gör det omöjligt för spelarbasen att kunna ta spelet på allvar. Det du säger känns ungefär lika relevant som svar när någon kritiserar beslutet att punga in miljarder kronor i en lacrosse-satsning, enbart för att fotboll och ishockey är populärt att titta på.

Overwatch är ju riktigt stort inom e-sport. Ett av dom största spelen ju. Hearthstone likaså. Sedan får vi inte glömma Starcraft.

Avstängd
Skrivet av dafuq:

Overwatch är ju riktigt stort inom e-sport. Ett av dom största spelen ju. Hearthstone likaså. Sedan får vi inte glömma Starcraft.

Tvivlar enormt på att Overwatch och Hearthstone är stora nog för att få folk att orka skriva in youtube.com i webläsaren och titta där. Dessutom är majoriteten av Overwatch-publiken personer som har på streamen i bakgrunden för att grinda skins. Starcraft känns mer rimligt att folk är sugna på men i min värld knappast värt kostnaden som detta samarbetet kommer innebära.

Medlem

Tre döda spel som aldrig kommer återupplivas bara för att de är på Youtube, det är snarare Acti-blizz som vill dra nytta av att de kan spela via Googles servrar och på så vis minska på den utgiften.

I övrigt så brukade jag följa alla tre spelen väldigt noga, problemet är inte plattformen, utan det faktum att OW passar fruktansvärt dåligt som e-sport att titta på. CoD spelas på konsol och är ytterst tråkigt med handkontroll-aim och ett evigt skjutande i prone-läge. Hearthstone slängde de nog in som en bonus, kan tycka att de borde skrivit på med Starcraft 2 om de verkligen ville satsa stort på sina titlar.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Undra när folk ska sluta skriva "dött spel" bara för de själva inte spelar eller följer spelet. Och undra när folk ska sluta skriva hur dåligt de tycker spelföretaget är, när det inte har något alls med nyheten att göra.

Medlem
Skrivet av Skuggsvept:

Som regelbunden OWL-tittare är jag riktigt glad över bytet till YT från Twitch. Bättre bitrate samt kunna pausa/spola är två rejäla förbättringar. Har sällan Twitch-chatten synlig så den ser jag inte som en förlust heller.

Twitch suger getpung när det gäller e-sport, att inte kunna pausa/backa är efterblivet, kollar alltid lol på youtubes stream

Gnällkuk
Skrivet av Prixm:

Vilken tur att du inte är en del av Blizzard och gamingindustrin då haha. e-Sport är en av dom snabbast växande (om inte den snabbaste?) industrin i hela världen. Det är uppe på samma siffror som vanlig sport i stort sett, i vissa sammanhang ännu större. e-Sport är en miljardindustri, det finns pengar där. Alla som är med nu i början kommer att vara dom stora och etablerade om 50 år när e-Sport kommer finnas verkligen överallt. Därför satsar Blizzard på e-Sport.

lol


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Både Ninja och Shroud(?) har snackat lite om just det, hur flytten påverkat saker och ting och det verkar till största del ha varit en positiv förändring. De fick framförallt en väldigt stor summa pengar som var garanterade direkt som inte alls var lika garanterat ifall de istället valt att streama i 3 år på Twitch, då det inte riktigt går att spå framtiden på det viset. Så rent ekonomiskt har det lönat sig oavsett för dom. Även communityn tycks vara bättre, inte alls lika förjävlig som en stor del av Twitch. Communityn finns kvar även om den är mindre än tidigare, men då även med färre skit till människor. (Och även Twitch enligt Ninja var ett rent helvete att arbeta med jämfört med Mixer.)

Själv bryr jag inte mig alls om vilken platform det handlar om. Jag använder Twitch, Mixer och Youtube. Det är helt skitsamma vart någon streamar, samma person på streamen oavsett liksom.

Med största sannolikhet inskrivet i kontraktet att de inte får såga sin arbetsgivare så självklart säger dem det. Sen har jag all respekt för att man väljer en säker inkomst och stor summa pengar, inget som helst fel i det utan tvärt om. Jag tror inte att communityn är bättre per se utan bara mindre och enklare att moderera. Om 10% är idioter behöver de bara hantera några hundra istället för tusentals som på Twitch, släng på "sub-mode" (om det finns på Mixer?) så minskar möjligheten att bete sig ännu mer.

Är man ett fan på riktigt spelar inte plattformen någon större roll men faktum är att majoriteten inte flyttar på sig eller bryter invanda mönster så lätt, något Ninja och Shrounds siffror visar. Ungefär som när alla gnäller på Facebook men inte fan ville någon skaffa Google+ för det.

12
Skriv svar