Domstol: Lagligt för Nintendo att vägra återbetala förhandsköp

Robot
Domstol: Lagligt för Nintendo att vägra återbetala förhandsköp

Norsk-tysk stämning gick på pumpen. Mama Mia!

#förhandsköp, #nintendo, #stämning


Medlem

Galet domslut. Säger lagen att man får ångra förhandsbokningar ska inte om spelet laddas ner i förhand spela någon som helst roll. Hoppas överklagan går bättre.

Quake-konnässsör

Sååå, därför man inte förhandsbokar alltså...

Medlem

Gråter verkligen för alla som förhandsbokar med tanke på dagens spelbransch och att ge AAA företagen pengar innan de levererar ett spel färdigt spel sisådär 6 månader efter release.

Jag är absolut inte oskyldig i det här heller men 99% av spelen jag köper är efter release.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Skribent
Skrivet av almblad:

Sååå, därför man inte förhandsbokar alltså...

Jag har aldrig förstått det här med att förhandsboka digitala spel. Du får väl någon ingamebonus, men som det är idag så är det ju en coin toss om spelet behöver en månad patchning eller inte, för att fungera. Inte så att digitala spel tar slut i lager heller.

Kan till viss del först förhandsbokningar fysiskt, förutom att spelen då kan ta slut, så skickas ju spelet även oftast så man får det på releasedagen.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Sjukt. Aja, nu kanske folk lär sig.

Quake-konnässsör

@Johlor: förstår charmen om personer förbokat samlarutgåvor, då får man ju lite extra stuff. Har själv gjort det några gånger så det är väl lite dubbelmoral där

Medlem

Härlig mentalitet här att det är ok att ta pengar från folk om de gör något som anses vara dumt.
Bedrägeri borde vara lagligt med andra ord?

Skribent
Skrivet av almblad:

@Johlor: förstår charmen om personer förbokat samlarutgåvor, då får man ju lite extra stuff. Har själv gjort det några gånger så det är väl lite dubbelmoral där

Ja exakt, det är ju lite annorlunda med samlarutgåvor. Det har jag också bokat en hel del under min livstid (tills jag fick barn och insåg att jag inte kan samla på mig mer onödiga prylar hemma). Men just det där att boka digitala versioner av spel och få något skin eller exklusivt hatt, känns rätt menlöst enligt mig. Å andra sidan lever ju "kidsen" idag efter skins och grejor, något jag som är född 80 inte fattat grejen med. Men det är väl som vanligt där, generationerna emellan....vi gamlingar "fattar ingenting".


signatur

"Writer and Fighter"

Betala inte för grejer innan du fått dem i handen så är saken ur världen.
Det gäller väl i princip allt du kan tänka dig att köpa.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Fan Bennet, varit lite snabb på tangenterna

Medlem

Förhandsboka inte digitalt så är problemet löst.

Medlem

Jag förbokar alltid då jag får med några extra prylar/banor/vapen/bilar!
Eftersom jag vill ha hela spelet. (Som borde ingå i den färdiga versionen.)
Och, ja, jag fattar att digitalt inte kan "ta slut"!

Samma när jag köper dvd-filmer. Jag vill se extramaterialet, med bloopers och om filminspelningen, mm.


signatur

autograph

Medlem

Oftast är det ju bara fula/tråkiga saker man får i preorder-bonus.
Ibland är sakerna man får även OP vilket blir som att man spelar med ett mindre fusk.

Medlem

Det är ganska sjukt hur digitala varor skiljer sig från fysiska överlag. Ångerrätt kan man ju bara drömma om. Hoppas överklagan går igenom och det blir lite skillnad på detta.


signatur

Ultrazine

Medlem

På Nintendo:
Nu: Jag kommer aldrig förhandsboka igen.
Sedan: Jag måste förhandsboka nya Zelda.

På Playstation:
Nu: Jag kommer aldrig förhandsboka igen.
Sedan: Jag måste förhandsboka nya God of War.

På Playstation:
Nu: Jag kommer aldrig förhandsboka igen.
Sedan: Jag måste förhandsboka nya Halo.

På PC:
Nu: Jag kommer aldrig förhandsboka igen.
Sedan: Jag måste förhandsboka Cyberpunk.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Dumt. Det borde ligga i företags intresse att vara tillmötesgående gentemot sina kunder, vilket här inte verkar vara fallet.

