Red Dead 2-försäljningen fördubblades efter Steam-släppet

Var är alla som sa att det är en försvinnande liten andel som bryr sig om vilken launcher de köper spel till?


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem

Rockstar. Måste ändå ha det.

Medlem

Har RDR2 både på PS4 och Steam, men så klart så rör jag inte PS4 längre eftersom PC är MASTER RACE.

Medlem

Jag ville inte vänta så köpte det på Rockstar. Blev lite besviken på lagget dock så jag köpte ett 2080S, då löste det sig.

Medlem
Skrivet av totalwarplayer:

Var är alla som sa att det är en försvinnande liten andel som bryr sig om vilken launcher de köper spel till?

Klara.

Medlem
Skrivet av Hellspites:

Köpte spelet via rockstar! Ville göra ett återköp. Hade 15min i speltid. Gav supporten all info och kvitto osv och de skickade runt ärendet till olika personer och de bad om samma uppgifter hela tiden. Sen så avslutade dom ärendet som om det vore klart. Fick aldrig se skymten av pengarna. Nästan 100 dollar :/.. sista gången jag köper något från dom igen

Har haft kontakt med deras support sedan september förra året. Det är helt uppenbart att de inte ens läser vad man skriver till dom. Typ som att de har en bot med standardsvar.
I sista kanske 10 mailen har jag frågat rakt ut. Läser ni ens!? Och flera mindre charmiga formuleringar som innefattar arkubuseringar och mormödrar etc. Men det är fortfarande sketna standardsvar man får.
T.ex skrev jag att launchern inte ens startar upp korrekt, och jag kan inte ens avinstallera den, eftersom avinstallationen måste starta launchern.
Får som svar, att starta launchern och prova verifiera rdr2-filerna... Sen har de bett om alla diagnosfilerna tre gånger. Jag skickade med dom redan vid första mailet. Sedan 4 gånger till. Men det går liksom inte in.
Också bett om pengarna tillbaks, men får inte ens svar gällande det.
Jävla skitföretag det har blivit som släpper ofullständiga portar och beter sig som rövhattar. Vid release hade jag skämts att kalla det ens en beta. Mer än hälften av pc-användarna har upplevt problem på något vis.
Bara så jääävla less på cockstar.


signatur

- pixelfantast

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Tvivlar på att Steam ens plockar i närheten av 30 % av spelets försäljning.

Det är väldigt välkänt att steam tog/tar 30% av intäkterna, googla lite så hittar du MASSOR som handlar om det, både artiklar på nyhetssidor och spelutvecklare som pratar om saken.
Men för cirka två år sedan så ändrade dom sin modell till att sänka andelen till 25% efter att ett spel sålt för 10 miljoner dollar, och 20% efter 50 miljoner dollar. Säkert för att behålla stora spel, iom att det började bli populärt för stora utvecklare att strunta i steam och sälja åt sig själva istället.
Se https://www.geekwire.com/2018/valves-new-steam-revenue-sharin...

Så ett storspel som RDR2 hamnar väl på en effektiv "steamkostnad" på någonstans mellan 20-22% när allt är klart. Majoriteten av indiespel däremot stannar effektivt kvar på 30%. Vilket gör t.ex. epics 12% väldigt attraktivt, speciellt om du lyckas få exklusivitetsdealen som gör att dom betalar dig för försäljningen av de spel som det uppskattas att du går miste om p.g.a. exklusiviteten.
Speciella deals med individuella utvecklare/utgivare hävdar Valve att de inte gör, och det verkar inte finnas någon utgivare/utvecklare som påstår att de fått någon deal heller.

En väldigt intressant sak att nämna är att när steam började sälja spel åt andra utvecklare än sig själv cirka 2002-2004, så ansågs 30% vara VÄLDIGT billigt. Att utgivaren behöll runt 50-70% av slutpriset var inte ovanligt på den tiden, framför allt eftersom det var stora kostnader för att trycka och transportera CD/DVD-skivor inkl tillbehör, spelbutikerna skulle ha sin andel, utgivarna stod normalt för marknadsföringen, o.s.v.
Så när Valve kom och höll upp prislappen "30%" för sitt nya sätt att sälja spel digitalt, så drogs ju spelutvecklare dit som flugor till honung, speciellt när man insåg att Steam fungerade rätt bra och hade kommit för att stanna...

Medlem
Progressiv

Jag köpte det till Stadia. Fungerar hur bra som helst med enstaka korta försämringar av bilden eftersom jag har en dålig internetleverantör som är instabil i hastigheten som Com-mer Hem. Uppskattar den korta laddtiden som plattformen erbjuder och hur smidig den är att använda. Borde ha ett eget alternativ bland valen.

Gen
Medlem
Skrivet av kebbe:

Väntade på Steam-releasen, fick köpt det med skaplig rabatt.

Samma här, hade inte bråttom och plötsligt såldes det med 20% rabatt eller vad det var.

Skrivet av Molotov:

Köpte på rockstar.
Måste ju endå ha launchern fast man köper det på steam.

Måste säga att de löst det väldigt bra här. Visst, tiden det tar för att hela spelet att starta är längre pga att launchern först startar och laddar en stund men sen försvinner den och är helt osynlig under resten av spelsessionen.

Medlem
Skrivet av Gen:

Samma här, hade inte bråttom och plötsligt såldes det med 20% rabatt eller vad det var.

Måste säga att de löst det väldigt bra här. Visst, tiden det tar för att hela spelet att starta är längre pga att launchern först startar och laddar en stund men sen försvinner den och är helt osynlig under resten av spelsessionen.

Kul att höra det fungerar så pass bra utan krångel.
Samma kan man inte säga att spelupplevelsen var inledningsvis för oss som köpte direkt på Rockstar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gen
Medlem
Skrivet av Molotov:

Kul att höra det fungerar så pass bra utan krångel.
Samma kan man inte säga att spelupplevelsen var inledningsvis för oss som köpte direkt på Rockstar

Precis, jag hörde att det var lite stökigt med launchern som krashade osv

Medlem
Skrivet av Gen:

Precis, jag hörde att det var lite stökigt med launchern som krashade osv

Ja kanske det.
Mest var det väll spelet som var "ofärdigt, ooptimerat och buggigt"
Dom som köpte vid release fick verkligen vara "betatestare"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd

Jag tycker denna tråd dött helt. När detta spel kom så pratade vi inte om "vilken launcher" som kom utan faktiska upplevelser i spelet. Grattis ni PC-spelare som förstört tråden.


signatur

PS5 och inget annat.

12
Skriv svar