Bästa första speltimmen?

Medlem

Neocron
Det dog ut ganska fort men den första tiden var minnen för livet!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Någon nämnde Half Life och tågresan... det var den som fick mig att "avsky" spelet. Här kommer man från Quake 1 och in till supersega Half Life med meningslösa cutscenes som jag inte kunde hoppa över, speceillt tågresan.

Tack, äntligen nån mer som tyckte som jag, det var en lång och hemsk transportsträcka som man var tvungen att uthärda.
Men efter att ha uthärdat den så var spelet i sig fantastiskt.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Så vilket (eller vilka) spel tycker du har de allra bästa introduktionerna?

Zelda III och Final Fantasy VII.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Geeks Gaming

Hmmm, jag slänger till med en klassiker: Fahrenheit (indigo prophesy)

Första timmen börjar i ett sjukt tempo, får en att ställa en massa frågor och introducerar karaktärerna på ett väldigt (för sin tid) smart vis.
Det var så man fick hämta käken från golvet några gånger. Såhär gjorde man ju inte i spel! ❤️❤️

Medlem

Mass effect 2 kommer jag att tänka på direkt!


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Quake 2 när det begav sig.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Half-life sticker ut för mig. Satte stämningen i spelet.

Vill lyfta ut ett annat spel som verkligen golvade mig första timmen; Just Cause 2.

Hade inte spelat ettan och visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig. Men den första timmen innehöll någon sorts flykt med bilar.

Minns att jag stod på en av fiendernas bilar medan den åkte i full fart. Krokade ihop den med enterhaken i en annan bil när vi närmade oss en stolpe eller liknande. Kasta mig av bilen samtidigt som båda bilarna slungades in i varandra. Njöt av explosionen när jag seglade ner med fallskärmen.

Var helt tagen av vilka möjligheter spelet erbjöd. Snart blev jag medveten om hur repetitivt det var, men det hade verkligen sina stunder. Inte spelat någon av uppföljarna.

Medlem
Skrivet av Vamp:

Metal Gear Solid 2 (Tanker episode).

Har nog 50 speltimmar bara på demot. För mig har spelbranschen aldrig tagit ett större kliv framåt än där och då. Att skjuta ner kastruller som hängde i köket, att se isen smälta när ishinken välte. Spänningen när Snake sakta går över bron i regnet med en cigg i munnen. Mums!

Helt klart en mästerlig inledning. Kojima är så jävla bra.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Dark Souls 1. 1h på tutorialbanan mot första demonen. Chocken. Fattar ingenting men kan inte sluta spela. Underbart när man klarat det och kråkan flyger en till Firelink Shrine. Som att börja ett nytt liv.

Medlem

Såg inte om någon redan nämnt men två fantastiska intron och tillhörande första speltimme, utöver vad som nämnts, för mig är Final Fantasy VI (SNES) och Final Fantasy Tactics (PS):

Skribent

Final Fantasy VII har en sjukt bra och actionladdad inledning. Full fart direkt samtidigt som världsbyggandet lämnas till senare.

Medlem

Finns ju så många bra spel, men jag måste nog komma med en rätt ny upplevelse.
Första timmen i Elite dangerous på mitt htc index är nog den sjukaste timmen jag haft i spel, hade konstant gåshud i över en timme. Efter att ha crankat upp inställningarna i spelet så bilden var crisp, satt och bara rös i ryggraden och skrattade när jag flög ut ur rymdstationen och skalan på allt blåste bort mig rejält. Tappade konceptet om tid helt och spelade typ 10 timmar i sträck.

FM-guru
F.d. Sisyr

Som NordhNet skrev; Fahrenheit. Väldigt annorlunda, inte minst 2005, titel som direkt fångade mitt intresse. Sällan har det varit så kul att svabba golv...

Den sämsta första speltimmen, sett till resten av spelet, tillägnar jag nog Metro: Exodus. Ett i mina ögon riktigt bra spel, men den första timmen var som hämtad ur någon Call of Duty-titel från tidigt 2000-tal med usla, konstanta mellansekvenser, dåligt regisserad och klippt dialog och urtråkig gameplay i femminutersdoser (mellan alla jävla mellansekvenser).

Medlem

Spel som drar in dig i världen direkt på ett suveränt sätt, de flesta redan nämnda..
Half Life
Mass Effect 2
Portal 2
The Last of us


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av slacker666:

Tack, äntligen nån mer som tyckte som jag, det var en lång och hemsk transportsträcka som man var tvungen att uthärda.
Men efter att ha uthärdat den så var spelet i sig fantastiskt.