Inte kan ett företag, i det långa loppet, tjäna på detta?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Då får man väl se företag som valve som rena änglar, har liksom fått refund på spel jag testat i nån timme.

Medlem

Å ena sidan tycker jag att det är idiotiskt att detta är lagligt, å andra sidan tycker jag att folk som betalar för att förhandsboka är idioter.

Medlem

Antagligen är lagarna krångligt skrivna, så det går att komma ur.

Det borde ju stå ungefär "Alla köp som inte levererats till 100% och är tillgängliga för köparen att använda full ut, skall kunna upphävas. Vid upphävning skall hela betalningen återgå till köparen."

Slutligen förstår inte jag heller varför Nintendo gör detta, är ju extremt dåligt för deras image. Inte i klass med Blizzards ultra-klavertramp förra året som fick mig att helt slopa alla deras produkter för all framtid; men det låter ju inte bra för Nintendo. Är ju en sak om det är ett företag på randen till konkurs, och om de måste återbetala en stor summa pengar så är det kört; men detta gäller ju en liten droppe i havet. Tråkigt Nintendo, några tummar ner från min sida

Skrivet av aasecond:

Det borde ju stå ungefär "Alla köp som inte levererats till 100% och är tillgängliga för köparen att använda full ut, skall kunna upphävas. Vid upphävning skall hela betalningen återgå till köparen."

Fast det där går inte ihop sig. I ett avtal så läggs det på bägge parter att upprätthålla sin del av avtalet, det så kallade pacta sunt servanda. Det blir fel balans om en part har rätt att när som helst dra sig ur villkorslöst ur ett avtal.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Fast det där går inte ihop sig. I ett avtal så läggs det på bägge parter att upprätthålla sin del av avtalet, det så kallade pacta sunt servanda. Det blir fel balans om en part har rätt att när som helst dra sig ur villkorslöst ur ett avtal.

Fast med fysiska produkter har du ångerrätt, även om du testat dem, om du köper via distans och kan därmed häva en förhandsbokning närsomhelst. Varför ska inte detsamma gälla för digitala produkter?

Skrivet av joonsson:

Fast med fysiska produkter har du ångerrätt, även om du testat dem, om du köper via distans och kan därmed häva en förhandsbokning närsomhelst. Varför ska inte detsamma gälla för digitala produkter?

Jag kan förstå varför man vill göra undantag för digitala produkter i distansköplagen. En ångersfrist på 14 dagar för ett datorspel hade definitivt utnyttjats våldsamt av spelare. Kanske hade de kunnat införa en massa olika tidsangivelser för olika typer av digitala produkter, men jag gissar på att detta hade kladdat ner lagtexten och dessutom varit omöjligt att hålla uppdaterad i fas med teknisk utveckling.

Det finns också fördelar med att vara undantagen distansköplagen. I distansköplagen har du visserligen rätt att ångra dig men företagen har också rätt att kräva kompensation av dig för den tid du "undersökt" varan och sedan ångrat dig. För jag hade gissat på att det skulle uppfattats konstigt för dig om företaget hävdat att den digitala produkt du köpt minskat med 300kr i värde bara för att den ploppat upp i ditt spelbibliotek.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Fast det där går inte ihop sig. I ett avtal så läggs det på bägge parter att upprätthålla sin del av avtalet, det så kallade pacta sunt servanda. Det blir fel balans om en part har rätt att när som helst dra sig ur villkorslöst ur ett avtal.

Fast i detta fall hade ju kunden inte använt produkten, det står ju att den var nedladdad, men produkten inte släppt, dvs han/hon kan inte ha använt produkten. Så länge man inte har använt en produkt, så bör man helt klart kunna få pengar tillbaka. Det är ju samma med fysiska produkter. Om du har använt dem så är det svårt och ibland omöjligt att lämna tillbaka, samma bör vara med digitala produkter. Om du inte spelat/öppnat/kört något, så varför ska man inte kunna upphäva köpet. Gör fysiskt och digitalt så lika som möjligt. Nintendo har garanterat möjlighet att se i sina (gömda?) loggar på Switchen om spelet körts eller inte; fast i detta fall bör det ju inte behövas eftersom spelet inte hade släppts ens, så ingen kan ha spelat det.

Om detta inte fungerar, så kan de ju göra som resebranchen, lägga in en flexibel/avbokningsbar-variant, som kostar 10-20% mer, som garanterar att man får upphäva så länge man inte startat/använt spelet/programvaran.

1
Skriv svar