Första timmen var dock så mycket mer än tågresan till "Black Mesa Research Facility"


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Bäst någonsin vet jag inte men Red Dead 2 började fantastiskt.

Medlem

Ledsen att behöva säga det men Borderlands 2 var ju ett prakt exemplar på hur bra ett spel inleds och sen så vaknar man upp efter tag rättare sagt 800 timmar senare. Diablo 2 är ju också ett sånt där bra lir, Final fantasy 7 fick mig att hacka lök. Haha.. introt till dead island och easter egget. Last of us när dotter blir skjuten, shit! Zelda link of the past, hade en gång i tiden serie tidingar som handlade just om spelet. Ett spel som har story och rätt så bra gameplay och har även lite pussel att lösa och pricken över i:et så är det en av de få underdog spelen där ute. Alundra!!!!

Har många minnesvärda men första riktiga uppdraget i World in conflict, när man måste försvara Seattle. Jag var inte beredd på hur snyggt och episkt spelet skulle vara. Man skötte bara ett fåtal enheter medan kriget pågick runt en.
(när sen soviet assault kom så var även uppdraget där man korsar berlinmuren riktigt häftigt)

Medlem

Kan inte annat än hålla med gällande The Last of Us. 15 minuter in i spelet och jag sitter med tårar som rinner ned för kinderna.

Andra spel jag kan tänka på som jag minns första speltimmen av är nog Metal Gear Solid. (Och Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty när jag tänker efter ((Och Metal Gear Solid 3: Snake Eater när jag tänker efter lite till..))


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Det här är utan tvekan ett topp 10 av samtliga spel jag spelat igenom. Riktigt riktigt bra.

Medlem

När det gäller intro video så har Mech Commander alltid varit i toppen för mig.
https://youtu.be/HcCxK5jq65I
"Mad Cat, Jaguar Mad Cat!"

Medlem

Half-Life 2 och The Last of Us har grymma inledningar. Skräckspelet SOMA har cool inledning också.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

F.E.A.R. har en fantastisk intro-video.
American McGee’s Alice har också en bra video, med härlig atmosfär så fort man börjar spela, men det suger inte tag i en helt i början.
System Shock 2 är dock min självklara kandidat. Intro-videon bygger upp atmosfären och mystiken perfekt, innan man kastas in i gameplay som verkligen suger tag i en.

Avstängd
Singularity (2010)

Ett 10 år gammalt PC-spel som har ett mysigt intro som blandar skjutspel, sci-fi, och lättsam skrämsatmosfär:

Medlem

Imponerande med 4 hela sidor utan att någon nämnt dessa mästerverk

SOMA
https://www.youtube.com/watch?v=9m1_8fktpNM

Subnautica
https://www.youtube.com/watch?v=pvlvYuL9IJI

Dock kanske inte introt är dessa spelen starkaste sida utan känslan som byggs upp alt eftersom

Medlem

Bioshock 1 var det första jag tänkte på.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Mafia 1 och bloodborne är nog mina favorit intron

Megadelux
Skrivet av Joakim Bennet:

The Witcher 3. Efter att ha läst böckerna och sedan träffa unga Ciri i Kaer Morhen-drömsekvensen var fan awesome. Och Bathtub Geralt. Och sen vakna upp i White Orchard, med hela världen framför mig och Vesemir vid min sida. Och ljuset! Herregud.

Mass Effect 1 var också fränt. Att få se sin egenskapade karaktär på bryggan, folk som hälsar och ser mig. Och musiken... Intro visserligen, men med MIN Shepard!

https://www.youtube.com/watch?v=KbgWJ505V70

https://www.youtube.com/watch?v=2a27IdajHUU

Håller med dig helt här Steffen ang Witcher 3. Sjukt bra efter böckerna att komma in "mitt i smashen*.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Det introt jag minns bäst är troligtvis Half-Life. Det skapade atmosfär under tågfärden, introducerade dig till din arbetsplats och dina kollegor under den korta promenaden, och lät dig förstöra Black Mesa med ett misslyckat experiment. Och sen spenderade du en stor del av spelet med att försöka ta dig tillbaka genom liknande miljöer som spelet redan visat dig under tågfärden ner i underjorden. Magiskt.

oEgO16JaW4Y

Helt klart det bästa spelintrot någonsin, det var drömskt.

Medlem

Quake
Unreal
Half-Life


signatur

autograph

Skriv svar